Very British
Veteránautó-kiállításról nem hiányozhatnak a klasszikus brit modellek. E kritériumnak megfelelően volt itt minden: gondosan felújított MG és Austin roadsterek, világszép Jaguar E-type-ok, egy 1936-os Rolls Royce, amely a királyi családé volt egykoron, és Aston Martinok a Kes Mustang standján. Warvasovszkyéknál is szereltek az Expo alatt, természetesen egy Jaguar E-t. Náluk lehetett látni az egyik nagy kedvencem, a Jaguar XJS kabrióváltozatának egy 12 hengeres motorral példányát is.
Csikós, Kern és a Rolls Royce
Ha már a brit autóknál tartunk, itt számolok be arról a happeningről is, amelyben az írás találkozott a szóval és a képpel, és mindez a közönséggel. Szombat este Csikós kolléga Magyar firkász égései a Rolls-bemutatón című nagyszerű írását olvasta fel Kern András, miközben a háttérben Csikiről készült képeket vetítettek, többek között egy olyat is, amelyen egy papírt tart a kezében, rajta a szöveg: "Beszoptam. Hülye vagyok." Én onnan tudom, hogy egy írás jó, hogy az olvasása közben az irigységtől összerándul a gyomorom. A rolls-os Belsőség-cikk után hosszasan görcsöltem és sárgultam, így annak értékeihez kétség sem férhet.
Kern művész úr rutinosan, szordínósan kezdett, de fokozatosan belemelegedett az előadásba, és jól átadta az ön- és köziróniát, mely meghatározó stíluseleme annak a nyugat-balkáni korrajznak, ami az írásból kikerekedik. Én még délután is próbáltam rávenni Csikóst, hogy jöjjön el és hallgassa meg a felolvasást, de nem tudtam meggyőzni., Belsőség-találkozóra kellett mennie. Ott volt viszont a család többi tagja, vagyis anya és a gyerekek, akik közösen próbálták videóra venni az előadást, aminek az lett a vége, hogy senki nem nézett a kamerába, viszont mindenki ide-oda rángatta. Na, azt a felvételt szívesen megnézném − önöknek pedig íme, néhány kép a felolvasó félóráról.
V8 vasak az USA-ból
Egész jó kis kollekció kerekedett volna, ha a szétszórtan kiállított amerikai klasszikusokat egymás mellé rakjuk. Láthatóak voltak az RPM etalonminőségben restaurált vasai, így a fekete Mustang és a tűzpiros 3. generációs Chevrolet Corvette, és egy észbontó formájú Dodge Charger. A Kes Mustangnál a Ford irgalmatlan méretű Galaxie kabriója és egy Mercury Cougar hardtop kellette magát − ez utóbbiról már nyílt titok, hogy Winkler új szerzeménye, ez váltja az MX5-öst a főszerkesztői flottában. De ha már Amerika, meg lehetett vizsgálni a bánkis tanárok és diákok által tavaly felújított fekete T-Fordot és egy II. világháborús Jeepet is.
Made in Japan
Japán autót oldtimertárlaton keveset látni − itt sem volt sok, azok viszont érdekesek voltak. Nekem nagy kedvenceim a Datsun Z kupéi, amelyek formáját bevallottan a Jaguar E ihlette. Nos, ezekből hármat is lehetett látni, restauráltat is, eredeti állapotút is. Csikós kolléga szerint ezek elég kemény birkózógépek , de azért valljuk be, kevesen szaladnának el, ha hozzájuk vágnának egyet. Akár a Datsun Z-k, a Pininfarina formatervező stúdiója által megrajzolt Nissan/Datsun Gloriák is elsősorban Amerikában voltak népszerűek.
Sokadalom a Duna-parton
Az Oldtimer Expo egyik népszerű kísérőprogramja lehet a jövőben a Duna-parti veterános Sokadalom. A koncepció az, hogy egy megadott időpontban spontán összecsődülhetnek a budapesti alsó rakparton a tavasz illatától megrészegülve amúgy is a városban tekergő veteránosok, és jól megnézhetik, kibeszélhetik egymás autóját és motorját. A kezdet biztató: a szombati első összeröffenésen megfordult legalább nyolcvan autó és kábé ugyanannyi motorkerékpár, mindenféle évjáratban és kategóriában, jellemzően a 60-as, 70-es évekből.
Ha a kezdeményezés szokássá válik, csodákat lehet majd itt látni, ráadásul kordonok nélkül, testközelből és teljesen ingyen. Most, első alkalommal is voltak gyönyörűségek! Soroljam? Két Lincoln Continental, két Caddy, Mercedes 190 kabrió, 500-as Fityók, a Magyar Honvédség szöcske-prototípusa, Opelek kétajtós, négyajtós és kombi kivitelben, Volvo Amazon, Citroën Méhari, Fiat 127, Salmson Val3, Zastava 750. A motorosok közül tiszteletét tette egy pannoniásokból, vespásokból álló nagyobb különítmény, de láthattunk IZS-t, Verhovinát, Suzukit, BMW-t is.
Drótszamarak a múltból
Két- és háromkerekűekben sem volt hiány a hétvégén. A legnagyobb durranás Németországból, az Audi múzeumából érkezett. Igen, a négykarikások a hetvenes években megpróbáltak motorkerékpárt gyártani! A Z 02 jelű prototípus ma is meggyőzően mutat, kár hogy végül nem került sorozatgyártásba. Afféle elegáns, mégis sportos utcai gép lehetett volna, a BMW ellenfele. Így azonban csak ez az egyetlen darab létezik belőle, amivel 1976-ban lefutottak úgy ezer tesztkilométert − naná, hogy féltve őrzött darabja a gyári gyűjteménynek.
A magyar motorkerékpározás aranykorát a Pannonia MGTSZ (nem mezőgazdasági termelőszövetkezet, hanem a Magyar Gépjárművek Túra Szakosztálya) kollekciója elevenítette fel. Voltak sima és fullos utcai változatok, sportgépek, oldalkocsis kivitelek. A csarnok másik oldalán a Rigások is kiállítottak, standjukat diaporámával tették hangulatossá, akárcsak a Royal Enfield, ami a Morganhez hasonlóan valójában nem veterán, csak nagyon annak látszik − ezeket a motorokat Indiában gyártják, hatvanéves brit licenc alapján. De aki alaposan körbejárt, láthatott Vespákat, BMW-ket, Apriliát és Moto Guzzit − jeléül annak, hogy a veterán motorozás is felszálló ágban van Magyarországon.
Klasszikusok a polcon
Ahol ennyi jármű és látogató van, természetes és kívánatos kiegészítésként a modellezők is megjelennek. Egyedi építésű maketteken lehetett nyomon követni a magyar autóbuszgyártás főbb állomásait, mindenféle méretarányú és kategóriájú makettek között lehetett akár órákon át válogatni, és az RC-modellekkel is meg lehetett ismerkedni. Vérző szívvel hagytam ott egy 1:18-as Pontiac GTO-t, de hogy ne távozzak üres kézzel, vettem egy aprócska Trabant Trampet az otthoni gyűjteménybe.
Alkudozhattam volna régi prospektusokra és fekete-fehér Autó Motorokra is, de a válság nagy úr, húzzuk a nadrágszíjat, hogy legyen benzinre való továbbra is. Mert klassz dolog a makett, de egy 1:1-es igazi autóban tekerni a kormányt, na, az az igazi, legyen bár veterán a jármű, vagy valami új cucc, aminek hátra van még vagy huszonöt-harminc éve a dicsőséges nyugdíjas korig.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
