Imádott szemellenzőink

2008.09.10. 03:22

Aki francia autót vesz, az nemnooormális, a folkszmágern egy életre szól, az olasz pedig megy, mint állat. Szemellenzőként viselt hitek és ellenhitek az autós univerzumban.

Minél fontosabb és átláthatatlanabb dologról van szó az életünkben, annál jobban hajlunk mindenféle babonára. A haláltól rettegünk a legjobban, ezért nem is ütjük el a fekete macskát, inkább elkapjuk a kormányt, és felcsavarodunk az oszlopra. Hurrá, sikerült elkerülni a bajt – sóhajtunk fel, mielőtt elájulunk. De sokan gazdagok is szeretnénk lenni, ezért hiszünk a lottóötösben. Aminek statisztikai valószínűsége közelít a nullához, ezáltal a Szerencsejáték Zrt. Magyarország talán legnagyobb hasznot hozó vállalata. De azért tömjük tovább pénzzel.

És nagyon szeretjük a saját autónkat, de még jobban szeretnénk nagyobb, gyorsabb, modernebb kocsit. Pedig a lelkünk mélyén mindannyian tudjuk, hogy iszonyatos pénzkidobás a gyilkos havi részlet, az értékvesztés, a márkaszerviz, a benzin. És mivel minden szakértő mást mond, minden cikkíró mást ír, ezért a zavaros információáradatban a leendő vevő inkább előveszi a babonát. Máshol úgy szokás hívni ezt: márkahűség. Mert fáj a kiadás, mert nagyon szeretnénk jót venni, de zűrzavaros a téma, nem értünk hozzá. Maradunk hát a bevált brandnél, sőt, a világba kiabáljuk, milyen jó, hátha más is velünk együtt szív majd. Úgy kevésbé fáj.

Így alakulnak ki a vakság határát súroló legendák. Például az öreg Mercikről, amik elfutnak egymillió kilométert felújítás és meghibásodás nélkül. Badarság. Normál, vegyes, emberi használatban egy 20-30 éves Merga (azokban még volt anyag) motorja 400-500 ezret bír. Persze létezik az egymillió kilométeres, bontatlan Merci-motor legendája is, de az olyat vagy kizárólag autópályán, hosszú utakra használták, vagy három műszakos taxi volt Frankfurtban. Hiszen ha a motor mindig üzemmeleg, alig kopik. A sok hidegindítást látó Mercik azonban hamarább meghalnak.

Egyébként is, sokan, főleg Magyarországon a Mercedest tartják a világ legjobb autójának. Haha. Az új Mercedesek semmivel sem megbízhatóbbak, mint szinte bármi más, böngésszék csak a statisztikákat. És akadnak modellszériák, amelyek messze problémásabbak az átlagnál. A Mercedes ma már nem a tartósságról szól , hiába adnak rá 30 év átrozsdásodás elleni garanciát (marketingfogás), hiába papolnak az alkatrészek túlméretezettségéről, meg a biztonságról. Mert ezer más ponton kigyengítik az egyébként valóban masszív konstrukciót. Persze, hiszen üzleti szempontból nincs nagyobb melléfogás, mint a sok évtizedig problémamentesen működő autó. Ezért lehet, hogy a makulátlan, újszerű, hamvas belű, tízéves E-osztályoknak egy-egy nagyobb gödörben egyszerűen leszakad az első rugóbakja, és az autó orra a földre esik. Mert gyenge az a segédkeretnyúlvány, ráadásul erősen hajlamos a korrózióra. Tucatnyi ilyen horrorsztorim van.

A Volkswagen-legendát pedig a Bogár teremtette meg, vele a VW a takarékos polgár – Kovács úr, ugye emlékeznek? – örök autója lett. Az eredeti Bogár, a Porsche-féle KdF-Wagen kivitelben még egy besülős motorú, büdös, nehézkes, nagy fogyasztású förmedvény volt, amit a háború után angol mérnökök rendbetettek, majd Amerikában olyan népszerűségre tett szert, hogy világautóvá vált. De a Volkswagen egészen a hetvenes évek elejéig egyáltalán nem tudott más konstrukciót sikerre vinni.

Próbálkoztak mindenféle beteges torzszülöttel (az NSU-tól egy az egyben lenyúlt K70-nel, a párára is mállani kezdő, szintén nem túl ügyes 1500/1600 TL/411 E óriásbogár-szériával). De amíg a VW meg nem vette az Audit – és ezáltal hozzá nem jutott a Passathoz (alias Audi 80) és a Polóhoz (alteregója: Audi 50), valamint azok alkatrészeinek ügyes metélésével, kombinálásával ki nem alakította a Golf-szériát – reménytelennek tűnt a helyzete.

Aztán a Golf I, II, Passat I, II, III, Polo I, II megteremtette a VW-legenda második hullámát, amire a cég azóta is épít. A bajok Ignacio Lopez beszerzési főnök felvételével kezdődtek, akinek korrupciós botrányai óriási port kavartak a német autógyártásban (I. L. előtte az Opelnél is szépen kaszált).

A Golf IV, a Polo III, a szappan-Passat már lopezes autó, és minddel sok baj volt. Bedöglő befecskendező-rendszerek a benzineseknél, leálló turbók a dízelmotorokban (Passat), évente vödörszám cserélendő futóműalkatrészek (Passat, Audi A4), széteső váltók (Golf), borzalmas fogyasztásokat produkáló benzinmotorok (Polo), zörgő ülések (Golf). A lista hosszú, nem véletlen, hogy e korszak Volkswagenjei rendre szörnyű pontszámokat kapnak a Népítéletben.

Ma már megint elég jók a VW-k, de annyira nem, mint a japánok. Akik viszont lassan, de láthatóan ereszkednek a lejtőn. Az Európai Unió csak adott mértékű, helyben készített alkatrészarány mellett fogadja el valóban európai gyártásúnak ezeket az autókat. Következésképp mára európai származású, hamar kopó kerékcsapágyak, pontatlan gumitömítések, meggyengülő műanyag patentek, bizonytalan dízelbefecskendező rendszerek váltották fel a korábban agyontesztelt "Made in Japan" elemeket. Nem is annyira szuperek már az újabb japán autók, bár látszatra jobb a minőségük. A Civic zörög, az új Bosch befecskendezős, dízel Avensis megáll az út szélén, a korábbi Corollával kormányműgondok voltak – már a japán sem a régi.

És van, amikor az egész génkészletet kicserélik: a mostani Mitsubishi Colt minden alkatrésze olyan, mintha valami olcsó francia vagy olasz autóból származna, kivéve a motort. Gatya váltó, fura futóműdübögés, megszokást igénylő ergonómia – el nem hinném, hogy japán, ha nem lenne rajta az embléma.

Tény, hogy a francia (főleg a Renault, de korábban a Citroën és a Peugeot sem szerepelt fényesen) és az olasz autók (elsősorban az egyes típusok első szériái, pl. első Bravók, korai 156-os Alfák) sok bosszúságra adnak okot, de azért a latin autógyáraknak is voltak fényes korszakaik, megbízható modelljeik.

Olyan kijelentést tehát, hogy "a Fiat pocsék", meg "a Renault betegágy", meg a "Citroën katasztrofális", nem szabad tennünk. Ott a Panda, amivel alig van gond, a Peugeot 206-os utolsó szériáját rendesen gatyába rázták, az első szériás Berlingók és Partnerek (csíklámpa elöl!) sokat bírnak, csak a hátsó futóművüket kell karbantartani. És jó az előző Bravo-szériából egy kései autó is (ugyanez áll a Mareára, Bravára), a Punto I elpusztíthatatlan, a Renault 19-esek lógó béllel, félmilliónál többel a mechanikájukban is húzzák az igát.

A koreaiak a legmeglepőbbek. A Kia Sephia, Daewoo Racer idején még katasztrofális volt a megítélésük, de annyira azért azok az autók sem voltak reménytelenek. Egy generátor itt, futóműcsomag ott, persze, de igazán nem is mentek tönkre olyan könnyen. Mára pedig... Higgyék el, nem blöfföl a Kia, amikor hét év teljes körű garanciát ad.

És a másodvonalbeli németek, az Opel meg a Ford? Előbbinél szintén járt Lopez úr, meg is látszik e látogatás a kiváló E Kadettnél betegesebbre sikerült F Astrán vagy az A Vectránál rosszabb hírű, és közel sem trendszetter B Vectrán. De azóta folyamatos a fejlődés: ha a belső design nem is lélekemelő, de azért már kimondhatjuk: az Opelek ismét gyűrésálló kocsik.

Az oldalról ajánljuk

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46