Négy év kellett hozzá, de végre komolyan vehető széria lesz az első villanyos formulaautó-bajnokságból. Vége a komikus autócserélgetésnek, a béna külsőnek, a gyér tempónak és az uniformizált technikának – egy nagy lépéssel hagyja hátra a csecsemőkört a Formula-E.
Talán még a híre sincs meg, de képzeld: négy éve már, hogy elindult egy bajnokság, ahol villannyal hajtott lapos, elöl-hátul szárnyas formulaautókkal kergetik egymást nagy nevű versenyzők nagy gyártók logója alatt a bolygón mindenfele. Tisztára, mint az F1, csak kevesebb hanggal, felhajtással, sokkal kisebb tempóval, ellenben piszok sok csatával, jó futamokkal, szoros szezonokkal. Ez a Formula-E, aminek eddig nem sikerült nagy figyelmet vonzania, de talán a decemberben induló új szezonnal ugrik akkorát, hogy észrevegyék.
Ha az átlag motorsportfan figyelmét nem is sikerült magára vonzani, a gyártók szeme már régóta ott van a sorozaton. Sőt, többeknek már a fél lába bent van kezdetek óta. A Formula-E eddigi négy szezonjában még nem kaptak nagy szabadságot a csapatok, ezért is merte kevés gyártó névvel vállalni a jelenlétet és inkább fiókcsapatokra bízta, hogy készítsék elő neki a terepet.
Kezdetben a Dallara által tervezett, de a Spark Racing Technology által épített autókat vehette meg mindenki, amibe a McLaren adta a villanymotort (azt, amit a P1-be is pakol), a Williams az akkumulátorrendszert, a Hewland pedig a váltót (nem vicc). Az évek alatt aztán egyre több területen engedtek szabadságot a csapatoknak, fejleszthették például az invertert, a hűtést, a váltót. És mi lesz ezután?
Erősebbek az autók, szabadabb a pálya
Bódét továbbra sem kell, de nem is lehet a csapatoknak építeni. A Spark csinált egy második generációs FE-autót, aminek már messze nincs meg az a béna F3-as beütése, mint az elődjének volt. Ez a korábbinál hosszabb és magasabb új autó az SRT05e. Hátul központi szárny helyett óriási diffúzorral, a kormány fölött Halo-val, de ami villanyszempontból a legfontosabb, ebben már elfér egy futamra elég akkucsomag: 54 kWh-s, amivel – hiába nő a teljesítmény is – nem kell majd futam közben kiállni autócserére.
A hajtásban sem engedik el teljesen a közösködést, de nagy lesz a csapatok szabadsága. A villanymotort mindenki maga csinálja, vagy ha akarja, megveheti egy másik csapattól, de itt már nincs külső beszállító. Ahogy a váltót, a vezérlést, és az eddiginél sokkal nagyobb figyelmet igénylő hőmenedzsmentet is mindenki kedvére fejlesztheti, a főbb elemek közül egyedül az akkumulátor lesz közös, amit a McLarentől vesznek majd a csapatok. Az autó tömegéhez képest elég nagy csomagról van szó, a versenyzővel együtt 900 kilóból már 385 kilogrammot ad majd a lítium-ion csomag. Tök mellékes infó, hogy ezt 45 perc alatt töltik fullra a csapatok, fontos viszont, hogy pont ennyi idő alatt fogják leszívni, mivel kerek 45 percig tartanak majd a futamok az új szezonban.
A nagy reform fő célja volt, hogy az FE-autók tudjanak végre annyi energiát tárolni, amivel élsporthoz méltó sebességgel lehet versenyezni. Az eddigi 220 km/h-s végsebesség komikus volt, főleg annak tudtában, hogy a futamokon biztonsági autónak használt BMW i8 sofőrje, ha akarta volna, simán odaver a komplett mezőnynek egy hosszabb egyenesben. Igaz, a sorozat szinte csak utcai pályákon zajlik, ahol a végsebességnél fontosabb a rugalmasság, ideje volt fokozni a tempót. A gyorsulásban ugyan annyira nem léptek nagyot: 2,8-ra mondják az új autókkal a 0-100-as sprintet, szemben az eddigi három másodperccel. Na, de a teljesítmény, meg a végtempó!
Spark SRT05e (Második generáció) | Spark SRT01e (Első generáció) | |
Hossz | 5160 mm | 5000 mm |
Szélesség | 1770 mm | 1800 mm |
Magasság | 1505 mm | 1250 mm |
Tömeg (versenyzővel) | 900 kg | 896 kg |
Akkumulátor súlya |
385 kg | 320 kg |
Max. teljesítmény | 335 lóerő | 268 lóerő |
Versenyteljesítmény | 268 lóerő | 201 lóerő |
Végsebesség | 280 km/h | 225 km/h |
0-100-as sprint |
2,8 sec | 3,0 sec |
A megduplázott akkucsomaggal már 280 km/h lesz a felső limit. A teljesítménymódok viszont az eddiginél is cifrábbak lesznek. Az alap, amennyit bármikor bárki használhat a pályán, 200 kW lesz, azaz kábé 268 lóerő. Minden pályán lesznek majd kijelölt zónák, ahol a versenyzők 225 kW-ot (302 lóerő) használhatnak – futamonként meghatározott alkalommal. Ez a Mario Kart néven futó extra adja majd a taktikázás alapját, de marad a Fanboost is, amit a közösségi médiában legaktívabb, azaz a szervezőknél legtöbb nézői szavazatot begyűjtő versenyzők használhatnak majd alkalmanként: ez 250 kW-t (335 lóerő) jelent majd.
A csapatoknak a szezon megkezdése előtt, közvetlen a homologizáció után be kell fagyasztaniuk a hajtáslánc-fejlesztéseket a következő szezon kezdetéig. Mivel az autó aerodinamikai elemeit nem ők fejlesztik, év közben csak szoftveres beavatkozásra lesz lehetőség. Erre mondta a korábbi bajnok Sebastien Buemi, hogy a Formula–E-ben az energiagazdálkodás és az egyéb, szoftveresen finomítható dolgok szezon közbeni fejlesztése kábé egyenértékű lesz azzal, ahogy a Forma–1-ben az aerodinamikai megoldásokkal játszanak a csapatok év közben.
És hogy kiknek is annyira vonzó ez az új felállás? A decemberben induló szezonban ott lesz a Jaguar, az Audi, a Nissan, a BMW, a Mahindra és a DS (csak hogy az európai szemnek ismerős neveket írjam), de indít csapatot a Mercedes is a HWA-n keresztül, amit a nevére készül venni a 2019-20-as szezonra. Ígérete szerint akkor érkezik majd a Porsche is.
Gyűjtőhely bukott F1-eseknek?
Nincs ezen mit szépíteni: a Formula-1 még mindig sokkal vonzóbb, a nagy ugrás után az is marad. Jó példa Alexander Albon helyezkedése, akinek aláírt szerződése volt a sorozat topcsapatával, a Nissannal (eddig Renault volt) a következő szezonra, mégis ugrott, amikor a középerős Torro Rosso az F1-be hívta. A mezőnyt látva van egy itt mindenki kevés volt az Formula-1-re vagy az ott maradásra-érzés, de ahhoz képest, hogy épp csak túl van négy szezonon az FE, máris messze erősebb a legerősebb utánpótlás szériáknál, sőt, összemérhető mezőnyben az IndyCarral. A nevezési lista a bizonyíték:
Csapat | Rajtszám | Versenyző |
Audi Sport ABT Schaeffler | 1 | Lucas di Grassi |
66 | Daniel Abt | |
BMW i Andretti Motorsport | 28 | Antonio Felix da Costa |
27 | Alexander Sims | |
Envision Virgin Racing | 2 | Sam Bird |
4 | Robin Frijns | |
Geox Dragon | 7 | Jose Maria Lopez |
6 | Maximilian Günther | |
Panasonic Jaguar Racing | 3 | Nelson Piquet Jr. |
20 | Mitch Evans | |
Mahindra Racing | 7 | Jerome D'Ambrosio |
94 | Pascal Wehrlein | |
NIO Formula E Team | 16 | Oliver Turvey |
4 | Tom Dillmann | |
DS Techeetah Formula E Team | 25 | Jean-Eric Vergne |
18 | Andre Lotterer | |
Venturi Formula E Team | 4 | Edoardo Mortara |
5 | Felipe Massa | |
Nissan E.Dams | 9 | Sebastien Buemi |
22 | Oliver Rowland | |
HWA Racelab | 5 | Stoffel Vandoorne |
17 | Gary Paffett |
A címvédő Audi marad az első szezon óta használt Lucas di Grassi/Daniel Abt-kettősnél. Ebben a párosban az a fura, hogy amíg Di Grassi a négy szezon mindegyikét az első háromban zárta, a 2016-17-est ráadásul bajnokként, addig Abt legjobbja az utolsó szezon ötödik helye volt. Amatőr húzásnak tűnik megtartani Abtot, de azt tudni kell hozzá, hogy az Audi FE-programját kezdetek óta a német tuningóriás ABT kezeli. A cég egyik örököse Daniel.
Az egyéni címvédő se vált csapatot, Jean-Éric Vergne marad a kínai Techeetac-nél, ami európai gyári segítség nélkül is piszok erős volt az előző szezonban, épp csak két ponttal bukta a csapatbajnoki címet, most viszont betársult hozzá a DS. Marad a másik autóban a háromszoros Le Mans-i győztes, az FE-ben első szezonjában nem sok érdemit alkotó André Lotterer.
A BMW nevére veszi végre a csapatát. Ahogy eddig, úgy most is az Andretti Motorsport segíti őket, csak most már BMW-logó alatt mennek. A párosuk és új autójuk a tesztek alapján erős: Alexander Sims kapja az egyik autót. Ő volt a csapat fejlesztőpilótája, lényegében újonc, míg a portugál motorsport nagy reménysége, Antonio Félix Da Costa ül a másikba.
Ott van aztán a Mercedes kivonulásával elárvult DTM-es, a friss bajnok Gary Paffet, akinek a HWA-nél találtak helyet, csakúgy, mint a Formula-1-ből kihullott Stoffel Vandoorne-nak. Szintén DTM-árva Pascal Wehrlein, aki a Mahindánál kötött ki. Az ilyen újoncok miatt még nehezebb megtippelni, mit hoz a szezon, ahogy Felipe Massa is dobhat még egy nagyot így, negyvenhez közel. Ő az eddigi érában nem sok eredményt felmutatni tudó Venturi autóját viszi a szezonban.
Az esélyekről nem sok okosat lehetne mondani. Az eddigi négy szezont négy különböző versenyző nyerte, a tartós dominancia eddig nem volt jellemző az FE-re. A tesztek alapján a BMW lehet a legoptimistább a szezonnyitó előtt. A legtöbb tesztnapon ők voltak az elsők, de az Audi és a Teechetac a jelek szerint átmentették élmezőnyös státuszukat az új korszakba, és meglepően jó időket ment a Jaguar is.
Hol lehet ezt követni?
A világ legfurább helyszínein élőben Rijádtól Santiago de Chile-ig, meg streamen, tévén. A helyszínek mellett viszont ne menjünk el: az előremutató széria szezonnyitó versenye épp annak az országnak a fővárosában lesz, ahol a rengeteg kőolajnak hála óriási felhőkarcolók árnyékában tízezerszám állnak a V8-as Land Crusierek . Ezt még elbírná arccal a sorozat, de azután már nehezebb lesz jó képet vágni a rijádi szezonnyitóhoz, hogy az ország vezetése épp nyakig benne van egy újságíró meggyilkolásában, a Jemen elleni blokádjuk pedig friss jelentések szerint már közel százezer gyerek éhhaláláért felel.
Forduló | Ország | Helyszín | Pálya hossza |
Dátum |
1. | Szaúd-Arábia | Al Diriyah | 2,50 km | 2018. december 15. |
2. | Marokkó | Marrákes | 2,99 km | 2019. január 12. |
3. | Chile | Santiago | 2,46 km | 2019. január 26. |
4. | Mexikó | Mexikóváros | 2,09 km | 2019. február 16. |
5. | Hong Kong | Hong Kong | 1,85 km | 2019. március 10. |
6. | Kína | Sanya | nincs infó | 2019. március 23. |
7. | Olaszország | Róma | 2,84 km | 2019. április 13. |
8. | Franciaország | Párizs | 1,90 km | 2019. április 27. |
9. | Monaco | Monte Carlo | nincs infó | 2019. május 11. |
10. | Németország | Berlin | 2,38 km | 2019. május 25. |
11. | Svájc | Bern | nincs infó | 2019. június 22. |
12. | USA | New York City | 2,37 km | 2019. július 13. |
13. | USA | New York City | 2,37 km | 2019. július 14. |
Ha nem vágysz arab királyságokba, vagy csak nincs módod, kedved helyszínről követni a villanyos autóversenyzés csúcsát, akkor egyrészt jó hír, hogy a sorozat nagyon aktív YouTube-on. Az FE csatornájára felkerülnek a teljes futamok, és sok a kiegészítő videó a háttérről, de alighanem idén is élőben adja majd a futamokat a magyar nyelvű Eurosport, ahogy az előző szezonban is. December 15-én kiderül, mi lesz ebből a nagy reformból, na meg hogy melyik gyártó hozza ki a legtöbbet a nagy szabadságból.