Kötelező tartozék: ügyvéd

2006.03.02. 14:18

Sikeresen alkudott új autójára? Még cascót sem kellett kötnie a kedvezőnek tűnő, hosszú lejáratú hitelhez? Most már csak arra kell vigyáznia, nehogy ellopják, esetleg összetörjék, és lehetőleg garanciális problémák se merüljenek fel. Mert ezek után csak veszthet.

De nem mindegy, mennyit. Egy teljesen hétköznapi közlekedési baleset részesévé válik. Ismeri a jogait? Tudja, mikor formális és mikor informális egy határozat? Ha nem, érdemes tovább olvasnia, mert most fellebbentjük a fátylat az autózás sötét, jogi oldaláról. Jöjjön amit tudni szeretett volna a jogairól, de eddig soha sem merte megkérdezni.

Peres vagy bármilyen más jogi ügye egy autósnak általában négy nagyobb kategóriában lehet. A négy kategóriából kettőért ki sem kell mozdulnia a lakásából. Ezek a banki hiteleljárási károkkal és a jótállási jogok sérülésével kapcsolatos ügyek. A másik két kategóriában keletkező jogi ügyek a legtöbbször közúti közlekedésből, valamint vélt vagy valós vezetői hibából fakadnak. Ezek a személyi sérülés nélküli károsodások és a személyi sérüléssel járó balesetek. Mind a négy esetben más és más a tennivalónk, másképp zajlik le az eljárás, és különböző mértékű veszteségre számíthatunk. Mégis mint majd meglátják, minden mindennel összefügg.

Vegyük elsőként a személyi sérülés nélküli károsodás legismertebb kategóriáját; tipikus esetét a szakzsargon pléhkárnak is hívja. Ekkor kerülnek elő az olvasószemüvegek, a kárbejelentők és a tollak. De van egy-két dolog, amire érdemes ilyenkor odafigyelni, hogy elkerüljük a felesleges költségeket. Az első és legfontosabb tennivalónk - akkor is, ha mi voltunk a hibásak -, hogy rögzítsük a nyomokat.

A legjobb, ha mindenkinél mindig van fényképezőgép, amikor autózik. Ezzel nemcsak autója végsebességét örökítheti meg, a hétvégi családi partin bizonyítandó a sógoroknak, hanem egy esetleges koccanásnál az autók megállás utáni helyzetét is lefotózhatja. De ezt nyugodtan megteheti fényképezős mobiljával is, csupán az a lényeg, hogy jól látható legyen az autók egymáshoz és az úthoz viszonyított helyzete. Ugyanezért fontos, hogy tanúkat keressünk, és ha találtunk, jegyezzük fel az adataikat is. A későbbiekben még jól jöhet.

Tipikus eset például egy figyelmetlen sávváltás következtében létrejövő ütközés, amikor megállva a vétkes elismeri a felelőségét, majd megkéri az ellenfelet, hogy az út szélén töltsék ki a papírokat. A helyszín elhagyása után, amennyiben nem készült fénykép, már csak a károkozó és a tanúk jóindulatában bízhat a vétlen fél, mert amennyiben a felelősség kérdése mégis vitatottá válna, fénykép nélkül már szinte lehetetlen bizonyítani az ütközés pontos körülményeit.

A fényképezés pszichikailag is jó hatással van a vétkes félre, mert az emberek ijedtükben hajlamosak ugyan elismerni a hibájukat, de később a közönség megkérdezése után vagy telefonos segítség hatására gyakran egész másképp emlékeznek a történtekre. Emiatt fontos, hogy a kárbejelentőn vagy bármilyen más papíron még a helyszínen nyilatkozzon a hibás fél, hogy elismeri a felelősségét, és a nyilatkozatát külön keltezze és írja is alá, a formai követelményeknek megfelelően. Nem elég tehát a kárbejelentőt szignálni, a nyilatkozat rész külön hitelesítést igényel. Így ha később a nyilatkozó vissza is vonná a nyilatkozatát, ez a bíróságon mégis ügydöntő lehet.

Amennyiben nem tudnak megegyezni a felek, szükségessé válhat rendőri intézkedés kérése. De ne számítsunk semmi különös intézkedésre. Személyi sérülés nélküli esetekben csupán járőröket küldenek a helyszínre, akik ritkán rendelkeznek helyszínelési tapasztalatokkal, így nem minden esetben történik hibátlan és szakszerű nyomrögzítés.

Amennyiben kételyeink lennének, ne féljünk a rendőri helyszínelés közben is fényképeket készíteni. Egy esetleges későbbi bizonyítás alkalmával még jól jöhetnek. Ugyanígy fontos feljegyezni az ellenfél és az intézkedő rendőrök adatait is, így nevüket, számukat, a rendőrautó rendszámát, mivel később ezekre is szükség lehet majd, amikor az ügyünkhöz tartozó iratokat próbálják előkeresni az adott rendőrkapitányságon.

A keletkezett iratokból ugyanis a helyszínen nem kaphatunk, abból később 100 Ft/oldal áron másolnak számunkra a rendőrkapitányságon, illetve a bíróságon. Ezen kívül fontos tudni, hogy amennyiben a rendőr feljelentést tenne, az közokiratnak minősül, tehát a benne foglaltakat igazságként kell elfogadni és csak mint közokirat támadható meg a későbbiekben.

Ha mindezen túl vagyunk, akkor jön a biztosító, ahol hamar jeleznünk kell a káreseményt - ha vétlenek voltunk, ha nem. Ha történt megegyezés, itt újra ki kell töltenünk egy bejelentőt, majd műszaki szemlét rendelnek el a gépjárműre, felmérik és rögzítik a keletkezett károkat. Ezután, ha az ügy egyértelmű, akkor rövidesen javításhoz vagy némi pénzhez jut a kárvallott, enyhítendő a kárát.

Ha az eset mégsem rendeződne a károsult számára kielégítően, akkor érdemes jogi vonalra terelni az eseményeket. Bár általános tanács, hogy minden esetben a megegyezés legyen a cél. A tapasztalat azt mutatja, hogy a nagyobb biztosítók gyakran konszenzusképesebbek, mint kisebb társaik, de szép szóval és némi jogászi ráhatással a kisebbek is meggyőzhetők egy-egy egyértelműbb helyzetről.

Gyakran előfordul azonban, hogy a biztosítók a műszakilag nem azonosítható kategóriába sorolják a kárt, ami röviden annyit tesz, hogy nem bizonyítható, hogy a gépkocsik akkor és úgy érintkeztek, ahogy azt a felek elmondták. Tehát biztosítási csalást sejtenek. Ez azért nagyszerű dolog, mivel jelenleg Magyarországon nincs független biztosítói kárszakértés, így néhány ritka kivételtől eltekintve a biztosítók csak a saját kárszakértőik véleményét veszik alapul egy ilyen döntés meghozatalakor.

Ha mégis úgy gondoljuk, hogy az eset akkor és úgy történt, ahogy leírtuk, akkor ne sajnáljuk a pénzt, hogy jogvédőhöz forduljunk, aki valószínűleg felkér majd egy független igazságügyi műszaki szakértőt ami körülbelül ötven-százezer forint körüli összeget jelent, de egy ránk nézve pozitív véleménnyel a birtokunkban már bátrabban fordulhatunk bírósághoz.

Ezután a bíróság - a felperes indítványa alapján - újra igazságügyi műszaki szakértőt rendel ki, aki a baleset óta eltelt idő és a saját költségre elvégzett javítások miatt általában már csak a korábbi vélemények és fényképek alapján tud szakvéleményt adni. Eközben természetesen a költsége jóval, akár 50-60%-kal is magasabb, mint a korábbi általunk felkért szakértőnek. Időközben be kell fizetnünk a pertárgyérték, tehát a per tárgyát képező összeg 6%-át is, mint illetéket, ami egy több milliós totálkárnál akár több százezerre is rúghat.

Értik már, miért javasolja mindenki a megegyezést? Mert ha megnyerik a pert, visszakapnak a pénzből. De ha nem, milliók úszhatnak. És nem elég, ha vétlen vagyok. Meg kell találni a felelőst is, mert a biztosító a felelőstől vállalja át az anyagi felelősséget. Ha valakit nem mondanak ki egyértelműen felelősnek, vagy nem találnak felelőst, a vétlen fél casco hiányában bottal ütheti a pénzét.

Az oldalról ajánljuk

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

18 perce
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Neked ajánlott