Porsche is lehet haszonjármű

2008.04.28. 14:45

Ha netán a mobile.de-vel kel és fekszik, irány Németország. A jelenleg érvényes jogszabályok mellett kormegkötés nincs, elméletileg az európai standardnak megfelelő bármilyen korú autó behozható. A túl koros járgányba a hivatal beleköthet, sokszor azonban maguk sincsenek tisztában azzal, mi a „standard” és mi nem. Jellemzően inkább nem szívóznak, veteránkorú autót pedig úgyis H rendszámra érdemes rakni.

Innentől jöhet a matek és papírozás lépésről-lépésre, ahogy itt, Szlovákiában zajlik. A behozatal költsége attól függően változik, milyen módon történik. Lehet tréleren, de valószínűleg olcsóbb a 60 euróba kerülő 4 napos vagy a 160 eurós kéthetes kiviteli rendszám, ebben az árban az erre az időre érvényes biztosítás is benne foglaltatik, csak együtt kaphatjuk meg őket. Ha az ügyintézés elhúzódik, vagy a pár hét alatt mindenképpen közlekedni akarunk az autóval, lehetőség van átmeneti „C” rendszámot kérvényezni, ennek költsége 2000 szlovák korona + 500 a minimális biztosítási összeg (15 500 + 3900 Ft). Erre azonban ritkán van szükség.

Következő lépésként egy helyi fordítóirodában le kell fordíttatni a kivont forgalmit és a megvételt igazoló dokumentumot (számla, adásvételi szerződés). Szinte mindegyik fordítóiroda foglalkozik ezzel, itt szintén érdemes a határmenti, magyarul is beszélő cégeket felkeresni, nem lesz probléma. A fordítás ára 1000–1500 korona (8–12 000 Ft) körül mozog. A következőkben két úton is el lehet indulni, attól függően, hogy van-e érvényes külföldi műszakija és zöldkártyája az autónak. Ha igen, akkor újabb 1500 koronáért (12 000 Ft) lefordítható, de mivel a Kerületi Hivatal (Obvodný úrad) előszeretettel köt ebbe bele a forgalmi kiadásakor, így ajánlatos a szlovák műszaki és zöldkártya.

Az STK-nak rövidített műszaki vizsgát értelemszerűen a vizsgaállomás (Stanica Technickej Kontroly) végzi, nem egyszer helyben intézhető a zöldkártya (EK, Emisná Kontrola) is. Együttes áruk 830 koronát (6500 Ft) tesz ki (500 a műszaki + 230 a zöldkártya), ehhez a későbbiekben (ha már lesz rendszám), még hozzáadódik a 210 koronás (1626 Ft) matricák ára. Adásvételi lefordítva, műszaki + zöldkártya megvan, lehet indulni eredetvizsgára. Jelenleg 150–180 cégnél lehet hivatalos eredetvizsgálatot végezni 3000–3500 koronás árral számolva (23–27 000 Ft).

Ide klikkelve lehet régió szerinti bontásban látni az egyes állomásokat. Általában időpontot egyeztetve azonnal elvégzik, lehet továbblépni a lakhely szerinti Kerületi Hivatalba (Obvodný úrad) forgalmit kérvényezni, ahol, ha saját szakállunkra intézkedünk, valószínűleg elidőzik a kérvényünk legalább 14 napig. Hiszen azon felül, hogy a hivatal itt sem fénysebesség kettővel dolgozik, még az utóbbi időben megnőtt kérvényeket is nehezen győzik feldolgozni. A forgalmi kérvényezése 2150 korona (16 650 Ft) ezen felül az ún. reciklációs, azaz újrahasznosítási alapot is meg kell támogatni egységes 2000 helyi pénzzel (15 500 Ft).

Eltelt egy kis idő, kézben már a forgalmi is, innentől nyerésre állunk, hiszen a kötelező felelősségbiztosítás megkötése gyerekjáték, az árak alacsonyak, a bónuszok kedvezőek. Ráadásul 2500 köbcentiméteres hengerűrtartalom felett már csak egységár létezik. A „több mint 2500 ccm” a legfelső kategória.

Egy biztosító szempontból elég durva példa:
pozsonyi lakhelyű, 28 éves, elsőbiztosítós egyedülálló férfi, 10 éves jogosítvánnyal a behozott 2002-es évjáratú, 96 kW-os, kétliteres Mondeo TDCi-t már évi 6200 koronától (48 000 Ft) biztosíthatja. Ugyanez a konstelláció budapesti címmel 90 000 Ft körüli összeget eredményezett.

Biztosítás kipipálva, irány a rendőrség, ahol a reggeli sort kiállva 2000 koronáért (15 500 Ft) megkapjuk a két rendszámot, majd visszamegyünk a műszaki és a zöldkártya matricáért. Kész. Spóroltunk.

Időtartamot nehéz meghatározni a fent leírtak esetében, hiszen nagy mértékben függ az „ismerősöktől”, netán - ha nem magunk csináljuk -, a papírozást végző cég ügyességétől. Az egész miskulanciát egyszerűbb rábízni a helyi ügyintézőre. Két-három hét alatt kis szerencsével úgyis vége lehet mindennek. Ha nem számítjuk az ügyintézés díját, a kéthetes kiviteli rendszám díját is beszámítva mintegy 19–20 000 szlovák koronából (147–155 000 Ft) + a kötelező biztosítás díjától függően megvan a megálmodott automobil. Legálisan, tisztán, érinthetetlenül. Hiszen mindannyian Európában élünk, határok nélkül, 2008-ban.