A legenda szerint 1968-ban maga Franco Scaglione tervezte, pont egy évvel az Alfa Romeo 33 Stradale után.
A Museo dell'Automobile, más néven a torinói autómúzeum kiváló program az év bármely szakában, hiszen tágas terekben ötletesen prezentált narratívát kínál az autózás nevezetes korszakairól, erős olasz hangsúlyokkal. November huszadikáig viszont különösen érdemes meglátogatni, hiszen egy időszaki kiállítás keretein belül hat 1968-74 között gyártott LMX Sirex is megcsodálható, ami a teljes, mindössze 42 darabos széria bő 14 százaléka. De mi a szösz az a Sirex? Ígérem, hogy nem egy hashajtó!
Az LMX Sirex történe a hatvanas évek közepén Milánóból indult, ahol Giovanni Mandelli és francia üzlettársa, Michel Liprandi megalapították a Linea Moderna Executive nevű céget. Limpradi az üvegszálas kompozitok mesterének számított, így hát vállalkozó partnerével hamar eljutottak a gondolatig, hogy sportautót is kéne gyártani.
Az LMX Sirex egy olyan acélvázra épült, amelyet Liprandi fejlesztett ki Gioachino Colombo, a híres Ferrari V12-k mérnökének eredeti tervei alapján. A fúrt lyukakkal mindössze 74 kilósra könnyített alvázra a Ford Cologne V6-os hajtáslánca került, egyenesen a Ford Taunus 20M P7-ből. Az üvegszálas karosszériát a legenda szerint az a Franco Scaglione rajzolta, aki egy évvel korábban még az Alfa Romeo 33 Stradale formáival nyűgözte le a világot.
Bár a Scaglione-szálat sem megerősíteni, sem megcáfolni nem tudom, az biztos, hogy a híres tervező már 1966-ban nyitott az üvegszálas konstrukció és a szögletesebb formák felé, méghozzá olyan kísérleteken keresztül, mint az Intermeccanica Griffith GT, amely Robert Cumberford terveire épült. Az LMX Sirex végül 1968 novemberében, a torinói autószalonon mutatkozott be.
Torinóban is gyártották coupé és roadster formában, méghozzá egy Eurostyle nevű cégnél, amelyet az egyedi építésű járművekre specializálódott Ivo Barison vezetett. Az LMX egyébként az 1965-ös BMW 2000 Hella fényszóróit, valamint a Fiat 850 Spider hátsó lámpáit használta erősen amerikai formavilágot idéző sportautóihoz. Utóbbiak a Lamborghini Miurán is visszaköszönnek.
Lassú eladásokat követően 1973-ra az LMX és a Eurostyle is csődöt jelentett, így a Sirex jogai egy Samas nevű céghez kerültek, akik kísérleti turbósítást alkalmazva Svájcba termeltek még néhány üvegszálas coupét. A Ford 2,3-as V6-osa ugyanis harmatgyenge volt 126 lóerősen, így a Sirex előbb egy megbízhatatlan francia kompresszoros rendszert, a Constantint, majd a Forma-1-et is megjárt Michel May ötletén alapuló, kísérleti Bosch turbófeltöltős tuningot használta. Nehéz kérdés, melyikkel durrant a V6 nagyobbat.
Jelen ismereteink szerint végül 42 LMX Sirex készült el, az itt látható hatról pedig a következőket tudjuk:
A piros 1971-es, még a Venduta da Eurostyle csinálta, magas üléspozícióval, 126 lóerővel. A narancssárga szintén 126 lóerős, és 1969-ben készült alacsony ülésekkel. Brüsszelben adta el egy helyi Ford kereskedő, Luxemburgba. A sárga 1971-es, de már a Samas adta el két évvel később. Turbós, 210 lovas, magas üléspozícióval. Az épp restaurálás alatt álló, ezért hát alapozókék Sirex 1972-ben került Németországba, a helyi Hans Muhl segítségével. 126 lóerős.
A rendkívül ritka roadster 1969-ben készült az alapmotorral, majd 1970-ben Barcelonában adta el a helyi Ferrari szalon. Végül ott az ezüst Sirex, a kőkemény versenyautó 1970-ből.
Ma ez az egész kollekció a magángyűjtő Renato Montalbano és fia, Giorgio tulajdonában van.
A Fiat-birodalomnak hála Torino az autógyártás szíve volt a hatvanas években, míg Milánó a divat fővárosa. A két város kollektív tudásából jött össze Olaszország Camarója, és bár az LMX jobb motort is választhatott volna ambiciózus sportautójához, ha egy Ferrari kereskedő is megtűrte a szalonjában, talán többet is érdemel az üvegszálas Sirex, mintsem hogy elsüllyedjen a Sikertelen Autóipari Vállalkozások című, egyre vastagodó kötet egyik ritkábban fellapozott oldalán.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
