Majdnem pontosan 51 évvel ezelőtt, karácsony előtt néhány nappal, 1971. december 20-án az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár ünnepélyes keretek között átadta a BKV-nak a GA 95-86 és GA 95-87 forgalmi rendszámú szóló Ikarus 260-as, valamint a csuklós Ikarus 280-as autóbuszokat. Ezzel kezdődött a 200-as Ikarusok hosszú budapesti karrierje.
Az elsők
Az első Ikarus 200-asok Budapestre érkezéséről így számolt be az aznapi Esti Hírlap: A 280-as csuklós busz hossza 16 és fél méter. Esetében harmincöt ülőhellyel és 112 állóhellyel számoltak a tervezők. Mikor találkozhatunk a forgalomban is a ma átadott két busszal? A nagyobbik a 12-es vonalára, a kisebbik a 144-es járathoz kerül, ötvenezer kilométert futnak úgynevezett vonalterhelési próbán.
![Az első két Ikarus 200-ast a mátyásföldi gyár udvarán adták át a BKV-nak (fotó: Ikarus)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671806_fc1ec6ae3ae07f1e471d728e5bd187e7_wm.jpg)
Az Ikarus 200-asok fővárosi megjelenése óriási előrelépést jelentett a nagyvárosi tömegközlekedés színvonalának emelése felé. Bár az is igaz, hogy az akkor új buszok 920 milliméteres padlómagassága sok kényelmetlenséget okozott az utasoknak, de a fényes és tágas utastér, valamint a menetkomfort kárpótolta a trambuszokhoz szokott utasokat. A komfortérzetet nagyban javították a légrugók és a Praga 2M70 típusú automata váltó, valamint a 192 lóerős, Rába-MAN D2156 HM6U típusú, hathengeres, fekvő motor, amelyet a busz padlója alá építettek be. Ezzel már nem jelentett problémát a budai hegyvidéki vonalak kiszolgálása sem.
![A BKV prototípus 280-asa az Ikarus-gyár udvarán (fotó: Ikarus)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671812_0df1865a47de3a629fb6684e4f5bd79c_wm.jpg)
Az első két prototípus 200-ast 1972-ben követte húsz darab 260-as, ebben az évben a BKV még vásárolt néhány tucat 556-ost és 180-ast is, de 1972 végétől már csak az új típust szerezte be a fővárosi közlekedési vállalat. Eleinte sok probléma volt a vele a BKV-nál. Főleg a motorokat és a váltókat kellett sűrűn nagygenerálozni, de sok gondot okozott az első években a korrózió is, hamar elrohadtak a 260-asok és 280-asok vázszerkezetei. Így az első néhány tucat budapesti 200-as alig 8-10 évig közlekedett a selejtezéséig. Az üzemeltetőnek sok bosszúságot okoztak eleinte a 200-asok, de a fővárosi utasok hamar megszokták az új típust. A köznyelvben a nagy oldalablakai miatt panorámás busznak nevezett Ikarus 260-asokat és 280-asokat nagyon megkedvelte a fővárosi utazóközönség. A BKV buszállománya 1979-től már száz százalékban 200-as Ikarusokból állt. A kék-szürke Ikarusok hosszú évekig a budapesti utcakép meghatározó járműveivé váltak.
![A legelső sajtós próbaúton a Városligetet is meglátogatta a két prototípus busz (fotó: MTI)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671816_a4ff00968ccedfd05b9f1791e670b394_wm.jpg)
A BKV 200-asainak evolúciója
Az Ikarus mérnökei - hol kényszerből, hol a felhasználói visszajelzések alapján - rengeteg módosítást hajtottak végre a 260-as és 280-as Ikarusokon. Budapest 1972-től egészen 1993-ig vásárolt 200-asokat. A prototípusok a 21 évvel később beszerzettekhez képest gyakorlatilag egyetlen egy ugyanolyan alkatrészt sem tartalmaztak. A leglátványosabb változás a motort, az ablakokat, az ajtókat, a sebességváltót, a kormányművet, a műszerfalat, valamint a belső és külső burkolatokat érintette a hosszú évek alatt. A legelső fejlesztések csak apró, főként esztétikai módosításokat tartalmaztak, mint például a díszlécek elhelyezése vagy az üvegek méretei. Ezekre az egyszerűbb gyártás és a KGST hiánygazdálkodása miatt volt szükség. Voltak olyan kisebb módosítások, amelyeket a BKV kérésére eszközöltek, mint például a nyitható ablakok és a kapaszkodórendszer kialakítása, vagy az utastér szofita izzóinak lecserélése fénycsövesekre.
![A BKV-nak készülő Ikarus 280-asok az Ikarusnál (fotó: Ikarus)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671818_06ebae58a6f5bfb9dbd9ed4a35cf725a_wm.jpg)
Az első igazán komoly faceliftet 1985-87 között több lépcsőben kapta meg a sorozat: a harmonikaajtókat bolygóajtókra, a trilextárcsás, gumibelsővel használható háromrészes felnivel szerelt futóművet belső nélküli, hagyományos lemezfelnis, kulcsos fékműködtetésű Rába futóművekre cserélték. Ezzel jelentősen, laikus szemmel is könnyen észrevehetően változott meg a buszok kinézete.
![Ikarus 280-as a Gellért hegy lábánál a 7-es vonalon (fotó: BKV)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671820_ae77a988c1a34a4c788f4f8a104d0818_wm.jpg)
Ezekkel a módosításokkal alaposan megnövelték a 200-as Ikarusok használhatóságát. Az ajtók jobban szigeteltté váltak, és jobb kilátást biztosítottak a sofőröknek, a vezetőfülke pedig ergonomikusabb lett. Az új futóművek alacsonyabb karbantartásigényűek és egyszerűbben szervizelhetőek lettek. A nyolcvanas évek közepére gyakorlatilag tökéletessé váltak a budapesti 200-asok. Ez nem is csoda, hiszen ahogy fentebb említettük, hat évig (az 1985-ben megjelent Ikarus 415-ös megjelenéséig) a BKV csak és kizárólag Ikarus 200-asokat üzemeltetett, és igen nagy tapasztalatot szerzet, mind az üzemeltetésben, mind a járművek felújításában. Ekkorra már az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 80-as évekre teljesen elavult a magas szervizigényű és megbízhatatlan Praga váltó, valamint a Rába-MAN motorok teljesítménye sem volt elegendő a buszok a mozgatásához.
![A 80-as évek elején szinte lehetetlen volt úgy budapesti utcaképet készíteni, hogy ne legyen rajta néhány 200-as Ikarus. Ezen a November 7. téren (ma Oktogon) készült fotón, mindjárt három is látható (fotó: Fortepan)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671858_a1cf8bf101cf24daa3d96abc8270a29e_wm.jpg)
Az Ikarus utolsó BKV-nak szánt 200-asai
A rendszerváltást követően az Ikarus végre megszabadulhatott a KGST országaiból származó silány alkatrészektől, és a legtöbb rossz minőségű alkatrészt le is cserélték a tőkés országokból származóra. Ezzel persze alaposan meg is drágultak a 200-asok. Ez idő tájt végre elkészült a Rába új D10-es motorja, amely erősebb, környezetbarátabb (már Euro 1-es) és megbízhatóbb volt, mint az elődje. Ezeken felül az Ikarus városi 200-asaiba már a ZF-től származó hajtott tengelyt és sebességváltót építették be. Ilyen módosításokkal érkezett 1993-ban 25 darab Ikarus 280-as, ami az utolsó új 200-as beszerzése volt a fővárosnak.
![Az Ikarusnál újították fel a köznyelvben „Girosznak” becézett Ikarus 280-asokat (fotó: BKV)](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671860_6f7fe27be17696f9af6c6ebdec217733_wm.jpg)
Bár nem teljesen új beszerzés volt, mégis idetartozik, hogy 1998-ban a BKV megbízta az Ikarust ötven darab jó állapotú 280-as teljes felújításával. Ez a fajta felújítás gyakorlatilag új buszok építését jelentette, a régi 280-asokból alig maradt valami. Az Ikarus által felújított buszok emblematikus járművei lettek a budapesti utcaképnek, ugyanis egyedi megjelenést kaptak, kívül-belül egyaránt. Belül a sárga kapaszkodók, a megszokottól eltérő ülőhely-elrendezés, a 400-as Ikarusokból ismert IMAG Halas ülések, a piros karakteres FOK-Gyem utastájékoztató rendszer tették jól felismerhetővé a programban részt vevő buszokat. Kívülről még nehezebb volt összetéveszteni ezeket a kocsikat a mezei 280-asokkal, ugyanis ezeknek a buszoknak az elejét pirosra fényezték, és minden oldalukra felkerült a fehér 7-173 Gyors felirat. Ezzel az egyedi arculattal jól felismerhetővé váltak a buszok, és mind az ötven hosszú ideig szolgált a gyors 7-es és 173-as vonalon.
![Az egyik utolsó budapesti Ikarus 280-as](https://kep.index.hu/1/0/4667/46671/466718/46671862_63a5e334abd73dbb8b0bcfbfa42ee3fe_wm.jpg)
A fővárosi közlekedési vállalat a beszerzések 22 éve alatt összesen 2401 darab Ikarus 260-ast és 1680 darab Ikarus 280-ast vásárolt.
Sorozatunkat az utolsó Ikarus 200-asokkal zárjuk. Felhasznált irodalom: A fővárosi autóbusz-közlekedés 100 éve.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Hírek
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.
- Hírek
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Hírek
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.
- Hírek
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.
- Közélet
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
- Hírek
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.
- Hírek
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.
- Hírek
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
- Gumidoktor
Legális-e a kisebb ET-s felni?
Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.
- Belsőség
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13
Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.
- Hírek
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.
- Hírek
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)