Autószerviz, kőhalom

2006.03.21. 08:38

Ha kinéztünk a szerkesztőség ablakán, az ország egyik legrégibb autós bázisát láttuk. Eddig. Az egykori BMW-, Rover-, Mini-, MG- és Range Rover-szalon és -szerviz most úgy néz ki, mintha precíziós NATO-légicsapás érte volna.

Akik rendszeresen járnak a Váci úton, nyomon követhették a Váci út 45. alatti BMW-központ bontását. Mivel mostanában úgyis sok szó esik egyes lerontott épületek történeti értékéről, kicsit beleástuk magunkat a környék autótörténetébe.

1937-ben az Aréna (ma Dózsa György) út 61. alatt a nemzetközi hírű építész, Quittner Ervin tervei alapján született meg a Fiat-központ. Az épület ma egy Suzuki- és egy Peugeot-kereskedésnek ad otthont. Ha ezt a pontot tekintjük origónak, megállapíthatjuk, hogy akkoriban a Lehel utca, a Váci út és környékük a magyar gépjármű-kereskedelem egyik központjának számított.

Néhány további példa: a Váci út 10. alatti épület a Méray Motorkerékpárgyár központja volt (ma Hírlapker); egymás mellett magasodott két konkurens iroda és szerviz épülete, Majláth Mihály BMW- és DKW-kereskedése (észak-pesti APEH), illetve és a Lehel u. 25. és a Szabolcs utca 38. közötti területen a Magyar Steyr Automobil Rt. hatalmas telepe (Spirál Autószerviz). A Révész utca 1-ben javították a General Motors gyártmányait, ugyanitt nyílt meg 1942-ben az új Opel-szerviz, utóbbi ma - nem kell sokat totózni - az Autó Fort egyik kereskedése.

El is érkeztünk történetünk helyszínéhez, a Váci út 45-be. A 3000 négyszögöles teleket 1938-ban vásárolta meg a Váci úti Telekértékesítő Részvénytársaságtól a Ford Motor Rt. A harmincas évek második felében a Ford európai terjeszkedése új fordulatot vett, és a gyár egyre több országban alapított leányvállalatot gyártmányai értékesítésére.

Ez történt Magyarországon is, ahol már 1910 óta működött Ford-vezérképviselet, a Hahn Arthur és Tsai cég. Ha már a helyszínekről van szó: a Hahn Arthur Csókai utcai szervize helyén ma a JÁFI-Autókut Mérnöki Kft. nevű bevizsgálóintézet működik.

De vissza a Váci út 45-höz! 1938. október 13-án megalakult a Ford Motor Rt., a német Ford Werke AG százszázalékos tulajdonú leányvállalata, még abban az évben megvásárola a Váci úti telket, és megkezdődött az építkezés, amelyet a második világháború kitörése sem tudott megakasztani. 1940. július 7-én elkészült az új vállalati székház, a hivatalos avatóünnepset november 2-án tartották.

A Magyarok Ford országban című történeti kiadvány szerint ekkor 186 munkás és 61 irodai tisztviselő dolgozott a cégnél. Az egykori szerelő, Lukács Lajos szerint: "A Ford műhely nagyon korszerű és példásan rendezett volt. (...) Központi fűtést alkalmaztak, meleglevegő-befúvással. A segédmunkások csak nedves fűrészporral seperhették a betont, hogy ne legyen por."