Elképzelhetetlennek tartom, hogy a kagylóülésbe ennyire mozdulatlanra szíjazva bármi is történjen, de Lengyel Ádám megmondta, hogy az első kanyar előtti fékezésnél mindenki bólint. Nem hazudott, nem szépített, beváltotta ígéretét: a BMW M4 GT4 tényleg kirántott a nyakam alól.

Söröskorsó felett hangoskodva nagyon egyszerű megállapítani, hogy ezek a mai pilóták már nem olyanok, mint régen. Nem gépészkednek annyit a makrancos technikával, meg egyébként is Enzo Ferrari korában még úgy fogytak a versenyzők, mint a sör egy átlagos péntek este. Lehet, hogy nem kell előgyújtást állítani vagy félkézzel gumizni az éjszaka sötétjében, de nem egyszerűek ezek a modern versenyautók sem, ezért nem csak fejben kell baromira ráhangolódni, hanem komoly fizikumra is szüksége van a pilótának.
Elég megnézni, hogy milyen cirkuszi mutatványokat csinálnak a versenyzők az edzéseken. Ingatag gumilabdán egyensúlyozva zsonglőrködnek teniszlabdákkal és vastag gumiköteleknek tartanak ellen, meg ott a rengeteg reakcióidőt faragó teszt és persze a szimulátor. Nyilatkozni kell és hitelesen képviselni egy csapatot vagy akár egy egész márkát, szóval összetett a pilóta feladata, nagy teher van a vállán.

Mivel nem ő az autó egyetlen pilótája, ezért Ádám ülésbetéttel huppan bele a GT4-be, így nem élvezheti a lyukacsos háttámlára érkező hűtést, de Viszokay Árpád például kihasználhatja ezt a remek komfort funkciót. A trió legelvetemültebb tagja az olasz Gabriele Piana, aki száz kilométereket bringázik, és talán a legtapasztaltabb versenyző M4 GT4-essel. Annyira megszállottan facsarja ki az utolsó tizedmásodperceket a körökből, hogy a többi pilóta a köreit elemezve, telemetriával és fedélzeti kamera felvételekkel színesített dokumentumokat készít arról, miként lehetne még hatékonyabban vezetni az autót. A csapat a német NES 500-as bajnokság összetett második helyén végzett.
Autóba ülni szintén szervezést igényel, hiszen versenypályára kiköltözni egy napra szerteágazó infrastuktúrát kíván. A Car Competition Racing Team csapata viszont megcsinálta, és egy tesztnapra kihozta a BMW M4 GT4 versenyautót a Budapesttől 200 kilométerre eső, Ostffyasszonyfa mellett található Pannónia-Ringre. Ez a bő 4,7 kilométeres pálya párszáz méterrel hosszabb a Hungaroringnél. Világosan látszott, hogy merre kell kanyarodnom a boxok mögötti gigantikus betonplaccon, mert egyetlen garázsnál álldogáltak autók és a furgon mögé kötött zárt tréler, amiben az M4-es utazott.

Mindig jó érzés ilyen célgépet látni, ami ennyire közel van az utcai változathoz. Kicsit a DTM aranykorára vagy a brit túraautó bajokság autóira emlékeztet, hogy a BMW M4-esből egy egészségeset ültető futómű és néhány aerodinamikai elem mennyire megváltoztatja az autó kiállását. A GT4-esek között az M4-es egy súlyos személyiség és egy váratlanul testes bódé, ami leginkább akkor látszik, amikor elsuhan mellette egy viccesen aprónak és laposnak ható Porsche Cayman GT4. Karbon tetőpanelje van, szénszálas a gyorszáras motorháztető és az ajtói. Ennek ellenére alapból 1480 kiló az M4 GT4, aztán beleül a versenyző, telecsorgatják a 125 literes tankot, és máris több mint 1,6 tonnával kell repeszteni a pályán.

Lehet, hogy baromi nehéz, de ezt azzal kompenzálja, hogy rettenetesen erős a háromliteres, sorhatos turbómotor, mely szintén egyezik az utcai változat blokkjával, csak nincs rajta a dizájnolt műanyag burkolat. A teljesítménye változó, a BMW több mint 470 lóerőben adja meg, de ez az adott verseny szabályainak megfelelően változik. A karbon műszerfal mögül ágaskodik ki az a szoborszerűen megtervezett, fémházas USB stick, melyen az autó különböző programjai vannak. Van ezekből az egyébként meglepően súlyos, rendes hideg fémérzetű pendrive-okból ezüst, fekete és piros, attól függően, hogy szükség van-e 500 lóerőnél nagyobb tűzerőre.
Esélyed sincs, megront
Hiába próbálna az ember rendesen viselkedni, képtelenség. Az M4-essel naponta egy burnout a minimum.
Versenyautót tartani eszméletlen költségekkel jár, hiszen az eleve újonnan 200 ezer eurós GT4-es versenyautó 100 kilométerenként éget el 60 liter benzint. Nagyjából 30 ezer kilométerenként van szüksége nagyobb karbantartásra és a koccanások miatt letöredező apró elemek pótlására, amik a párszáztól a sokezer eurós összegig terjedhetnek. A splitter aljára csavarozott koptatók kb. 200 eurós tételek, a szénszálas gépháztető pedig egy tisztességes használt autó ára. Még ennél is jóval súlyosabb költségekkel járna egy GT3-as, ezért mondható, hogy még mindig ez a profi pályaversenyzés egyik legkönnyebben átléphető küszöbe.
Öt év alatt két motorcsere: hidd el, megéri!
Minden, amit szeretünk az autózásban, a 911 GT3-ban benne van, de legalább tízszer. Mi másért kerülne használtan 35 millióba?
Hihetnénk, hogy egy kipakolt versenyautóban már bőven van hely két vékonyka kagylóülésenek, de nem olyan egyértelmű ez, hiszen nincs ugyan széles érintőképernyő meg vastag kárpitok a hangszigetelés felett, fűthető bőrülések sem tehénkednek az utastérben, viszont ott a bukócső és a temérdek kramanc, csövek és miegyéb, ami szintén rabolja a hasznos teret. Mókás, hogy a temérdek versenyautós kapcsoló mellett felismerhetőek a sima M4-es gombocskái is, mint a Start vagy a 7 sebességes, duplakuplungos automata karja. Az alatta lévő konzolra van rögzítve az M4 totál hétköznapi kulcsa.

Szinte rutinosan préselem be magam a kagylóülésbe a Lotus Exige után, átestem a vastag bukócsövön és koccant a bukósisakom is valamin. Elkezdtek a sokpontos övvel bekötni az ülésbe, és megnyugtattak, hogy akkor lesz nagyon jó, amikor már kellemetlenül szorítja a heréim. Ádám pedig az alapjáraton is dühös motorhangot átkiabálva szólt, hogy amennyiben valami gondom támad, akkor integessek, mert hallani nem fogja.
Ami ennél nyersebb, annak hentesnél a helye
Szervókormány? Ülésfűtés? Érintőképernyős fedélzeti rendszer? Fogyasztás? Lehet vele utazni? Nem. Akkor mégis mit tud a Lotus Exige? Élményt!
Durván megindítja az 500 lóerő egyenesben, akár 280 km/órával verethet, ami semmit nem mond el, mennyire iszonyatosan gyors az autó, de a kanyaroknál és fékezésnél azért előjön a súlya. Egészen döbbenetes, hogy mennyit változtat egy autó intenzitásán már a versenyre felkészített Öhlins futómű és a tapadós teli slick gumik. Az M4 GT4-es még a jobb egyben is annyira kommunikál, amennyire csak a Porschénál szokás ilyesmivel kényeztetni a vezetőt.
Nincs szervofék az M4 GT4-ben, ezért színtiszta izomból bele kell állni a pedálba, amennyiben valóban lassulni kell. Lengyel Ádám 90 bar körül képes letaposni a pedált, amikor én próbálkoztam vele, csak sokadik alkalommal sikerül megütni ezt a mércét. Eleve a pályán szoknom kellett, hogy rendszeresen mindenhonnan tépnek az erők, a szoros kötés ellenére is tehetetlen húsként csapódtam az ülés támasztékai között, majd pár körrel később már felkészülten, csak kicsit feleslegesen tartottam ellen a G-knek. Utasként meglepően fárasztó és izzasztó móka összehozni az 1:59 körüli időket a Pannónia-Ringen.
Ha még nem lenne elég a BMW versenyautókból, itt egy videó egy csodásan megépített, hazai E9-ről:

Az oldalról ajánljuk
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
