Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra
A legtöbben 1,5 millió forint alatt tudnának használt autót venni, ha most kellene lépniük. Elég sokan vannak, akik viszont nem is szeretnének autót.
Tavalyelőtt sokkolta a magyarokat a kiemelkedő infláció, 2023-ban közel 18 százalékkal emelkedtek az árak a KSH szerint, az átlagkeresetek pedi nem tudtak lépést tartani ezzel a tempóval. Azaz csökkentek a reálbérek és a vásárlóerő. Tavaly fordult a kocka, jelentős reálbér-emelkedés történt. Az autópiacon belül mind a használt, mind az új autók esetében növekedés történt 2024-ben az előző évhez képest. Ugyanakkor a Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató által készített friss felmérés szerint továbbra is viszonylag vékony pénztárcával tudnak kimenni a piacra a vásárlók.

A felmérés első kérdése azt volt, hogy kinek van autója. A lakosság valamivel több mint fele rendelkezik autóval. Emellett 40 százalékos azoknak az aránya, akiknek nincs és nem is szeretnének. Mindössze 6 százalékuk szeretne belépni az autósok táborába.

A felmérés fő kérdése viszont az, hogy mennyit tudnának egy használt autó megvásárlására fordítani. A végeredmény alapján az látszik, hogy a kínálat aljáról tudnak a legtöbben választani. A magyarok 31 százaléka legfeljebb 750 ezer forintért tudna használt autót vásárolni most, miközben 24 százalékuk a következő sávba, a 750 ezer és 1,5 millió forint közötti tartományban szereplő használt autókat látják reálisnak. Vagyis a lakosság fele 1,5 millió forintnál nem szánna többet használt autóra, ha most kellene vásárolnia. A hasznaltauto.hu-n február közepén több mint 91 ezer autót hirdettek eladásra, ennek a 19 százaléka volt a 1,5 milliós értékhatár alatt. A népszerűbb modellek közül ennyiért kínálnak például 2006-ban gyártott Suzuki Swiftet, 17 éves Toyota Yarist, valamint 16 éves dízelmotoros Ford Focust.

A magyarok ötöde viszont egyáltalán nem tervez autót venni, 2 százalékuk pedig egyelőre nem tud erről döntést hozni.
Beszédes részletek
Az alsó árkategóriákban jelentős különbségek vannak a nemek szerinti bontás alapján. Miközben a nők 31 százaléka választana a 750 ezer és 1,5 millió forintos sávból, a férfiaknak csak a 17 százaléka. Ugyanakkor a 750 ezer forint alatt ligában a férfiak 36 százaléka keresgélne, a nők arány itt viszont csak 27 százalékos.

A legfiatalabbak, azaz a 18-39 évesek kevesebb mint ötöde mondana le az autóvásárlásról. A 60 felettieknél majdnem kétszer ekkora az arány. A középkorúaknak pedig az ötöde mondta azt, hogy nem szeretne autót. Bár a diplomások magasabb átlagjövedelemmel rendelkeznek, ez nem feltétlenül tükröződik az adatokban. A körükben is többségben vannak a 1,5 millió forint alatti autókat preferálók száma, egészen pontosan 51 százalékos.

A végeredmény alapján a községekben élők körében a legjelentősebb a 750 ezer forint alatti sávból választók aránya, 46 százalékot tett ki, amiben feltehetően szerepet kap az alacsonyabb jövedelem. A fővárosiak legnagyobb része is a második ársávot (750 ezer és 1,5 millió forint) nézte ki. Az is látszik, hogy a vármegyeszékhelyek lakói vannak a leginkább az autóvásárlás mellett, ugyanis mindössze 11 százalékuk kerülné az autóvásárlást. A többi településtípus esetében 21-25 százalékos az arány.

Összességében az látszik, hogy akik autóvásárlást terveznek, a kínálat legalacsonyabb áron elérhető szegmensében tudnak keresgélni. Ez pedig egyben az is jelenti, hogy a jelenleg 16 éves átlagéletkorral futó autóflotta egyhamar nem kezd el rohamosan fiatalodni.
Hogy milyen autót lehet vásárolni egymillió forintért, megtudhatod a Murvaélet második adásából.
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
