A Vár visszafoglalása

2003.01.16. 09:09

 
   
   

-Fogytán a szóróanyag, lemegyünk és feltöltekezünk - adja meg a következő útirányt Fekecs úr. Egy szűk parkolónál beüt a ménkű. Egy kis gödör oldalra megdobja az Unimogot, és a hóeke széle elkapja egy Ford visszapillantó tükrét. Továbbgurulunk, megállunk, és a sofőröm kiszáll felmérni a kárt.
-Elrepedt a tükör - konstatálja sztoikus nyugalommal, majd elkezdi megírni a papírt, amin elismeri a kárt. Amint végzett vele, beszól a diszpécserközpontba, jelenteni a kárt. Higgadtan fogadják, semmi izgalom.

- Mi jár ezért? - tudakolom.
- Semmi - válaszolja. - Sajnos ez vele jár. A felhalmozódott hó miatt az autók nem tudnak a járda széle mellé állni, így gyakran szó szerint centizni kell. Ilyenkor elég egy kis bucka, vagy fagyás, és már le is tört egy tükör. A főnökök természetesen nem örülnek ennek, de hiába, ez vis major.

 
   
 

Ismét az Erőd utcában vagyunk. Éppen egy Zil akciózik a garázsban. Hátborzongató hangja van az eredeti benzinmotornak, ehhez képest az amerikai V8-as csodák ovis játéknak tűnnek. Fekecs úr eltűnik az irodában, intézi a tükörtörés papírjait. Közben egy napilap fotósa is feltűnik a színen. A téma tényleg az utcán hever, amíg el nem olvad. Más gép nem lévén, az engem is szállító Unimogot fotózza.
Ismét úton, és a sofőröm csak nevet ezen a felfokozott médiasikerén.
-Vagy hat éve volt itt mellettem újságíró, ma meg kettő is.

Ismét a Várba megyünk, ezúttal VIP út lesz. A Hadtörténeti Múzeum udvarát kell letisztítani. Az épület előtt nagy a sürgés. Öten-hatan hólapátolnak bőszen. Kinyílik a kapu, és óvatosan begurulunk. Tényleg csak centiken múlt, hogy befértünk. Gondnokféle úr érkezik, és eligazít, mit kéne csinálni. Röviden: az egész udvart letakarítani.

 
   
   

-Sózni tilos, a füvet kell óvni! - hangzik az utolsó ukáz. Fekecs úr felméri a terepet, és módszeres munkába kezd. Tolás, kiskanyar, húzás, előre, tolatás, lapát fordít, tolás, és percek alatt jókora darabon előbukkan a kövezet. Saccra ez nekem jó órányi intenzív hólapátolással lett volna elérhető. Én elégedett vagyok. A sofőröm kevésbé.
- Pepecs munka lesz ez. Kicsi zárt tér, és nem is látni, hol van az út széle.
Ennek ellenére igen tempósan tisztul az udvar. Egy hölgy érkezik lélekszakadva, és hírt közöl velünk.

- A tábornok úr engedélyezte, hogy kicsit sózva legyen.
Fekecs úr rábólint, a végén egy kicsit sózva lesz. Még 20 percnyi tilitolizás után az udvar egészen tiszta. Én tökéletesnek ítélem a munkát, de a gondnokféle úr még némi igazítást kér.
-A miniszterelnök úr jön majd koszorúzni, neki lesz a takarítás - árulja el a nagy titkot. Sofőröm megértően bólint, és kicsit sarkosabbra tol még néhány kupacot. Ezzel végzünk. Kifelé menet látjuk, hogy az épületben odabenn is alapos sika-mika folyik, egy miniszterelnöki látogatásnak meg kell adni a módját.

 
   
 

A sikló végállomása felé vesszük az irányt, de majdnem elakadunk. Egy jókora Volvo balról, egy teljesen behavazott Suzukiféle jobbról. A sofőr igen óvatos, nem akar újabb tükörtörést.
- Nem férünk át - konstatálja, és már kezdene tolatni, amikor villámsebesen előkerül a Volvo tulaja, és elenged minket. Szemmel láthatóan félnek a hólapáttól, van is miért.
- Bezzeg a forgalomban nem ilyen készségesek - kezd panaszkodni a pilóta. - Nem akarják beengedni az embert, villognak, dudálnak, mindenáron előzni akarnak. Van, amikor centikre jönnek a szórófejtől, de a legkisebb esélyt is ki akarják használni az előzésre. Persze amint lehet, el szoktam engedni őket, akadjanak csak el, ha már ennyire sietős.

 
   
   

Megérkezünk a Sándor palotához. Jókora placc várja, hogy letakarítsák. Az Unimog itt igazán elemében van. Közben turistaszenzációvá lépünk elő. Vadul fotóznak és videóznak minket a turisták. És mindenki mosolyog is egyet, ahogy benéz a kabinba. Tényleg kedves gépezet ez a narancssárga masina. Tényleg, mit csinál nyáron?

 
   
 

-Locsol - világosít fel Fekecs úr, miközben toljuk a hókupacokat. - Viszonylag gyorsan át lehet rakni a szerelvényt. De a téli idény az igazi kemény menet. Ami most van, azt harmadik fokozatnak hívják. Ilyenkor mindenki, aki él és mozog, dolgozik. A gépek huszonnégy órában, az emberek tizenkét órás váltásokban. Ez egy pici plusz pénz is hoz a konyhára, de nem túl sokat.

 
   
   

A környező ablakokban remekül tükröződik az Unimog, gyorsan csinálok is róla néhány művészfotót. A turisták meglepődnek, hogy most feléjük irányul a kamera, nem tudják, hogy eszem ágában sincs őket megörökíteni. Kicsit forgolódunk a legjobb beállítások kedvéért, majd a Ludwig múzeum előtt kezdünk takarítani.

 
   
 

Közben a sofőrt faggatom, hogy vezethet valaki hókotrót.
- Három év gyakorlat kell C kategóriás jogosítvánnyal. Ha ez megvan, a képzés után még pár napot egy rutinos sofőr mellett tölt az újonnan érkezett, hogy lássa, hogy is megy ez. Nagyjából ennyi. Én már több mint tíz éve csinálom. Télen hókotrás, nyáron locsolás meg a takarítógép. Az először furcsa volt, mert jobbkormányos. Kellett idő, amíg megszoktam. De ma már nem gond, ha egyik nap ilyet vezetek, a másikon balkormányost. Az sem zavar, hogy lassan kell menni. Nem hiányzik a száguldozás. Na végeztünk, megint elfogyott a szóróanyag. Induljunk vissza.

A Moszkva térnél kikéredzkedek. Megköszönöm az izgalmas napot, és nagy nehezen kikászálódok a magasból. Majdnem eldőlök a földön, azt hiszem egy cseppet megfagyott a talpam. Fekecs úr még visszaint, majd elhajt a kedves kis narancs Unimoggal. Előttük még a tél jó része. Nem fognak unatkozni. Délutánra ismét havazást ígért a meteorológia.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye
  • Hírek

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye

Az eredmény meglepő.

1 órája
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Neked ajánlott