Szédítően szép veteránok a Balaton partján
Baltonfüred Concours d'Elegance 2022
Finom szivarfüst lengte körbe az 1907-es Lorraine-Dietrichen pöffeszkedő úriembert, aki feleségével együtt tökéletesen hozta a korszak stílusát a kemény kalappal és a terebélyes szoknyával. Tőle néhány lépésre már virít a Hawaii mintás ing, mert ez a Magnum óta kötelező kelléke a 308-as Ferrarinak. Ahogy a balatonfüredi Tagore sétányon bámészkodunk reggel, olyan mintha minden méterrel egy múltbéli időpontra ugranánk, ezért imádom annyira a Concours d’Elegance-t.

Jean de Dietrich még a századforduló előtt vágott bele az autógyártásba és egy kis időre még Ettore Bugattit is alkalmazta, az 1900-as évek elejére pedig kifogástalan minőségű túraautókat készített a vállalat. Hihetetlen belegondolni, hogy az 1907-ben készült autó még mindig köztünk mozog, méghozzá elképesztő magabiztossággal. Amikor új volt, akkor még az előkelők közt is kiváltság volt az autó, a Lorraine-Dietrich ráadásul rögtön kettő az egyben. Van hozzá egy zárt és egy nyári, nyitott felépítmény, melynek cseréjét két hűséges szolgáló nagyjából 3 óra alatt le is tud cserélni.
Több mint 3,0 literes, négyhengeres motorjából 15 lóerő jön ki, ehhez képest az 1930-as Bugatti Type 46 már igazi rakéta. A francia túragép 5,4 literes, sornyolcas motorja már 140 lóerős, ami könnyedén viszi a 3,5 méteres tengelytávú, 1,2 tonnás autót. Akkoriban mégsem számított a komfort csúcsának, mert a hátsó futómű nagy rugózatlan tömege miatt messze nem volt olyan szép a futása, ahogyan az egy nagy Bugattihoz illett volna.

Ha bárkiben kétség merült volna fel, akkor a Jaguar E-Type bebizonyítja, hogy ez valóban egy vaterán autós rendezvény, mert olyan egyszerűen nem létezik az E-Type nélkül. Miután 1961 márciusának közepén bemutatták, állítólag maga Enzo Ferrari nevezte a valaha gyártott legszebb autónak. Ezt a legendát sosem bizonyították, de az egészen biztos, hogy nagyon sok listán előkelő helyen szerepel és a régi autók között is népszerű minden változata. Nekem leginkább a kétüléses, nyitható tetős roadsterrel adja ki a hosszú orrú forma, de van belőle kétszemélyes kupé és ez a buborékabb kabinos változat is.
Ez már egy második szériás példány 1969-ből, ekkor a Jaguar igazodott az amerikai NHTSA előírásaihoz, így például nincs a fényszóróin bura. 4,2 literes sorhatosával 7 másodperc körüli gyorsulásra és 15 másodperces négyedmérföldes időre képes, valamint átlépi a 240 km/órás sebességet is. Amennyiben ez nem elég meggyőző, érdemes még a versenysikereken túl megnézni, milyen remek restomodok születnek az E-Type-ból a szolidan tuningolttól az Eagle pályanapokra is alkalmas, kikönnyített sportautójáig.
Nem olyan ez a Jaguar E-Type, mint 1964-ben, de ez nem is baj
Hagyták a fenébe a mindenható eredetiséget, inkább élvezetes veteránt csináltak ebből a Jaguar E-Type-ból.
Veteránozás alatt mindig valami krómlökhárítós öreg gépet szokás vizionálni, pedig mostanra a ‘90-es évek elején megjelent autók is elmúltak harminc évesek, ezért aztán az R129-es SL Mercedestől az Opel Vectráig széles már a műanyaglökhárítós skála is. A Concours d’Elegance-on már büszkén feszít a hófehér Peugeot 205 GTi is, mely minden idők egyik leghíresebb hot hatch-e.

Ez a kisautó híresen hirtelen haragú tud lenni, sokak szerint az 1,6-os motorral harmonikusabb, de mindennél mókásabb a Rallye változat. Azért az sem lehet véletlen, hogy 1,9-es lett leghamarabb néhány százezres játékszerből ikonná érni leghamarabb. A szívó négyhengeres 130 lóereje lelkesen repíti a kevesebb mint 1 tonnás kisautót. Annyira, hogy egy időben komoly összeget kértek egy 205 GTi biztosításáért, mert népszerű volt a tolvajok körében, akik ráadásul más bűncselekményekhez használták menekülőautónak. A hajszában pedig néha megviccelte őket az átkozott fizika, ezért más közlekedőkbe, fákba vagy kirakatokba csapódtak. A magyar 205 GTi-t egy időben tisztességgel hajtották, mégis túlélte az évtizedeket, sokáig porosodott, aztán olyan szépre restaurálták, hogy büszkén feszíthet a Shelby Cobra és az Austin Healey szomszédságában.
Igazi túlélő ez a kis francia zsebrakéta
1987-ben került rá rendszám, azóta pedig csak nagyon kevés és kevés kalandot ígérő kilométert pörgettek ebbe a Peugeot 205 GTi-be.

Nagyszerű látvány a BMW Classic 3.0 CS-e és Z8-asa (megsúgom, ezekről lesz szó később) mellett az Alpina B12 és az M5 Nürburgring csomaggal. Sokáig az E34-es nekem csak egy 5-ös BMW volt a sorban, de mostanra egyre gyakrabban nézegetem, mint potenciális veteránt, amiben megvan a régi BMW-k bája és a jól használható hajtás. V8-as is van belőle, de annyira sorhatossal az igazi, hogy az M5-ben is az van, itt az S38B38 kódú 3,8 literes, hengerenkénti pillangószelepes motor 340 lóerővel. Elegáns Laguna zöld metál fényezés és világos bézs bőrkárpit kombinációjával nem csoda, hogy elvitte a youngtimereknek járó trófeát.

Úgy néz ki, mintha egy Ferrari 250 California volna, de a Pininfarina karosszériás Lancia Aureliában 12 helyett csak 6 henger van. A 60 fokos hengerszögű V6-os motorja egyike a háború utáni első széria V6-osoknak, a tervezője Francesco de Virgilio a magyar származású mérnök, Vittorio Jano alatt dolgozott. Sötétkék színéhez nyeregbarna bőrbelseje van és az egész annyira kívánatos, ahogyan csak egy olasz rongytetős tud.

Concours d’Elegance már a lovaskocsik kora óta van, a Comói-tó partján már a ‘20-as évek végétől rendeznek ilyen versenyeket, ahogy az olasz Villa d'Este-től a kaliforniai Pebble Beach-ig igaz, hogy nem a köridő számít, hanem az esztétika, a különlegesség és a történet.
Ezzel távolról sincs vége, a Concours d'Elegance-ról hamarosan jön a videó is! Addig nézegess veteránokat mozgóképen!

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
