Gumifüstös május elseje a belvárosban
Nagyobb a füstje, mint a hangja - az idei, VII. Nagy Futam szenzációja Max Verstappen mellett az elektromos Formula E bajnokságból érkező Mahindra és Jérome D'Ambrosio bemutatója volt. Mindez céllal történt, hogy szokja a szemünk, és főleg a fülünk az új, minden eddigitől különböző versenyélményt. Egyre inkább biztosabbra vehető, hogy a közeljövőben budapesti futammal bővül a lassan hivatalos FIA világbajnoksággá érő széria, ezek után izgatottan várjuk.
A VII. Nagy Futam paddockját ezúttal is a Bajcsy-Zsilinszky úton alakították ki, ahol kényelmesen elférnek a csapatok sátrai. Lássuk be, elég impozáns hátteret nyújt ehhez például a Szent István Bazilika.
A program eltért az elmúlt években megszokott menetrendtől. Már reggel 8-tól megnyitották a paddockot a közönség előtt, enyhítve ezzel az idén kissé soványabb sztárfelhozatal és a rövidebb érdemi programok miatti hiányérzetet. Özönlött is a nép rendesen, lépni alig lehetett egy idő után.
A rajongók itt nem csupán az autókhoz, de a pilótákhoz is oda tudtak férni, és akár autogramokat, közös fotókat be tudtak gyűjteni. Nagy Danit, a Mira versenyzőjét is folyamatosan foglalkoztatták, a hétvégi, Hungaroringen elért 3. helye a Túraautó Európa-kupában tovább növelte a népszerűségét.
A két külföldi sztárvendég egyike ezúttal is Max Verstappen, a Red Bull megosztó személyiségű holland fenegyereke, a, másik pedig Jérôme D’Ambrosio, a Formula E sorozatban rajthoz álló Mahindra Racing versenyzője voltak. Szemmel láthatóan jó hangulatban érkeztek, végigdumálva, nevetgélve a sajtótájékoztatót.
A jó hangulatot Max hamar átragasztotta padtársára, Michelisz Norbira is. Mellettük Szabó Krisztián, Tassi Attila és Baumgartner Zsolt válaszolt Szujó Zoltán és a sajtó kérdéseire.
Bőszen folyik a Hungaroring Classic promóciója, ez az az esemény, ami meg is érdemli ezt, számomra az év magasan legjobban várt rendezvénye lesz nyáron a Hungaroringen. Aki két éve ott volt az elsőn, az tudja miért, aki nem, az mielőbb vegyen jegyet, mert ennél ütősebbet nem lát a környéken. A sirályszárnyú Mercedes 300 SL Gullwing elég erős hívószó többek között, bár a jelenlegi 1-2 millió eurós áron fellelhető, kb. 1400 legyártott példány szinte tömegtermék néhány ott felbukkanó típushoz képest. Az egyedülálló Ferrari Breadvan, vagy a négy db Lola T, amikre számíthatunk a több száz versenyautó közül, igazi csemegék lesznek.
A Classicon nem csak ilyen őskövületek, mint ez az 1957-es Formula V versenyautó, hanem a hozzá illő, korhű viselet is kötelező elem. Reggeli beindításakor olyan hangja volt, hogy még a Bazilika tetején lustán pöffeszkedő galambok is dupla adag guanót nyomtak ijedtükben.
Ilyen Alfa Romeo Giulia volt Bud Spencer egyik kedvelt típusa a Piedone filmekben. A ’62 és ’78 között gyártott könnyű, erős motorokkal szerelt sportos kis olasz limuzinok ára az utóbbi években olyan emelkedésnek indult a veteránpiacon, ami négyajtósok esetén igen ritka.
Ennek a Ford Mustangnak még a bemutató legelején felforrt az agyvize, tréler hátán kellett lekullognia a pályáról, tovább szabdalva az amúgy sem túl pörgős program menetrendjét.
Megjött a villamos. A Mahindra Racing full elektromos Formula E autója azzal a nem titkolt céllal érkezett, hogy népszerűsítse a sorozatot, melynek egyik állomását szemmel látható erőfeszítéseket téve próbálják Budapest belvárosába csábítani, méghozzá 1-2 éven belül.
Érdekes volt megtapasztalni, ahogy Batman hajszárítóhangon lopakodó szupergépe azonnal ébredő, hegyomlásnyi nyomatékból gumit éget az Erzsébet téren, ami idén is elvárt attrakció volt.
Tóth Richárd a szöcskével alaposan tolta a show-t, a pillekönnyű szöcskével jónéhány fánkot rajzolt az Andrássy útra és a Deák tér környékére. Egy jó autókrossz- és ralikrossz-verseny pedig az akció csúcsát jelenti, ha autóversenyről van szó, ömlik az adrenalin, érdemes próbát tenni vele és megnézni közelről, legalább egyszer.
Szabó Krisztián idén teljes szezont teljesít a ralikrossz világbajnokságban, méghozzá a DTM és ralikrossz-menő Mattias Ekström csapatában, egy pontosan ilyen Audi S1-gyel, mint amit a shown gyilkolt. Vicces, hogy a vendégek közül leginkább az ő autóját próbálnák ki legtöbben. Verstappen is rá lenne cuppanva, de mint mesélte, még a síelésről is le van tiltva, nem hogy még ilyesmiken törje a fejét.
Lovász Pali koreai lovát ugratja, a Hyundai i20 R5 pedig ordítva, de tűri. Ilyen eseményről elmaradhatatlan szereplők a rali szakág képviselői, többek között ők és Turán Frigyesék alaposan felgumizták a kijelölt útvonalat.
Az ilyen bulikból kétszeres Európa bajnokunk, Kiss Norbi sem maradhat ki. Mercedes versenykamionjával a fél utcát és a teljes közvetítő stábot vastag gumifüstbe csomagolta.
A Béke Tóniék által a Csirketelepen felújított legendás Rába versenykamion és dakaros Scania is felvonult az utcákon. Hosszú évek után a sorozat egyébként visszatér Amerikából, és Szaúd-Arábiában rendezik a következő Dakart. A rendezés költségei miatt szépen sorban hullottak ki az eddig lelkes dél-amerikai országok a szervezők közül, így a sorozat számára ott elfogyott a levegő.
A biztonságot itt a nézők közelsége miatt sokszorosan komolyan kell venni, a Hungaroringről jól ismert sportbírói csapat tartotta kordában a pályán történő eseményeket.
Variációk gumifüstre a Red Bull-résztulajdonos Dietrich Mateschitz szertárából. Az idősödő osztrákszínes gyűjteményt őrizget, ezekből immár hagyományosan a Formula-1-es autókból a Renault WSR gépeken át Nascaros autókig többel is találkozhatott a közönség.
A mennydörgésszerű robajjal közeledő Nascar Toyota Camry minden évben megcsinálja a show-t.
Készül a mindent bebeborító pernye.
A másik, ezüst színű példány sem maradt le a termelésben.
Ez a Nagy Futam lényege, közel hozni a rajongókhoz a motorsportokat. Élvezzük ilyen hangosan, koszosan és büdösen, amíg jelenlegi formájában lehet, mert az elektromos jövő megállíthatatlanul közeledik, minden szakágban.
Max Verstappen a rajongók örömére több helyen megállt a pályán, és autogramokat osztogatott a nézőknek.