Na meg az európai Ford, amelynek üzemeiben – mint tudjuk – törökök gyártanak autókat törököknek (?). A széthulló, köhögő rémek – ez a megítélés is a múlté. Pár évvel ezelőtt a Focus lenyomta a Corollát az ADAC megbízhatósági statisztikáiban, a Mondeo, a Fusion, a Fiesta is mind strapabíró jármű. Nem árt elvégezni itt sem a házi feladatot: az első Focus az első évében katasztrofális hírű autó volt, csak a második modellesztendőre tették rendbe. De akkor nagyon.
Egyáltalán, az európai márkákra nagyon is jellemző, hogy a végleges tesztelést a vásárlókkal végeztetik el. Ezért minden új modellszériát érdemes messze elkerülni olyan másfél-két éves koráig. Legjobb megvárni a ráncfelvarrást, és abból is valami késeit venni, az lesz a legmegbízhatóbb.
Bár az autóbabona kedvenc terepe a megbízhatóság, azért a biztonság, a kényelem, a gyártó országba vetett hit is ott van még a listán. A Saab és a Volvo extrabiztonságos, ezt minden dedós tudja. A Mercedes, az Audi és a BMW szintén, ez nem is kérdés. De tudják, melyik gyár tette a legnagyobb lépéseket ezen a téren? Egy francia. Könnyen lehet, hogy ma biztonságosabb Renault-ban utazni, mint BMW-ben. Amúgy az egész biztonságmezőny kiegyenlítődni látszik, már csak az amerikaiak és a kínaiak gyártanak az utasokat péppé nyomó, gyilkos járműveket.
Kényelemben viszont tényleg a franciák a legjobbak. Hibás nézet. Bár a hidropneumatikus rugózás tényleg csodálatos, ilyen költséges rendszerrel már egyre kevesebb Citroënt szerelnek. Az új Renault Laguna viszont már egyáltalán nem puha, a Citroën C1 és a Peugeot 107 pedig még abból is kirázza a vesekövet, akinek egyáltalán nincs.
De ültek-e már BMW-ben? Abban tudják meg, hogy a modern kényelem nem a puha lengésről, libegés-lobogásról szól, hanem a szuperkönnyű futóműalkatrészek miatt eltüntetett kicsi, és kicsivé zsugorított nagy gödrökről. Nem M-es, nem összkerékhajtásos BMW úgy megy végig Budapest kátyúin, hogy kis híján elhisszük: megjavították az utakat. A trükk: sok-sok alumínium, könnyűfémek alkalmazása minden olyan alkatrésznél, ami együtt mozog a kerékkel. És persze sok-sok futóműhangoló kilométer bevezetés előtt. Jó drága technológia, de működik.
És mi van az empirikus minőséggel? Amit a vásárló a szalonba betévedve az ujjai begyével érzékel a műszerfalon, a fülével hall, amikor bevágja az ajtót, észrevesz az orrával, amikor beleszippant a beltér áerjébe? Egy időben az Audi készítette a legigényesebb belső tereket, akkoriban mások a megbízhatóságra feküdtek rá, meg a designra, meg a marketingre, meg a technikára. Nos, ők a minőség érzetét csiszolgatták, ha megengednek egy képzavart.
Ma már számosan őket koppintják. Audi rájabőr műszerfal és kis kicsusszanó rekesz van az Alfa 147-esben, de a 159-esben a műszereken és a formákon kívül bármi származhatna Ingolstadtból. Még a Lancia Deltán is érezhető az Audi hatása. A Honda viszont inkább a BMW-hez közeledik a beltéri elemekkel, a Lexus pedig a Mercedest vette célba még úgy 17 évvel ezelőtt. Nem tudom, nem hagyta-e már le...
De a sportos/nem sportos ujjszabálya is megdőlni látszik. Amióta az Alfa Romeo acél helyett ólomból készíti autóit, levegő helyett pedig vizes sarat tesz a kerekeibe, azóta mindennek mondhatók az Alfák, csak fürgének nem. Rugózásuk sem az a Hamilton-kedvenc – normál úton kicsit feszesnek tűnnek ugyan, de gyors tempónál érezni, hogy a minőség és a komfort iránti igény ma már jóval előbbre való a komolyat autózásnál.
A BMW is elpuhult. Az M-es autók még csak-csak, bár a világ szégyene, hogy az Audi RS4 megszorongatta (egyes tesztekben le is nyomta) az M3-at versenypályán. De az utcai autók… Hol vannak a régi, kizárólag vigyorral vezethető bömösök, amelyek óvatlan vezetők kezében mind farral előre estek az árkokba szombat éjjeli diszkók után? A modern BMW, kérem, olyan mintaszerűen orrot tol kanyarból kifelé, hogy azt egy jól képzett egyhármas Opel Corsa is megirigyelné. Ha kiütjük a menetstabilizálót, ha nagyon, de nagyon vadul provokáljuk, és ha elég szűk a kanyar íve (és ha esetleg még az eső is a segítségünkre siet), talán megindul a fara. Mennyi "ha", ez tényleg szörnyű. És ezekben az újakban a kormány sem olyan érzékeny, mint régen, sőt, a váltó mintaszerű pontossága is sokat fakult. Ismét csak a komfort és a kilók.
De akkor mi sportos ma? Hát például a Ford Focus, hogy szükség legyen a hideg borogatásra, meg a Renault Clio RS. És persze a Mazda MX-5, az örökzöld. Itt sincsenek szabályok, bár a kilók hiánya és a finoman merész futóműhangolás segít.
Sőt, az amerikai-, német-, francia-, olasz-, japánautó-pártiak is lassan feladhatják a vallásukat. Mert ma a kocsikat mindenfelé gyártják a világon, sokszor maga a kereskedő se tudja pontosan, hol rakták össze. És bizony olyan is előfordul, hogy gyenge az eredeti, untertürkheimi Mercedes minősége, nem teljesen kerek a kölni Ford. Ellenben kiváló a belgiumi Ford Mondeo, a Törökországban gyártott Clio-klón, a Thalia pedig megbízhatóságban lenyomja a francia eredetit. Nincs szabály.
Az apósom szokta mondogatni: "Én már negyven éve mindig Skodát veszek, most már minek vegyek mást?" És hiába volt jó az 1000 MB, meglehetősen zűrös az S100, konstrukciós hibákkal megszórt a 120-as, gyerekbetegséges az ős-Favorit, jó a Felicia és kiváló a Fabia, őt mind egyformán jól szolgálta. Igaz, óvatos és gondos autóhasználó volt mindig, állandóan márkaszervizbe vitte az autókat, az utolsó rozsdaette percükig. Lehet így is, százból egynek bejön.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a cikk blogposztján !
De a többieknek is akad fény ama sötét alagút végén, amit autóvásárlásnak neveznek. Keressék csak a J. D. Power statisztikáit. Vagy ha nem megy az angol, bátran lapozgassák a mi saját Népítéletünket, az még szórakoztató is. Higgyék el, 35 ezer magyar tulajdonos véleménye elég jól kirajzolja, mit szabad megvenni.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
