Guruló Zimmerfrei
Volkswagen Joker Westfalia - 1984.
Miközben a legtöbben az új 2107-es kombi kocka Ladára gyűjtögették a pénzt 1984-ben, Bence keresztapja valutát vásárolt feketén, hogy vehessen egy lakóbuszt, amivel olyan helyekre is eljuthat sárkányrepülni/vadvízi evezni, ahol a szállás megfizethetetlen a magyarok keresetéből. Guruló apartman négy főnek, konyha, ebédlő, nappali egyben: ez a Joker.
A kisbusz beváltotta a hozzá fűzött reményeket, eljuttatta a családot mindenhová, lehetett benne aludni, a gyerekek imádták. Bencéék 1991-ben egészen Barcelonáig mentek a Jokerrel. Aztán kihasználatlanság miatt letámasztották a nyaraló kertjében, de látva, hogy így szép fokozatosan az enyészeté lesz a szebb napokat látott kisbusz, inkább eladták 1999-ben. A történet sok évvel később folytatódott, amikor Bence a Margit hídnál meglátott egy hasonló eladó példányt. A rendszám is ismerős volt neki, de a két kocsi azonosságáról akkor bizonyosodott meg, amikor a csomagtér ajtó belső borításán meglátott egy ismerős kis sérülést, amit unokahúga feje okozott évekkel korábban. Feltörtek az emlékek, megszületett az elhatározás: vissza kell venni a Jokert. Bár volt másik vevő is a kocsira, az akkori tulajnak is tetszett a családi történet, aminek köszönhetően Bence és öccse 2006-ban megvették a Jokert.
De mégis, mit takar ez a fura név, hogy Joker?
A Joker a Volkswagen Transporter T3-as generációjának lakóautó-kivitele. Nem jellemző a németekre a frappáns névadás, de ez esetben telibe találtak: ha akarjuk autó, ha akarjuk szálláshely. A kiegészítők gyártását és az átépítést a a Wesfalia műhelynek adta ki a Volkswagen, akik már a korábbi szériákból is csináltak lakóautó változatokat. A Jokerből nem csak egyféle kialakítás létezett, a megrendelő maga választhatta ki, hogy nyitható hálófülkés (poptop), vagy fix magas tetős változatot szeretne, hogyan legyen kialakítva a bútorzat, illetve milyen felszerelések legyenek benne. A Joker külön sajátossága a matricázás és a színválaszték is.
Bencéék Jokerének színkódja L567 elefántcsont beige, amin kívül még öt színben lehetett kérni 1984-ben. A tető a felnyitható fajta, így nem kell folyamatosan a magasságkorlátozó táblákat figyelni vezetés közben. Ennyit a külsőről, a Jokerre ugyanis hatványozottan igaz a közhely: a lényeg a belső!
Gyere VW-találkozóra!
A Golf-találkozóként indult rendezvénysorozat tavaly óta Volkswagen-találkozóként él tovább, melyet idén szeptember 19-én rendeznek meg a Hungaroringen. A Paddockban álló, zsűri által kiválasztott 300 Golf, valamint a woodstocki hangulatú Hippifalu Transporterei mellett 8 másik típus is összejövetelt tart: a Bogár, a Passat, a Scirocco, a Corrado, valamint a Jetta, a Vento és Bora mellett a negyedik X betöltését ünneplő Polo. A vadonatúj Touran mellett az új Transportert és Caddyt is itt láthatja majd először a hazai közönség, emellett a gyárból különleges, egyedi autók (Golf R400 és T1 Westfalia kempingautó) is érkeznek. A program a család minden tagjának kínál érdekességeket, a szervezők pedig természetesen márkától függetlenül mindenkit örömmel várnak a Ringre. Bővebb információ a www.volkswagen-talalkozo.hu honlapon és az esemény Facebook oldalán olvasható.
Vegyük sorra a speciális berendezéseket a műszerfalól hátrafelé haladva. Az első ülések forgathatóak, a vezetőé 90, az utasé akár 180 fokkal. Ha a két első ülést szembe fordítjuk, berakhatunk közéjük egy gyári asztalt. A vezető mögött konyhablokk, benne gázrózsával, egy kis mosogatóval és hűtővel, ami hálózatról, akkumulátorról vagy gázról is üzemeltethető. A konyha mögött találunk egy beépített szekrényt, aminek a tetejéből kihajtható egy asztal a hátul ülőknek. Az általunk tesztelt buszban ugyan nincs, de rendelhető volt a jobb első ülés mögé egy párnázott tárolódoboz, amin menetiránynak háttal lehet utazni az anyósülés támlájának dőlve.
A hátsó ülés egyben ágy is, egy könnyű mozdulattal előreugrik az ülőlap, a hátlap pedig vízszintbe dől, így kialakítva egy kétszemélyes, kényelmes szivacsos fekvőhelyet, alatta tárolóval. Ezt a fajta ágy-ülést egyébként rock'n'roll-ágynak is szokás hívni. A hivatalos csomagtérbe, a matracok mellé még beszabtak egy álló szekrény, illetve a tetőbe is egy nagy zárható fiókot, amiben hangszórók is helyet kaptak.
Bár ránézésre nagy autónak tűnik a T3, hosszban alulmarad egy J-Astra szedánnal szemben, pedig ebben akár négyen is aludhatunk. A műanyag tetőszerkezet felhajtása után előre kell hajtanunk egy matracot és kész is a második franciaágy. A sátor, ami körbeveszi az emeleti szobát már nem az eredeti, viszont ennek már le lehet cipzározni az oldalait, hogy átfújjon a levegő, és így sokkal kényelmesebb itt aludni. Nem kell egyébként azon aggódni, hogy valamit nem lehet kapni egy ennyi idős lakóbuszhoz, a németeknél, az angoloknál és az amerikaiaknál is hatalmas a rajongótáboruk, rengeteg utángyártó állt rá a Westikre.
A tesztelt Jokerben vannak olyan extrák is, amik, bár rendelhetőek voltak a nem lakó kivitelekhez is, azért elég ritkák a T3-asokban. Ilyen a szervokormány, az Eberspächer állófűtés, a kulccsal zárható kesztyűtartó és az ötsebességes váltó. Utóbbinak a különlegessége, hogy az egyest bal hátul kell szúrni sportautó-stílusban. Ráadásul a belső tér elemei barnák, még a kormány, a fogantyúk és a fém műszerfal is. A szerényebb kiviteleknél ezek feketék.
A csiga meg a háza
A Joker története nem most először szerepel a Totalcar hasábjain, a tulaj már korábban megírta Népítélet rovatunkba A csiga meg a háza címen. Ha elolvasná, kattintson ide.
Ennek a sok berendezésnek súlya is van, feltöltött víztartállyal több mint két tonna a busz. Ennek hallatán kevésnek tűnhet, hogy egy mindössze 78 lóerős motor mozgatja. A vízhűtéses bokszermotor a kisbusz farában van, mint korábban a T1-esnek és a T2-esnek. A T3-as után több bokszerrel és több farmotorral sem próbálkozott a Volkswagen, ezt a vonalat inkább meghagyták a Porschének. Pedig igen kényelmes, hogy a fenekünk alatt elforduló kerek és a rövid orr miatt hihetetlen kis helyen el lehet fordulni. Igaz, száguldozni nem lehet vele, 110-120 kilométer/órás a kényelmes utazója, és ilyenkor 11-13 liter között fogyaszt. Más szempontból viszont úttörő volt elődeihez képest a harmadik generáció, ez kapott először tekercsrugós futóművet az ósdi torziós helyett. A nagy súlya miatt a Joker ráadásul a leghosszabb rugókat kapta, így szinte minden úthibát elnyel.
A köztes tulaj szerencsére szépen megőrizte a lakóbuszt, így a kipróbált Joker egy méltósággal megöregedett darab, nem egy agyontákolt példányt. A vásárlás után rögtön hadra is fogták a fiúk a Volkswagent. Rengeteg fesztivált, kirándulást és családi nyaralást tudnak a hátuk mögött, Olaszországot is megjárták vele. Most már az ő gyerekeik utaznak hátul. Az elmúlt években teljes körűen felújíttatták a motorját, és egy komolyabb vízhűtő rendszert építtetek be. A karosszéria már helyenként elkezdett fáradni, ez lesz várhatóan a következő komoly kiadás.
Hogy mennyit ér egy ilyen lakóbusz? Ha körbenézünk a nemzetközi piacon, a T3 Jokerek ára 3-4 ezer euró között indul, egy ilyen méltósággal megöregedett, gyári felszereltségű példány 6 és 10 ezer között mozog pontos felszereltségtől és állapottól függően. A restaurált vagy őrzött darabok 15 ezer euró fölött keresik új gazdájukat. Igaz, újonnan sem voltak olcsók, a cikkben szereplő kisbusz ára 24510 márka volt újkorában a katalógus szerint.
Hiába múlt el 30, a Joker ma is azt nyújtja, mint újkorában: guruló nappali, konyha és hálószoba. Veteránhoz mérten dinamikus, ha hobbiautóként tekintünk rá, a fogyasztása is elfogadható. A bokszer ciripeléssel pedig különösen szerethető. Aki rákívánt siessen, ezek is fogynak és az áruk is felfelé megy!
Ha kíváncsi a Joker eddigi és további kalandjaira, kövesse a Facebookon!