Aztán ott az EU. Az Európai Unió minden forgalomba kerülő járművet megvizsgál, és különböző műszaki szempontok figyelembevételével (pl. károsanyag-kibocsátás, fékrendszer hatékonysága) eldönti, minek minősül. A pickupok jelenleg - ha jól tudjuk - kivétel nélkül N1-G kategóriába kerültek, azaz teherautók. Ennek megfelelően ezeket az autókat Magyarországon is csak teherautóként lehet forgalomba helyezni. Elvileg, ha valaki nagyon akarja, átalakítási kérelemmel élhet, és megpróbálhatja rávenni a Központi Felügyeletet, hogy az ő járművét engedje levizsgázni személykocsinak, kellő díjak befizetése mellett. Nincs tudomásunk arról, hogy valaki próbálkozott volna már ilyesmivel, és milyen sikerrel.
Ha pedig teherautó a pickup, két eset van. Ha megengedett legnagyobb össztömege 2,5 tonna alatti (ilyen összkerékhajtású platós kisteher tudomásunk szerint nincs most a piacon), akkor nagy baj nincs. Az egyetlen lényeges korlátozás, hogy a "Tehergépkocsival behajtani tilos" tábla rá is vonatkozik, tehát nem mehet át például a Lánchídon. Hacsak nem tesz fel dobozt a platóra. Mert a zárt kocsiszekrényű 2,5 tonna alatti tömegű teherautóra a tábla nem érvényes.
Különben meg sok a szívás a pickupokkal. Lakott területen belül például nem mehet a harmadik, vagy még belsőbb sávban, ha nincsenek felfestve az útburkolati jelek. Ez még nem akkora gond, nem is tudom, van-e olyan három, vagy többsávos út az országban, ahol ne lenne fehér csík. Viszont lakott területen kívül már minden harmadik sávban csak személyautó mehet, a pickup nem.
Motor és a harmadik sáv
Érdekes: ezek a korlátozások a motorkerékpárra is vonatkoznak. Történelmi távlatban a dolog érthető, hiszen valaha a Danuvia nem versenyezhetett a Moszkvicsokkal, de a mai világban ez a szabály már csak ősi kövület, amit veszélyes és felesleges betartani. Szóltunk is a főnökségnek (többek között) ez ügyben. Nem sok minden történt. Azóta volt egy választás, lesz egy új (?) kormány, ha lesz új főnökség, szólunk megint.
És még abban a két maradék sávban is lassan kell menni. A 2,5 tonna alatti össztömegű teherautó kavarhat 90/110/130-cal országúton, autóúton, autópályán, de a pickupokra a 70/70/80-as sebességhatár vonatkozik. Hurrá, hamarosan lemehetünk a pickuppal a horvát tengerpartra autópályán - végig nyolcvannal. Brrr. Bezzeg a 2,5 t alatti megengedett tömegű autók mehetnek úgy, mint a személyautók, hiszen egy harmincéves Wartburg a jog szerint más dimenziókban gyorsul és lassul, mint egy új Navara. Ami végülis igaz.
Lakott területen belül viszont a 3,5 tonna alatti megengedett legnagyobb össztömegű teherautó mehet 50 felett, ha a táblák megengedik, azaz a 60-as, 70-es tábla a pickupra is vonatkozik.
Van egy legenda, ami nem igaz. Állítólag, ha a pickupon van vonóhorog, a forgalmiban pedig 750 kg feletti vontatmány engedélyezéséről szerepel bejegyzés, a rendőr már kérheti is számon az E-kategória (nehézpótkocsi) kategóriavizsgát a sofőrtől. Kresz-oktató titkos kapcsolatunk szerint ez nem így van, csak az számít, mi lóg azon a vonóhorgon.
A kisteherautó sofőrjének nem csak a pickupot, de a menetlevelet is vezetnie kell. Mindig. Hadd idézzem szeretett autójogászunk egy büntetett olvasónk levelére írt válaszát: "Csak az számít, hogy tehergépjárműben ül, ha ezt nem közúti közlekedési szolgáltatásra használja, akkor "csak" menetlevelet kell vezetnie. Ha éppen magáncélra használja a járművet, a menetlevelet akkor is ki kell töltenie, legfeljebb azzal egészítse azt ki, hogy a jármű árút nem szállít. Ha ezt legközelebb megteszi, elkerülheti a büntetést. "
És végül a bozótrács. Konkrét törvényt, rendeletet, hivatkozást nem találtunk, minden cikk csak arról szól, hogy majd 2006-tól tilos lesz. A KFF honlapján nincs róla utalás, de az importőrök megerősítették: idén már csak rugalmas, hajlékony gallytörő szerelhető az autók orrára, olyan, ami nem rontja a jármű eredeti gyalogosvédelmi paramétereit.
A cikk élesülését követően több olvasónk is érdeklődött a sárga rendszám és a pickup kapcsolatáról. A helyzet ugyanaz, mint a többi járműnél, mellyel személy-, vagy teherfuvarozást végeznek: "A szükséges engedélyek és a megfelelő gépjármű birtokában a tényleges tevékenység csak akkor kezdhető meg, ha a szállítást végző gazdálkodó szervezet kérelmére az okmányiroda különleges, sárga alapon fekete karakterekből álló rendszámtáblát adott ki. A közúti közlekedési szolgáltatás végzésére jogosító különleges rendszámtábláért fizetendő díj 9000 forint/pár." / magyarorszag.hu/
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.
- Hírek
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.
- Hírek
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
A T-Roc második generációját még idén bemutatják.
- Hírek
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.
- Hírek
Először csökkent a Tesla éves kereslete
A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.
- Hírek
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.
- Hírek
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.
- Hírek
Videón a frissített Skoda Enyaq
Az utolsó nagyobb kedvcsináló a pár nap múlva esedékes bemutató előtt.
- Tesztek
Öt liter körül az egész családdalTeszt: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Kevés biztosabb pont létezik az Octaviánál, ráadásul minden generációval feltűnően modernebbé válik, így nem csoda, hogy uralja a piacot.
- Égéstér
A bérlőknek nem kell villanyautó
Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.
- Hírek
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.
- Hírek
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.
- Hírek
Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez
Az alapból is kedves Toyota Roomy kapott egy izgalmas off-road csomagot.
- Hírek
Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét
Állítólag így is 2,6 tonna az elektromos kupé, várjuk, mennyi lesz az átalakítás után.
- Hírek
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.
- Hírek
2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk
A hetedik generáció Hilux Revo, a nyolcadik Hilux Vigo néven futott.
- Hírek
Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját
Nem ideális megoldás, de vannak előnyei.
- Hírek
Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban
Nincs kizárva, hogy terrorcselekmény volt.
- Hírek
Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút
A köd miatt akár 100 és 300 méter között lehet a belátható út hossza.
- Hírek
4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés
Ennek viszont alig 10 százalékát értékesítették külföldön.
- Hírek
Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton
Egy E39-es BMW tetőablakán át repültek magasba a rakéták.
- Hírek
Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó
A speciális, dollármilliókból átalakított Cadillac Fleetwood az egyetlen elnöki limuzin, vagyis First Car, ami végül a privát szektorban landolt.
- Hírek
Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból
Hidegfront hoz magával csapadékot, érdemes lesz óvatosan közlekedni.
- Olajdoktor
Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?
A viszkozitás ugyanaz, de más a minősítése. Utántöltésre használhatom azért?
- Hírek
Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről
A rendőrök már keresik az autóst, a lakosság segítségét kérik.