Mese a szupersportautókról

2006.05.02. 09:30

Bugatti Veyron

Volkswagen is megszívlelhetné. Szégyen, és ha meglátnak az utcán, köpjenek rám egy félig elfogyasztott áfonyás turmixot, de sose érdekeltek annyira a Bugattik. A régiek esetlen kaszáspókok, az EB110 egy autósporszívó és egy ceruzahegyező zabigyereke, a Veyront beharangozó konceptek pedig vakondokok és földikutyák alumíniumból. Aztán eltöltöttem pár napot Ettore és Jean Bugatti, valamint az általuk készített autókról szóló cikkek olvasásával, és rájöttem, hogy ezek az emberek csodálatos zsenik voltak.

Mea culpa, mea culpa, drága Jean, és drága Ettore. És most már a Royale-t is ki tudom mondani többé-kevésbé rendesen. A régi Bugattik egytől-egyig fájdalmasan gyönyörűek. Viszont az EB110 továbbra is egy autósporszívó és egy ceruzahegyező zabigyereke, a Veyron pedig élőben is egy nagy, buta vakondok. De ez mind lényegtelen. Mert az a tény, hogy a cezaromán Ferdinand Piëch direktíváját (ami egy kész karosszériából, 1000 lóerőből és a 400 km/h-s csúcssebességből állt) bárki is meg tudta valósítani, az annak tanúbizonysága, hogy a mérnöki tudomány él és virul. És hogy egyszer még eljutunk a Marsra és ott emberi kolóniát alapítunk. Lehet válogatni különféle nemzetek űrhajósaiból, ami mókás szituációkra

Wiesmann GT

ad majd lehetőséget. A Wiesmann GT az angol roadster, ahogy a németek azt elképzelik. Lecsupaszított BMW M3-ra felhúzott arachnoid karosszéria, szép, klasszikus kupéarányokkal. Ennél peresebb gumi pedig valószínűleg nem létezik, az abroncs futófelülete és a felni közé egy oxigénmolekulát is csak begyömöszölni lehetne. Vesekő kínozza? Vegyen egy Wiesmannt és hajtson végig vele a Thököly úton! Aztán forduljon el a Keletinél, menjen el a Nyugatiig, üljön be a moziba és

Lamborghini Murciélago Roadster

nézze meg a Batman: Kezdődik! -et. Christian Bale komplex és izgalmas Bruce Wayne-t/Batmant alakít, Michael Caine-t pedig valószínűleg a közértben retekválogatás és sorbanállás közben is élvezet nézni. Van egy jelenet a filmben, amikor Bruce Wayne megérkezik egy partira ezzel a kocsival, felnyitja az ajtót, és az utasülésből kettő darab szőke csaj száll ki. Itt a saját csajunk fülébe kell súgni, hogy ez a kocsi igazából két személyes...ja és mit csinál a barátnőd ma este? A Murciélago szép autó, öt év távlatából is perverz gyönyör kimondani a nevét , és így nyitva talán még a kupénál is szebb. De hidegen hagy. Nem értem hogy tudom ezt leírni, én, akinek apró bikák rohangálnak az ereiben és a gyerekei első szava valószínűleg az lesz, hogy Miura. De Modenában ma már nem a Lamborghini a fenegyerekek fenegyereke, hanem

Pagani Zonda F és F Roadster

a Pagani. A céget Horacio Pagani, Olaszországba települt argentin alapította, aki eleinte a Lamborghininek csinált szénszáldarabokat, aztán megalapította a saját cégét. Pagani a lehető legjobb helyen tette ezt. Modenában már az óvodában is az a kiszámoló, hogy 1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11.

Nyerjen dedikált Pagani Zonda F brosúrát!

Pagani Zonda F Horacio Pagani küldött egy kis ajándékot a totalcar olvasóinak. Azaz önnek. Méghozzá egy nagyalakú füzetet, ami bemutatja a Zonda F-et. Ja és dedikálta is. Szeretné megnyerni? Válaszoljon egy kérdésre a Mohó Hiénában, és már kezdhet is izgulni.

A Zondának ez már a második generációja, a nevében az F nem más, mint Juan Manuel Fangio, legendás autóversenyző és a Zonda társszerzője. Valószínűleg ez az egyetlen autó, ami kabrióban ugyanolyan könnyű és ugyanolyan szilárd, mint kupéban, még ha ez nullával való osztás is minden más esetben. Nyers, festetlen szénszál az egész, közelhajolok és látom az egyes szálakat cikázni, a motor egy rettenetes 640 lóerős V12-es, amit a Mercedes-Benz diliháza, az AMG készít a Paganinak. Az utastér pedig a vérfertőzött európai arisztokrácia maga, steppelt vörös bőr borít mindent, kivéve amit nem, mert az alumínium és fa és szénszál. Szédülten nekidőlök egy állva maradt oszlopnak az autó mellett és nézem, és nézem, és nézem, és ekkor már rég eldőlt a régi dilemmám, miszerint Zonda vagy Murciélago. Ilyen közel állva a Zondához nem is értem, hogy ez valaha kérdés lehetett. Az autó a Bugatti Type 57SC Atlantic, a Mercedes-Benz 300SL, a Ferrari 250 GTO és a Lamborghini Miura vonalát viszi tovább, ez itt az abszolút must have, az autó, amiért a testrészeimmel fizetnék sorban. Nem úgy, mint a

Jaguar XK

halódó brit autóipar legújabb rúgásáért. Szegény ember Astonja, így szokták hívni az új Jaguar XK-t, ami ugyanolyan szörnyen hangzik, mint a Lamborghini Gallardóra bébilambót mondani, és pontosan annyira igaz is. Most végre elvégezhetem az összehasonlítást, mert a bal kezemnél egy Aston Martin DB9 áll, a jobbnál meg a Jaguar XK. És tényleg ugyanaz az autó. Ami nem meglepő, mert mindkettőt Ian Callum tervezte (bár a DB9-et aztán Henrik Fisker fejezte be). Annyi a különbség, hogy míg a DB9 gyönyörű, az XK suta és jellegtelen. Talán ezt érezte a British racing greennél halványabb zöld nyakkendőjével babráló sápadt Jaguaros ember is, aki a kiállítás előtt két nappal tartott sajtótájékoztatón felállt, erőforrásozott egyet, majd gyorsan le is ült. Ennél azonban tudományosabb akartam lenni, úgyhogy megmutattam az XK-t a csajomnak, aki a legnagyobb Jaguar fan a világon és úgy kapja el az utcán a 15 ezredmásodpercre felvillanó Jaguarokat, mint én az olasz V12-es motorhangot. Ránézett az XK-ra és azt mondta: háááát. Gyűjtsenek inkább még egy kicsit és vegyenek DB9-et vagy nézzenek megint Németország felé, ahol

Gumpert Apollo

megakadhat a szemük egy jó kis utcai versenyautón. Erre nagyon kíváncsi voltam, az EVO is jót írt róla, meg aztán Roland Gumpert csinálta, aki az Audinál a raliprogramot vezette. Az Apollo egy 650 lóerős torpedónaszád, hasonlóan kíméletlen, mint a legtöbb Audi. Közelhajolva azonban a motorháztető lyukai festett pöttynek bizonyulnak, alul pedig nincs semmi, csak valami váz. Haha, ez egy műautó, nagyon vicces. Irány inkább Svédország, ami

Koenigsegg CCR

a Pagani mellett a másik szupersportautó-punk otthona. Christian von Koenigsegg 22 évesen a korához illő, doboz sör feletti világmegváltás helyett csinált egy autómanufaktúrát. 11 évvel később pedig, tavaly február huszonnyolcadikán, a Koenigsegg CCR megdöntötte a McLaren F1 sebességrekordját. A McLarenét! Gordon Murray aranyfóliával szigetelt, egymillió fontos autójáét, amibe Murray alumínium cédélejátszót terveztetett, hogy azzal is könnyebb legyen. De minden érthetővé válik, ha megnézzük a Koenigsegg ajtatát. Egy rendes szupersportautó ajtaja mindig csinál valami izgalmasat, és soha nem véletlenül csinálja, hanem mert a funckió megköveteli. És ha a funkció helyesen lett definiálva, a végeredmény gyönyörű. A Koenigsegg ajtaja oldalra kinyúlik, majd 90 fokot felfelé elcsavarodik, mindezt egyetlen precíz mozdulatban. Von Koenigsegg a kisujjával csukja be, alumíniumcsápok nyúlnak ki-be az ajtó tövében, a zár halkan a helyére kattan. Félmillió euró. Aprópénz. Igaz, hogy ennyiért kaphat egy csomó

Jaguar E-type

régi angol kocsit is. Mondják, hogy az E-type a legszebb autó, amit valaha építettek, és ez azért is nagy szó, mert az E-type tömegautó volt, 70 ezer darab készült belőle. Ami ha nem is volkswagenbogárnyi huszonegymillió, a "világ legszebb autója" jelzőt szintén gyakran viselő Bugatti Type 57SC Atlantic három darabjához képest sáskaraj. De. Kupéban borzasztóan esetlen és aránytalan. E-type-ot kabrióban kell venni,


Morgan Aero 8

amit a Morgannél jól tudnak. Morgan csak kabrióban van (télen sem húzzuk fel a tetejét!). Most pedig helyezze a mutatóujját közvetlenül az orra elé. Nézzen rá. Mindkét szeme középre fordul. Ha most fotó készülne önről, nem szívesen mutogatná. Ön most pontosan úgy néz ki, mint egy Morgan Aero 8. Mellesleg nem tudja elolvasni, amit ide írtam. Úgyhogy felesleges is megemlíteni, hogy az Aero 8 az első modern Morgan, 4,4 literes BMW V8-as van benne, az oldalt kivezetett kipufogói pedig olyan hangot adnak, mint a második világháborús vadászgépek. Rattattattattattatta! Vigyázzon, ne terhelje túl a mediális szemmozgató izmait! Halló! Nézzen vissza, mert

Ferrari Enzo Ferrari

ezen a ponton a túladagolás már tapintható és mindjárt vége a cikknek. Hogyan lehetne egyébként elsétálni minden idők egyik legextrémebb utcai autója mellett és annyit reagálni csak, hogy hmm, az Enzo. Ahelyett, hogy zokogva borulnék a motorjára, remegve érinteném meg a szénszál bőrét, és Enzo Ferrari emlékének szűzlányt áldoznék, akit méregdrága Ferrari motorolajjal lobbantanék lángra. Az Enzóra annak idején sokan mondták, hogy nem szép, és hogy az esztétika és a funkcionalizmus remegő egyensúlya bizony nemhogy megingott, de egyenesen ledőlt. Botorság. Az Enzo csodálatos autó, csak ki kéne vinni az útra és menni vele és nem itt, a leomlott acél tetőszerkezet között nézni bután. Stefan Eriksson gyanús svéd üzletember pedig, aki összetört egyet a Pacific Coast Highwayen, azóta pisztolygolyón hordja a monogramját. Mert egy Enzót ostobaságból összetörni legalább akkora bűn, mint amit Tóth László követett el, aki geológuskalapáccsal lecsapta a Pietà orrát 1972-ben.

Ez volt tehát az automobil szépségének rendezett rituálé, ahol a szívem összetört, majd üvegporrá darálódott és felszívódott a mellhártyámon. Mindent láttam. Örülök, hogy Magyarország kedvenc autós villanymédiumának dolgozhattam, örülök, hogy talán megnevettethettem önöket.

Placcs!

Az oldalról ajánljuk

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye
  • Hírek

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye

Az eredmény meglepő.

1 órája
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46