Horacio Pagani
Ellentmondva egy szép kulturális sztereotípiának, a vigyorgó és gesztikuláló svéd von Koenigsegg után az argentin Pagani hűvös és kimért. Délután négy fele is úgy néz ki, mintha skatulyából húzták volna elő. Egy dohányzóasztal körül ülünk, versenyt lóbálunk a cipőink orraival, Pagani munkatársa, Roberta Bicocchi tolmácsol olaszul.
Horacio Pagani Argentínából költözött Olaszországba a nyolcvanas évek elején. 22 évesen saját maga épített egy Formula-2 autót, amivel versenyzett is. Ekkor ismerkedett meg az ötvenes évek legendás autóversenyzőjével, Juan Manuel Fangióval. Pagani sokáig a Lamborghininek dolgozott, többek között a Countachon és a Diablón, majd 1991-ben megalapította saját cégét, a Modena Design-t, ami szénszál-alkatrészeket szállított a környék autógyárainak. Első autóját, a Zonda C12-t az 1999-es genfi autószalonon mutatta be, ma a Zonda F-fel már a harmadik generációnál tartanak. Tavaly ősszel a Zonda F a brit Top Gear autós műsorban gyorsabbnak bizonyult az összes addig tesztelt autónál.
Mitől lett Modena a szupersportautók fővárosa? Hogy lehet az, hogy ott van szinte az összes autógyártó, aki számít?
Az egész a Maseratival indult. Őket követte a Ferrari, aztán a Lamborghini. Az évtizedek alatt létrehoztak az autókészítés tradícióját. Régen ezek a cégek csak a motorokat és az autók mechanikai alkatrészeit készítették, a karosszériákat a híres torinói mesterek tervezték, mint a Pininfarina vagy a Bertone. De az autókat végül mindig Modena körül szerelték össze. Így kezdődött. Beleivódott a környékbe a szupersportautók készítésének presztízse. Idejöttek aztán az alkatrészgyártók, a beszállítók, az emberek elkezdték Modenát ezekkel az autókkal társítani.
Mikor gondolt először arra, hogy épít egy saját autót?
Egész kicsi korom óta velem van ez az álom. Minden nap arra gondoltam, hogy egyszer, ha majd felnövök, megvalósítom.
Hogyan sikerült? Mert autót építeni sok kisfiú szeretne.
Hittem abban, amit csinálok. Az akadályokban csak az erőt láttam, hogy folytassam. Aztán idővel összeszedtem egy jó csapatot, mert egyedül semmit nem lehet csinálni. Egyszerűen hittem abban, amit csinálni akarok, és megcsináltam.
Milyen autók jártak a fejében, amikor a Zondát tervezte?
Versenyautókra gondoltam végig, nem országúti sportautókra. Főleg a nyolcvanas évek végének versenyautóira, a C osztályra . Az volt az utolsó korszak, amikor még az elegancia és a romantika vezette a tervezőket, és nem feltétlenül az aerodinamika, mint manapság. De nemcsak autók inspiráltak. Hanem olyan tárgyak is, mint a Patek Philippe órák, vagy a Riva jachtok, meg persze a vadászrepülőgépek. Ezekből állt össze a Zonda.
Hány Zondát építettek eddig?
Hatvanhetet. Hatvannégy utcai autót, és csináltunk három pályaautót is. Három olyan embernek, akik valami igazán különlegeset kívántak.
Hogy vette rá a Mercedes-Benzt, hogy építsenek motort az autójához?
Fangio ötlete volt. Ő volt a mentorom, és ő mondta, hogy nem ártana, ha Mercedes-Benz motor lenne az autóban. Fangio vette fel velük a kapcsolatot. Megbízható és jó motorra volt szükségünk, és tudtam, hogy saját magam nem tudnék ilyet építeni. A Mercedes nagyszerű választásnak bizonyult.
Milyen autóval jár hétköznaponként?
Ha van Zonda, akkor természetesen azzal. Egyébként egy Mercedes-Benz CL-lel.
Ha keresztül kéne autóznia Európán, de nem mehetne Zondával, mit választana?
Ha tényleg másba kéne ülnöm? Mindegy, csak szupersportautó legyen. Carrera GT, Enzo, szeretem őket mind.
Mi lesz a Zonda után? Vannak már tervei?
Három éve dolgozunk az utódon és egyelőre jól alakul minden. Tetszik amerre megyünk vele. Csak persze hatalmas kihívás. A Zondára mondhatjuk, hogy siker volt, úgyhogy az utódjával meg kell felelnünk az emberek elvárásainak, ami nem lesz könnyű, mert most már nem kezdők vagyunk, nem a semmiből jövünk. Szóval nagy feladat, de szép feladat, és jól haladunk vele.
Több, mint húsz éve eljött Argentínából. Nem hiányzik az argentín steak ?
Dehogynem. Meg persze más is. A család. De gyakran hazajárunk, nem olyan gyakran, mint szeretnénk, de azért megyünk.
Elmenőben még hallom, ahogy megszólal a telefonja. A Zonda V12-ese a csengőhang, a fordulatszám vörös zónájából. Szerintem direkt nem veszi fel elsőre, pedig a kezében van. Addig is lehet hallgatni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
