Az Ikarus-sztori: a tervek és amik meg is valósultak
Előző írásunkat ott hagytuk abba, hogy miközben az Ikarus 250-es prototípusai a 60-as évek legvégén bezsebelték az első nemzetközi elismeréseket és javában folyt a világ akkori legkorszerűbb buszgyártóüzemének építése Székesfehérváron, a mátyásföldi és fehérvári mérnökök már a típuscsalád kialakításával és azok prototípusainak építésével voltak elfoglalva. Mindeközben (1968-tól) az első néhány Ikarus 250-es elindult a Szovjetunió felé, amelyek könnyen felismerhetőek a szélvédőjük fölé, a tető közepére szerelt harmadik fényszóróról.
Mátyásföldi fejlesztések
Elsőként, az Ikarus 250-es után két évvel, a 11 méter hosszú 252-est mutatták be. A 252-es műszakilag megegyezett a 250-essel, így, akárcsak az előd, több nemzetközi vásár díjait is bezsebelte. A sorozatgyártására azonban soha nem került sor, ugyanis ekkor már rendelkezésre állt az alacsonyabb komfortfokozatú, de jóval olcsóbb és hosszabb 255-ös Ikarus is.

Ez időben már javában folyt a városi típuscsalád kialakítása is, amelynek első tagjai a 10,4 méter hosszú 240-es és a 11 méteres 242-es volt. Ezek a változatok igencsak előremutatóak voltak, ugyanis a motor farba helyezésével lehetőség nyílt arra, hogy az új városi buszoknak az első ajtajánál mindössze 675 milliméteres padlómagasságot alakítsanak ki. Az új, alacsonyabb padlós buszok megelőzték korukat, nem is csoda, hogy a KGST országok óriási érdeklődést mutattak irántuk. Azonban hiába volt nagy az érdeklődés az újszerű városi/elővárosi típusok iránt, a 240-es és 242-es sorozatgyártását sem sikerült elindítani, mert ekkor még nem állt rendelkezésre becsuklásgátló, ezért a farmotoros tolócsuklós változatot nem tudták megépíteni. Így ez a típuscsalád is a kukában landolt. Ezek után a tolócsuklós változat megjelenésére még bő tíz évet kellett várni.
Székesfehérvári fejlesztések
Miközben a budapesti gyáregységben főként a városi és elővárosi típuscsaládok kifejlesztésével bajlódtak, Székesfehérváron az olcsóbb és rövidebb kivitelű 200-asok fejlesztése zajlott. Csak papíron és makettben létezett a legkisebb elővárosi változatú 200-as, a 8,7 méter hosszú 208-as.
Elbúcsúzunk a régi Ikarusoktól: öt érdekesség, amit talán nem is tudtál róluk
Hamarosan Budapest is elbúcsúzik az ikonikus Ikarus típustól, velük együtt pedig a történelem egy darabkája is eltűnik a fővárosból.
Megépült viszont a szintén 8,7 méter hosszú 210-es távolsági modell, amelyben 37 dönthető ülést helyeztek el. A 210-es 80 milliméterrel alacsonyabb volt a kiindulási alapnak tekintett 250-esnél, így a busz súlypontja lejjebb került és ennek a süllyesztésnek köszönhetően a kerékjárati ívek belelógtak az oldalsó díszlécbe, ami ezek után hosszú ideig sajátossága volt a Székesfehérváron kifejlesztett 200-as Ikarusoknak, így jól meg lehetett őket különböztetni mátyásföldi társaiktól.
Szintén Fehérváron fejlesztették ki 1969-ben az egy méterrel hosszabb városi és elővárosi/távolsági típusokat, amelyek a 220-as és 230-as típusszámot kapták a keresztségben. A 220-as a 240/242-eshez hasonlóan 675 milliméteres padlómagassággal készült. Ez a busz is előremutató volt a maga nemében, ugyanis a 7500 kilogramm saját tömege miatt ideális lett volna az ekkor még sok helyen csak nyolc tonna teherbírású, belvárosi utakra. A busz sorozatgyártását akadályozta, hogy a motortérben kevés volt a hely a nagyobb és korszerűbb motorok beépítésére, ezért az elkészült prototípusba a Csepel D-614-es motorja került. Azonban a későbbi sorozatgyártáshoz már a Rába MAN licence alapján gyártott öthengeres motorját tervezték beépíteni. A győri járműgyártó végül nem vette sorozatgyártásba az új motort, ezért sem a városi/elővárosi 220-asból, sem a 250-es alapján készült 230-asból nem lett sorozatgyártás.
Kompromisszumokat kellett kötniük
Az Ikarus mérnökeinek kompromisszumokat kellett kötniük, ezért visszanyúltak az alapokhoz. Így az Ikarus 180 és 556 típusú buszoknál már bevált B tengely előtti, padló alá elhelyezett motorbeépítést választották. Ezzel a megoldással a 200-as városi változataiból már tudtak csuklós változatot is építeni, de a korábbi tervekkel ellentétben a 260-as szóló és 280-as csuklós típusok 920 milliméteres padlómagassággal készültek el. Az első 260-as 1970 elejére épült meg, néhány hónappal később pedig bemutatták az első 280-as csuklóst is.
Az 1971-es lipcsei vásáron minden díjat besöprő, 12 tagból álló, 200-as típuscsalád 1973-ra, a sorozatgyártás beindításakor, már csak három tagból, a 250-esből, a 260-asból és a 280-asból állt. Ekkorra már nyilvánvalóvá vált, hogy a típuscsalád alkalmas az újabb modellek kifejlesztésére és erre nagy szükség is volt, hiszen a KGST országok nagy érdeklődést mutattak az új és főként olcsó típusok iránt. Ezért nem sokkal később kiegészült a 200-asok családja, a Székesfehérváron kifejlesztett olcsóbb laprugós változatokkal, a 11 méter hosszú, farmotoros 255-össel és a szintén farmotoros elővárosi 266-ossal. Ugyancsak fehérváron fejlesztették ki a 250-es, egy méterrel rövidebb (11 méter) változatát, a légrugós 256-ost.
Az Ikarus mérnökeinek hiába voltak előremutató, a kor színvonalát bőven meghaladó műszaki újításai, a hazai és a KGST országok járműipari technológiai fejlettsége a 60-as évek végén, 70-es évek elején még nem tette lehetővé e járművek sorozatgyártását. Persze ezek a tervek nem a kukában végezték, a két gyáregység (Fehérvár és Budapest) kétszeresen is profitált belőle. Egyrészt azzal, hogy a 200-asok korszerűsítésénél, valamint a későbbi, főleg a 400-as típuscsalád kialakításakor ezeket a megoldásokat szem előtt tartották és fel is használták. Másrészt pedig a tervezés optimalizásával elérték, hogy a prototípusok alig néhány hónapnyi fejlesztési idő után már elkészülhettek. Itt kezdődik a majd 200 000-es darabszámú 200-as család világhódító útja, amelynek majdnem harminc évig tartott a gyártása. E sorozat, a mai napig a világ legnagyobb darabszámú autóbusz modellcsaládja.
Sorozatunkat a különleges kialakítású 200-asokkal folytatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
