Nem gondoltuk, hogy ezt el kell mondani, de nézze meg a forgalmit, ha használt autót vásárol!
A használt autó vásárlás sok tekintetben olyan, mint a párválasztás. Hosszú hetek-hónapok telnek el a keresgéléssel, rengeteg csalódás előzi meg a sikert és a rózsaszín köd akkor a legpusztítóbb, amikor már révben érzi magát az ember. Lehet egyáltalán józannak maradni a vétel okozta adrenalinsokk közepette?
Olvasónk hónapokig kereste az elvárásainak mindenben megfelelő autót, amikor végre sikerrel járt egy vidéki használt autó kereskedés udvarán, a rózsaszín köd teljesen úrrá lett rajta. A 12 éves autó gyári fényezéssel, ép beltérrel, rozsdamentes karosszériával, működő extrákkal és persze friss műszaki vizsgával várta új tulajdonosát, versenyképes áron.
Olvasónk azonnal lefoglalózta a vágy tárgyát, másnap pedig már a reggeli nyitás előtt a kapuban toporgott. Ilyen mentális izgatottság mellett azonban nem sikerült objektíven górcső alá venni az autót, a pozitívumokra fókuszálva könnyedén átsiklott a hiányosságok felett. Kérés nélkül aláírta a szerződést, visszahelyezték a kivont autót a forgalomba, megkötötték a KGFB-t és már indult is haza. Út közben áthaladt egy VÉDA kapu alatt és megmagyarázhatatlan borzongás futott végig a hátán közben.
Mi van, ha valami nem stimmel a papírokkal, hát meg sem néztem őket, én balga - morogta a bajusza alá. Hazaérkezvén beigazolódott a félelme. A hirdetésben és az autó szélvédője mögé helyezett hirdetési adatlapon friss műszaki vizsga szerepelt: 2026/12. Logikus, ha friss a vizsga év végén, az két évig még érvényes.
Csakhogy, a forgalmi engedélyben 2024/09. hó szerepelt a műszaki vizsga érvényességeként. A JSZP-n elvégzett gyors ellenőrzés is hasonló eredménnyel zárult, ezen az autón már hónapok óta nincs műszaki. Olvasónk hamar ki is találta a megoldást. A hirdetésben és az adatlapon is friss vizsga – 2026 végéig érvényes – szerepelt, visszamegy a kereskedőhöz reklamálni, mi a hibás teljesítés, ha nem ez?
Hibás teljesítés-e a műszaki érvényességének elírása?
A törvény szerint az eladó akkor teljesít hibásan, "ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett."
A probléma az, hogy a gépjármű adásvételi szerződések esetén nem kötelező elem a műszaki vizsga érvényességének feltüntetése, ahogyan jogszabály sem írja elő, hogy használt autót csak érvényes műszaki vizsgával lehetne eladni. Így amikor ez az adat tévesen szerepel a hirdetésben/adatlapon és a vevő későn észleli a hibát, az eladó nem teljesít hibásan és emiatt szavatossággal sem tartozik.
Ez persze nem azt jelenti, hogy ilyen esetben ne reklamálhatna az autós, viszont jogi eszközei nincsenek az együttműködés kicsikarására, ha az eladó nem mutat együttműködési hajlandóságot.
Azt is számításba kell venni egy használt autó kereskedésben, hogy több tucat, vagy éppen több száz autót kínálnak eladásra szimultán, így nem ritka, hogy a hirdetések és az adatlapok elírást vagy téves információt tartalmaznak. Ki ne látott volna már olyan hirdetést, ahol nem létező extrákat sorol az eladó? Ezen helyzetek miatt az ilyen hirdetések egy felelősségkizáró nyilatkozatot is szoktak tartalmazni a szöveg végén.
Így olvasónk valójában csak abban bízhat, hogy az eladó részéről csak vétlen elírás történt, amelyet úgy orvosol, hogy intéz egy valóban friss műszaki vizsgát az autóra, vagy megtéríti annak költségét. Ha az autó műszakilag rendben van, akkor egyszerű az ügy. Viszont, ha kihívásokkal küzd és javítások szükségesek a vizsgaképes állapotba hozáshoz, akkor már bonyolódik a helyzet.
Fontos tudni vásárlóként, hogy a műszaki vizsga érvényessége és a KGFB biztosítás fenntartásának törvényi kötelezettsége semmilyen összefüggésben nem áll egymással. Általános tévhit, hogy ilyen esetben a hivatalos ügyintézés megakad, az autóra pedig nem lehet biztosítást kötni érvényes műszaki hiányában.
A jogszabályok szerint minden forgalomban lévő autóra kötelező KGFB-t kötni, ez alól csak a forgalomból (ideiglenesen) kivont és a még forgalomba nem helyezett járművek képeznek kivételt. Emiatt minden fennakadás nélkül köthető biztosítás olyan autóra is, amelynek lejárt a műszaki érvényessége.Vagyis egy ilyen műszaki érvényességes-elírásos baki legkorábban az ügyfélkapus átírás során derülhet ki, ha addig senki sem észleli.
A kormányablak ügyintézői előzékenyen jelezni szokták a műszaki érvényességének hiányát a névre írás során, nem ritka, hogy az új tulajdonos csak ekkor szembesül a ténnyel. Az átírásnak ez azonban nem akadálya, maximum az új forgalmi kiállítását gátolhatja. Amiatt, hogy érvényes műszaki nélkül nem vehet részt a forgalomban az autó, amely feltételt sok okmányiroda úgy értelmez, hogy a tulajdonosváltozást bejegyzik, új forgalmit viszont csak azt követően állítanak ki az autóhoz, hogy megújításra került a műszaki vizsga érvényessége.
A kereskedések érvényes műszaki nélkül is a nevükre vehetik az autót,
mivel viszonteladóként mentesülnek bizonyos előírások alól. Például új, a kereskedés nevére szóló forgalmi engedélyt-törzskönyvet sem kell kiváltaniuk, a korábbi forgalmiban csak egy bejegyzést eszközöl a kormányablak arról, hogy az új (átmeneti) tulajdonos egy viszonteladó.
Ilyen helyzetben tehát a vevő éberségén múlik minden
Kicsit egyoldalú ez a szabályozás, de valahol érthető is. Ezek olyan hibák-tévedések-elírások, amelyeket a vevő könnyűszerrel észlelhet a szerződés aláírása előtt. Akár az autó forgalmi engedélyéből, akár a JSZP-n elérhető állami nyilvántartásból. Emiatt indokolatlan lenne ezeket a malőröket is a hibás teljesítés és a szavatosság égisze alá vonni.
Ehhez persze az is hozzátartozik, hogy a jogalkotó tisztességes és jóhiszemű együttműködést feltételez minden érintett fél részéről. Azzal már kevésbé számol, hogy a tisztességtelen kereskedők vissza tudnak élni ezzel és a "tévedés-elírás" kifogás mögé bújnak, amikor fény derül a turpisságukra.
Olvasónknak szerencséje volt, a kereskedés empatikusan fogadta a panaszt és soron kívül leműszakiztatta az autót. Ténylegesen csak egy adminisztratív elírás történt. A VÉDA-típusú találkozás is szerencsésen zárult, az a kapu éppen nem nézte a műszaki vizsga érvényeségét, bírságcsekk sem érkezett. A VÉDA kapuk számtalan dolog figyelésére és szankcionálására alkalmasak (biztonsági öv, kézben tartott mobil, biztosítás, műszaki vizsga, vontatás stb.), a legtöbbjüket azonban csak sebességmérésre és forgalomfigyelésre használják a hatóságiak.
Használt autót csak átvizsgálás után! Ebbe pedig beletartozik a műszaki érvényesség ellenőrzése is, akár még az autó megtekintése előtt (JSZP).
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.