Szédítően szép veteránok a Balaton partján

Baltonfüred Concours d'Elegance 2022

2022.05.21. 11:38

Finom szivarfüst lengte körbe az 1907-es Lorraine-Dietrichen pöffeszkedő úriembert, aki feleségével együtt tökéletesen hozta a korszak stílusát a kemény kalappal és a terebélyes szoknyával. Tőle néhány lépésre már virít a Hawaii mintás ing, mert ez a Magnum óta kötelező kelléke a 308-as Ferrarinak. Ahogy a balatonfüredi Tagore sétányon bámészkodunk reggel, olyan mintha minden méterrel egy múltbéli időpontra ugranánk, ezért imádom annyira a Concours d’Elegance-t.

Jean de Dietrich még a századforduló előtt vágott bele az autógyártásba és egy kis időre még Ettore Bugattit is alkalmazta, az 1900-as évek elejére pedig kifogástalan minőségű túraautókat készített a vállalat. Hihetetlen belegondolni, hogy az 1907-ben készült autó még mindig köztünk mozog, méghozzá elképesztő magabiztossággal. Amikor új volt, akkor még az előkelők közt is kiváltság volt az autó, a Lorraine-Dietrich ráadásul rögtön kettő az egyben. Van hozzá egy zárt és egy nyári, nyitott felépítmény, melynek cseréjét két hűséges szolgáló nagyjából 3 óra alatt le is tud cserélni.

Több mint 3,0 literes, négyhengeres motorjából 15 lóerő jön ki, ehhez képest az 1930-as Bugatti Type 46 már igazi rakéta. A francia túragép 5,4 literes, sornyolcas motorja már 140 lóerős, ami könnyedén viszi a 3,5 méteres tengelytávú, 1,2 tonnás autót. Akkoriban mégsem számított a komfort csúcsának, mert a hátsó futómű nagy rugózatlan tömege miatt messze nem volt olyan szép a futása, ahogyan az egy nagy Bugattihoz illett volna.

Ha bárkiben kétség merült volna fel, akkor a Jaguar E-Type bebizonyítja, hogy ez valóban egy vaterán autós rendezvény, mert olyan egyszerűen nem létezik az E-Type nélkül. Miután 1961 márciusának közepén bemutatták, állítólag maga Enzo Ferrari nevezte a valaha gyártott legszebb autónak. Ezt a legendát sosem bizonyították, de az egészen biztos, hogy nagyon sok listán előkelő helyen szerepel és a régi autók között is népszerű minden változata. Nekem leginkább a kétüléses, nyitható tetős roadsterrel adja ki a hosszú orrú forma, de van belőle kétszemélyes kupé és ez a buborékabb kabinos változat is.

Ez már egy második szériás példány 1969-ből, ekkor a Jaguar igazodott az amerikai NHTSA előírásaihoz, így például nincs a fényszóróin bura. 4,2 literes sorhatosával 7 másodperc körüli gyorsulásra és 15 másodperces négyedmérföldes időre képes, valamint átlépi a 240 km/órás sebességet is. Amennyiben ez nem elég meggyőző, érdemes még a versenysikereken túl megnézni, milyen remek restomodok születnek az E-Type-ból a szolidan tuningolttól az Eagle pályanapokra is alkalmas, kikönnyített sportautójáig.

Kapcsolódó
Nem olyan ez a Jaguar E-Type, mint 1964-ben, de ez nem is baj

Nem olyan ez a Jaguar E-Type, mint 1964-ben, de ez nem is baj

Hagyták a fenébe a mindenható eredetiséget, inkább élvezetes veteránt csináltak ebből a Jaguar E-Type-ból.

Veteránozás alatt mindig valami krómlökhárítós öreg gépet szokás vizionálni, pedig mostanra a ‘90-es évek elején megjelent autók is elmúltak harminc évesek, ezért aztán az R129-es SL Mercedestől az Opel Vectráig széles már a műanyaglökhárítós skála is. A Concours d’Elegance-on már büszkén feszít a hófehér Peugeot 205 GTi is, mely minden idők egyik leghíresebb hot hatch-e.

Ez a kisautó híresen hirtelen haragú tud lenni, sokak szerint az 1,6-os motorral harmonikusabb, de mindennél mókásabb a Rallye változat. Azért az sem lehet véletlen, hogy 1,9-es lett leghamarabb néhány százezres játékszerből ikonná érni leghamarabb. A szívó négyhengeres 130 lóereje lelkesen repíti a kevesebb mint 1 tonnás kisautót. Annyira, hogy egy időben komoly összeget kértek egy 205 GTi biztosításáért, mert népszerű volt a tolvajok körében, akik ráadásul más bűncselekményekhez használták menekülőautónak. A hajszában pedig néha megviccelte őket az átkozott fizika, ezért más közlekedőkbe, fákba vagy kirakatokba csapódtak. A magyar 205 GTi-t egy időben tisztességgel hajtották, mégis túlélte az évtizedeket, sokáig porosodott, aztán olyan szépre restaurálták, hogy büszkén feszíthet a Shelby Cobra és az Austin Healey szomszédságában.

Kapcsolódó
Igazi túlélő ez a kis francia zsebrakéta

Igazi túlélő ez a kis francia zsebrakéta

1987-ben került rá rendszám, azóta pedig csak nagyon kevés és kevés kalandot ígérő kilométert pörgettek ebbe a Peugeot 205 GTi-be.

Nagyszerű látvány a BMW Classic 3.0 CS-e és Z8-asa (megsúgom, ezekről lesz szó később) mellett az Alpina B12 és az M5 Nürburgring csomaggal. Sokáig az E34-es nekem csak egy 5-ös BMW volt a sorban, de mostanra egyre gyakrabban nézegetem, mint potenciális veteránt, amiben megvan a régi BMW-k bája és a jól használható hajtás. V8-as is van belőle, de annyira sorhatossal az igazi, hogy az M5-ben is az van, itt az S38B38 kódú 3,8 literes, hengerenkénti pillangószelepes motor 340 lóerővel. Elegáns Laguna zöld metál fényezés és világos bézs bőrkárpit kombinációjával nem csoda, hogy elvitte a youngtimereknek járó trófeát.

Úgy néz ki, mintha egy Ferrari 250 California volna, de a Pininfarina karosszériás Lancia Aureliában 12 helyett csak 6 henger van. A 60 fokos hengerszögű V6-os motorja egyike a háború utáni első széria V6-osoknak, a tervezője Francesco de Virgilio a magyar származású mérnök, Vittorio Jano alatt dolgozott. Sötétkék színéhez nyeregbarna bőrbelseje van és az egész annyira kívánatos, ahogyan csak egy olasz rongytetős tud.

Concours d’Elegance már a lovaskocsik kora óta van, a Comói-tó partján már a ‘20-as évek végétől rendeznek ilyen versenyeket, ahogy az olasz Villa d'Este-től a kaliforniai Pebble Beach-ig igaz, hogy nem a köridő számít, hanem az esztétika, a különlegesség és a történet.

Ezzel távolról sincs vége, a Concours d'Elegance-ról hamarosan jön a videó is! Addig nézegess veteránokat mozgóképen!

Az oldalról ajánljuk

Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58