A Formula-1-ben valamelyik csapat körül mindig áll a bál, korábban évekig a Mercedest próbálták visszafogni, más csapatok szerint szabálytalannak vélt fejlesztések miatt. Most a Red Bull-ról derült, ki, hogy bizony a tavalyi egyéni bajnoki címet megszerző csapat, 2021- ben komoly szabályt lépett át, ami nem maradt szankció nélkül.
A Formula-1-ben valamelyik csapat körül mindig áll a bál, korábban évekig a Mercedest próbálták visszafogni, más csapatok szerint szabálytalannak vélt fejlesztések miatt. Most a Red Bull-ról derült, ki, hogy bizony a tavalyi egyéni bajnoki címet megszerző csapat 2021-ben komoly szabályt szegett meg, ami nem maradt szankció nélkül. Ami biztos, amikor tavaly Max Verstappen megszerezte első világbajnoki címét, akkor még mit sem sejtett a Red Bull komoly szabályszegéséről ami a 2021-es költségvetési limit átlépését jelentette.
Ennek ténye azonban csak a 2022-es szezon vége felé derült ki, ami erősen köthető ahhoz, hogy ekkor a világbajnokság mondhatni egyesélyessé vált, minden pontállás Verstappen és a Red Bull mellett szólt. Max Verstappen Japánban, a Honda hazájában avanzsált kétszeres világbajnokká, a Red Bull pedig egy hete Austinban törte meg a konstruktőröknél hét éve tartó Mercedes-egyeduralmat. Ekkor azonban már biztos volt, hogy a 2021-es költségvetési plafont a RedBull átlépte. Az FIA közleményt adott ki a szabályszegés tényéről, illetve a hamarosan következő szankcionálásról is, ekkor kezdődtek a találgatások. Az FIA közleménye szerint kevesebb, mint 5%-os túlköltekezésről van szó, amit a Milton Keynes-i alakulat kezdetektől fogva tagadott. Több forrás is állította, hogy a költségvetési limit átlépése nem valamely hatalmas fejlesztés eredménye, vagy illegális tesztelésé, sokkal komikusabb a dolog. A Red Bull valószínű a cateringnél hibázott, csupán a VIP vendégek étkeztetésével lehetett a gond, valamint a dolgozók járulékait is rosszul számolták el. Ennek ellenére a Red Bull már Japánban tárgyalni kezdett az FIA-val, a csapat a valódi számok előkerülésekor már nem tudott mivel takarózni, és a legsportszerűbb, leghumánusabb megegyezésre törekedett.
Számtalan forgatókönyv volt a szankcionálással kapcsolatban. Az első, hogy a Red Bull bukja a tavaly megszerzett egyéni világbajnoki címét, sőt a 2022-es vb-címeket sem tarthatják meg. Ennél keményebb forgatókönyv nem létezett, ám ennek valószínűségét még a Mercedes csapatfőnöke Toto Wolf is igazságtalannak gondolta. A második lehetséges szankció szerint a Red Bull magas pénzbüntetéssel számolhat, és a szélcsatornában eltöltött időt is lefelezi az FIA számukra, ami a jövő évre hatalmas fejlesztési hátrány lehet számukra. Végül lehet, hogy a Red Bull csupán kis mértékű pénzbüntetést kap és egy kis dorgálást Mohammed Ben Szulajemtől, az FIA elnökétől. Ennek valószínűsége is a nullához közelít. Christian Horner a Red Bull csapatfőnöke ugyanis már Austinban megegyezett az FIA-val, Mohammed ben Szulajem FIA-elnökkel, amit Mexikóban pénteken hoztak nyilvánosságra.

A megállapodás szerint a Red Bull elismerte a költségvetési csalást, az FIA pedig ezt szankcionálta, de biztossá vált, hogy a Milton Keynes-i alakulat megszerzett világbajnoki címeit ez nem érinti. Az FIA hétmillió dolláros pénzbírsággal sújtotta a világbajnok csapatot, aminek befizetési határidejére 30 napos időintervallumot határozott meg. A nagyobb érvágás azonban a tesztlehetőségeket érinti. A Red Bull az aerodinamikai tesztelések tíz százalékát veszíti el a 2023-as szezonra, ez komoly hátrány lehet a címvédők számára. Christian Horner a büntetést hivatalosan is elfogadta, óvást nem nyújtott be, így az FIA és a Red Bull ügye lezártnak minősül.
Dr. Kling Sándor, a Red Bull korábbi tervezőmérnöke így értékelte a büntetést:„A hét millió dollár nyilván rengeteg pénz, de azt gondolom, hogy ezt kigazdálkodni egy ilyen nagy csapatnak nem olyan nagy megerőltetés, főleg, hogy a regnáló világbajnok csapatról beszélünk. A Red Bull a költségsapka bevezetése előtt majdnem kétszer ennyit költött, így az összeg befizetésével kétlem, hogy gondok lesznek. Az, hogy 10%-kal kevesebb időt tölthetnek a szélcsatornában, illetve ennyivel kevesebb CFD-szimulációs aerodinamikai tesztet végezhetnek, sokkal nagyobb hátrány számukra, mint gondolnánk. Minden csapat legértékesebb ideje a tesztidő, ha ezt megvágják, az a következő szezonra beláthatatlankövetkezményeket jelenthet.”

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
