Varangyok és büdös francia sajt, avagy Senna és Berger hírhedt szívatásháborúja
A Forma–1 legnagyobbjait általában a sport iránti elkötelezettségükről, csillapíthatatlan versenyszellemükről és a bennük lakozó gyilkos ösztönről ismerjük. Ennek ellenére időnként megfordul a sportágban néhány olyan karakter is, akik a kiélezett küzdelem mellett sem felejtenek el nevetni. Ha az F1 mókamesterei kerülnek szóba, sokan valószínűleg egyből Daniel Ricciardóra gondolnak, pedig a széles mosolyáról ismert ausztrál ártatlan tréfái gyerekcsínynek tűnhetnek azokhoz képest, amiket Gerhard Berger vitt véghez pályafutása során.
Berger 1984 és 1997 között versenyzett a Forma–1-ben, és bár világbajnoki címet sosem nyert, így sem kell szerénykednie eredmények tekintetében. 14 éves pályafutása alatt 10 győzelmet, 48 dobogós helyet, 12 pole pozíciót és 21 leggyorsabb kört szerzett, olyan meghatározó csapatok pilótájaként, mint a Benetton, a Ferrari és a McLaren. Leghíresebb csapattársa Ayrton Senna volt, akivel a Mclarennél osztoztak a garázson 1990 és 1992 között.

Bár az együtt töltött három év alatt közeli barátok lettek, a pályán és azon kívül is állandó rivalizálás alakult ki közöttük, ami minden idők egyik legfordulatosabb szívatásháborújához vezetett.
A bőrönd incidens
A Senna és Berger közötti rivalizálás a híres bőrönd incidenssel kezdődött, 1990-ben. Ennek az anekdotának többféle változata ismert, de Berger tavaly áprilisban, David Coultharddal és Eddie Jordannal beszélgetve tiszta vizet öntött a pohárba.
Az elhangzottak szerint Senna ebben az időben egy új szerződésről tárgyalt a McLarennel, a folyamat nehézségeiről pedig állandóan Bergernek panaszkodott. Az osztráknak végül már a könyökén jött ki a sok tárgyalással kapcsolatos sztori, így egy idő után betelt nála a pohár.
Mikor az Olasz Nagydíjra menet Senna és Berger találkoztak a helikopterük előtt, a brazil büszkén mutatta a bőröndjét, azzal dicsekedve, hogy az aláírt szerződés ott lapul benne. A helikopterbe beszállva Senna előre ült a pilóta mellé, a bőröndjét pedig a hátsó sorban ülő Bergerre bízta. A helikopter már éppen leszálláshoz készült a monzai versenypályán, amikor Berger gondolt egyet, és – bosszúból Senna fárasztó sztorijaiért – 150 méter magasból kihajította Senna bőröndjét a helikopterből, benne az új szerződéssel.
Leszállás után Senna nekiállt keresni a táskát, de nem találta a helikopterben. Legnagyobb megdöbbenésére hamarosan megpillantott egy pályabírót, aki felé szaladva egy bőröndöt fogott a kezében. Senna ekkor szúrósan Bergerre nézett. Mindketten tudták, hogy ez nem maradhat megtorlatlanul.
Az a bizonyos éjszaka az Ausztrál Nagydíj előtt
Az 1990-es szezon utolsó versenyét Ausztráliában tartották. Néhány nappal a futam előtt Berger és Senna egy partin vett részt a hoteljük medencéje mellett, ami azzal zárult hogy a szórakozók egymást próbálták belökni a vízbe.
Berger Sennát is szerette volna eláztatni, de a brazil sikeresen megszökött, és a hotelszobájában keresett menedéket. Mikor Berger utána ment, Senna egy pohár vízzel a kezében fogadta, amit kérdés nélkül az osztrákra öntött – részben bosszúból a Monzában történtekért.
Berger tudta, hogy most nála pattog a labda, így az éjszaka folyamán egy sokkal megsemmisítőbb ellencsapást eszelt ki. Hajnali háromkor a szálloda egyik tűzoltókészülékének csövét betuszkolta Senna szobájának ajtaja alá, majd kinyitotta a szelepet. Az éppen alvó brazil ijedtében az ablakon át távozott, majd még neki kellett magyarázkodnia a többi mérges vendégnek a felfordulás miatt. Berger szerint Senna szobája úgy nézett ki az eset után, mintha bomba robbant volna benne.
Varangyok és büdös francia sajt
Berger nem várta meg Senna bosszúját, ehelyett megint támadásba lendült. Ismét az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén, futás közben egy golfpályába botlott, amin hatalmas varangyok ugrándoztak. Ekkor a pálya egyik alkalmazottjához lépett, adott neki 100 dollárt, és arra kérte, fogjon neki pár varangyot. Ezután a zsákmánnyal visszatért a szállodába, elcsente Senna kulcsát, majd elengedte a varangyokat csapattársa szobájában. Senna legalább egy órán keresztül vadászott a kétéltűekre, majd mikor mindet elkapta, dühösen Bergerhez szaladt.
– Az elmúlt órában 12 darab békát hajkurásztam a szobában. – mondta a brazil ingerülten.
– És a kígyót megtaláltad? – kérdezte Berger. Az anekdota szerint Senna nem aludt túl sokat aznap este.
A brazil tudta, hogy nem hagyhatja annyiban a dolgot. Végül bosszúból szerzett egy darab rettentően büdös francia sajtot, belopódzott Berger szobájába, és elrejtette azt a légkondicionáló rendszerben.
Öltöny és edzőcipő, nameg a gyanús narancslé
Senna az Ausztráliában történtek után megtanulta, hogy nem várhat tétlenül Berger újabb csínyére: neki kell átvennie a kezdeményező szerepet. A tökéletes alkalom végül egy japán vonaton jött el, amivel a két versenyző éppen egy fontos üzleti vacsorára tartott a Honda (a McLaren motorszálllító partnere) képviselőivel.
Mikor Berger épp nem figyelt, Senna és honfitársa, Maurício Gugelmin borotvahabbal töltötték meg az osztrák elegáns cipőjét. Berger aznap este kénytelen volt edzőcipőt húzni az öltönye mellé.
Persze az osztrák bosszújára sem kellett sokat várni. Néhány nappal később, a Japán Nagydíj rajtja előtt egy órával Joseph Leberer, a McLaren étkezési szakértője egy pohár narancslével kínálta meg Sennát (egyes források szerint Gugelmint), amibe Berger előzetesen jókora adag altatót kevert. A versenyző azonban gyanút fogott, és elutasította az italt.
A hírhedt útlevél tréfa
Ennek a történetének is több verziója ismert, de Berger végül itt is felfedte az igazságot David Coultharddal és Eddie Jordannal beszélgetve. A sztori szerint a szezon utolsó versenye előtt Senna már a brazíliai hazatérést és a téli pihenőt tervezgette. A két pilóta együtt pihent a csapat motorhome-jában: Senna a bibliát tanulmányozta, Berger pedig Playboy magazint lapozgatta. Mikor a brazil kiment a helységből, Berger észrevette, hogy tárva nyitva ott hever mellette Senna bőröndje, benne a polgári és diplomata útlevelével.
Bergernek ekkor támadt egy ötlete: kivágott egy képet a Playboy-ból, ami egy lábát széttáró hölgyet ábrázolt, majd beragasztotta Senna útlevelébe, az igazolványkép helyére. A verseny után Senna elbúcsúzott a csapattól, majd elindult a repülőtérre, hogy Brazíliában töltse a telet.
Néhány nappal később Berger is hazatért, ahol hamarosan egy nagyon dühös telefonhívást kapott Sennától. "Te vagy a legnagyobb idióta, akivel valaha találkoztam."- mondta a brazil. Kiderült, hogy bár a szezonzáró helyszínéről gond nélkül távozni tudott, egy új-zélandi átszállás alkalmával elkérték az útlevelét. Mikor az ellenőr meglátta az igazolványkép helyére ragasztott erotikus képet, kisebb botrány tört ki a reptéren, Senna pedig majdnem börtönben kötött ki.
A következő szezon elején Senna több újságírónak is elmesélte a történteket, az események így az osztrák hatóságok fülébe is eljutottak. Egyik nap egy csapat osztrák rendőr kopogtatott Berger ajtaján. Kiderült, hogy a versenyzőt hivatalos okmány megrongálásával vádolják.
Berger először azzal akarta kivágni magát, hogy az eset Ausztráliában történt, Senna brazil állampolgár, a machinált útlevelet Új-Zélandon vették észre, ő pedig évek óta Monacóban él, az esethez tehát semmi köze az osztrák rendőrségnek. Ekkor a rendőrök elmagyarázták neki, hogy az osztrák törvények szerint mindegy, hol és milyen hivatalos okmányt rongál meg, akkor is felelősségre vonható.
Berger ekkor taktikát váltott, és azt mondta, neki egyébként sincs semmi köze ehhez az egészhez, ő is csak az újságban olvasta a sztorit, ott pedig mindenféle hazugságot összehordanak. A rendőrség ekkor megkérdezte, tudja-e ki volt az elkövető. Berger erre szemrebbenés nélkül azt válaszolta: Alain Prost!
A szívatásháború utóélete
Senna bosszúból még utoljára pillanatragasztóval egymáshoz ragasztotta Berger bankkártyáit, de ezzel a közöttük dúló háború véget ért. Berger 1993-ban a Ferrarihoz igazolt, Senna pedig még egy évig a McLarennél maradt, majd 1994-ben a Williams versenyzője lett.
Egész karrierjük során híresen jó viszonyt ápoltak egymással: a versenypályán és azon kívül is szívesen töltöttek időt együtt. Még nyaralni is együtt jártak!
Senna San Marinói nagydíjon bekövetkezett halála után Berger így emlékezett egykori csapattársára: "Ő megtanított engem vezetni, én megtanítottam őt nevetni."
Senna halálos balesetének oka a Forma–1 történetének legnagyobb rejtélye
Egy több mint tíz évig tartó hivatalos hatósági vizsgálat, számos szakértő és számtalan rajongó kereste a válaszokat, de biztosat továbbra sem tudunk.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Autót anyámnak: a stíluson a Suzukik hasalnak el, a megbízhatóságon a Fiat?
Anyámnak vennénk új autót 5 millió forintig, a stílusosság sem elhanyagolható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat az Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
A farmerek miatt jött a trumpi fordulat
Trump egyelőre nem teszi tönkre egyetlen csapással az észak-amerikai autóipart.
- Hírek
Kínai modell lett az év elektromos autója Japánban
A második helyet egy Honda, a harmadikat egy Hyundai húzta be.
- Hírek
Beperel egy renitens márkakereskedést a Volkswagen
14 éven keresztül produkált borzalmas számokat a kereskedés, a Volkswagennek most lett elege.
- Égéstér
Az idei Bamako magasságai és mélységei
Két győztes érkezett stúdiónkba: Jeney Gyuri a motoros versenykategóriát, Balló Marci pedig az erkölcsi győzelmet és az év médiaribanca díjat vitte haza.
- Hírek
Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren
A fővárosi hivatásos tűzoltók végzik a műszaki mentést.
- Hírek
Mégis mennyien mennek baromi gyorsan az Autobahnon? Meglepő felmérés született
A többség nem annyival közlekedik, amennyivel gondolnád.
- Hírek
Csak a csomagokat akarta kézbesíteni, végül hajóval kellett kimenteni a futárt
Kellemetlen helyzet.
- Hírek
Videón, ahogy két kisgyereket is eltalál a zebrán egy autós Fonyódon
Ijesztő videó érkezett a rendőrségtől.
- Közélet
Megjött a nyárigumiteszt: három gumit azonnal el kell felejteni
Az összesítésben a Continental, a Bridgestone, a Goodyear és a Michelin terméke szerepelt a legjobban. Az ára miatt a Nexen is jó választás.
- Hírek
A Volkswagen bemutatta az olcsó villanyautóját, de árulni csak később kezdik
20 ezer euróért, azaz 8 millió forintért ez egy olcsó villanyautó lesz, de nem véletlenül várnak két évet a piacra kerüléssel.
- Hírek
Cégautós adókedvezményeket bolygatna az EU, mert nem fogynak a villanyautók
Az unióban az új autók 60 százalékát cégek vásárolják.
- Hírek
A legnépszerűbb kategóriát támadja hamarosan az új Jeep, mutattak is róla néhány részletet
Az új Compass a Stellantis STLA Medium platformjára épül, tehát nem lesz olyan kicsi.
- Tesztek
Önmagunktól lopni nem szégyenMenetpróba: Audi Q5 – 2025.
A Q5 és az SQ5 harmadik generációjával nem merészkedett messzire az Audi a megszokott stílustól, és ez lehet a siker kulcsa.
- Hírek
A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon
Már a harmadik helyen van a magyar importlistán. Egyetlen autóval maradt le a Focus mögött.
- Hírek
Ritka Mercedest akart venni, lehúzták 2 milliárd forintnyi dollárral
Kiderült, hogy az autóért kiperkált pénz egy elítélt csalónál kötött ki.
- Hírek
Globális terjeszkedésbe kezd a Xiaomi
Fokozatosan nyitnak a különböző régiókban, egyetlen kivétellel.
- Hírek
A helyszínen jártunk: karambolozott egy busz és egy villamos a Kolosy téren, Budapesten
A villamos kisiklott, illetve mindkét jármű csúnyán összetört.
- Tesztek
Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!Teszt: Ford Explorer Extended Range
Nem tökéletes, sőt, rengeteg hibája van, de mégis megértem, aki akár egy Tesla Model Y helyett választja. Elmondom, miért.
- Hírek
Repülhet a Nissan vezére, mégis elfogadnák a Honda pénzét
A legfelsőbb vezetés már bármire hajlandó lenne, hogy mentse a helyzetet.
- Hírek
Novemberben végleg leáll a Ford Focus gyártása
A Mondeo és a Fiesta után a Ford harmadik népszerű tömegmodelljét is beszántják.
- Hírek
Öt perc alatt 300 km: érkezik a BYD új, 1000 voltos platformja
A nagyfeszültségű rendszer nagy töltési teljesítményt ígér.
- Hírek
500 km-es hatótávval jöhet az új elektromos Mercedes V osztály
A Merci megszellőztette az új elektromos V osztályt.
- Hírek
Megtankolta lopott rendszámos autóját majd fizetés nélkül elhajtott
A tatabányai rendőrség a lakosság segítségét kéri az ügyben.
