A nehézgépek nehézségük miatt nem járkálhatnak közúton, 2,5 m szélesség és tengelyenkénti 10 tonna terhelés felett nem szabad ilyesmit csinálni. A nagyokban nincs is kilométeróra, csak üzemóra-számláló, zöldkártyáztatni is csak ötévente kell őket, regadót pedig nem kell fizetni utánuk. Viszont ki kell őket szállítani a helyszínre, egy, az előbbiekkel súlyosan terhelt kamionnal.
Molnár János egy Schwarzmülleren viszi a nehézgépeket. A 16 sebességes kamionból kiszállva vasárnapi sofőrnek érzi magát. A tréleresnek sem könnyű, egyszer befordult a pótkocsi elé egy tudatmódosult biciklis, de végül neki kellett menekülnie az előszivárgó rokonság elől. A nagy melákokkal könnyű kárt okozni, ő is szakított már le felsővezetéket, a telefonkábelt meg azért szokták markolóval feltépni, mert a kábeltérképek Jancsinak és Juliskának készültek, nem jók semmire.
Jó tudni, hogy a trélerekről be lehet látni a személyautókba és megfigyelni az ott tapogató kezeket és szorgalmas szájakat. Azt is tőle tudtam meg, hogy a legkívánatosabb munka a rézsűzés az autópályák mentén. 15 méteres kotróval nyugis és látványos munka. Kukkolni még daruról lehet jól. A versenyen nem indult darus, mert az, mint kiderült, nyugdíjas állás, ide meg aktív kezelők jöttek. De azt ők is el tudták mondani, hogy a darus szükség esetén üveget használ, vagy lejön, ilyen egyszerű.
Az eltemetett CAT D4
A nehézgépek élettartama és temetés-állósága sem mérhető a személyautókhoz.Az észt Paalberg úr 1940-ben nem szerette volna bedobni a közösbe 1938-as dózerét, ezért ásott vele egy gödröt és beletemette. 50 év múlva áshatta ki biztonságban, majd szépen visszaállította munkába még 3800 órára, a gép azóta múzeumbe került. Az eltemetett Plymouth nem járt ilyen jól.
Kedvencem a csúszókormányzású minirakodó lett. Már évekkel ezelőtt, a feltúrt Király utcában is mindig irigykedve néztem a vezetőiket. A bajnokságon az egyik versenyszámban egy pici Bobcattel kellett csillagokat átsorolni egyik fémrúdról a másikra, ami elég gazdaságtalan megoldás, de ezekkel kell molyolni a szűk utcákban is. A 2,5 méter hosszú Bobcat ideális belvárosi jármű. Egyszemélyes, a légkondi alapfelszereltség, lehet bele rendelni pohártartót, helyben megfordul és 3-4 literes óránkénti fogyasztása sem rossz, az ára 8 millió alatt marad. A 77 lóerős, négyhengeres turbómotor pedig akár 40-nel is simán elviszi a kéttonás kis testet. Kéne. Nehézgépet a népnek!