Az ügyfelek jogszerűen tehetnek ajánlatot biztosítási szerződés megkötésére telefax útján, illetve érvényes az ilyen formában tett felmondásuk is. A telefax üzenetváltás írásbeli szerződési nyilatkozatként való jogszabályi elfogadása mellett szükséges megjegyezni, hogy az természetesen nem jelenti a biztosítók azon jogának korlátozását, hogy a hozzájuk intézett nyilatkozatok valóságtartalmát vizsgálják. Ha a felmondást faxon juttatjuk el a biztosítónak, számítani kell arra, hogy lehet áramszünet, megtelhet a fax memóriája, vagy kifogy a faxpapír.
A felmondásnak minden olyan elemet tartalmaznia kell, amelyből egyértelműen megállapítható az ügyfél személye, felmondási szándéka, a felmondás hatálya és hogy melyik szerződését szeretné felmondani.
Amennyiben az ügyfél elmulasztja a határidőt, vagy nem sikerül bizonyítania, hogy nyilatkozatát időben megküldte, a következő évre kötve marad korábbi biztosítójához - akár tudtán kívül is, amikor a januári díjfizetési csekken keresztül szembesül azzal, hogy felmondottnak hitt szerződése tovább él.
Átkötés esetén ne felejtsük el hatálytalanítani a korábbi banki átutalási megbízást, mert a nem értesített pénzintézet továbbra is utalja a díjat. A biztosítók a felmondásos kártörténeti igazolásokat minden esetben január 1-jét követően állítják ki és küldik el az ügyfélnek a törlési értesítővel együtt. Az igazoláson a megszűnés okaként felmondás szerepel, vagyis csak a feltüntetett gépjárműre és az ott megjelölt szerződő biztosítási szerződésére vezethető át. Ügyelni kell, hogy a felmondással érintett szerződésnél ne legyen díjhátralék/díjtartozás, mert ez a felmondás érvényességének megítélésénél vitát okozhat.
Az előző évekhez képest fontos, de már tavaly is alkalmazott változás, hogy az ügyfél korábbi biztosítójának egyrészt 15 napon belül ki kell adnia a kártörténeti igazolást, másrészt biztosítóváltás esetén a bonus/malus besorolás a következők szerint zajlik: amennyiben az ügyfél kártörténeti igazolást nem nyújt be, és az előző biztosító nevét és megszűnt szerződésének kötvényszámát sem adja meg, az új szerződés a legrosszabb, M04 besorolású lesz.
Ha kártörténeti igazolást nem ad, de az azonosító adatokat megadja, úgy A00 osztályba sorolják. Ekkor az új biztosító az új szerződés kockázatviselésének kezdetétől (átkötésnél január 1-től) számított 30 napon belül köteles gondoskodni a kártörténeti igazolás áthozataláról, és annak adattartalma szerint - a beérkezéstől számított 15 napon belül - visszamenőlegesen átsorolja a szerződést. Ameddig a kártörténeti igazolást nem szerzik be, vagy nem nyújtja be az ügyfél, addig a szerződés A00 osztályban marad. Azaz megszűnt az a gyakorlat, hogy az igazolás hiánya miatti, 90 nap utáni M04 osztályba sorolják az ügyfelet.
Miközben folynak a biztosítóváltás előkészületei, a pénzügyminiszter beterjesztett egy javaslatot, amely megszüntetné a biztosító egyesületek felelősségbiztosítási - különösen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási - üzletágait.
A biztosítási törvényt módosító javaslat szerint biztosító egyesület felelősségbiztosítást csak akkor végezhet, ha az a tagsága által végzett rendszeres tevékenységhez közvetlenül kapcsolódik, és a felelősségbiztosítás megléte a szakmai tevékenység végzésének feltétele (vagyis például fuvarozócégek hozhatnak létre olyan egyesületet, amely a saját autóikat biztosítja, de kívülről nem vehetnek fel tagokat, így magánszemélyek autóit sem biztosíthatják). A javaslat a már működő biztosítóegyesületeknek 2011 december 31-ig engedi meg, hogy változatlanul kössenek felelősségbiztosításokat.
A biztosítási piacon még további átrendeződések is várhatók. A MÁV biztosító kiiktatását követően két új biztosítóval találkozhatunk: az egyik az MKB Biztosító, a másik a Wabard Biztosító.