Jön és kötelező lesz! A másodpercben meghatározott követési távolság

2025.03.14. 06:04

A készülő új KRESZ-ben a jogalkotó több, évtizedes adósságot is megpróbál rendezni azzal, hogy életszerű szabályozásokat próbál meg bevezetni a mindennapi közlekedésbe. Ennek szerves része lehet a követési távolságra vonatkozó előírások aktualizálása is.

Hazánkban a követési távolságot épp olyan absztrakt módon kezelik a közlekedők, mint ahogyan a jogalkotó szabályozta azt 50 éve. A gumiszabályt mindenki ismeri, a megszegésével járó dynomen (lappangó veszély) helyzetek és kockázatok is könnyen beláthatóak, a valóságban viszont ritkán tartják be az előírást az autósok. Rutinszerűen vonatoznak egymás seggében, nincs erre szebb metaforám. Addig nem is szokott ebből baj kerekedni, amíg senki nem fékez egy komolyabbat. 

A ráfutásnak mindig ráfázás a vége! Forrás: MKIF
A ráfutásnak mindig ráfázás a vége! Forrás: MKIF

A jelenlegi szabályozás erősen véleményes

KRESZ - Követési távolság

Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.

Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Nincs szükség ilyen követési távolság tartására

a) ha – a vezető előzésre készül fel, – az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van, vagy – az úton az előzés tilos,

b) fegyveres erők oszlopban haladó gépjárművei között,

c) egy nyomon haladó jármű (kétkerekű motorkerékpár, segédmotoros kerékpár vagy kerékpár) követése esetén.

A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.

A fő probléma az, hogy az aktuális rendelkezések gumiszabályként funkcionálnak.

Ennek oka, hogy objektív alapon próbálnak szabályozni egy olyan környezetben, ahol minden is szubjektív. Erről a szabályozási koncepcióról egy 20 évvel ezelőtti személyes történetem jut mindig eszembe. Nappal, ködös időjárás mellett közlekedtem, ködfényszóró és ködzárófény használata mellett. A biztosurak utánam fordultak, levillogtak az út szélére és közölték, hogy jól megbírságolnak a helyszínen amiatt, hogy nappali, jó látási viszonyok mellett használtam a ködlámpáimat. 

Szokásomhoz híven szakítottam időt az útmenti jogvitára és nem fogadtam el a helyszíni bírságot, amelynek feljelentés lett a vége, szabálysértési bíróságon vitattuk meg végül az ügyet. A rendőrség úgy vélte, hogy megszegtem a KRESZ-t azzal, hogy indokolatlanul használtam a ködlámpákat én meg arra az álláspontra helyezkedtem, hogy teljesen indokolt volt a dolog. A kérdést végül nem tudta kibogozni a bíró sem, mivel azt, hogy mikor indokolják a látási viszonyok a ködlámpák használatát, nem mondja meg konkrétan a jogszabály, csak mismásol. Vagyis a sofőrre van bízva a dolog, erős a szubjektív jellege a kérdésnek. 

Ez a köd már kellő alap a ködfényszóróhoz objektíve is?
Ez a köd már kellő alap a ködfényszóróhoz objektíve is?

Azt nyilván nem mondhatja a jogszabály, hogy például 10 méteres látótávolság alatt kapcsolható csak ködfény, felette meg tilos. Ehhez kellene a rendőrautókba egy látási viszonyokat hitelesen rögzítő berendezés is, ami ugye nincs. A KRESZ csak annyit mond, hogy "tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Korlátozott látási viszonyok: az átlagos látási viszonyoknak felhősödés, köd, eső, hóesés, porfelhő vagy más ok miatt előállt jelentősebb korlátozottsága."

Végül - felvételek hiányában - sosem derült ki, hogy kinek volt igaza. Node, vissza a témához. Olvasónk lukra futott nemrég, a rendőrség fokozott ellenőrzésén akadt fent, a követési távolságra vonatkozó szabályok megsértése miatt marasztalták el. Amiatt tartja felháborítónak az esetet, hogy az intézkedés (és úgy általában a KRESZ - a szerk.) egyáltalán nem veszi figyelembe a konkrét autó egyedi sajátosságait, a szubjektív tényezőket, így pedig a bírságoló rendőrök sem tudják azokat mérlegelni. 

Kapcsolódó
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

Szemmel nehéz a biztonságos követési távolság meghatározása. Forrás: Police.hu
Szemmel nehéz a biztonságos követési távolság meghatározása. Forrás: Police.hu

Vitathatatlan tény, hogy a mai modern autók számára minden egyedi esetben más és más lehet a biztonságos követési távolság. Egy húsz éves, budget kategóriás öreg gumikon guruló, fáradt fék- és futóműrendszerű, ABS és vészfékasszisztens nélküli, polgári felhasználásra szánt autó számára nyilvánvalóan lényegesen nagyobb távolság szükséges egy vészhelyzeti teljes megálláshoz, mint egy pár éves, minden műszaki hájjal megkent Audi RS6 számára. 

Egy ilyen birodalmi rombolóval jelentősen rövidebb a féktávolság az átlaghoz képest.
Egy ilyen birodalmi rombolóval jelentősen rövidebb a féktávolság az átlaghoz képest.

De, hogy ne menjünk túl messzire, elegendő az aktuális gumitesztekre vetni egy pillantást: a leggagyibb kínai abroncsok ugyanazon járművön, azonos körülmények között akár 45 méteres távolságot is igényelhetnek ahhoz, hogy 80 km/h sebességről megállhasson velük az egyszeri autós egy ráfutásos veszéllyel járó baleseti helyzetben. Mindeközben ugyanaz az autó egy középkategóriás abronccsal már 35 métert követően meg tud állni, egy prémium sportgumival pedig még ennyi sem szükséges. És akkor még csak a gumiabroncsok közötti eltérést vettük figyelembe, az összes többi műszaki nyalánkságot nem.

Minden gumi más féktávot eredményez. Forrás: ADAC / Marc Wittkowski
Minden gumi más féktávot eredményez. Forrás: ADAC / Marc Wittkowski

Ahogyan a sofőr tényleges reakcióideje is nagymértékben befolyásolhatja a biztonságos követési távolságot, mivel nem mindenki az átlagos, 0,7-1 másodperces sávba esik ebben a tekintetben sem.

Ezeket - az igen jelentős - eltéréseket a jelenleg hatályos, matuzsálem korú KRESZ azonban egyáltalán nem veszi figyelembe, ami miatt a hatóságok sem tudják mérlegelni a bírságolás során.

Ez pedig baj, nem is olyan kicsi, mint elsőre tűnik. Ilyen szabályozás mellett ugyanis könnyen megeshet, hogy a konkrét autó biztonságos távolságban követte az előtte haladót és bármikor meg tudott volna mögötte állni baleset nélkül, a traffipax vagy éppen a rendőrjárőr szeme viszont a mindenkori átlagolás és mediánszámítás szabályai mentén már úgy ítélte meg, hogy mégsem. 

A balesetmegelőzés lenne a cél, de ahhoz életszagú szabályozás sem ártana.
A balesetmegelőzés lenne a cél, de ahhoz életszagú szabályozás sem ártana.

Igazságtalan büntetés lehet a történet vége

Az autós ilyen esetben aránytalan nehézségek útján tudná csak bebizonyítani, hogy egyáltalán nem volt veszélyes a közlekedési szituáció, bármikor meg tudott volna állni az elöl haladó mögött, emiatt pedig egyáltalán nem sértette meg a KRESZ vonatkozó rendelkezéseit. Ez a helyzet csak akkor kerülhető el, ha a jogszabály konkrétan meghatározza, honnantól számít balesetveszélyesnek a követési távolság. 

Mivel nem lehet minden helyzetre és minden egyes autóra passzoló szabályt jogszabályi formába önteni, az új KRESZ másodpercekben határozná meg a biztonságos követési távolság mértékét: autópályán és autóúton két másodpercet, mindenhol máshol pedig egyet írna elő. 130 km/h sebességnél ez közel 72 métert jelent. A követési távolsághoz kapcsolódóan az új KRESZ-ben megjelenhet majd a vészfékezés kifejezés is, amely annyit takar, hogy az elől haladó vészfékezése esetén is meg tudjon állni a mögötte közlekedő jármű sofőrje. 

Voltak próbálkozások eddig is. Kép: Googlemaps.com
Voltak próbálkozások eddig is. Kép: Googlemaps.com

Ez a szabályozási koncepció sem tökéletes, az egyes járművek egyedi jellemzőit továbbra sem mérlegeli, de legalább valami támpontot ad az intézkedő rendőröknek és a sofőröknek is

Autós oldalról amiatt bosszantóak ezek a gumiszabályok, mert normál közlekedés során - főleg autópályán - a nagyobb "járműközi lukakat" rendre feltölti a többi autós annak ellenére, hogy számos szakaszon útburkolati jelek és közlekedési táblák is jelzik, mekkora távolság lenne a kívánatos két jármű között.

Én is rendre tapasztalom, hogy autópályán a magam előtt hagyott biztonságos követési távolságot a többi autós lehetőségként érzékeli és beáll a két autó közé, nem kell akkora hely! felkiáltással. Amint lassítok kicsit, hogy az újonnan érkezett versenyző mögött is meglegyen a távolság, máris megérkezik a következő "lukvadász", aztán az egész kezdődik elölről, a távolságtartó tempomat meg azt sem tudja, milyen rendezvényen van éppen.  

A távolságtartó tempomat remek találmány, már amikor nem vág be elém senki...
A távolságtartó tempomat remek találmány, már amikor nem vág be elém senki...

A jelenlegi szabályozás mindenképpen konkretizálást igényel

Ameddig a KRESZ követési távolságra vonatkozó rendelkezései nem tartalmaznak matematikailag is értelmezhető, fizikailag is mérhető mértékegységeket, addig veszett fejsze nyele az egész próbálkozás.

Azok nélkül ugyanis azt is vizsgálnia kell(ene) a bírságoló hatóságnak, hogy a konkrét jármű mekkora tényleges fékúttal és féktávolsággal (a kettő nem ugyanaz!) rendelkezik, és ezekhez képest milyen tényleges követési távolságot tartott a közlekedése során. Itt most nyilván nem azokra az esetekre kell gondolni, amikor tíz centire autózik a másik mögött a sofőr, olyankor nem kérdés a szabálytalanság.  

A féktávolság nem azonos a fékúttal. Kép: Netfizika.hu
A féktávolság nem azonos a fékúttal. Kép: Netfizika.hu
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Coverfotó: Googlemaps.com

Az oldalról ajánljuk

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

5 órája
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13