Különös konvojjal találkozhatott, aki szeptember első szombatján a Dunántúlon, Székesfehérvár és Dörgicse között autózott. A Renault Group Hungary a márka legutóbbi hét évtizedét felölelő túrát szervezett. Lapozgatónkban a konvojt alkotó autókat mutatjuk meg, méghozzá az adott modellek megjelenésének kronológiai sorrendjében
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Kezdjünk is mindjárt egy igazi ritkasággal: a 4CV-ből mindössze két OT-s minősítésű van az országban. 1947-től 1961-ig gyártották, ez a példány 1955-ben gördült le a gyártósorról. 750 köbcentis négyhengeressel szerelték. Ilyen autókat annak idején rendőrségi, sőt katonai célokra is használtak
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ki ne ismerné fel a kedves bakancsformát: Renault 4, méghozzá egy 1,1-es 1990-ből. Maga az R4 tavaly már hatvanéves volt, amiből kitűnik, hogy irdatlan hosszú ideig gyártották. Az eredeti cél az volt vele, hogy könnyen gyártható, olcsó autót készítsenek. 1992-ig végül több mint nyolcmilliót adtak el belőle
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ez az R15 TL 1974-ben gördült ki a gyárból a franciaországi Maubeuge-ben - az üzem a mai napig működik. Pozsonyban helyezték forgalomba. A testvérmodell R17-essel két magyar bajnoki címet nyert a legendás raliversenyző, Ferjáncz Attila
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Az R15/R17 kupé utódaként jelent meg a Fuego. Ez itt egy 1.6 GTS. Mellesleg ez volt az első Renault, amelyik megkapta a németeknél az Arany Kormánykerék díjat
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
1982-ben az Év Autója volt az R9. Nagy figyelmet fordítottak a kényelemre a tervezéskor, széles tartományban mozgatható és dönthető ülései - mit ülések, fotelek - szinte sci-fi filmekbe illettek. Ez egy 1,4-es példány 1984-ből
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Az R25-öt ugyanaz a Robert Opron rajzolta, aki a Citroen GS-t és CX-et. Amikor a Peugeot felvásárolta a Citroent, kirúgták, így kötött ki a Renault-nál. Olyan autók fűződnek a nevéhez, mint az imént látott Alpine A310, vagy a Fuego
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Igazi ikon ma már az R5 GT Turbo. Az ősrégi, négyhengeres Cléon-motor egy továbbfejlesztett, immár 1,4-es változatát kapta, Garrett T2 turbóval. 850 kilójára 115 lóerő jutott
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A Clio első generációját 1990-től 1998-ig gyártották. A képen egy 1995-os Grand Prix Edition, 1,8-as, 135 lovas benzinessel. Azért különleges, mert ebből a kivitelből mindössze 500 darab készült, tisztelegve Michael Schumacher Formula-1-es vébécíme előtt. Csapata, a Benetton abban az évben váltott Fordról Renault-ra
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Nagyon vidám megjelenésű kiskocsi a Twingo, különösen Faltdach-hal hatalmas móka. Ezen a 2000-es évjáratú 1,2-esen még teljesen gyári a fényezés. Egyébként az autó kívül-belül tele volt ötlettel, és Easy néven készült belőle olyan kivitel, amiben nem is kellett kuplungolni váltáskor. Amúgy a hosszú ideig gyártott első generáció több frissítésen is átesett
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Nagyon fontos kategória a kompaktoké, ehhez mérten elég fontos modellje volt a Renault-nak az R19-et váltó első Mégane. Sokféle változatban készült, volt belőle ferde- és lépcsőshátú, kupé, egyterűként a Scénic. Na, meg a Cabrio, mint ez is itt. A fóliázása egyedi, és levegős futómű került alá
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Elég fenyegetően néz ki ez a Clio II, nem is véletlenül! A V6 24V-be egy háromliteres hathengeres került, ami elképesztő könnyedséggel viszi az apró kasznit. A középmotor miatt mondjuk a hátsó ülésekről le kellett mondani. De kit zavar ez, ha egy autó ekkora élményt ad? Ez a 230 lovas méregzsák mindössze 35 ezret futott, és 10 éve van mostani gazdájánál
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Egy másik különleges Clio II: ez a kétliteres sportváltozat a legendás Jean Ragnottiról kapta a nevét. Arról a versenyzőről, aki három ralivébé-futamot nyert a Renault-nak, R5 Turbóval és Maxi Turbóval
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A kétezres évek eleje számos fontos modellt hozott a Renault-nál. Az akkoriban igen divatos egyterűek mezőnyéből fura, egyedi formájával kitűnt az Avantime. Nagyjából egyszerre volt kupé, buszlimuzin és egy kicsit kabrió is. Sok mindent lehet rá mondani, de hogy ne lenne karaktere, azt biztosan nem
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ugyanebből a korszakból származik a Laguna második generációja is. A középkategóriás modellt mintegy egymilliárd eurónak megfelelő összegből fejlesztették. Már csak azért is jelentős modell, mert az EuroNCAP-nál elsőként kapott öt csillagot a töréstesztjére. A képen egy gyártás eleji, V6-os példány
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Még egy kicsit a Lagunánál maradva: olyan extrák jelentek meg benne, mint a kártyás nyitás és indítás. Ez az 1,8-as airride-ot is kapott - na, persze azt nem gyárilag
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A V6-os alatt volt a táplálékláncban a kétliteres turbós, 204 lóerővel - mint a képen látható példány. Ez itt egyébként egy kombi - ahogyan a Renault hívja Grandtour
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ráncfelvarráson 2005-ben esett át a Laguna, ekkor jött az úgynevezett Phase II-es. Legegyszerűbben az orr-része alapján lehet megkülönböztetni a Phase I-től
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ha már az Avantime-nál a fura formát emeltük ki, a Vel Satis sem mondható szokványosnak. Ez a 3,5 literes V6-os a kínálat csúcsát jelentette akkoriban, 241 lóerős, bár a kisebbik, kétliteres sem volt gyenge a 170 turbós lóerejével. Családi autónál talán még fontosabb az ötcsillagos törésteszt. Neve elvileg a VELocité és a SATISfaction, vagyis a sebesség és az elégedettség szavak összevonásából keletkezett
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A Mégane esetében 2002-ben jött el a generációváltás ideje. A második szériát a sajátos farrész-kiképzés miatt szokás kacsaseggűnek nevezni. Az akkori jó mintától nem tért el ez sem, tehát megkapta az öt csillagot a törésteszten. A képen nem akármilyen variánst lehet látni, hanem az RS-t: a kétliteres turbómotor 225 lóerőt teljesít benne
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Mennyire jól mutat már a fehér felni a fekete kasznihoz ezen a Clio III-ason! A 2005 és 2014 között gyártott generáció igazán széles motorpalettával készült, dízelből azonban csak az 1.5 dCi volt elérhető. Igaz, az nagyon sok változatban, részecskeszűrővel vagy anélkül. A képen a legerősebb 106 lovas verzió
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A generáció változatlan, az autó mégis nagyon más. Ez nem egy takarékosságra kihegyezett kiskocsi, hanem a kétliteres szívómotorral felvértezett, 197 lovas Sport
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A hármas Laguna fejlesztése már a Nissannal együttműködésben folyt, így sok megoldáson osztozik az Altimával. A szokványosabb karosszériaváltozatok mellett készült belőle olyan csodás kupé is, mint ez itt. Másik különlegessége, hogy a csúcsmotor, a 3,5 literes V6-os egy igazi sportautóból jött, a Nissan 350Z-ből, persze valamelyest visszafojtva. Így is tud azért 238 lóerőt. Konkrétan erről a példányról volt tesztünk a TotalcaronFotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
2008-ban érkezett meg a piacra a Mégane III, a jól bevált 1,6-os szívó benzines mellett 1,2-es és 1,4-es TCe turbómotorokat is kapott. Na, de a képen szereplő sárga veszedelem egészen más liga. Ez ugyanis egy RS 250 Cup, 2010-ből. Ahogy a nevéből következik, éppen 250 lovas, és 6,1 másodperc alatt van százon. Ide kattintva pedig tesztünket olvashatod pontosan erről a kocsiról
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A Clio, a Mégane és a Laguna mindenkinek megvan. Na, de a Wind? Bizonyára sokkal kevesebben ismerik a viszonylag rövid ideig gyártott, nyitható tetejű törpét. Pedig van egy kis közös benne, meg a Ferrari 575 Superamericában: a tető. Nem többrészes, összecsukható keményteteje van, hanem egy forgáspont körül elforduló panellel oldották meg a nyithatóvá tételt. A műszaki alapok viszont nem az olasz sportkocsival, hanem a Twingóval közösek. Ez egy TCe turbómotoros változat
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Ez a barna metál hármas Twingo egy limitált széria sorszámozott darabja. A korlátozott sorozatot a Mauboussin nevű, nagy múltú francia ékszercégről keresztelték el. Ebben a kisautóban a 16 szelepes egykettest találjuk 75 lóerővel, de volt turbós 102-vel és nyolcszelepes szívó is 58 lóval. A legvirgoncabb az RS, 133 lovas egyhatossal
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
A 2015-ös Frankfurti Autószalonon mutatták be, és 2016-ban kezdték forgalmazni a Mégane IV-et. Megannyi kivitele közül a képen egy GT, 205 lovas 1.6 TCE-vel, hétgangos automatával, összkerék-kormányzással
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Eközben napjainkban - mondhatnánk, ha ez egy film lenne. Az aktuális Mégane RS Trophy kétséget kizáróan az egyik legzseniálisabb hot hatch. Lényegében a sportváltozat sportváltozata, hiszen már az RS is eléggé odavág. A Trophy 300 lóerőt és 400 newtonmétert tud
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Végül egy kakukktojás! Ha azt mondjuk, Alpine, talán, sőt egészen biztosan nem ez a forma ugrik be először. Ez egy 1981-es A310 V6, immár a második szériából. Egyébként az elsőből és a másodikból összesen készül bő kilencezer darab. Teljes egészében kézzel szerelték össze
Fotó: Fazekas Barnabás / Totalcar
Hét évtized Renault-i szelték együtt a Dunántúl útjait
945
Lapozgató
Hét évtized Renault-i szelték együtt a Dunántúl útjait