A Vár visszafoglalása

2003.01.16. 09:09

Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel.

 
   
 







Erőd utca, második kerület, az FKF telepe. Nem kifejezetten örülnek érkezésemnek az irodában. Szemmel láthatóan feszült a helyzet, pillanatonként csörögnek a telefonok, sofőrök jönnek-mennek, és valamilyen diszpécserszolgálat is üzemel az egyik asztalnál.

- Most nem érek rá - fakad ki Ruscsák úr, a főnök. - Máskor, amikor nincs ennyi dolgunk.
- De én csak egy kört szeretnék menni az egyik hókotróval - kérlelem tovább.
- Csak ennyi? Semmi nyilatkozat? Na jó - enyhül meg felismervén, hogy nem őt akarom feltartani. Kinéz az ablakon, és az éppen rakodó Unimog felé bök.
- Azzal mehet egyet. A Vár lesz az útirány.

 
   
   

Fekecs Benjamin, alias Bendzsi, leendő sofőröm éppen egy IFA darujával rakodja a bevetésre váró Unimogot szóróanyaggal. Gyorsan végez, és már ülnék is be mellé a jobboldali ülésbe. Na, ez nem egyszerű.
-Várjon, kiveszem a táskám, akkor befér.
Valóban. Egy közepes sporttáska kényelmesen elüldögélhet, de humanoid csak akkor érzi magát itt jól, ha legfeljebb százötven centisre nőtt, vagy ha elhivatottságot érez a kígyóemberi tevékenység iránt. Én úgy saccolom, jó harminc centivel túlnőttem az Unimog konstruktőrei által kívánatosnak tartott méretet.
- Vigyázzon, ha nekidől az ajtónak, kinyílik - figyelmeztet a sofőröm.
Na, még ez is. Szorongatom a fényképezőt a kezemben, és a kapaszkodó felé nyúlok.
- Az nem lesz jó, akkor nem látom a tükröt - szól rám Fekecs úr. Szófogadóan elengedem a kapaszkodót, és csak magamban fohászkodok, hogy ki ne essek innen fentről.

 
   
 

Indulunk a Vár felé. A meredek utca érezhetően nem akadály az Unimog előtt. Viszont a hólapát innen fentről sokkal nagyobbnak tűnik, mint a járdáról. Fekecs úr tért ölelő mozdulatokkal kormányoz, és "jól meglengetem, majd beesik a helyére"-mozdulatokkal vált sebességet. Szemmel láthatóan nem finom úrvezetőknek való feladat a hókotró vezetése.

 
   
   

A sebességváltó, az irányváltó, meg még néhány apróbb kar egyvonalban van a vezető vállával. Tökéletes ergonómiai rémálom. Érzéssel kell ezeket használni, mert menet közben nincs idő odanézni, merre van a sebváltó karja.

Na és a zaj! Kedélyesen üvöltözve beszélgetünk, így sikerül normális beszédhangerőt előállítanunk a Mercedes dízelmotor ellenében. Estére teljesen berekedek, ebben biztos vagyok. Fűtés talán van, de nem sok jelét érzem. Szerencsére alaposan beöltöztem, de zokniból azt hiszem, alulválasztottam erre a küldetésre.

 
   
 

A műszerfal kijelzőinek króm keretét kikezdte a rozsda. Itt-ott hiányzó kárpitelemek. A kilométeróra szemmel láthatóan nem az eredeti, a BKV buszain láttam hasonló tachográfos szerkezetet. Valamiféle utólagos kapcsolót buheráltak a műszerfal bal oldalára. A motorháztetőn egy URH adóvevő, tartani a kapcsolatot a diszpécserekkel. A legmodernebb szerkezet az ülésem mögött van: a GPS jeladója.

-Nem is értem, miért erre a régi példányra küldték magát - kommentálja az ergonómia hiányára tett megjegyzéseimet pilótám.
- Az újabb gépek sokkal kényelmesebbek, csendesebbek, van bennük tömérdek elektronika, még légkondi is, de én nem adnám oda ezt a masinát egy olyanért - vallja meg a gépezethez való kötődését Fekecs úr.

Mikori gép? A kérdés nem is egyszerű, de a forgalmit előhalászva kiderül, hogy 1987-es gyártású. Én sokkal régebbinek tippeltem. Az egésznek olyan a miliője, mint a seregben használt GAZ 66-unknak. Árkon-bokron átmegy, de nem kényeztet.
-Ezzel nincsenek olyan bajok, mint az újabbakkal - védi sofőröm a portékát. Azok is jók, de az elektronika gyakrabban okoz galibát, ebben meg nyoma sincs ilyennek. Ez keveset is fogyaszt. Az egész napos munkát le lehet tudni akár 20 liter gázolajjal.

 
   
   

Ez egész megdöbbentő adatnak tűnik egy 5675 köbcentis motortól. Különösen, ha tudjuk, ilyenkor napi 24 órát mennek a hóeltakarító gépek.
Közben felérünk a Várba. Nem tűnik drámainak a helyzet, csak a kisebb mellékutcákban van komolyabb hó az úton.

-A legfontosabb a tömegközlekedés - képez egy kicsit a sofőröm.
-Amerre a BKV jár, mi arra tisztítunk először. Utána jönnek a főútvonalak. Na persze a telefonok állandóan csörögnek, vannak sürgős hívások is. Mentő nem tud behajtani valahová, valaki orvos, és nem tud eljutnia a beteghez, és hasonlók. Ilyenkor a diszpécser rádión ideszól, és megyünk. De gyakran van, hogy valaki a munkahelyéről betelefonál, és egy hóekét kér az utcába, ahol lakik, hogy kényelmesen haza tudjon menni. Ez azért bosszantó, főleg, mert fogalma sincs, mi a helyzet, lehet, hogy nem is olyan régen volt ott tisztítás. És jó lenne ilyenkor tényleg a tömegközlekedést használni.

 
   
 

- Mik a legnehezebben tisztítható helyek?
- Hát van egy-két faramuci szűk utca, ami igazán meredek is. Budán van jó pár ilyen. Lássuk csak; Ördögárok, Flóra utca, Nyereg utca. Az ónos eső tud a legkellemetlenebb lenni, ha lefagy. Ilyenkor az ember tolat, és abban a tempóban tud araszolni felfelé, ahogy a maga alá szórt só megolvasztja a havat meg jeget. Igazi türelemjáték.

Egy szűkebb utca felé fordulunk, kezdődik az igazi centizés. Fekecs úr virtuóz ügyességgel forgatja a lapátot jobbra-balra, emeli és süllyeszti az útnak megfelelően, és közben óvatosan manőverez a géppel. Hallgatok, próbálok erőt gyűjteni a dízelmotor további túlkiabálásához, és nem akarom zavarni a sofőrömet a koncentrálásban.

Az oldalról ajánljuk

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye
  • Hírek

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye

Az eredmény meglepő.

1 órája
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46