Sebastian Vettel az F1 négyszeres világbajnoka 15 év után a 2022-es szezon végén szögre akasztotta a bukósisakját, a német világbajnok elmondása szerint végleg. De vajon tényleg nem tér vissza többé a száguldó cirkuszba?
Vettel utolsó futamát teljesítette Abu-Dzabiban, ahol egy pontszerző pozícióval búcsúzhatott a közönségtől. A négyszeres világbajnok utolsó csapata az Aston Martin volt, a brit csapat azonban korántsem rakott világbajnok konstrukciót a német alá, így Vettel bejelentése szeptember közepén egyáltalán nem volt meglepő. Az azonban máig kérdéses, hogy valóban egyedül a német világbajnok döntött-e így, hogy visszavonul, vagy csak kényszerdöntés volt számára, miután az Aston Martin elbocsátotta őt? A brit gárda ugyanis pár napra SebastianVettel bejelentése után már Fernando Alonso szerződtetését közölte a sajtóban. Ilyen véletlenek pedig az F1-ben nem igazán fordulnak elő...
Aki az utóbbi időben figyelemmel kíséri a Formula-1 sorozatot, joggal érezheti, hogy Sebastian Vettel nem azon a polcon van, ahol valóban a helye lenne. Vettel 19 évesen debütált az F1-ben, a 2007-es Amerikai Nagydíjon a BMW-nél kapott lehetőséget, ahol rögtön pontot is szerzett. Ebben az évben a Toro Rosso színeiben a dobogó is kilátásban volt, de Lewis Hamilton hirtelen fékezése miatt Mark Webber becsapódott, ami a versenyének a végét jelentette. Sanghaj viszont meghozta a sikert, Vettel az előkelő negyedik pozícióban futott be. Egy évre rá felért a dobogó legfelső fokára, az Olasz Nagydíjon nem csak a rajtelsőséget de a futamgyőzelmet is bezsebelte, ezzel Vettel a mai napig a legfiatalabb versenyző a pole pozíciót szerzők körében.
2009-ben jött a debütálás a Red Bull-nál. Az első idényében négy futamgyőzelmet szerzett, ám abban a szezonban a Ross Brawn által megalkotott konstrukció, a Brawn GP verhetetlen volt, és Jenson Button szerezte meg első és vélhetően utolsó F1-es világbajnoki címét. A világbajnoki címek gyűjtése 2010-től vette kezdetét, Sebastian Vettel és a Red Bull Racing megkérdőjelezhetetlenül a mezőny legjobb pilótája és F1-es konstrukciója volt. Vettel Abu-Dzabiban 23 évesen és 134 naposan a világ legfiatalabb F1-es világbajnoka lett, amit azóta is tart. Ezután Sebastian Vettel-re nem volt ellenszer, négy egymást követő évben emelhette magasba a világbajnoki trófeát. 2014-ben azonban véget ért a Vettel-éra, a technikai szabálymódosítások következtében a Red Bull visszaesett, ráadásul megérkezett a csapathoz Daniel Ricciardo is, az ausztrál személyében pedig Vettel legyőzőre talált. Sebastian Vettelnek 2015-ben jött a borítékolható lehetőség, a német a szezont már a Scuderia Ferrari színeiben kezdhette meg, azonban a vörös gárda hat év alatt egyszer sem tudta világbajnoki címhez segíteni a Michael Schumacher utódjának kikiáltott német világbajnokot. Vettelt a Ferrarinál töltött utolsó éveiben újonc csapattársa, Charles Leclerc is megverte összetettben. A négyszeres világbajnok utolsó győzelme a mai napig a 2019-es Szingapúri Nagydíjon született még az olasz gárda kötelékében. A legmélyebb pont Vettel pályafutásában a 2020-as ferraris év volt, amikor a négyszeres bajnok hibát hibára halmozott, ebben az évben az olaszok is elengedték Vettel kezét, és átadták az Aston Martinnak.

A brit alakulat viszont várakozáson alul teljesített, a 2022-es nagy szabálymódosítások sem hozták meg az előrelépést. Az Aston Martin nem biztosított Vettel számára futamgyőztes konstrukciót, így a négyszeres világbajnok a sorozatos kudarcok után úgy döntött, hogy életét innentől a családjának szenteli és végleg búcsút int az F1-nek. De vajon tényleg végleg?
Sebastian Vettel az F1 legfiatalabb világbajnoka, aki még mindig csak 35 éves. Alonso 40 fölött is harapós, Hamilton pedig 37 évesen is úgy érzi, hogy még minimum egy világbajnoki címet meg tud kaparintani az F1-ben. Tehát Vettel életkora mindenképp a visszatérés mellett szól, valamint az is, hogy az Aston Martinnál töltött évekkel nem volt méltó lezárása a négyszeres világbajnok karrierjének. Lewis Hamilton már Vettel bejelentése után borítékolta, hogy ő bizony nem kezd nagy búcsúzkodásba, mivel a Formula-1 az a sorozat, ami erősen addiktív és visszaszippantja a versenyzőit, a világbajnokait pedig méginkább. Sebastian Vettel elválaszthatatlanul a Red Bull család tagja. Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója pedig a napokban jelezte, hogy a négyszeres világbajnokot szívesen látná utódjaként. Marko nemsokára betölti a 80. életévét, így a veterán főtanácsadó visszavonulása erősen közeleg. A német világbajnok személyisége tökéletesen passzol ahhoz, hogy a későbbiekben vezető pozíciót kapjon a Red Bull csapat menedzsmentjében. Az Abu-Dzabi Nagydíj után, mint kiderült, Christian Horner és Helmut Marko leült Vettellel beszélgetni a visszatérés lehetőségéről.

De nem csak vezetői pozíció van kilátásban a német világbajnok számára. Mint tudjuk, 2026-tól az Audi gyári csapatként csatlakozik az F1-hez. A pilótapárosról pedig gyorsan elkezdődtek a találgatások. Kézenfekvő lenne Sebastian Vettel-Mick Schumacher duója, akik most pár évig, mint főállású pilóták, biztosan távol lesznek a száguldó cirkusztól. Ráadásul Vettel és Schumacher között erősen baráti, már-már családi viszony van, Mick mentoraként néz fel Vettel-re. Sebastian Vettel nem csak az F1 legfiatalabb világbajnoka, de emberi kvalitása is példátlan a mezőnyben. Több pilótával is baráti kapcsolatot ápol, Hamilton annak ellenére, hogy nem hisz a végső visszavonulásában, búcsúvacsorát szervezett neki, amin az egész mezőny tiszteletét tette: ritkaság, hogy a teljes pilótagárda megjelenjen egy szervezett eseményen, Vettel neve viszont elég húzóerő volt mindenkinek. Az biztos, hogy az este jól sikerült, a mezőny magyar forintra átszámolva 60 milliós csekket állított össze, amit a főszervező Lewis Hamilton állt. Ahogy Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója fogalmazott: „Hagyjuk, hogy a német elültessen most néhány fát, aztán kiderül a folytatás.”

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
