Lecter és a villogók
Bármibe bele lehet borulni, azt sejtettük. Csak a rendőr-mentő-tűzoltó-halottkém villogók gyűjtése eddig valahogy elkerülte figyelmünket. De most már értjük.
Marciról egyszer már írtam , és gyakorlatilag szavazásra tettem fel a kérdést, érdeklik-e olvasóinkat a fényhidak ennél részletesebben. Nemcsak szerkesztőségi belterjblogunkra, de emailben is sokan megírták, igen, igen, fényhidakat akarnak, nínókat, villogókat, üvöltő krómtölcséreket. Úgyhogy még egyszer felkerestem Marcit, aki egy szobába hordta össze a kollekció javát, mínusz természetesen a pincei szekciót, a halottkémfényhidak így ebből a szórásból most kimaradtak.
Marci főállásban vért szállít, természetesen sürgősségi alapon. Ha koraszülött csecsemő lennék, felettébb megnyugtatna, hogy a vér idejében érkezik, legalábbis a szállítóautó hangerején nem fog múlni. Tekintsék meg például a videót, amely Marci egyik sürgősségi vérszállítását ábrázolja a pilótafülkéből. Figyeljék meg az egyszerre hallható többféle légkürt és sziréna hangját.
Az új szerzemény. Neve Excalibur. Annak idején, öt éve Amerikából hozták 700 ezer forintért. Egy magánorvosi ügyelet F Astráján villogott, igen, én is erre gondoltam, az átkozott villogó többet ért, mint az egész autó. Márton végül sikeresen elcserélte egy kék burás, amerikai Street Hawkra, ami olyan 350 ezres forgalmi értéket képvisel. Használati értékük viszont nagy vonalakban megegyezik, így, ahogy képzelem, minden fél jól járt. Az Excalibur fő extrája a wig-wag flasher, amit külön relé villogtat. Figyeljük meg a fényhídgyűjtés lényegét! A felhajtása és megszerzése csak a móka egyik, kétségkívül izgalmasabb része. Ezt követi a restaurálás, vagy esetleg átépítés, tuning. Az Excalibur alaplapját homokfújták, egy másik villogógyűjtő felpolírozta a burákat.
– Rengeteg katalógusom van, rengeteg...
– Ne, ne!
Amerikai könyv az internetről, mindenféle színes brosúrák, de
hál' isten, nem találja a spanyol villogók szakirodalmát.
Alatta a narancssárga egy AeroDynic, szintén amerikai, Hollandiából.
Autómentő figyelmeztető jelzése. Van rá tartalék burája is.
– Egy másik villogógyűjtő barátom (Baliszoft) rendelt Amerikából
egy sárga burás villogót, de kellett neki két darab kék, és
elcseréltük.
13 évesen kezdett villogót gyűjteni. "Mindig tetszettek, az első villogómat egy bilincsre cseréltem. Árultam a petárdát és volt nálam egy bilincs. Jött egy taxis, és azt mondta, kéne neki a bilincs, ad érte egy villogót. Ez az. Villtesz Ipari Szövetkezet, a neve igazából 1019. Wartburg vagy valami hasonló ablaktörlőmotorja hajtja. Ez a magyar, most megmutatom a lengyelt. 1987 áprilisi, annak idején a Gázművek autóján volt, valaki meg lelopta. De nem én."
– 1979-es ameriki autómentőjel, tehát ez a régebbi, az előző 10
évvel később készült.
– Minek kettő?
– Ez két teljesen különböző fényhíd! Az újabbon külön motorok
forgatják a tükröket, a régebbi egy motorral és fogaskerekekkel. Persze
további látható különbség még a hangszóróház.
Ez a legszebb, hogy befelé fut a fény, számozott fogaskerekek,
Magyarországon egyáltalán nincs ilyen befelé futó fény. Kivéve az
amerikai rendőrautós haverom, ami persze nem hivatalos.
Hát igen, a T. J. Hooker -fényhíd. Összesen három van Magyarországon, és a három T. J. Hooker-fényhíd szerintem le is fedi a magyar fényhídgyűjtő társadalom hardcore krémjét. A három Hookerből egy van Mártonnál, egy a haverjánál, Baliszoftnál és az amicaros srácnál. "Ha ez nincs meg, ne is kezdj el gyűjteni." A T. J. Hooker miatt is, meg sok más régi filmben is volt. Egyik fele New Jersey-ből, a másik Hollandiából származik. Hivatalos neve AeroDynic 24 EAH. E, mint alaptípus, A, mint alley light, oldalfény, házszámmegvilágító és H, mint halogén. Hollandia egyébként alapban nem egy fényhíd-centrum, de volt ott egy amerikai cég lerakata, és rendeztek egy nagy kiárusítást. Onnan van sok cucc.
T. J. Hooker a falon
Ön is epilepsziát kap a stroboszkópozó fényektől? A Belsőségen tesztelheti , a többi fényhídvideóval.
– Két fényhídból van ez is. Az alapja egy All Light Hawk volt, öt forgóval. A két széle stroboszkóp, plusz három forgó. A pontos ára 2000-ben, mindjárt megmondom, hogy dollárban&... aszongya, 1489 dollár, plusz 400 dollár rá a stroboszkób. Ez borzasztó erős. – Alatta a legnagyobb kincs, több európai gyűjtő is pályázik rá. Közben mintha lekapcsolt volna egy villanyt, de nem lett félhomály, csak a stróbtól vakultam meg. Márton szerint különben ez nem is komoly stroboszkóp, gyerekeknek való. Twin Beacon Ray, eltérő szögekben álló tükrökkel, hogy nem marad sötét rész, nincs menekvés.
A Commander, amit a múltkor lebányavillogóztam, nem feltétlen bányavillogó, de ott is lehet. "Repülőkben van ekkora izzó, ha látsz leszállni repülőt, amivel világít előre, az ilyen izzó. General Electric, Par 46 a neve." Aztán van itt egy piros-kék, "a múltkor piros-piros volt, Baliszoft barátom viszont megcsinálta. Most megfelel a kaliforniai előírásoknak, rárakhatnám ott egy mentőre, megfelelne". Van benne egy külön lámpa, sárga-piros egyszerre, a sárga Amerikában is csak figyelmeztető jelzés. Nálunk a legfrissebb jogszabály szerint a megkülönböztető jelzés lehet piros-kék, tiszta kék igen, tiszta piros nem. Amerikában a New York-i rendőrségnél piros-fehér, amiben van logika, mert erősebben világít, mint a kék. Spanyolországban a mentőn sárga villogó van. Ott a kék a tűzoltóság, a pirost, azt hiszem, nem használják. Megnézem... (ez csak egy része)
– Mini LP6000, ennek a nagyobbik változata van a magyar rendőrautókon. Ilyen a terrorelhárítóknak, tűzszerészeknek, fedett rendőrautóknak van (mágnestalpas). És nekem. Üzletben olyan 60-70 ezer forint. Persze annyiért én nem tudom eladni.