Rengeteg koncepció és tanulmány készült az autóipar kezdete óta, de kevés olyan izgalmas és érdekes akad, mint a Mazda Furai. Kár, hogy ilyen csúnya véget ért.
A kétezres évek közepén a Mazda egy erőteljes dizájnnyelvezettel kezdett kísérletezni, amely a Nagare (áramlás) nevet kapta. Az új, organikus formavilág a természet erőinek áramlásából merített ihletet: „Kezdésként tanulmányozni kezdtük a mozgást, és annak természetes környezetre gyakorolt hatását: ahogy a szél formálja a sivatag homokját, ahogy a víz áramlik az óceánfenéken és ahogy a láva folyik a hegyoldalon. A természetes mozgás hatással van az agyadra, és ezt akartuk megragadni az új Nagare dizájnnyelvezettel.” – összegzett a Mazda akkori főtervezője, az azóta már Teslákat rajzoló Franz von Holzhausen.

Az első igencsak szokatlan, Nagare ihletésű koncepcióautót 2006-ban mutatta be a márka, melyet a következő két évben még hat másik követett, mint a víz tematikájú Kiyora, vagy a levegő ihlette Taiki. A számos koncepció ellenére a Nagare csupán egyetlen sorozatgyártású Mazdán, a második generációs Mazda5-ön jelent meg, de ott sem működött igazán. A gyártó végül 2011-ben elengedte Nagarét, és az azóta is ünnepelt Kodo filozófiára váltott.
A sok furcsa Nagare koncepcióautó között azonban akad egy, amelyet a szakma azóta is az egyik legszebb és legizgalmasabb tanulmánynak tart az autóipar történetében. Ez a Furai (a „szél hangja”), melynél minden alkotóelem és elképzelés egy szemet gyönyörködtető egésszé állt össze.
Az autó egy kísérlet eredményeként jött létre, melyben a Mazda dizájnerei a versenyautóik és utcai modelljeik metszetét próbálták megtalálni. „Egy módot keresünk arra, hogy a Mazda Motorsport és a sorozatgyártású modelljeink közötti szakadékot áthidaljuk. A Furai küldetése, hogy kapcsolódási pontot találjon e két távoli világ között.” – nyilatkozta 2008-ban egy Mazda dizájner a Top Gear magazinnak.
És valóban: a Furai lehetne akár versenyautó, akár szupersportkocsi. A formája, felépítése, a pilótafülke kialakítása egy Le Mans-i prototípusra emlékeztet, ám egy versenyautóhoz képest túl sok rajta a látványos dizájnelem, a hatásos megjelenést szolgáló részlet. Ilyen a hangsúlyos orron elhelyezett jókora Mazda embléma, vagy mellette kétoldalt az áramló levegőt mintázó szalagok, melyek közé a fényszórókat is integrálták. Ezek az összefonódó, majd ismét eltávolodó díszítések hátul még hangsúlyosabban vannak jelen: szinte pókhálóként szövik be a kipufogó körüli teret. A vonalakban, élekben, részletekben van valami organikus, nem érződik olyan mesterkéltnek, mint sok koncepcióautó. Minden elem a többivel együttműködve tölti be a funkcióját: még az 55-ös rajszám sem véletlen. A tervezők így tisztelegtek az 1991-ben Le Mans-i 24 órást nyerő Mazda 787B előtt.
Ami azonban talán még izgalmasabb, hogy a Furai nemcsak egy látványos, kerekeken guruló szobor, hanem egy minden elemében kész, működő verseny- vagy sportautó volt. A modell egy valódi LMP2-es versenyautó, a Courage C65 alvázára épült, melybe egy speciális, kétliteres, három bolygódugattyús Wankel-motort szereltek. Ennek alapjául a 20B-REW kódjelű Mazda motor szolgált, melyet az amerikai Racing Beat alakított tisztán etanol üzeművé. A Furai teljesítménye így 450 lóerőre rúgott, melyhez a karbonszálas karosszériának hála pillekönnyű, 675 kilós súly társult.
A Mazda ráadásul nem csak kiállításokon akarta mutogatni, Laguna Secában és a Buttonwillow versenypályán éles teszteket is végrehajtottak vele. Ezek pontos céljáról sok az ellentmondás. Az egyik verzió szerint csak aerodinamikai és egyéb kísérleteket végeztek, ám más források szinte tényként kezelik, hogy a Mazda versenyezni akart a Furai-jal, és a tesztek valójában ezt készítették elő.
Az igazság valószínűleg sosem fog kiderülni, mivel az autó 2008-ban hirtelen eltűnt a nyilvánosság elől. Az utolsó információk még arról szóltak, hogy a világ autós médiumai közül elsőként a Top Gear próbálhatja ki a Furai–t, azonban ezt követően több éves csend következett, az autót pedig senki sem látta többé. A hosszú hallgatást végül maga a Top Gear törte meg: 2013-ban egy afféle beismerő vallomást tettek közzé arról, hogy a Furai elpusztult, mégpedig az ő kezeik között.
A beszámoló szerint több órányi tesztelés után már csak néhány képet akartak készíteni az autóról, mikor a fotósok lángokat vettek észre a motortérben. Innentől minden nagyon gyorsan történt: némi dudálás és kiabálás árán értesítették az autó pilótáját, aki azonnal megállt és kiugrott. Bár a helyszínen tűzoltók is jelen voltak, a terep egyenetlensége miatt csak későn vették észre a történteket. Végül alig nyolc perccel az első lángnyelvek után a Furai-ból csak egy füstölgő, kiégett roncshalmaz maradt.
A Mazda Advanced Design Studio szakemberei ezután összepakoltak és elszállították a maradványokat, melyek utóélete azóta is ismeretlen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
