Az a baj az újsütetű demokráciákkal*, hogy nincs mélyen gyökerező bürokráciájuk. Nem ismerik az üdvözölés útját, miszerint például az autóst ott fejjük, ahol tudjuk. Továbbá túlságosan liberálisak, ugyanúgy-ugyanannyiért eltűrik az egyliteres japán törpét, mint az ötliteres ausztrál vadállatot.
Barna régi cimborám. 40 alatti, családos, két gyerek, feleség. Belefogott sok mindenbe a boldogulás érdekében. Legutoljára garázsában autókat szervizelt, eközben járművekkel seftelt. Aztán egyszer csak betelt a pohár, megunta a robotért járó egy helyben topogást, pénzzé tette mindenét, és felkerekedett. Meg sem állt Új-Zélandig, ahol az élet habostorta és fenékig tejfel, a kerítés kolbászból van, és persze sült galambok szállnak az ember szájába. Ha nem is egészen ez az igazság, mindenesetre azonnal kapott munkát (autószervizben, mellette pedig járművekkel seftel), a gyerekek iskolába járnak, pár év, és ugyanolyan jogú tagjai lesznek az ottani társadalomnak, mint a korábban érkezettek. Igaz, beszél angolul.
*Új-Zéland hivatalos államformája alkotmányos monarchia. Uralkodója a brit király/királynő, aki szegény régóta kirakatbábu, tényleges befolyása birodalmának semelyik tagjának egyetlen alattvalójára nincs.
Adminisztráció, vagy amit annak csúfolnak
Ahogy fentebb említettem, hősünk idehaza autókat vett, kipofozta és eladta őket. Nem mindig sikerült a 15 napos átírási határidőn belül lebonyolítani a bizniszt, sem olyan eladót találni, aki hajlandó volt biankó adásvételit kiállítani. Mivel szép nagy Audikban utazott, az utóbbi időben előfordult, hogy az átírás több lett volna, mint amennyiért vásárolta.
Új-Zélandon nem lesz törvényen kívüli. 9,20 helyi dollárért kerül a nevére az autó. Ez nagyjából 1500 (azaz egyezer-ötszáz) forint, ráadásul bármely postán vagy vizsgabázison percek alatt elintézhető. Értik, ugye? Postán vagy vizsgabázison. Amik megvannak, nem kell közepes falvakban tucatnyi aktatologatónak irodát építeni/bérelni. És eltartani az átlag állampolgár számára eleve iszonyodással kimondható nevű okmányirodát. Ahová nem kell drága nyomtató drága biztonsági papírral, mert nincs forgalmi. Se valahol a közbeszerzés titkos bugyraiban kiválasztott nyomda, a törzskönyv előállításához. Mert az sincs. Se hozzá akkora apparátus, amiről Kafka álmodni sem mert. Eredetiségvizsgálat szintúgy ismeretlen arrafelé. Piha, hogy képesek nyugodtan aludni a vásárlók? Milyen korszerűtlen. Érdekes, mégsem nagyobb a munkanélküliség, mint errefelé.
Fizetni kell valami adófélét, 51 és fél dollárt (7000 uszkve 7500 Ft), negyedévente. Egységesen, Marutitól Dodge Viperig (!). Nincs viszont kötelező biztosítás - és ahogy emberünk mondja, baleset is alig. Fura, lehet, hogy az anyagi felelősség erősebb visszatartó erő, mint a személyes?
Barna itthoni nagy szívfájdalma a motorszám mániákus nyilvántartása volt. Igaz, hogy már rég megvannak a kereskedelmi forgalomban kapható eszközök az adó-, illeték- és biztosítási díjcsalásra a tuningkitekkel, ennek ellenére biztos, hogy mi leszünk az utolsók, akik megszüntetik ezt a felesleges intézményt. Ja, most vígan csereberél autóbuzi autószerelőnk, mivel sem ezt, sem a fényezés színét nem tartják nyilván. Milyen hülyeség, ugye?
Képzelje, megunta a nagypapától örökölt foszöld Trabiját, és a korszellemnek megfelelően a nagy zene és a harsány látványelemek beépítése mellett lila csíkos narancssárgára fújná. És az ostoba új-zélandiak ezt mosolyogva tűrnék, ahelyett, hogy új forgalmit és törzskönyvet kellene kiváltania. Vagy szétcsobbant a motorja, és történetesen akadna egy másra nem használható donor, ugyanazzal a blokkal. Ott már esik is bele. Itthon is, csak az átépítési engedéllyel járó tortúra helyett inkább a régi számát kocogtatják bele.
Kell-e mondanom, hogy a benzin litere kétszáz forint? Vagy hogy a gázolajat 140-ért mérik? Pedig Új-Zéland gazdasága nem a kőolajra támaszkodik. Igaz, hogy a dízel személygépkocsikra ötezer kilométerenként 160 dollár (kb. 23 ezer Ft) pótadó rakódik. Ennek oka a szállítás szándékos olcsón tartása. Azért ez is mekkora ostobaság, pont a legtöbbet fogyasztó és futó járműcsoport élvez kiváltságokat. Bezzeg nálunk a súlyadót még az elméleti raksúly felére is kiróják. Különös, a személyautó-tulajdonosok mégsem tekergetik az órát. Nem tétel, nekik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
