Avantgard a végsőkig

2008.05.14. 07:02

PA: Húúú, hát ennek nagyon örülök, a kedvenc pre-Bangle béemvém a Nyolcas sorozat, és amikor láttam a CS-ről képeket, az jutott róla eszembe.

CB: Hát tessék, most itt van az új, mondj rá egy jó kategórianevet!

PA: Instant get kategória? (nevetés)

CB: Akár, de bármi lehet, régen francia kifejezésekkel írták le az autókat; limousine, coupe,_ semmi akadálya akár magyar neveknek sem. Húsz éve még senki sem tudta, mi az a szusi, ma az egész világ ismeri.

PA: Az X6-ot metálbordóban mutatták be, hogyan választják ki a bemutatóautók színét? A modellel együtt alakul, vagy a tervezési folyamat végén döntenek róla?

CB: A tervezés alatt minden autó ezüst, mert így tudjuk őket a legkönnyebben összehasonlítani. Amikor készen van, akkor kerül sor a színek próbálgatására. Van, amelyik kiragyog a többi közül, azt tartjuk meg. Vegyük a fehéret. Egyes kupét csakis abban vásárolnék. Az X6-osom is fehér lesz, hiába mondják, ez itt nem Kalifornia. Jó lenne azt mondani, hogy a szín ízlés dolga, de olyan sok a praktikus szempont, hogy a végén minden autó ugyanolyan színű lesz.

PA: Az M1 kétségtelenül ikon, mi tesz egy autót azzá?

CB: Lehet, hogy különbözően értelmezzük az ikon fogalmát. Sokan a könnyű felismerhetőséggel azonosítják. Emlékszel rá, ezért felismered, amikor újra látod, ez lehet az ikon. Bármi lehet, jelenet egy filmből, egy kép, James Dean zsebre tett kézzel az esős utcán sétálva, bármi. És van egy másik jelentése, amikor az ikon megváltoztatja a világot, a megjelenése előtti és utáni időre osztva az időt. Vegyük az iPodot: a zenehallgatás soha többet nem lesz ugyanolyan, mint előtte volt.
Az autók esetében mindkét értelmezés helytálló, de az autók elsősorban arról szólnak, hogy ki oldott meg elsőként egy problémát és így vált összehasonlítási ponttá. Igazán jó ikonikus autókból egész család fejlődik ki, kabrió és kombi változatok, amik tovább erősítik az ikon pozícióját.
Vegyük a Hármas sorozatot; az első sportszedán. Senki sem csinált előtte olyat, mert nem is kérte senki. Voltak a sportos kupék és a luxusszedánok. Mára már van belőle kupé, kabrió, kombi, egy egész család. Mindenki más ehhez méri az azonos kategóriába eső autóját. És van egy bizonyos, az M3, ami nem létezhetett volna a Hármas sorozat nélkül, de olyan erős karakter, hogy saját kategóriát állított fel magának. Igen, a Hármas sorozat egy ikon. És az X5, az első négykerék-meghajtású luxusautó egész trendet állított fel. A Mini: senki sem készített előtte luxus, mini hot-hatchet. Mi magunk is megdöbbentünk, mennyit vásárolnak belőle. Azt hiszem, ha ikonokat keresve átnézed az autógyártást, nekünk van a legtöbb.

PA: Mennyire volt kemény dió az egyik legnagyobb ikon, a Rolls-Royce Phantom megtervezése?

CB: Az csodálatos történet. A Deep Blue project után vásároltuk meg a Rolls Royce-t, aztán nem történt semmi, nem is tettünk semmit. Egy nap felhívtam Geoff Upexet, a Rolls és a Rover akkori vezető tervezőjét, múlik az idő, és ha nem születik egy terv, az embereknek nem lesz autója. De van neked egy ajánlatom. Megszerzem a pénzt a projekthez, összeengedjük az embereinket Londonban és hagyjuk őket megoldani a feladatot. Igent mondott.
Így jött két-három tervező Kaliforniából kiegészíteni Geoff csapatát. Meghagytuk nekik, jobb, ha meggyőznek minket az igazukról, és pontosan tudják, miről beszélnek. Fél évig tanulmányoztak mindent a Rolls-Royce-ról, beszéltek tulajdonosokkal és szerelőkkel. Rendkívül fontos megismerni a szerelők véleményét, találkoztak klubvezetőkkel is. Így született öt lekicsinyített modell, mindegyik a mögötte álló magyarázattal. Közben készült két beltér is. Mindez egy régi banképületben történt a Hyde Park közelében. (A terveket a napi munka végeztével a bankban maradt széfben tárolták.)

PA: Ezek a modellek nagyon különböztek egymástól?

CB: Igen, látványosan.

PA: Meg lehet őket nézni?

CB: A legavantgárdabb, legfrissebb és legletisztultabb modellt választottuk ki közülük. Egyértelműn kiugrott a többi közül.

PA: Voltak tervek megszokott módon nyíló ajtókkal?

CB: Hogyne, de ha visszanéz a múltba, azelőtt nem volt Rolls Royce coach door-ral. Tehát Geoff-fal kiválasztottuk a Phantom modelljét, és azóa már egy egész családunk van. Ian Cameron (előtte projektvezető a Rovernél) lett a Rolls vezető tervezője, tökéletes párost alkotnak. Már van kabrió és most jött ki a kupé, és készítjük a kisebb Rollst is.

PA: Hasonlítani fog a Phantomhoz?

CB: Nem, nem egy kis Phantom lesz.

Lemegyünk az kiállított X6-hoz, a liftben előkerül a Miura. Mr Bangle előző nap nézte meg újra az Olasz melót '69-ből, és a felvonultatott Minik ellenére egyetértünk: a francia eredeti jobb, mint a remake. És nem csak a pengeverda-eső miatt. Az autóhoz lépve mindketten lelkesülünk. Chris Bangle megszámlálhatatlan alkalommal láthatta már ezt az autót, de most is megörül neki, simogatva mutat rajta végig pár jellegzetes vonalat.

PA: Már alaposan körülólálkodtam az X6-ot, és a tetővonalról eszembe jutott a Lamborghini Espada hasonlóan trükkösen felemelt, nem lecsapott teteje. Gondoltak erre a hasonlóságra?

CB: Nem, de egyértemű volt, hogy így fogjuk megoldani, simítja végig a tetőt.

Az X6 mellett álló ötösön túl parkol egy X3 és egy X5. Nekem képeken az X6 nagyon X5-szerű volt, szégyellem, de bevallom Chris Bangle-nek is.

PA: Képeken nem tűnt fel az X6-os valódi karaktere. Az X5 és az X3 viszont a valóságban sem kelnek életre olyan intenzíven, mi ennek az oka?

CB: Pierre Leclerc tervezte mindkettőt (X6, X5), de az X3 és az X5 az autók másik generációját képviselik. Tömörebbek, és nem szívesen használom a szót, de szögletesebbek, különösen az X3. Az X3 a praktikumról és a helyről is szól, amit meg kellett mutatnunk. Feleségemnek is X3-a van. Az új X5-be többet akartunk belevinni a szedánból, nem szó szerint értem, hanem a szedán érzéséből. Ez egy színesebb autó, légiesebb, organikusabb, izmosabb. Sportos karakter, de elegánsabb, mint elődje, természetesen SAV-ról van szó. Amikor meg akartuk csinálni azt az autót (az X6-ra mutat), hasznosíthattuk, amit az X5-ön tanultunk, de meg kellett tartsunk bizonyos alkatrészeket, például a szélvédőt a gyártás miatt, tehát nem a semmiből kezdtük. A legkönnyebben egy autó arckifejezését lehet megváltoztatni (begörbített háttal, megragadásra kész karokkal felém ugrik), az X6 amit egyszer megragadott, nem ajánlatos tőle elvenni.