Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Erőd utca, második kerület, az FKF telepe. Nem kifejezetten
örülnek érkezésemnek az irodában. Szemmel láthatóan feszült a
helyzet, pillanatonként csörögnek a telefonok, sofőrök
jönnek-mennek, és valamilyen diszpécserszolgálat is üzemel az egyik
asztalnál.
- Most nem érek rá - fakad ki Ruscsák úr, a
főnök. - Máskor, amikor nincs ennyi dolgunk.
- De én csak egy kört szeretnék menni az egyik hókotróval -
kérlelem tovább.
- Csak ennyi? Semmi nyilatkozat? Na jó - enyhül meg
felismervén, hogy nem őt akarom feltartani. Kinéz az ablakon, és az
éppen rakodó Unimog felé bök.
- Azzal mehet egyet. A Vár lesz az útirány.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fekecs Benjamin, alias Bendzsi, leendő sofőröm éppen egy IFA
darujával rakodja a bevetésre váró Unimogot szóróanyaggal. Gyorsan
végez, és már ülnék is be mellé a jobboldali ülésbe. Na, ez nem
egyszerű.
-Várjon, kiveszem a táskám, akkor befér.
Valóban. Egy közepes sporttáska kényelmesen elüldögélhet, de
humanoid csak akkor érzi magát itt jól, ha legfeljebb százötven
centisre nőtt, vagy ha elhivatottságot érez a kígyóemberi
tevékenység iránt. Én úgy saccolom, jó harminc centivel túlnőttem
az Unimog konstruktőrei által kívánatosnak tartott méretet.
- Vigyázzon, ha nekidől az ajtónak, kinyílik - figyelmeztet a
sofőröm.
Na, még ez is. Szorongatom a fényképezőt a kezemben, és a
kapaszkodó felé nyúlok.
- Az nem lesz jó, akkor nem látom a tükröt - szól rám Fekecs
úr. Szófogadóan elengedem a kapaszkodót, és csak magamban
fohászkodok, hogy ki ne essek innen fentről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Indulunk a Vár felé.
A meredek utca érezhetően nem akadály az Unimog előtt.
Viszont a hólapát innen fentről sokkal nagyobbnak tűnik, mint a
járdáról. Fekecs úr tért ölelő mozdulatokkal kormányoz, és "jól
meglengetem, majd beesik a helyére"-mozdulatokkal vált sebességet.
Szemmel láthatóan nem finom úrvezetőknek való feladat a hókotró
vezetése.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sebességváltó, az irányváltó, meg még néhány apróbb kar
egyvonalban van a vezető vállával. Tökéletes ergonómiai rémálom.
Érzéssel kell ezeket használni, mert menet közben nincs idő
odanézni, merre van a sebváltó karja.
Na és a zaj! Kedélyesen üvöltözve beszélgetünk, így sikerül normális beszédhangerőt előállítanunk a Mercedes dízelmotor ellenében. Estére teljesen berekedek, ebben biztos vagyok. Fűtés talán van, de nem sok jelét érzem. Szerencsére alaposan beöltöztem, de zokniból azt hiszem, alulválasztottam erre a küldetésre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszerfal kijelzőinek króm keretét kikezdte a rozsda.
Itt-ott hiányzó kárpitelemek. A kilométeróra szemmel láthatóan nem
az eredeti, a BKV buszain láttam hasonló tachográfos szerkezetet.
Valamiféle utólagos kapcsolót buheráltak a műszerfal bal oldalára.
A motorháztetőn egy URH adóvevő, tartani a kapcsolatot a
diszpécserekkel. A legmodernebb szerkezet az ülésem mögött van: a
GPS jeladója.
-Nem is értem, miért erre a régi példányra küldték magát -
kommentálja az ergonómia hiányára tett megjegyzéseimet pilótám.
- Az újabb gépek sokkal kényelmesebbek, csendesebbek, van
bennük tömérdek elektronika, még légkondi is, de én nem adnám oda
ezt a masinát egy olyanért - vallja meg a gépezethez való kötődését
Fekecs úr.
Mikori gép? A kérdés nem is egyszerű, de a forgalmit előhalászva
kiderül, hogy 1987-es gyártású. Én sokkal régebbinek tippeltem. Az
egésznek olyan a miliője, mint a seregben használt GAZ 66-unknak.
Árkon-bokron átmegy, de nem kényeztet.
-Ezzel nincsenek olyan bajok, mint az újabbakkal - védi sofőröm a
portékát. Azok is jók, de az elektronika gyakrabban okoz galibát, ebben
meg nyoma sincs ilyennek. Ez keveset is fogyaszt. Az egész napos munkát
le lehet tudni akár 20 liter gázolajjal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez egész megdöbbentő adatnak tűnik egy 5675 köbcentis motortól.
Különösen, ha tudjuk, ilyenkor napi 24 órát mennek a hóeltakarító
gépek.
Közben felérünk a Várba. Nem tűnik drámainak a helyzet, csak
a kisebb mellékutcákban van komolyabb hó az úton.
-A legfontosabb a tömegközlekedés - képez egy kicsit a
sofőröm.
-Amerre a BKV jár, mi arra tisztítunk először. Utána jönnek a
főútvonalak. Na persze a telefonok állandóan csörögnek, vannak
sürgős hívások is. Mentő nem tud behajtani valahová, valaki orvos,
és nem tud eljutnia a beteghez, és hasonlók. Ilyenkor a diszpécser
rádión ideszól, és megyünk. De gyakran van, hogy valaki a
munkahelyéről betelefonál, és egy hóekét kér az utcába, ahol lakik,
hogy kényelmesen haza tudjon menni. Ez azért bosszantó, főleg, mert
fogalma sincs, mi a helyzet, lehet, hogy nem is olyan régen volt
ott tisztítás. És jó lenne ilyenkor tényleg a tömegközlekedést
használni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
- Mik a legnehezebben tisztítható helyek?
- Hát van egy-két faramuci szűk utca, ami igazán meredek
is. Budán van jó pár ilyen. Lássuk csak;
Ördögárok, Flóra utca, Nyereg utca. Az
ónos eső tud a legkellemetlenebb lenni, ha lefagy. Ilyenkor az
ember tolat, és abban a tempóban tud araszolni felfelé, ahogy a
maga alá szórt só megolvasztja a havat meg jeget. Igazi
türelemjáték.
Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel. Hallgatok, próbálok erőt gyűjteni a dízelmotor további túlkiabálásához, és nem akarom zavarni a sofőrömet a koncentrálásban.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)