Rali-vb-futam világbajnok nélkül

2006.11.28. 16:41
A hétvégén lezárul a roppant izgalmas idei rali-világbajnokság. Valószinűleg egy hasonlóan izgalmas futammal.

A brit ralit két rendhagyó év kivételével – mikor szeptemberben rendezték meg és nem szezonzáró raliként –1959 óta a világbajnokság utolsó versenyeként jegyzik, idén egyedülálló módon decemberben tartják. Ez nem változtat azon, hogy ez a szezon egyik leghíresebb ralija, azért is, mert eddig általában itt dőlt el a világbajnoki címek sorsa. Ami az időjárást illeti, hideg és saras körülmények várhatóak esővel és köddel, mint mindig. A világbajnoki címek sorsa már eldőlt, így tét nélkül folyik majd a küzdelem, ahol feltehetőleg minden idők legtöbb autója rajtol majd el, köztük magyar színekben Bútor Róbert is, mivel a szokásos 90 autós limitet felemelték 120-ra.

A verseny!

A 2006-os brit rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 355,92 km-t tesz ki. A rali teljes hossza: 1206,67 km. Érdekesség, hogy a világ legrövidebb gyorsasági szakaszát itt találhatjuk. Ez az aszfaltos szuperspeciális szakasz mindössze 1 km hosszú, s szombat este a cardiffi Millennium stadionból indul ki.

Ez a klasszikus verseny Wales erdeiben zajlik, miközben a rali főhadiszállása ezúttal is a walesi fővárosban, Cardiffban rendezkedik be. A walesi gyorsasági szakaszok nagyon gyorsak. 2003-ban, mikor utoljára rendezték meg novemberben a ralit, az átlagsebesség 110 és 115 km/h között volt. Általában véve elmondható, hogy a gyorsasági szakaszok sziklás utakon zajlanak, így ha az idő száraz, akkor nagyon kopnak a gumik. Eső esetén a finom murvás felszín sárrá válik, és olyan csúszós lesz, mint a jég.

Ez a futam egyébként versenysorozat egyik legkiszámíthatatlanabb versenye. Nagyon nehéz, hiszen az évnek ebben az időszakában az időjárás rettenetes, az utak csúszósak, s a sár, az eső, a köd és néha még hó is része a műsornak. Talán pont a jobb időjárás reményében rakták korábban szeptemberre.

Épp úgy, ahogy Új-Zélandon is, a világbajnok Sebastien Loeb itt is részt vesz a pályabejáráson, de magán a versenyen már nem indul el. A jövő évi szezonra összpontosít a háromszoros világbajnok francia pilóta, amikor is ismét a Citroën gyári csapatánál versenyez. Miután az orvosok sok pihenést javasoltak neki, így pihenteti karját és az új C4 WRC-t december végén veti majd teszt alá, s közben részt vesz az idei Bajnokok Tornáján , Párizsban. A Kronos Total Citroën ismét a spanyol duóra, Xevi Pons-ra és Dani Sordóra támaszkodik.

23 WRC szerepel a nevezési listán, közöttük a Kronos Total Citroën három autója, az M-Sport Ford három Focus WRC-je, - idén másodszor, így Jari-Matti Latvala, Matthew Wilson és a norvég Andreas Mikkelsen is szóhoz juthat. Mikkelsen egyébként a legfiatalabb pilóta lesz a rali-világbajnokság történetében, aki egy gyári csapat színeiben áll rajthoz. A Skoda sem akar lemaradni, hiszen ők is négy autót neveztek.

Ha az eddigi eredményeket nézzük, akkor a Subaru a legesélyesebb a győzelemre, hiszen az elmúlt 11 versenyből 9-szer subarus pilóta állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Petter Solberg az elmúlt négy év győztese, így a norvég pilóta feni a fogát a zsinórban ötödik győzelmére.