A Formula-1-ben valamelyik csapat körül mindig áll a bál, korábban évekig a Mercedest próbálták visszafogni, más csapatok szerint szabálytalannak vélt fejlesztések miatt. Most a Red Bull-ról derült, ki, hogy bizony a tavalyi egyéni bajnoki címet megszerző csapat, 2021- ben komoly szabályt lépett át, ami nem maradt szankció nélkül.
A Formula-1-ben valamelyik csapat körül mindig áll a bál, korábban évekig a Mercedest próbálták visszafogni, más csapatok szerint szabálytalannak vélt fejlesztések miatt. Most a Red Bull-ról derült, ki, hogy bizony a tavalyi egyéni bajnoki címet megszerző csapat 2021-ben komoly szabályt szegett meg, ami nem maradt szankció nélkül. Ami biztos, amikor tavaly Max Verstappen megszerezte első világbajnoki címét, akkor még mit sem sejtett a Red Bull komoly szabályszegéséről ami a 2021-es költségvetési limit átlépését jelentette.
Ennek ténye azonban csak a 2022-es szezon vége felé derült ki, ami erősen köthető ahhoz, hogy ekkor a világbajnokság mondhatni egyesélyessé vált, minden pontállás Verstappen és a Red Bull mellett szólt. Max Verstappen Japánban, a Honda hazájában avanzsált kétszeres világbajnokká, a Red Bull pedig egy hete Austinban törte meg a konstruktőröknél hét éve tartó Mercedes-egyeduralmat. Ekkor azonban már biztos volt, hogy a 2021-es költségvetési plafont a RedBull átlépte. Az FIA közleményt adott ki a szabályszegés tényéről, illetve a hamarosan következő szankcionálásról is, ekkor kezdődtek a találgatások. Az FIA közleménye szerint kevesebb, mint 5%-os túlköltekezésről van szó, amit a Milton Keynes-i alakulat kezdetektől fogva tagadott. Több forrás is állította, hogy a költségvetési limit átlépése nem valamely hatalmas fejlesztés eredménye, vagy illegális tesztelésé, sokkal komikusabb a dolog. A Red Bull valószínű a cateringnél hibázott, csupán a VIP vendégek étkeztetésével lehetett a gond, valamint a dolgozók járulékait is rosszul számolták el. Ennek ellenére a Red Bull már Japánban tárgyalni kezdett az FIA-val, a csapat a valódi számok előkerülésekor már nem tudott mivel takarózni, és a legsportszerűbb, leghumánusabb megegyezésre törekedett.
Számtalan forgatókönyv volt a szankcionálással kapcsolatban. Az első, hogy a Red Bull bukja a tavaly megszerzett egyéni világbajnoki címét, sőt a 2022-es vb-címeket sem tarthatják meg. Ennél keményebb forgatókönyv nem létezett, ám ennek valószínűségét még a Mercedes csapatfőnöke Toto Wolf is igazságtalannak gondolta. A második lehetséges szankció szerint a Red Bull magas pénzbüntetéssel számolhat, és a szélcsatornában eltöltött időt is lefelezi az FIA számukra, ami a jövő évre hatalmas fejlesztési hátrány lehet számukra. Végül lehet, hogy a Red Bull csupán kis mértékű pénzbüntetést kap és egy kis dorgálást Mohammed Ben Szulajemtől, az FIA elnökétől. Ennek valószínűsége is a nullához közelít. Christian Horner a Red Bull csapatfőnöke ugyanis már Austinban megegyezett az FIA-val, Mohammed ben Szulajem FIA-elnökkel, amit Mexikóban pénteken hoztak nyilvánosságra.
A megállapodás szerint a Red Bull elismerte a költségvetési csalást, az FIA pedig ezt szankcionálta, de biztossá vált, hogy a Milton Keynes-i alakulat megszerzett világbajnoki címeit ez nem érinti. Az FIA hétmillió dolláros pénzbírsággal sújtotta a világbajnok csapatot, aminek befizetési határidejére 30 napos időintervallumot határozott meg. A nagyobb érvágás azonban a tesztlehetőségeket érinti. A Red Bull az aerodinamikai tesztelések tíz százalékát veszíti el a 2023-as szezonra, ez komoly hátrány lehet a címvédők számára. Christian Horner a büntetést hivatalosan is elfogadta, óvást nem nyújtott be, így az FIA és a Red Bull ügye lezártnak minősül.
Dr. Kling Sándor, a Red Bull korábbi tervezőmérnöke így értékelte a büntetést:„A hét millió dollár nyilván rengeteg pénz, de azt gondolom, hogy ezt kigazdálkodni egy ilyen nagy csapatnak nem olyan nagy megerőltetés, főleg, hogy a regnáló világbajnok csapatról beszélünk. A Red Bull a költségsapka bevezetése előtt majdnem kétszer ennyit költött, így az összeg befizetésével kétlem, hogy gondok lesznek. Az, hogy 10%-kal kevesebb időt tölthetnek a szélcsatornában, illetve ennyivel kevesebb CFD-szimulációs aerodinamikai tesztet végezhetnek, sokkal nagyobb hátrány számukra, mint gondolnánk. Minden csapat legértékesebb ideje a tesztidő, ha ezt megvágják, az a következő szezonra beláthatatlankövetkezményeket jelenthet.”