Az új autó mellett szól - többek között - a gyári garancia, a használt mellett - többek között - az olcsóbb szervizelés. Mi van, ha olcsóbban akarjuk javíttatni garanciális új autónkat?
Egy márkaszerviz rezsióradíja rendszerint jóval magasabb, mint a függetleneké, urambocsá a kis faluvégi szakiké, akik ezt a fogalmat nem is nagyon ismerik. A gyári alkatrész rendszerint jóval drágább, mint az azonos minőségű nem márkázott - urambocsá az utángyártott. Érdemes-e máshol elvégeztetni a kötelező szervizeket, illetve megéri-e egy saját hibából összetört, cascóval nem rendelkező autót független szervizben javítani? Ilyenkor odalesz-e az új autó egyik legfőbb erénye, a gyártó által vállalt jótállás?
Ami a szöget a fejünkbe ütötte
A What Car? magazin végzett egy felmérést Nagy-Britanniában: mit mondanak a vevőknek a nagy márkák, muszáj-e márkaszervizben karbantartatniuk és javíttatniuk autójukat. Kiváncsiak voltak ugyanis, mennyire veszik komolyan a gyártók az Office of Fair Trading, azaz a brit Versenyhivatal tavaly született döntését, miszerint nem köthető ki, hogy csak szerződött márkaszervizek javíthassanak garanciális autókat.A gyártók eltérően vizsgáztak. A BMW volt a legszemtelenebb, húszból hét szerviz állította, hogy csak márkaszervizbe vihető az autó, négyen mondták, hogy viheti máshova az ügyfél, de nem ajánlják, sérülhet a garancia - kilencen pedig korrekt módon az igazat válaszolták. A Toyota nyert a teszten, itt csak egy szerviz hazudott, három volt bizonytalan, 16-an elengedték az ügyfelet.
Az angliai teszt eredménye:
Gyártó | A független szervizben javítás megszünteti a garanciát. | Rizikós a dolog, sérülhet a garancia | Vidd az autód, ahova akarod |
BMW | 7 | 4 | 9 |
Citroen | 6 | 5 | 9 |
Ford | 5 | 2 | 13 |
Volkswagen | 4 | 6 | 10 |
Vauxhall | 4 | 3 | 13 |
Peugeot | 3 | 1 | 16 |
Honda | 2 | 9 | 9 |
Nissan | 2 | 4 | 14 |
Renault | 2 | 5 | 12 |
Toyota | 1 | 3 | 16 |
Először pár nagy autógyártó hazai márkaképviseletét hívtuk fel és megkérdeztük, mi a központi hivatalos álláspont a dologban. Ezután néhány márkaszervizt is megkérdeztünk, mit tesznek, ha kókányolt autót tolnak be hozzájuk garanciális javításra. A szervizeket kifaggattuk: szabad-e márkafüggetlen szervizben végeztetnem kötelező szervizeket? Mi van, ha összetört a garanciális autó, mi történik, ha nem márkaszervizben cseréltetek - mondjuk - hűtőt? Megmarad-e a garancia, ha nem, milyen mértékben sérül?
A garanciáról Magyarországon általában a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet (az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelezo jótállásról) mesél, ebben nincs ilyenről szó. De hát EU-tagok is vagyunk: a Bizottság 1400/2002/EK rendelete , alias "csoportmentesítő rendelet" szerint a kereskedő nem kötheti a karbantartást egy meghatározott csoporthoz (márkaszervizek).
Autójogászunk véleménye szerint viszont a gyakorlatban " A garancia elválik a szavatosságtól, sajnos ma itthon kiköthetik, hogy ha nem márkaszervizben javítasz, a garancia elvész arra az elemre. Az EU-jogharmonizáció még nem ért el ide olyan ütemben, hogy arra hivatkozni lehetne, sajna." Ez meg itt egy ellenvélemény, a kiegyensúlyozottság jegyében.
VW, Audi, Skoda, Seat
A Porsche Hungária nem tudott azonnal válaszolni kérdéseinkre, hivatalos állásfoglalásuk elkészültéig egy márkaszervizhez irányítottak. Felhívtuk hát a Porsche M5 szervizvezetőjét: szerinte mi a helyzet. A VW, Audi, Skoda és Seat-szerviz munkafelvevője szerint mindenképp márkaszervizhez kell járulnom az ifjú autóval, különben oda a garancia. A jó olaj, a gyári szűrő nem elég, a lényeg a pecsét a papíron.
Fekete pont a VW-nek, piros pont a munkafelvevőnek: a rámenős úr felajánlotta, vihetek a gyári ajánlásban megszabott minőségű olajat, nem kell ott megvennem. Amikor válaszoltam, hogy csak elvi jellegű volt a kérdés, azért még elmondta, nem kell tartani a magas óradíjtól, nem olyan óriási egy időszakos szerviz rezsije. Alig tudtam meggyőzni, hogy igazából nincs VW-m, csak egy hülyeségeket kérdező újságíró vagyok.
A Porsche Hungária hivatalos álláspontja
" A Porsche Hungária által forgalmazott gépkocsik esetében a garanciát a gyártómű biztosítja, ezért annak feltételeit a szervizfüzetben megadott gyár határozza meg. A gyári garancia mellett irányadó a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet illetve az EU-s "csoportmentesítő" rendelet, melyek a független szervizekben történő karbantartást nem zárják ki. A garanciális javítást csak márkaszerviz tudja elvégezni, tekintettel arra, hogy a gyártóművel történő költségelszámolásra nekik van lehetőségük. Abban az esetben, ha az érintett gépjármű korábbi előírt szervizei a gyártómű által ellenőrzött és garantált minőségű eredeti alkatrészek és anyagok felhasználásával márkaszervizben történt, a gyártómű egyéb vizsgálatot nem kér a javítás elvégzéséhez. Nem igazolt minőségű alkatrészek vagy anyagok beépítése esetén vizsgálat tárgyát képezi azok és a meghibásodás összefüggés ami adott esetben a garanciális körből történő kizárást jelenthet.Fontos mérlegelni azt is, hogy ma amikor egy autó szinte minden funkcióját processzorok irányítják, a legújabb szoftverfrissítések, illetve ezek ellenőrzéséhez használható diagnosztikai berendezések és karbantartáshoz szükséges ismeretek az adott szervizben rendelkezésre állnak -e? A márkaszervizhez való "hűség" kifizetődhet azáltal is, hogy az adott szerviz rendszeresen vissztérő ügyfelei számára a jogi kötelezettségein felül is vállal, pl. meghosszabbított garanciát, csereautót vagy egyéb szolgáltatásokat. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy a szakszervizek által elvégzett és igazolt karbantartás az autó értékét továbbértékesítésnél többszázezer forinttal is emelheti."
BMW
A BMW Magyarország Kft. fő garanciafelelőse szerint van az EU-ban érvényes szabályozás, mely nem engedi, hogy csak márkaszervizben lehessen autót javíttatni. Ezt a cég magára nézve Magyarországon is érvényesnek tekinti - viszont megszabja, hogy csak olyan külső szerviz időszakos revízióit ismeri el, ami rendelkezik a BMW technológiájának megfelelő eszközökkel, anyagokkal. A BMW nem minősít szervizeket, de szavatossági igény felmerülésekor vizsgálja, hogy a meghibásodott autót a gyári igények szerint tartották-e karban. Törésnél hasonló a helyzet: ha megfelelő szakértelemmel és eszközökkel, gyári anyagokkal történt a javítás, akkor a BMW teljesíti garanciális kötelezettségeit.
A debreceni Magisz Kft. BMW-szervize szerint ha egy időszakos szervizt nem a márka akkreditált műhelyében végeztetek el, azonnal buktam a garanciát. Sérült elemek javítása, cseréje történhet máshol, ilyenkor csak az ebből eredő hibáért nem vállal többé felelősséget a BMW. Markáns különbség importőr és márkakereskedő véleménye között, figyelemreméltó.
Mercedes-Benz
A Kárpát utcai Mercedes-központ minőségügyi megbízottjának szabatos állásfoglalása szerint a máshol beszerelt alkatrészekre értelemszerűen nincs garancia, a máshol hibásan elvégzett szervizelésből eredő problémákra sincs, de ha egy olajcserét-szűrőcserét számlával igazoltan, de máshol végeztetek el, az semmilyen következménnyel nem jár.
A miskolci Eurovan Kft. szervize máshogy tudja. Azt mondták, hogy ha kötelező szervizre nem Mercedes márkaszervizbe jár az autó, elvész a mobilitásgarancia. Szakszerűtlen javítás, karbantartás esetén a szerviz értelemszerűen nem végzi el garancia keretében a kókányolásból eredő hibák javítását és igenis vizsgálja, hogy márkaszervizbe járt-e az autó.
General Motors (Opel, Chevy)
A GM Southeast Europe ügyfélszolgálata szerint ha nem márkaszervizbe jár az autó, vagy nem ott javíttatják, "természetesen" elvész a garancia. Aztán kicsit árnyalódott a helyzet, a GM-es úr végül azt mondta, hogy márkakereskedéstől is függ a garanciavesztés megítélése.
A Dráva utcai Schiller-szalon lakonikus tájékoztatása szerint ha akár csak egyszer is nem márkaszervizbe viszem az autót, oda a garancia. Egyenes beszéd.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
