A Forma–1 olyan kísérlettel indítja a szezont, amivel még soha, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

2025.02.16. 11:29

A tél minding ínséges idő a Forma–1-es rajongóknak. Hónapok telnek el verseny vagy érdemi történés nélkül, és bár az állóvizet néha felkavarja néhány meglepő hír, alapvetően az unalom az úr. Ahogy azonban tavaszodni kezd, fokozatosan feléled a Forma–1, és a rajongók is elkezdenek az új szezonra hangolódni. Ebben évtizedek óta kulcsszerepet játszanak az autóbemutatók – az első kézzel fogható jelei annak, hogy közeledik az első futam. Ezeket eddig minden csapat hagyományosan külön rendezte, de ez 2025-ben megváltozik.

Az autóbemutatók régen

Az autóbemutatók egykor a média és a rajongók számára is rengeteg beszédtémával szolgáltak a szezonrajt előtt. A csapatfőnökök és pilóták általában itt mondták el először az éves célkitűzéseiket, de a szakmai sajtó is itt találkozott az új autók merész technikai megoldásaival, amikről aztán hetekig tartó spekulációk kezdődtek.

Mindez egy egyre fokozódó izgalmakkal tarkított struktúrát adott minden előszezonnak: a kezdő lökést azt autóbemutatók hetekig tartó sorozata adta meg, ami felrázta a téli álmot alvó rajongókat. Ezt követően – a modernkori F1-ben legalábbis – jöttek az előszezoni tesztek, ahol elsőként láthattuk az autókat versenypályán körözni, és először kaphattunk némi betekintést az erőviszonyokról. Ezek után a szezonnyitót már mindenki izgatottan, tűkön ülve várta.

Kapcsolódó
Varangyok és büdös francia sajt, avagy Senna és Berger hírhedt szívatásháborúja

Varangyok és büdös francia sajt, avagy Senna és Berger hírhedt szívatásháborúja

Ayrton Senna és Gerhard Berger között állandó rivalizálás alakult ki, ami minden idők egyik legfordulatosabb szívatásháborújához vezetett.

Természetesen a csapatok maguk is felismerték az autóbemutatók fontosságát, és a bennük rejlő PR lehetőségeket. Elvégre hatalmas kincs, hogy az adott évi bemutatót követően pár napig mindenki egy csapatra figyel, és az egész Forma–1-es média róluk és az új autójukról ír. Éppen ezért a tehetősebb istállók egyre nagyobb és nagyobb hangsúlyt fektettek az autóbemutatókra, ami idővel rendkívül drága és látványos rendezvényekhez vezetett.

1997-ben a McLaren autóbemutatóján a Spice Girls adott koncertet, 2001-ben a Benetton autója egy hatalmas akváriumból tűnt elő Velencében, 2004-ben a Renault Palermo városának utcáin csapatott végig új autójával több ezer ember előtt, szintén 2004-ben a Sauber autójára a Sugababes nevű lánybanda tagjai szerelték fel a kereket, 2007-ben pedig a McLaren egy hatalmas parádé kereti között, táncosok, zsonglőrök és egyéb látványosságok kíséretében mutatta be, mivel állnak majd rajthoz.

Ebben az időszakban a csapatok még büszkén mutogatták a legújabb megoldásaikat, ez azonban hamarosan megváltozott. Egyrészt jött a nagy gazdasági válság, másrészt a csapatok is egyre jobban elkezdték félteni a titkaikat, harmadrészt pedig az autók fejlesztési ütemterve is átalakult.

Az autóbemutatók ma

A számítógépes szimulációs technológiák és egyéb, az autók fejlesztéseit gyorsító eszközök segítségével minden eddiginél könnyebbé vált az ellenfelek megoldásainak lemásolása, ezért mára a csapatok amíg csak lehet, igyekeznek megőrizni a titkaikat. Emellett a Forma–1 fokozódó kiélezettsége miatt a szakemberek a gyárakban a lehető legtöbb időt akarják az autó fejlesztésére és finomhangolására fordítani. Emiatt többször előfordult már, hogy egy istálló csak az előszezoni tesztek előtt néhány nappal fejezte be a munkát, sőt, a Williams 2019-ben a lekéste az első pár napot, mert az autó egyszerűen nem volt készen.

Mindez ahhoz vezetett, hogy először megfogyatkoztak, majd szinte teljesen eltűntek a nagyszabású, látványos autóbemutatók. Az elmúlt szezonokban szinte általánossá vált, hogy a csapatok csupán az éves festésüket villantják meg valamilyen formában, a valódi, friss és izgalmas technikai megoldásokat pedig csak az előszezoni teszt első napján láthatjuk, mikor a tényleges autó a pályára gurul. Sőt! Sokszor a bemutatók már nem is valód események, csupán online kiadott sajtóközlemények formájában történnek meg, néhány számítógépes renderkép és sajtóközlemény formájában.

Kell a megújulás

A Forma–1 vezetőségében bizonyára érzik, hogy a fentiekkel kezd elveszni az egykor hatalmas médiavisszhangot kiváltó, és rajongók százezreit lázban tartó autóbemutatók jelentősége, ezt pedig nem akarják hagyni. Éppen ezért 2025-ben, a sportág 75. évfordulójának alkalmából egy teljesen új, eddig példátlan formában próbálják újra a figyelmet a csapatokra és versenyzőkre irányítani, még a szezonkezdet előtt.

Kapcsolódó
Forma-1 szezonzáró Wéber Gáborral

Forma-1 szezonzáró Wéber Gáborral

Izgalmas szezonon vagyunk túl a Forma-1-ben sok meglepetéssel, aminek persze nem mindenki egyformán örül. Wéber Gáborral elemezzük a legfontosabb történéseket, áttekintjük a csapatok és a pilóták jó és rossz húzásait, beszélünk a szabálymódosításról és az átmeneti, 2025-ös évről. Szóba kerülnek a lehetséges átigazolások is. A felvétel Sergio Pérez távozásának bejelentése előtt készült!

Február 18-án este, a londoni O2 arénában egy gigantikus rendezvényt tartanak F1 75 Live néven, amin mind a 10 csapat, és mind a 20 pilóta részt vesz. Tulajdonképpen egy fényűző össznépi autóbemutatóról beszélünk, ami egyszerre hivatott megünnepelni a Forma–1 75. évfordulóját, és megújítani az előszezon évtizedek óta kialakult formuláját. Bár a program pontos részleteit nem ismerjük, az autóbemutatók mellett minden bizonnyal a csapatfőnökök és pilóták is szólnak pár szót, de sztárvendégekre és fellépőkre is számíthatunk.

Bár mindez izgalmasan hangzik, elég sok a kérdőjel az esemény fogadtatásával kapcsolatban. Az F1 sem titkolja, hogy a valódi 2025-ös autókat nem, csupán azok festését villantják majd meg a csapatok, tehát a technikai ínyencségekre áhítozóknak nem ez a rendezvény hozza el a megváltást. Ezen kívül az esemény bejelentése után olyan a vélemények is megjelentek, amik szerint ez az egész csinnadratta csak rontja az izgalmakat. Ahelyett ugyanis, hogy a rajongók az előszezoni teszt előtt hetekig izgatottan várnák, ahogy a csapatok egyesével megmutatják saját autóikat, most az egész banzájt letudják egy este alatt.

Nagy kérdés tehát, milyen fogadtatásban részesül majd az F1 75 Live, de egy dolog biztos: a Red Bull jóvoltából mi is itt leszünk az O2 arénában, és első kézből számolunk majd be nektek a tapasztalatainkról!

Az oldalról ajánljuk

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

2 órája
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50