Diktatúra az asztalomon

Modellautó: CMC Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (W100)

2021.12.27. 13:30

Hírhedt politikusok és diktátorok, mint Josip Broz Tito, Hosni Mubarak vagy Kim Dzsongun is azok közé tartoznak, akik Mercedes-Benz 600-assal parádézhattak, de kellemesebb figurák is jártak Grosserrel, mint Jack Nicholson, Jeremy Clarkson és Coco Chanel. Bobby Womack állítása szerint az ő Pullmanja ihlette Janis Joplin dalát.

Nagy érdeklődés fogadta a Mercedes 600 jelzésű új nyugatnémet luxusgépkocsit is, amelyet két kivitelben gyártanak. Az “egyszerűbb” ára 50 000 márka, a szuper luxuskivitelűnek az árát még nem állapították meg, de valószínűleg meghaladja a 70 000 márkát. Az első luxus Mercedest hírek szerint a japán császár rendelte meg. - így számolt be Magyarországon először az Esti Hírlap a W100-asról 1963 szeptemberében, közvetlen azután, hogy a Frankfurti Autószalonon bemutatták.

Elég optimisták voltak az árral kapcsolatban, hiszen néhol már 170 ezer márka körüli összegeket is emlegettek egy igazán pazarlóan felszerelt Pullmanért. A ‘60-as években még a magyar sajtóban is gyakran felbukkan a különleges nyugati 600-as, melyben nem csak nagy sebességgel lehet leküzdeni édes kényelemben a távolságokat, hanem telefonálni és televíziót nézni is lehet a fedélzetéről.

Tíz ország kiállítói hoztak Budapestre új típusú gépkocsikat. A Mercedes 600-as nyolc utasával óránként 205 kilométeres sebességet érhet el - 13 Volkswagen árába kerül. Ezt írta a Népszava 1966 májusában kiadott száma a Budapesti Nemzetközi Vásár szabadtéri kiállításáról.

Komplikáltabb technikájú és gyorsabb limuzint nem kínált akkoriban senki, a Mercedes-Benz 600-as mindennél többet kínált. Kétségtelenül nemesebb autónak hat egy Bentley vagy egy Rolls-Royce, de nyomába sem érhettek a Mercedes luxusának. Nem hagyott kétséget felőle, hogy ez itt maga az autóipar bő 6,2 méteres csúcspontja. Vákuum rendszere működteti a csomagtérajtót, a napfénytetőt, de a záron túl az elektromos ablakokat és az üléseket is.

Pontosan ezért nem volt igazán megbízható autó, de a Mercedes még ezt a kérdést is olyan méltósággal kezelte, hogy rendesen nagyvilági esemény volt Grosserrel lerobbanni. Alkatrészekkel felszerelkezett szerelőcsapat csőre töltve várta a bevetést, hogy akár repülővel is a világ bármely országába elutazzanak nehéz helyzetbe jutott autót javítani.

Bármennyire is valósághű a CMC 1:18-as méretarányú modellje, azért a műszaki problémákat nem viszi magával a vitrinbe. Ugyanakkor ajánlott diszkréten felbakolva tartani a polcon, mert az első lengőkartól az utolsó fékcsőig részletesen kidolgozott felfüggesztést hosszú távon megviselheti a közel 2 kilós súlya. Hiába figyelnek ott alatta a légrugók, itt csak a kidolgozást adja meg, nem a szintezést. Még oldalról is látszik, hogy a 600-as bódéja alatt kétoldalt végigfut a kis bilincsekkel és csavarokkal rögzített kipufogó.

6,3 literes V8-asa körül rengeteg cső tekereg, de vannak olyan nagyszerű apróságok, mint a fojtószelep rézszínű rugócskája vagy az ablakmosó spricnikhez vezető hajszálvékony, átlátszó cső. A hűtő elé kiugrik a ventilátor háza, a motorháztető hosszú rugója pedig a nagy akksi mellett fekszik a géptérben. Az igaziban 2,8 tonnás W100-as Bosch mechanikus befecskendezős, SOHC nyolchengerese 4000-es fordulaton adja le 250 lóerős teljesítményét és 500 Nm nyomatéka van.

Tökéletes modellautó nincs, hiszen hiába a modern 3D szkennerek és a remek tervezőszoftverek plusz a folyamatosan fejlődő anyagismeret, azért néhol eltolódnak az arányok. A CMC Mercedes 600-asánál ez leginkább a beltéren látszik, de közel sem annyira feltűnően, mint ahogyan fotón kiütközik. Vannak egészen kis állatok, de 1:18-as marhák nincsenek, ezért meg kell elégedni a nagyokkal, így viszont szembetűnő a valódi bőrrel kárpitozott ülések erősen barkás textúrája.

Klassz részletekből bőven akad benne, mert vannak mozgatható elemek, mint a hátsó pad lehajtható kartámasza vagy a két kibillenthető pótülés a plexi válaszfal mögött. Műszeregysége, a picike rádió hátul, a klíma, valamint a szellőzőrostélyok fotomaratott elemei mind mívesek. Eszeveszett mennyiségű ötlet van a Grosserben, amitől baromi jó érzés ránézni, mert tényleg valami érezhetően lenyűgöző holmi. Ezért óriási kihagyott ziccer a fabetétek megmunkálása, melyek sajnos festett barna műanyagok, pedig simán lehetne tisztességes fa is.

Csomagtartójában épp olyan puha a szőnyegezés, mint az utastérben mindenütt, de baloldalt három tartály figyel (ezek a zárt változatban nincsenek), velük szemben pedig ott a pótkerék és a szerszámok. Kerékcseréhez akad a hungarocellben lévő kis fém dobozkában megfelelő kulcs. Ebben a tárolóban vannak az első sárvédőkre csavarható zászlótartók és a mágnessel rögzíthető pléh dísztárcsák, amik nélkül rendesen menő a fehér mandzsettás kerék.

Szép vékony illesztései vannak, ezért egy kis tapadókorongos célszerszámmal nyithatóak az ajtók, amiből oldalanként van három. A filigrán tetőoszlopok és a hat ajtó ellenére is rendesen masszív érzetű a modell, pedig a Landaulet verziónak a teteje sem teljesen fémből van. Ezeket az autókat használták olyan magas rangú emberek vonulásra, mint VI. Pál pápa, aki a hátsó sor feletti vászontetőt lenyitva integetett a híveknek.

Több mint 1200 alkatrészből áll a CMC 600-as Pullmanja, amiből a tetőmozgató mechanika 82 darabot tesz ki, ennek nagyja ráadásul fém elem. A rongytetővel pontosan ugyanaz a helyzet, mint a bőrülésekkel. Csukott állapotban hozza a formát, de nyitás után a szövet nem tud annyira összehajlani, amennyire a méretarány megkívánja. Lehetett volna sima levehető elem is a Landaulet rongyteteje, de a CMC-nél nem engedtek a működő szerkezetből, ezért önmagában 1 évet csúszott a modell fejlesztése, az ára pedig 1000 euró közelébe nőtt.

Feltűnő a Landaulet hátsó kerekei felett lévő kopoltyú, egészen addig, amíg rá nem csodálkozok a rendszám mellett nyitható tankbetöltő nyílásra. Felfedezem a befelé billenő pillangóablakokat vagy a kihúzható antennát. Orrának éke a többrészes álló hűtőmaszk, tetején a büszke háromágú csillaggal, és mellette a szépen kidolgozott, foncsorozott fényszórók.

Íróasztalon parkolva is olyan, mintha méltóságteljesen vonulna motoros csendőrök fala között, Citroën DS-ek előtt, akárcsak Georges Pompidou francia köztársasági elnök az afrikai Csád diktátorával, Francois Tombalbayevel 1972 januárjában. Gőgösen emeli az orrát, csillognak rajta a nemesítő krómok mindenütt és úgy ül be a tömege a hátsó tengelyre, mintha ez is nemzetek sorsát cipelné a hátsó ülésen. Hibátlanul hozza a hangulatot.

Nézd meg videón, hogy milyen ma a Mercedesek csúcsa, az új S-osztály!

A magyar vonatkozású forrásanyag kutatásában Borovi Dániel nyújtott segítséget.

Az oldalról ajánljuk

A Volkswagen bemutatta az olcsó villanyautóját, de árulni csak később kezdik
  • Hírek

A Volkswagen bemutatta az olcsó villanyautóját, de árulni csak később kezdik

20 ezer euróért, azaz 8 millió forintért ez egy olcsó villanyautó lesz, de nem véletlenül várnak két évet a piacra kerüléssel.

március 6., 06:02
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

tegnap, 16:41
Egy friss jelentés szerint a legtöbb autógyártó gyűjti és eladja az adataidat
  • Hírek

Egy friss jelentés szerint a legtöbb autógyártó gyűjti és eladja az adataidat

A sokszor érzékeny adatokat főleg biztosítók kapják meg.

március 5., 15:53
Itt a vadiúj Audi A6 kombi (ez most egy másik)
  • Hírek

Itt a vadiúj Audi A6 kombi (ez most egy másik)

A dízellel és benzinessel is kapható új A6 egy alapjaiban más modell, mint a rokonnak látszó, tisztán elektromos A6 e-tron.

március 5., 15:59
Furcsa rekordot állított fel egy Maserati MC20
  • Hírek

Furcsa rekordot állított fel egy Maserati MC20

Szokatlan sebességrekordról van szó.

március 5., 17:27
Összeszorul a farizom, itt a kínai Farizon
  • Tesztek

Összeszorul a farizom, itt a kínai FarizonBemutató: Farizon V6E és SV

Kína új támadási felületet talált az európai autópiacon, a Geely almárkája tisztán elektromos kisáruszállítókkal érkezett meg Magyarországra.

március 5., 16:39
Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség
  • Hírek

Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség

A Ford és a General Motors jegyzése jelentősen emelkedett a tőzsdén.

március 5., 21:29
Bezuhant a Dacia, nyert a Suzuki
  • Közélet

Bezuhant a Dacia, nyert a Suzuki

Újautó-piaci körkép, másképp.

március 6., 06:02
A legnépszerűbb kategóriát támadja hamarosan az új Jeep, mutattak is róla néhány részletet
  • Hírek

A legnépszerűbb kategóriát támadja hamarosan az új Jeep, mutattak is róla néhány részletet

Az új Compass a Stellantis STLA Medium platformjára épül, tehát nem lesz olyan kicsi.

március 6., 07:08
Megérkezett a Volvo új, elektromos szedánja, az ES90
  • Hírek

Megérkezett a Volvo új, elektromos szedánja, az ES90

Az ES90 a Volvo egyik tisztán elektromos zászlóshajója, ami az S90-et váltja.

március 5., 14:08
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
Százhetvennel száguldott a 6-oson, a rendőrök 6 ponttal jutalmazták
  • Hírek

Százhetvennel száguldott a 6-oson, a rendőrök 6 ponttal jutalmazták

A pontszám mellé 210 ezer forintos közigazgatási bírság is járt.

március 5., 14:59
Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Megtankolta lopott rendszámos autóját majd fizetés nélkül elhajtott
  • Hírek

Megtankolta lopott rendszámos autóját majd fizetés nélkül elhajtott

A tatabányai rendőrség a lakosság segítségét kéri az ügyben.

március 6., 09:37
Globális terjeszkedésbe kezd a Xiaomi
  • Hírek

Globális terjeszkedésbe kezd a Xiaomi

Fokozatosan nyitnak a különböző régiókban, egyetlen kivétellel.

március 6., 10:45
Cégautós adókedvezményeket bolygatna az EU, mert nem fogynak a villanyautók
  • Hírek

Cégautós adókedvezményeket bolygatna az EU, mert nem fogynak a villanyautók

Az unióban az új autók 60 százalékát cégek vásárolják.

március 6., 07:57
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Annyi mindennel vádolják az autókat fosztogató bűnbandát, hogy felsorolni is nehéz
  • Hírek

Annyi mindennel vádolják az autókat fosztogató bűnbandát, hogy felsorolni is nehéz

A lopásokat egy 17 és egy 18 éves darnózseli fiatalember, valamint egy 46 éves hédervári és egy 39 éves ácsi férfi követte el.

március 5., 13:27
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
F1 2025 szezonelőzetes
  • Közélet

F1 2025 szezonelőzetes

március 5., 18:17
Volkswagen ID.Every1
  • Hírek

Volkswagen ID.Every1

március 5., 23:23
Volvo ES90 - 2025.
  • Hírek

Volvo ES90 - 2025.

március 5., 13:52
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39