2025.02.01. 07:03

Percenként lehet belefutni olyan autósokba, akik banális hibákat követnek el. Kisebbet vagy nagyobbat, zavarót vagy kevésbé feltűnőt, de mindenképp figyelmetlenség miatt. Te vajon közéjük tartozol?

Tudatosan kellene közlekednünk, tisztában lenni mindennel, ami körülöttünk történik. Ez a kulcsa egyrészt az egyenrangú felekként való közlekedésnek, másrészt a biztonságban is kulcsszerepet tölt be, aminek a felelősségét mindenki vállalja, aki autóba ül. Ebben a körben kezdjük ezzel a néhány ponttal.

Fényszórók állapota és használata

Téged látnak és te is látsz velük, a többi közlekedő számára jelzésértékkel is bírnak, éppen ezért kell működtetni a fényszórókat, ami azonban nem merül ki a fel- vagy lekapcsolásban. A KRESZ szerint jó látási viszonyok között településen belül nem kell felkapcsolni a fényszórót, rossz látási viszonyok mellett viszont már igen. Relatív, hogy kinek mi a rossz, így azzal nem tehetsz rosszat, ha minden induláskor felkapcsolod a fényszórókat tompított állásig, ezzel egyértelműen jelzed, hogy közlekedsz. 

Az automata fényszórók elterjedése alaposan könnyített a helyzeten, mert ezek egy fényérzékelő alapján el tudják dönteni, hogy rosszak-e a látási viszonyok, és ennek megfelelően kapcsolják a fényszórókat. Ez persze nem mindig jön össze jól, de az esetek nagy részében igen, ezért akinek AUTO állás vagy a fényszóró ikonja melletti A jelzésű állás van a kapcsolóján, bátran hagyja itt, ne kapcsolja nullára, akkor nagyot nem hibáztat. 

Nappali menetfény? Nappal használható, 2011 óta minden új típusban kötelező felszereltség, a legtöbb esetben nem is lehet lekapcsolni pontosan az első pár bekezdésben taglaltak miatt. Menet közben mindig világít, jó látási viszonyok között településen kívül kiváltja a tompított fényszórót. Az automatika ezt is felül tudja írni több autóban, akár sebességtől függően autópályán felkapcsol nappal is, stb…

Miért nem jó este vagy rossz látási viszonyok között? Modellfüggő, de sok esetben csak elöl világít, a fényereje erősebb a helyzetjelzőnél és nem irányított, mint a tompított, vagyis tud vakítani, esőben a vízcseppeken szóródik a fénye, ami megint csak zavaró.

Az automatát felülbírálhatja a sofőr is, és erősen ajánlott erre gondolni, országúton és autópályán használjuk csak a fényszórókat, azért vannak velünk. Ködlámpa? Ködben használható. Hátsó ködlámpa (ködzáró)? Szintén. Mi a köd? Sokak számára ez nehéz kérdés, de hamar eldönthető. Ha több száz méterre előre látjuk az autókat és a tereptárgyakat akkor semmi értelme ködlámpát kapcsolni, ködzárót meg pláne. 

Az első ködlámpa nekünk segít, meredeken az autó elé világít rövid távra, miután a köd magasabban száll, arra találták ki, hogy alá világítson, vagyis igazi vastag tejködön kívül semmit nem segít. A hátsó arra szolgál, hogy a mögöttünk jövő időben észre vegyen minket. Ez egy olyan fixen hátrafelé világító erős piros fény, mint a féklámpa, nagyjából ugyanaz az erőssége is. Jó látási viszonyok között és esőben zavaró a másik számára, mert túl erős a fénye, csak akkor szabályos a használata, ha látótávolságon belül nem jön mögötted autó. 

Távolsági? Konyhanyelven reflektor, településen kívül használható, kizárólag sötétben, ha nem jön szemből autó, és előttünk sem halad más látótávolságon belül. Más a fénykürt, ami ugyanezt a lámpaegységet használja, de jelzésre szolgál a másik autós számára, ezt lehet használni lakott területen belül is.

A tiszta autó sok szempontból hasznos

Ebben a nedves időszakban extrém módon koszolódik az autód. Egyrészt nem tesz jót a fényezésnek, ha sokáig koszosan hagyod, másrészt a vastag kosz alatt megrekedő nedvesség kikezdheti a karosszériát a kényes helyeken. Ezek okozhatnak neked hosszú távú problémákat, de nézzük a közlekedésben jelentkező hátrányait!

A kosztól nem látsz ki rendesen az ablakokon. Rátapad a tükörlapra, homályos lesz tőle az oldalablak, ráadásul a szélvédő szélein, sarkain összegyűlt mocsok a holttereket is bővíti- ezek azok a területek, amiket vezetés közben nem látsz. Egy koszos tükörlapban később veszed észre az autókat, gyalogosokat, padkát, oszlopot stb…

Alig telik pár másodpercbe indulás előtt körbefutni egy ronggyal és letörölni a lámpákat, ezzel nemcsak magadnak, de másoknak is segítesz. Különösen igaz ez havazáskor: a havon nem világít át a fényszóró sem, és a legutóbbi alkalommal is elég volt pár percet közlekednem, hogy olyan autókat lássak, amiket nyakig borított hó a forgalomban. 

Azért is fontos letúrni a havat az autóról - a tetőről is -, mert menet közben lerepülhet róla. Általában ez más autón, a mögötted jövőn landol tetszőleges helyeken. Ha behavazódott az autód, igyekezz minél többet lesöpörni róla indulás előtt, mert a tetőn hagyott hótömeg fékezéskor a te szélvédődre is rácsúszhat, amitől hosszú másodpercekre veszíthetsz a kilátásból, ez pedig pont elég arra, hogy ne fékezz egy álló kocsisor mögött. 

Mielőbb meg kell szabadulnod a párától

Több szempontból sem egészséges, a baktériumok, spórák tökéletes melegágya, amit így szépen be is lélegzel, vezetés szempontjából pedig azért fontos, mert nem látsz ki tőle.  Az autó szellőzőrendszere ezzel a feladattal könnyen meg tud küzdeni - amennyiben a pollenszűrőd is megfelelő légáteresztő állapotban van - csak tudni kell megfelelően használni.

Minél hamarabb meg kell szabadulni a nedvességtől, vagyis le kell szárítani az ablakokról. Vannak praktikák, amik megakadályozhatják a párásodást - például ha borotvahabbal bekened, az érdekes módon működik -, de sokkal egyszerűbb a feladat a klíma használatával. Már amelyik autóban van. 

Miután a légkondicionáló nemcsak arra szolgál, hogy kellemes hűs levegőt csináljon neked odabent nyáron, bátran használd télen is. Pillanatok alatt képes eltüntetni a párát az utastérből, kiszárítja a levegőt és nincs vele több gondod. Simán fűtéssel is megoldható, csak sokkal hosszabb ideig tart, miután a befúvott meleg levegő először felmelegíti a nedvességet, ami hamarabb csapódik le az ablakokon, majd sokkal tovább tart, mire eltűnik, így ha van, inkább válaszd a légkondit akár csak pár percre. 

Az is segít, ha külső levegő beáramlásra kapcsolsz, vagy menet közben lehúzott ablakkal időnként átszellőzteted az utasteret. Tudom, hogy hideg van, vacogsz, de sokkal jobb látni vezetés közben, mint nem, és ezt nem az Álmoskönyv vagy az indián közmondások tartják így. 

Figyelj oda a műszaki állapotra!

Minden egyes indulás előtt talán nem életszerű körbenézni az autót - habár ez lenne a szabályos, ahogy megtanították -, pár naponta azért érdemes körbefutni, ellenőrizni a fontosabb pontokat. Ilyenek a fényszórók, hátsó lámpák, világít-e minden izzó megfelelően, aminek világítania kell.

Rövid ideig lehet megoldás egy kiégett tompított fényszóróra a ködlámpa felkapcsolása, ha észrevettük épp, hogy kiégett és elkocogunk a legközelebbi benzinkútig, ahol veszünk egy megfelelő izzót. Ez nyilván nem a LED lámpásokra vonatkozik, ha a dióda egység megy tönkre, azzal az út szélén nem lehet mit kezdeni, de egy kiégett izzóval igen. 

Ugyanígy a gumik állapota is fontos, de ezek nem egyik napról a másikra mennek tönkre, még ha elég költséges is a cseréjük, lehet rá készülni. Télen téli gumi, nyáron nyári gumi az ajánlott, mindenki másra esküszik, de az biztos, hogy ezzel a kombinációval nem lőhetünk mellé. Négy évszakos? Egyre jobbak, és amilyen skálán ingadozik a hőmérséklet Magyarországon, egyre szélesebb felhasználásra alkalmasak. 

Ebben az időszakban mindig legyen elég ablakmosó folyadék a tartályban, a rendes ablaktörlő lapát-szett sem óriási tétel, és bármelyik nagy áruházban beszerezhető, két perc alatt kicserélhető akár a parkolóban is azonnal. Ha csíkoz, foltosan töröl, nyöszörög, az azt jelenti, hogy megkeményedett már a gumi, elhasználódott, ideje cserélni, szóval hajrá! 

Felkészülés fejben

A legtöbb gond okozója még mindig az A és B oszlop között, a kormány és a sofőrülés közötti területen  lokalizálható. A biztonságos vezetés alapja, hogy fejben tisztában legyünk azzal, mi történik, mit csinálunk, hogyan kell reagálnunk helyzetekre, hol vagyunk, hol szeretnénk lenni, mi a dolgunk itt. Ha ezekre a kérdésekre folyamatosan válaszolunk magunknak fejben, és nem csak betesszük magunkat a volán mögé, mint egy darab húst, és lesz, ami lesz alapon vezetünk, rengeteg kellemetlenség elkerülhető. 

Ha erősen villognak a szemből jövők, vagy a mögötted jövő autó villogtat folyamatosan anélkül, hogy le akarna tolni, vélhetően nem bunkó, hanem valamit üzenni szeretne. Számos jó példával találkoztam ez ügyben mostanában, amikor viszonylag hamar megértette a delikvens, hogy a fel nem kapcsolt lámpái miatt csak segíteni szeretnék neki. Tegyél te is így!

Segítsd, ha ilyet látsz, vagy aktuális esetben vedd észre, ha valaki segíteni akar. Mindig befolyásolják a vezetési tudásunkat a körülmények, a hangulatunk, a feladataink, a sietség vagy épp a fáradtság. Ezeket kell figyelembe venni, tisztában lenni a következményeikkel és behatásaikkal az aktuális képességeinkre. Mindegyik másodperceket ronthat a reakcióidőnkön, hozzáadva négy kopott téli gumit, vagy épp nyári gumikat télen, koszos vagy párás ablakokat, együtt megsokszorozzák az észlelés és a reakció között eltelt időnket az alapállapothoz képest. Sokszor ez pont elég ahhoz, hogy nem veszünk észre időben egy olyan szituációt, ami elkerülhető lett volna megfelelő reakcióidővel.

Az oldalról ajánljuk

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
  • Nepperűző

630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.

2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.

március 2., 16:01
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
  • Hírek

Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét

A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.

március 2., 14:04
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
  • Hírek

Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot

A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.

március 2., 15:23
Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!
  • Tesztek

Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!Teszt: Ford Explorer Extended Range

Nem tökéletes, sőt, rengeteg hibája van, de mégis megértem, aki akár egy Tesla Model Y helyett választja. Elmondom, miért.

3 órája
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Rémálomtól a német precizitásig
  • Belsőség

Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból

Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.

március 2., 14:35
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
  • Hírek

Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia

Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.

március 2., 17:18
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
  • Közélet

Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?

A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.

március 3., 05:58
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
  • Hírek

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot

Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.

március 1., 10:02
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
  • Hírek

Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál

Nem kell szűkölködnie egy darabig.

március 1., 11:17
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!
  • Technika

50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.

Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.

március 1., 08:16
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
  • Hírek

A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket

Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.

március 2., 12:57
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Kilóg a sorból és élvezi
  • Tesztek

Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.

Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!

március 2., 11:29
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
  • Hírek

Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj

A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.

március 2., 07:14
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
  • Hírek

Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos

Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.

március 1., 13:33
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
  • Hírek

Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!

A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.

március 1., 14:52
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
  • Hírek

Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton

Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.

március 1., 12:21
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
  • Nepperűző

Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért

Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.

március 1., 16:32
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!

Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.

március 2., 07:16
Hippiből családapa
  • Tesztek

Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.

Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.

március 1., 13:35
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
  • Hírek

Végre: jön a Waze az autók műszeregységére

Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.

március 1., 17:34
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
  • Hírek

Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját

Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.

március 1., 15:04