Utolsó pár előre fuss - ha tudsz

2004.06.07. 09:45
Jóllehet úgy tűnik, hogy az idei olimpiai játékok megrendezése nagy falat a görögöknek, az 51. alkalommal a versenynaptárba kerülő legendás Akropolisz rali úgy ment, mint a karikacsapás. 1400 kilométer, amiből közel 400 gyorsasági, és ami a lényeg: a 22 szakaszból egyetlen egyet sem kellett törölni. Pedig ez már a vb futamokon is szinte mindennapos. A formabontó SupeRally szabályzat - remélem, ez csak egy rossz fellángolás - tesztfutama is volt egyben a csütörtöki prológgal kezdődött verseny.
csik.jpg

Este hétkor vágtak neki a fiúk az alig több mint 2 kilométeres pályának, ahol a már a Skoda csapat is megmutatta, hogy nem töltötték tétlenül a visszavonulásuk óta eltelt időt. És bár a leggyorsabb Grönholm és a Peugeot 307 WRC volt ezen a szakaszon - mögötte meg a többiek Subaru, Ford, Citroёn - Armin Schwarz hetedik ideje is pompás.

Pénteken aztán már az első gyorson fordult a kocka, és az előző futamon csalás miatt kegy- és pontvesztett Peugeot csapat két tagja helyet cserélt. A gyorsot Rovanpera nyerte, de mivel az előző esti mutatvány is keményen beleszámított az értékelésbe, és ott Grönholm nagyobb előnnyel nyert - Rovanpera csak a 12. lett -, most mindössze 0,7 másodperccel szorult a második helyre, az első hely továbbra is Grönholm kezében maradt.

Aztán folytatódott a francia csapat szárnyalása. Az élen a két 307 WRC-s srácot nem nagyon tudták megszorongatni. A bosszú édes ízével szájukban taposták a gázpedált, de sajnos megfeledkeztek arról, hogy a verseny vége a célban van. Grönholm megperdült az ötös, majd a hatos gyorson is, és az elvesztett idővel a lendülete is megtört. Rovanpera sem járt sokkal szerencsésebben. Kétszer is elütött egy sziklát - nem ugyanazt -, amitől kicsit bizonytalanná vált az autó úttartása. További másodperceket veszített, mikor Hirvonnen porában autózott. A nap végére aztán javított helyzetén és másodikként futott, egyelőre nem árulom el ki előtt.

Eközben a másik francia csapatnál sem volt nagy a siker. A bajnokság aktuális állása szerint rajtoltak az első nap, így Loeb Xsara WRC-je takarította a murvás pályákat a többiek előtt. Ez minden egyes gyorsasági szakaszon jelentős időhátrányt jelentett, ami a nap végére közel másfél perces hátrányt jelentett az elsőtől - kilétét még most sem árulom el -, ami az ötödik helyhez azért elég volt.

Sainz számára pedig szerencsétlenségek sorát hozta a kezdő nap. Először is eltört az egyik lengéscsillapítója a negyedik gyorson. Húsz percet vesztett a mozgásképesség eléréséhez szükséges eszkábálással. És ha ez még nem lett volna elég szegénynek, akkor ott volt a két következő gyorsasági, amit a sérült autóval kellett megtennie, mivel a szervizpark csak azok után következett. Mire ide eljutott, már negyven perc hátrányt szedett össze. Nehéz percek voltak ezek a spanyol számára, de profizmusát mutatja, hogy nem adta fel, hiszen tudta pontosan, hogy az idei gyengus mezőnyben simán szerezhet még pontot - amennyiben célba ér -, ha másnak nem is, de csapatának mindenképp.

A rettegett murvás pályák a Ford csapatnak is drámát hoztak. Markko Martin a harmadik gyorson leesett az útról, és a Focus WRC olyan mértékben sérült, hogy nem tudták folytatni a versenyt. Duval nyakába szakadt a csapatérdek. Úgy tűnik, a belga versenyzőre tévesen ragasztották az aszfaltmenő jelzőt. Bár karrierje elején valóban aszfalton volt nagy király, mára a murvás pályákat is remekül bírja. Emlékezzünk a mexikói futamra, ahol Martin mögött a második lett. Az egész napi remek autózására a nap végi super speciál - ami megegyezett az előző esti prológgal - megnyerése tette fel a pontot. Ezzel a húzással sikerült Grönholmot lenyomnia a negyedik helyre, és így ő állhatott az egyelőre ismeretlen első helyezett után Rovanpera mögé.

A sportban valamennyire járatosak mostanra nagyjából sejthetik a titokzatos első helyezett személyét. Nem beszéltünk még ugye a Mitsubishiről, de hát valljuk be, több mint kicsi az esélye, hogy az egyik gyémántos pilótáról legyen szó. Náluk az egyik versenyző, Dani Sola kiesett a hármas gyorson, mikor is az eltört felfüggesztés miatti vánszorgásuk közepén Kresta hátulról telibevágta a Lancert, és Kresta Fordja ki is gyulladt. Panizziék a másik Lancerban gond nélkül autókáztak a hetedik hely környékén.

Aztán ugye ott lenne még a visszatérő Skoda, hiszen az azért valószínű, hogy WRC áll az élen, és már nem sok van hátra a felsorolásból. De nem Skoda a nyerő. Schwarz még a futam elején elköszönt szintén törött felfüggesztés miatt, Gardemeister pedig a legutolsó szakaszon adta meg magát, így ő is kiesett. De ne feledjük, hogy az összes kiesettnek esélye van a folytatásra másnap a SupeRally rendszer miatt, sőt, a jövő évtől bevezetésre szánt rendszerben még pontokat is kaphatnak. Pontosabban minden nap kapnak pontokat az élen végzők. Ez most azonban még nincs így, csak az újra versenybe állás lehetősége él.

És igen, a Subaru hiányzott eddig, és főleg Petter Solberg. Ő az első napi versengés nyertese. Az Impreza WRC04 mexikói bemutatkozása után egyértelművé vált, hogy a világbajnoki címvédő idén is piszkosul gyors. Ezen a napon a műszaki gondtalanság tündére végig kísérte őt, öt gyorsasági győzelemmel és közel egyperces előnnyel a második helyezett előtt fejezte be a napot. A másik Subaruval Hirvonnen kicsit szerényebben adta elő magát, teljesítménye a kilencedik helyre volt elég.