Hírhedt politikusok és diktátorok, mint Josip Broz Tito, Hosni Mubarak vagy Kim Dzsongun is azok közé tartoznak, akik Mercedes-Benz 600-assal parádézhattak, de kellemesebb figurák is jártak Grosserrel, mint Jack Nicholson, Jeremy Clarkson és Coco Chanel. Bobby Womack állítása szerint az ő Pullmanja ihlette Janis Joplin dalát.
Nagy érdeklődés fogadta a Mercedes 600 jelzésű új nyugatnémet luxusgépkocsit is, amelyet két kivitelben gyártanak. Az “egyszerűbb” ára 50 000 márka, a szuper luxuskivitelűnek az árát még nem állapították meg, de valószínűleg meghaladja a 70 000 márkát. Az első luxus Mercedest hírek szerint a japán császár rendelte meg. - így számolt be Magyarországon először az Esti Hírlap a W100-asról 1963 szeptemberében, közvetlen azután, hogy a Frankfurti Autószalonon bemutatták.
Elég optimisták voltak az árral kapcsolatban, hiszen néhol már 170 ezer márka körüli összegeket is emlegettek egy igazán pazarlóan felszerelt Pullmanért. A ‘60-as években még a magyar sajtóban is gyakran felbukkan a különleges nyugati 600-as, melyben nem csak nagy sebességgel lehet leküzdeni édes kényelemben a távolságokat, hanem telefonálni és televíziót nézni is lehet a fedélzetéről.
Tíz ország kiállítói hoztak Budapestre új típusú gépkocsikat. A Mercedes 600-as nyolc utasával óránként 205 kilométeres sebességet érhet el - 13 Volkswagen árába kerül. Ezt írta a Népszava 1966 májusában kiadott száma a Budapesti Nemzetközi Vásár szabadtéri kiállításáról.
Komplikáltabb technikájú és gyorsabb limuzint nem kínált akkoriban senki, a Mercedes-Benz 600-as mindennél többet kínált. Kétségtelenül nemesebb autónak hat egy Bentley vagy egy Rolls-Royce, de nyomába sem érhettek a Mercedes luxusának. Nem hagyott kétséget felőle, hogy ez itt maga az autóipar bő 6,2 méteres csúcspontja. Vákuum rendszere működteti a csomagtérajtót, a napfénytetőt, de a záron túl az elektromos ablakokat és az üléseket is.
Pontosan ezért nem volt igazán megbízható autó, de a Mercedes még ezt a kérdést is olyan méltósággal kezelte, hogy rendesen nagyvilági esemény volt Grosserrel lerobbanni. Alkatrészekkel felszerelkezett szerelőcsapat csőre töltve várta a bevetést, hogy akár repülővel is a világ bármely országába elutazzanak nehéz helyzetbe jutott autót javítani.
Bármennyire is valósághű a CMC 1:18-as méretarányú modellje, azért a műszaki problémákat nem viszi magával a vitrinbe. Ugyanakkor ajánlott diszkréten felbakolva tartani a polcon, mert az első lengőkartól az utolsó fékcsőig részletesen kidolgozott felfüggesztést hosszú távon megviselheti a közel 2 kilós súlya. Hiába figyelnek ott alatta a légrugók, itt csak a kidolgozást adja meg, nem a szintezést. Még oldalról is látszik, hogy a 600-as bódéja alatt kétoldalt végigfut a kis bilincsekkel és csavarokkal rögzített kipufogó.
6,3 literes V8-asa körül rengeteg cső tekereg, de vannak olyan nagyszerű apróságok, mint a fojtószelep rézszínű rugócskája vagy az ablakmosó spricnikhez vezető hajszálvékony, átlátszó cső. A hűtő elé kiugrik a ventilátor háza, a motorháztető hosszú rugója pedig a nagy akksi mellett fekszik a géptérben. Az igaziban 2,8 tonnás W100-as Bosch mechanikus befecskendezős, SOHC nyolchengerese 4000-es fordulaton adja le 250 lóerős teljesítményét és 500 Nm nyomatéka van.
Tökéletes modellautó nincs, hiszen hiába a modern 3D szkennerek és a remek tervezőszoftverek plusz a folyamatosan fejlődő anyagismeret, azért néhol eltolódnak az arányok. A CMC Mercedes 600-asánál ez leginkább a beltéren látszik, de közel sem annyira feltűnően, mint ahogyan fotón kiütközik. Vannak egészen kis állatok, de 1:18-as marhák nincsenek, ezért meg kell elégedni a nagyokkal, így viszont szembetűnő a valódi bőrrel kárpitozott ülések erősen barkás textúrája.
Klassz részletekből bőven akad benne, mert vannak mozgatható elemek, mint a hátsó pad lehajtható kartámasza vagy a két kibillenthető pótülés a plexi válaszfal mögött. Műszeregysége, a picike rádió hátul, a klíma, valamint a szellőzőrostélyok fotomaratott elemei mind mívesek. Eszeveszett mennyiségű ötlet van a Grosserben, amitől baromi jó érzés ránézni, mert tényleg valami érezhetően lenyűgöző holmi. Ezért óriási kihagyott ziccer a fabetétek megmunkálása, melyek sajnos festett barna műanyagok, pedig simán lehetne tisztességes fa is.
Csomagtartójában épp olyan puha a szőnyegezés, mint az utastérben mindenütt, de baloldalt három tartály figyel (ezek a zárt változatban nincsenek), velük szemben pedig ott a pótkerék és a szerszámok. Kerékcseréhez akad a hungarocellben lévő kis fém dobozkában megfelelő kulcs. Ebben a tárolóban vannak az első sárvédőkre csavarható zászlótartók és a mágnessel rögzíthető pléh dísztárcsák, amik nélkül rendesen menő a fehér mandzsettás kerék.
Szép vékony illesztései vannak, ezért egy kis tapadókorongos célszerszámmal nyithatóak az ajtók, amiből oldalanként van három. A filigrán tetőoszlopok és a hat ajtó ellenére is rendesen masszív érzetű a modell, pedig a Landaulet verziónak a teteje sem teljesen fémből van. Ezeket az autókat használták olyan magas rangú emberek vonulásra, mint VI. Pál pápa, aki a hátsó sor feletti vászontetőt lenyitva integetett a híveknek.
Több mint 1200 alkatrészből áll a CMC 600-as Pullmanja, amiből a tetőmozgató mechanika 82 darabot tesz ki, ennek nagyja ráadásul fém elem. A rongytetővel pontosan ugyanaz a helyzet, mint a bőrülésekkel. Csukott állapotban hozza a formát, de nyitás után a szövet nem tud annyira összehajlani, amennyire a méretarány megkívánja. Lehetett volna sima levehető elem is a Landaulet rongyteteje, de a CMC-nél nem engedtek a működő szerkezetből, ezért önmagában 1 évet csúszott a modell fejlesztése, az ára pedig 1000 euró közelébe nőtt.
Feltűnő a Landaulet hátsó kerekei felett lévő kopoltyú, egészen addig, amíg rá nem csodálkozok a rendszám mellett nyitható tankbetöltő nyílásra. Felfedezem a befelé billenő pillangóablakokat vagy a kihúzható antennát. Orrának éke a többrészes álló hűtőmaszk, tetején a büszke háromágú csillaggal, és mellette a szépen kidolgozott, foncsorozott fényszórók.
Íróasztalon parkolva is olyan, mintha méltóságteljesen vonulna motoros csendőrök fala között, Citroën DS-ek előtt, akárcsak Georges Pompidou francia köztársasági elnök az afrikai Csád diktátorával, Francois Tombalbayevel 1972 januárjában. Gőgösen emeli az orrát, csillognak rajta a nemesítő krómok mindenütt és úgy ül be a tömege a hátsó tengelyre, mintha ez is nemzetek sorsát cipelné a hátsó ülésen. Hibátlanul hozza a hangulatot.
Nézd meg videón, hogy milyen ma a Mercedesek csúcsa, az új S-osztály!
A magyar vonatkozású forrásanyag kutatásában Borovi Dániel nyújtott segítséget.