Napi szomorú história: a Mitsubishi bukása

2022.09.29. 15:10

Autóipari kuriózum, hogy a Porsche első sornégyesébe, az 1982-es M44-be saját fejlesztésű kiegyensúlyozó tengely helyett egy Mitsubishitől licencelt megoldás, a Silent Shaft került. Idegen mechanika egy német csúcsmárka motorjában – nem feltétlen skandalum, halvány folt csak a Porsche büszkeségén, ugyanakkor szép példája annak, hol is tartott a japán márka a nyolcvanas években.

40 év ugrás, 2022 ősze. Egy hete mutatták be a Mitsubishi legújabb modelljét, az ASX nevű kompakt SUV-t, ami átcímkézett Renault Captur lévén savanyú lenyomata a márka jelenének: a fő piac Thaiföld, Indonézia, a Fülöp-szigetek és Vietnám; Japánban újrastrukturálódnak; Amerikában a túlélésre játszanak; Európában pedig azon dolgoznak, hogy ne dolgozzanak: "Befagyasztani az új modellek bemutatását" - szól a “Small but Beautiful” középtávú stratégia. Rehabon ülő celeb-állapot ez, ahonnan próbálják összekaparni magukat: a nyolc japán gyártó közül a Mitsubishi kapta a legnagyobb gyomrosokat az elmúlt évtizedekben – igaz, főleg saját magától. Most épp ezek miatt vezekel, kérdés, hogy túléli-e.

Áporodott vállalati kultúra, önmagát hizlaló csalás-lavina

A Mitsubishi Group több tucat vállalatból álló konglomerátum (az ötvenes évekig ún. zaibatsu, később keiretsu), összértékét tekintve Japán második legnagyobbja a Toyota után. Az energetikában, bankszektorban és nehéziparban működő három fő vállalat (Mitsubishi UFJ Financial Group, Mitsubishi Corporation, Mitsubishi Heavy Industries) mellett olyanok is az ernyője alá tartoznak, mint a sörgyáróriás Kirin Company, a Magyarországon is ismert Eneos Holdings vagy épp a Nikon. A Mitsubishi Motors utóbbiak közé tartozik, nem túl jelentős szereplő.

A háború előtti zaibatsu eleve komolyan integrált vállalati struktúra volt, amit a történelem kuszált még összébb: az amerikaiak felosztották őket, később újra összeálltak, osztódtak, ésatöbbi, ésatöbbi, nehéz követni, de nem is kell. A lényeg, hogy a Mitsubishi Motors (innentől Mitsubishi) örökölte az előd dohos vállalati kultúráját, összetettsége miatt nehezen reformálódik, a 2000-es években kezdődő összeomlásban pedig pont ez az archaikus, túlfegyelmezett rendszer volt a döntő tényező.

Az ezredfordulótól kezdve több hullámban érték botrányok a Mitsubishit, ezek külön-külön is komolyan megvágták volna a márka imidzsét, ahogy az történt a Volkswagennel pár évtizeddel később, 5-10 éves egymásutánban viszont egyértelművé tették, hogy a cég nemcsak az üzleti/pénzügyi következményekből, de a nyilvános megaláztatásból sem tanul. A Távol-Keleten, ahol emberek bagatell hibákért is képesek hasfalat metszeni, ez komoly teljesítmény.

Kettős könyvelés, csak visszahívást ne

A 80-as, 90-es évek diadalmenete után az ezredfordulón esett ki az első csontváz a szekrényből. Kiderült, hogy bő húsz éven keresztül két külön listára gyűjtötték a fogyasztói panaszokat, a valódi mellett készült egy fiktív verzió is, amit a kormányhivataloknak kellett benyújtaniuk. 64 ezer, többek között hibás fékekről és üzemanyagtartályokról szóló panaszt süllyesztettek az iratrendezők mélyére, hogy megspórolják a költséges és renomé-romboló visszahívási akciókat. Nem sikerült, végül több százezres visszahívásba, több milliárd jenbe és komoly bizalomvesztésbe került a sunnyogás.

Négy évvel később további 160 ezer autóról derült ki hasonló, ráadásul minimálisan más piacokat is érintett a gyakorlat, Amerika pedig nehezen felejt. Pontosan ekkor, 2004-ben zuhantak be a cég részvényei. Nagyban hozzájárult ehhez, hogy a Mitsubishi korábban az amerikai import-kvóta miatt a Chryslerrel lépett partnerségre (Diamond-Star Motors), ami a botrányok, különösen egy nagy publicitást kapott baleset nyomán gyorsan megszabadult a japán márkában lévő részesedésétől, a részvényeket a szakítás híre küldte padlóra. Az említett balesetben egy fiatal anyuka és gyermeke halt meg.

Dieselgate nyersen, ovális rizskupacra fektetve

Míg a Volkswagennél mérnöki feladat volt az emissziós trükközés, a Mitsubishi belső problémák miatt kényszerült csalásra: a korábbi botrányok sakkot adtak azzal, hogy rengeteg kiváló mérnök dobbantott a cégtől, szakember - és pénz - híján pedig nehéz volt tartani a lépést a konkurenciával. Mattot a cégnél uralkodó rideg struktúra és a hierarchikus viszonyok adtak: exdolgozók elmondásai szerint tilos volt más részlegekkel kommunikálni, az eleve terhelt légkör miatt pedig a mérnökök az utolsó pillanatig féltek bevallani feletteseiknek a célok nem teljesítését. A legmagasabban ülők így csak akkor értesültek a csalásokról, amikor már nem volt mit tenni. Ez egyébként nem egyedülálló eset az országban, 2018-ban a Kobe Steel acélipari vállalatnál derült ki, hogy az elkészült elemek több száz esetben nem teljesítették a szilárdsági és minőségi mutatókat.

A Mitsubishi 2011 óta gyártja a Nissannal közösen a keicarokba szánt motorokat, ők hívták fel a figyelmet a csalásra: saját DayZ nevű minijük frissítése során fedezték fel a tesztértékek közötti különbséget, a Mitsubishi 10 százalékkal kedvezőbb fogyasztási értékeket adott meg a valódinál (azzal a céllal, hogy jobb tanúsítványt szerezzen négy kei-modelljének). A trükk abban állt, hogy a tesztek során a jóval megengedőbb amerikai mérési ciklust alkalmazták, nem pedig a valósághoz közelebb álló japánt. Az eredmény az érintett modellek gyártásának leállítása; autónként 160 ezer jenes büntetés – ez a mini kategória esetén az autók árának több mint tizede - és a tényleges összeomlás lett, a vezérigazgató, Tetsuro Aikawa 2016-ban mondott le.

Bekebeleztetés, túlélés, de minek

A többszöri botlás miatt tizedére értékelődött a márka, így Carlos Ghosn, a karvaly potom pénzért tudta felvásárolni a vállalat 34 százalékát. A csődtől ugyan megmenekültek, cserébe a lemezek alatt mára alig találni Mitsubishit: a kei-carok nagy része a Nissannal közös, néhányat a Suzukitól kölcsönöznek; az új Outlander PHEV-en nem látszik, pedig szintén Nissan-alapú, az L200/Triton következő generációja is tőlük származik majd, de a beharangozott Colt-utód is egy Nissan Micra/Renault 5 változat lesz.

Kapcsolódó
Teljesen Nissan alapokra költözne a Mitsubishi?

Teljesen Nissan alapokra költözne a Mitsubishi?

Úgy hallani, az évtized közepére a márka japán kínálatát is teljes egészében Nissan alapokon újítanák meg.

A fent említett friss ASX ott parkol a belső problémák és a Mitsubishi alárendelt helyzetének metszethalmazában (vigyázat, spekuláció): belső információk szerint az RVR (az ASX ázsiai megfelelője) fejlesztése során két menedzser hamis adatokat adott meg a prototípus súlyával kapcsolatban, ami felrúgta a fogyasztással kapcsolatos számításokat, ezzel jelentősen hátráltatva a munkát. Mivel mindez a fejlesztés késői szakaszában derült ki, elképzelhetőnek tűnik, hogy egyszerűbb volt kidobni az egészet a francba, és elkérni a Renault-tól a kész Capturt. Van ilyen, a Jaguar is küldött már süllyesztőbe gyártásra kész autót.

Bizsu

A terv mindenesetre működik, a Mitsubishi részvényei sokéves mélyrepülés után lassan megindultak felfelé, és a tavalyi 70 millió dolláros veszteség után idén 257 milliós nyereséget produkáltak, köszönhetően a válságálló olcsó kisautókból (Magyarország legolcsóbb típusa is a Mitsubishi Space Star) és az ASEAN piacokra szánt modellekből álló palettának. Bár mi itt Európában ebből már nem látunk sokat, és az ázsiai verseny (Vinfast, kínai terjeszkedés) éleződéséből hosszú távon lehet még baj, de a Mitsubishi valószínűleg megmarad.

Kár, hogy ehhez az kellett, hogy a saját megítélését a vevők biztonsága elé helyező, hitvány menedzserek dögkútba lökjék az autóipar egyik legszínesebb örökségét: a Ralliart név verseny-matricázássá silányult valahol Indokína-alsón; a subarus fiúk nemezis híján magukkal vitatkoznak a neten; a popkultúrában (NFS Underground, Taxi 2, F&F, Jackie Chan) utód nélkül öregszenek az EVO-k; a Fordot megelőzve gyaláztak meg egy patinás nevet (Eclipse Cross); a Porschéhez és AMG-hez hasonló nívós márkák bottal se piszkálják őket többé; de valahogy a Dakaron is üresebbek nélkülük a dűnék. Attól függetlenül, hogy milyenek a mai Mitsubishik, saját élőhalottunknak tekintjük a márkát.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

1 órája
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59