Magyarországon
Magyarországon
Elsősorban a reáljövedelmek növekedésének hatására Magyarországon 2000 óta 22 százalékkal nőtt a személygépjárműpark, melynek nagysága jelenleg 2,9 millió, átlagosan családonként egy gépkocsi. Az elmúlt tíz évben átlagosan évente 3,5 százalékkal növekedett az üzemanyag-fogyasztás. A motorbenzin-felhasználás kisebb ütemben nőtt: évente mintegy 1,5 százalékkal, míg a dízel kereslete 5 százalékkal. Ugyanakkor a növekedés nem volt egyenletes, amiben az üzemanyagárak alakulásának is szerepe volt. 2000-ben, amikor az árak világszerte nagymértékben növekedtek, még visszaesés is tapasztalható volt a felhasználásban.
Egyre gazdagabbak vagytok, és tojtok a világvégére. Hét év alatt negyedével több az autó itthon, évente - szerencsénkre - 3,5 %-kal többet tankoltok. A gázolaj egyre jobban fogy. Azért amikor drágább az olaj, nem virgonckodtok annyira!
Ahogy az egész régióban, Magyarországon is elsősorban a közúti árufuvarozás fejlődése váltja ki a gázolaj iránti kereslet nagyobb ütemű növekedését. A dízelüzemű új autók eladása csak a legutóbbi néhány évben kezdett el növekedni. A teljes személygépkocsi állományon belül a dízelüzemű gépjárművek aránya jelenleg körülbelül 13-14 százalék. Várható, hogy mind a forgalomban lévő autók száma, mind pedig a gépkocsihasználat közelíteni fog a nyugat-európai szinthez, aminek eredményeként az elkövetkező időszakban tovább nő a magyarországi üzemanyag-fogyasztás.
Azért vesztek több gázolajat, mert egyrészt többet fuvaroztok, konzumidióták, másrészt meg sajnos inkább a kis fogyasztású kocsikat veszitek. Ha a kormány végképp el nem kúrja, tovább nő a gazdaság, és a következő években még többet fogtok tankolni, amíg fel nem zárkózunk az EU-hoz.
Honi szabályozás, ösztönzés
Mit akar Feri?
Magyarország a biokomponensek szabványos üzemanyaghoz történő keverését ösztönző jövedékiadó-kedvezményeket vezetett be. Ez az adó-visszatérítéses rendszer motorbenzinek esetében 2007. június 30-ig működik, azaz a motorbenzinbe bekevert bioetanol vagy bio-ETBE mennyiségére jutó adó 47 százaléka visszaigényelhető. A biokomponens mennyiségét és bio-eredetét igazolni kell. Magyarországon csak a szabványban megengedett mennyiségű (jelenleg legfeljebb 5 százaléknyi) biokomponens keverhető a hagyományos üzemanyagokhoz, illetve a tisztán forgalmazott bioüzemanyagok minőségének meg kell felelnie a szabvány előírásainak. A kedvezmények és a differenciálás szabályai egyformán vonatkoznak minden forgalmazóra, függetlenül attól, hogy az általuk forgalmazott üzemanyagot hol állították elő. A bioüzemanyagok és általában az üzemanyagok forgalmazására vonatkozó szabályokat a jövedéki adó törvény, és annak végrehajtási utasítása tartalmazza. Az üzemanyagok minőségével, a bioüzemanyagokkal kapcsolatos uniós szabályokat minisztériumi rendelettel vezette be Magyarország. A lehetőségek és a szükséges erőforrások áttekintése után 2006-ban született döntés arról, hogy 2010-re 5,75% legyen a bioüzemanyagok részarányára vonatkozó nemzeti célkitűzés. Az ösztönzési rendszer átalakítása azt jelenti, hogy a fent ismertetett adó-visszatérítés megszűnik, helyette a most csak a kéntartalomhoz kötött minőségfüggő adódifferenciálás - az osztrák rendszerhez hasonlóan - kibővül a biotartalomra vonatkozó követelményekkel. Így 2007. július 1-től kezdődően a benzinre két adószint lesz: egy alacsonyabb, a gyakorlatilag kénmentes és legalább 4,4 százalék biokomponens tartalmú környezetbarát termékre, és egy magasabb, a 10 ppm-nél magasabb kéntartalmú és/vagy 4,4 százaléknál kevesebb biokomponenst tartalmazó üzemanyagra.
Úgy lesz, mint a labancoknál: kevesebb lesz a sarc a szeszt tartalmazó benzinen. Meg az EU felé is mutatni kel, hogy milyen zöldek vagyunk. Így hát szeszt teszünk a benzinbe.
A biotartalom kifejezés az üzemanyagban a növényi eredetű, a természetben folyamatosan megújítható alapanyagok jelenlétét takarja. A benzinek esetében ez az összetevő a nagy tisztaságú bioalkohol, melyet cukornádból, cukorrépából vagy kukoricából nyerhetnek, illetve ennek származéka, az úgynevezett ETBE (etiltercier-butil-éter).
Leírjuk még egyszer, mi a szesz, már úgyis elfelejtetted.
Napjaink népszerű alternatívája: biokomponens az üzemanyagban
Szesz a benzinben
A korábban vázolt technológiai, gazdasági/gazdaságossági és környezetvédelmi szempontokat együttesen figyelembe véve a biokokomponens közvetlen bekeverése a benzinbe széles körben használható alternatíva. A hagyományos üzemanyaghoz való keverés feltétele, hogy a felhasznált bioüzemanyagnak szabványosnak kell lennie, és a kevert üzemanyagnak is teljesítenie kell a benzin üzemanyag szabványok előírásait, ami garantálja, hogy a gépkocsikban probléma nélkül felhasználhatók legyenek.
Szeszt teszünk a benzinbe.
"Mit szólnak ehhez" járműveink?
Ne félj, nem áll meg tőle a kocsid!
A legfontosabb kérdés mégiscsak az, "mit szólnak ehhez" járműveink? Jól működnek majd a kevert üzemanyagokkal, vagy nem? A válasz röviden: jól fognak működni! Ennek biztosítéka a szabványos minőség. A jelenlegi üzemanyagszabványok 5 térfogatszázalékig engedik a motorbenzinek esetében a biokomponensek közvetlen bekeverését. A szakemberek egyetértenek abban, hogy nem okozhat fennakadásokat az üzemanyagokban, így azok nyugodtan tankolhatóak minden autóba.
Szóval ne félj, nem áll meg tőle a kocsid. Hiszen akkor nem jönnél hozzánk megint tankolni.
Az új MOL EVONEO benzin legfőbb tulajdonságai
- Ólommentes
- Kénmentes
- Kiváló vezethetőségi (menetviselkedési) index
- Legalább 4,4% biokomponenst tartalmaz, etanol nélkül, kizárólag ETBE-vel formulázva
- Min. 99-es kísérleti oktánszám
- Speciális adalékolású, kopáscsökkentő komponenssel
- Kimagasló oxidációs stabilitás
- Csökkentett olefintartalom
- Teljes mértékben megfelel az autógyártó szövetségek legmagasabb szintű motorbenzin minőségi igényeinek (Worldwide Fuel Charter, category 4)
- Tudja, amit az eddigi EVO, csak van benne szesz.
Az új EVONEO benzin rendszeres használatából származó előnyök
Ezt vedd, mert extraprofitunk van rajta!
- Még dinamikusabb vezetési élmény
- Jobb gyorsulás
- Hosszabb motor élettartam
- Kisebb károsanyag kibocsátás
- Megy tőle a kocsid, mint állat! (Csak hinned kell benne.)
A 98-as helyett is MOL EVONEO
A nyolcas helyett is ezt vedd, mert extraprofitunk van rajta!
Azok számára, akik korábban, a magasabb oktánszám miatt vásárolták a 98-as benzint, a MOL a jövőben az EVONEO-t javasolja, mivel az ETBE tartalmának és 99-es oktánszámának köszönhetően a 98-as terméket meghaladó pozitív tulajdonságokkal bír - alacsonyabb károsanyag kibocsátás mellett kedvezőbb hatást gyakorol a gépkocsi motorjára, menetdinamikai viselkedésére - legyen szó régi "szocialista" típusú vagy a legújabb nyugati típusú gépkocsiról.
Zsigád van vagy Mercid, mindegy: ezt vedd, mert extraprofitunk van rajta! Csak hinned kell benne, és gyorsabb, erősebb lesz a kocsid!