Az X6 húszcolos felnijei alatt ülök egy dohányzóasztalon, Chris Bangle-t várom. A BMW Welt mindjárt bezár, végre hazamentek a látogatók, nem zavarnak térdnadrágok és nyüzsgő gyerekek az autó megértésében.
Reggel láttam egy édes 2002-t. Krómdíszein nyílegyenesen ragyogott a meleg májusi nap, elképzeltem az ujjnyi vékony kormány súlyát, és ahogy a könnyű kasztni sodródik, pöttyös selyemsál lobog ki a letekert ablakon. Négyszemélyes, kanyarképes autó nagy csomagtartóval. Sportos formája tökéletes harmóniában technikai megoldásaival. 1968-ban az első, ami ezeket így, egyben tudta.
Most itt tornyosul előttem ez a négyüléses, négykerék-meghajtású lény, látatlanba is megelőlegezem neki a kanyarképességet, sőt némi terepjáróképességet is. Erőt mindenképpen. Most, 2008-ban, ez az első, ami ezeket így, egyben tudja. Nem nézhet úgy ki, mint egy szürke Toyota. Úgy kell kinéznie, és úgy is néz ki, mint semmi más, csak így lehet a 2002 tökéletes unokája.
Megérkezik Chris Bangle, elsőre olasz is lehetne: gyorsan és sokat gesztikulál, még gyorsabban válaszol. Felmegyünk a BMW Welt emeletén található étterembe, limonádét kér.
Péter Anna: Ma reggel láttam először élőben X6-ost, és legalább akkora hatással volt rám, mint az első Hatos látványa, hiába ismertem már képről minden részletét. Miért ilyen látványos a különbség az autói térbeli és képi megjelenése között?
Chris Bangle: Vannak fotogén, jól fotózható szobrok, amiket lehet képen is értelmezni. De vannak olyan, minden szemszögből más képet mutató alkotások, amiket nehéz fényképezni. Ezek a művek túlságosan három dimenziósak. Mi nem rajzolunk-rajzolunk-rajzolunk egy autót, a végsőkig kidolgozva minden vonalat, és utána készítünk egy agyagmodellt, hanem csak annyira vázoljuk fel a formát, hogy megértsük. A munka nagyobbik része térbeli modellezéssel készül, ez is lehet az oka.
PA: Sajnálom, hogy nem volt még alkalmam látni az M1 Hommage-t élőben, de így is meglepett. Az új Hetes és a Z elegánsabbak elődjeiknél, nem is beszélve a CS Conceptről. Az új modellek egyre finomabbak, de az M1 pont olyan sokkolóan vad, mint az irányítása alatt készült első BMW-k. Miért ez a kettősség?
CB: Több hangsúlyt helyezünk az eleganciára, mert
mostanra fontosabbá vált a vevőinknek, de ez nem mehet
a sportos megjelenés kárára. A sportos és avantgárd
megjelenésben rejlő lehetőségeket már kiaknáztuk, sikeresen elvittük
a végsőkig. Nem tervezhetsz csak avantgárd autókat túl sokáig,
változtatni, változtatni és változtatni, elég hamar elérkezel arra
a pontra, amikor át kell gondolnod, mit tanultál és onnan
továbblépni.
Az M1 Hommage az eredeti modellről szól, annak az autónak
a szellemiségét akartuk elkapni. Az M1 nem akart teljesen
kidolgozott lenni, kemény sarkai jellemzőek a hetvenes évek lapos,
grafikus felületeire. Egy kicsit tunktunktunk (felvázol egy M1-et
a tenyere élével), és ez a spontaneitás jellemző
a versenyautókra és minden, érzelmeket kiváltó kocsira is. Ennek
megragadása volt a cél.
PA: Ha beírom a keresőbe a Z10-et, vagy M1-et, számtalan fércmunkát találok. Létező BMW-modellek, vagy egyéb autók részleteiből, arányaiból sokan barkácsolják már össze a képernyőn az M1 utódját. Az emberek ki vannak éhezve egy középmotoros szupersportkocsira a BMW-től, lesz valaha ilyen?
CB: Ismerem ezeket a terveket, az alagsorban gyártjuk őket. (nevet) De komolyan, harminc éve az M1 volt a BMW zászlóshajója. Mi komolyan vesszük az örökségünket, nem hagyjuk túl sokáig téli álmot aludni (kacsint) és az Hommage elkészítése csodálatos lehetőség volt a történet felelevenítésére; újra előtérbe kerülhetett ez az autó. Sok tennivalónk van, ennek a modellnek az elkészítése is lehetne az egyik, de még nem született döntés.
PA: Láttam egy videót, Mr Hooydonk mutatja be rajta az M1 Hommage-t, és annak néhány új technikai megoldását. Elképzelhető, hogy ezek megvalósulnak?
CB: Igen, hogyne.
PA: Tehát az X6...
CB: (közbevág) Hű, az X6 nagyon penge, előtte még sohasem ültem olyan autóban, amit mindenki le akar fotózni, és csak mosolyognak rá.
PA: Ki kéne próbálnia egy Minit. (nevetés)
PA: Az X6-tal megint született egy új kategória, a Sport Activity Coupe. (Persze elsőre leSAVazom, de még azt sem szoktam meg, erre itt egy új mozaikszó...) Hogyan keletkeznek ezek az új kategóriák és az X6?
CB: Az egész 1996-ban, a Deep Blue projekttel kezdődött, talán ismeri.
PA: Igen, láttam az előadását a TED talks -on.
CB: Az egész X-dolog ott született, kerestük a választ; a mi mást tehetnénk kérdésre? Sokat tanultunk a crossovereket és terepjárókat tanulmányozva, és a BMW-nél dolgozó mérnökök és formatervezők kapcsolatát is erősítette ez a Kaliforniában töltött fél év. Egy rakás autó született ott, az X5 is (első széria), de a platformját túl drága lett volna megváltoztatni, hogy más modellek is kinőhessenek belőle. De most itt van egy teljesen új autó (X5 második széria), amit a kezdetektől a belőle kifejleszthető modellek lehetőségével terveztünk. Az első ötlet egy kétajtós kupé volt, de a négyajtós mellett döntöttünk, mert az népszerűbb. Ez lett az X6.
PA: Az új kategóriáké a jövő?
CB: Igen és nem. Igen, mert a járművek megmaradnak nekünk. Nem, pedig azért, mert én és a csapatom szobrokat készítünk, a szavakkal te dolgozol, igaz? Tehát inkább az a kérdés, merre tartotok ti? Mi kitalálunk új autókat, amikre nevet kell találni. Most betűkombinációkban beszélünk az autókról ez egy SAV, az egy SUV, ha visszamennénk az időben, az emberek nem értenék, miről beszélek. Ezért azt gondolom, valahogy össze kellene kapcsolni ezeket az ötleteket az emberek nyelvével. Például a szupersportautó elméletileg szexet jelent, mégsem nevezhetjük így. Meg kell találni a jelentéséhez legközelebb eső szót. És a Concept CS, nem tudjuk, hogy nevezzük ezt a négyajtós kupét.
PA: A Concept CS sorozatgyártásba kerül?
CB: Elmondhatom-e? (mosolyogva) Igen, 2010-re tervezzük.