Kövér, barna kartondobozzal a kezében állított be a futár a szerkesztőségbe, átvétel után izgatottan nyitottuk fel a jelöletlen téglatest fedelét. A nagy doboz egy nem sokkal kisebbet rejtett, arról már jól látszott, hogy miről is van szó. Egy Lego érkezett, méghozzá nem is akármilyen: a könnyfakasztóan gyönyörű versenyautó, vagyis a Peugeot 9X8 nem kevésbé látványos Technic változata. Összeraktam, lefotóztam.
A Peugeot 9X8-at az utóbbi idők egyik legszexibb versenyautójának tartom: szinte már felháborító, hogy mennyire dögös, gyakorlatilag nincs egyetlen béna pontja se. Mindez onnan nézve különösen bravúros, hogy a Hypercar kategória nem hagy túl sok teret a dizájnereknek, a Peugeot-nál mégis megoldották, hogy a versenyautójuk esztétikai élményként is tökéletes legyen.
Ez már a bevetésre kész Peugeot 9X8
Az idei Le Mans-i 24 órásról még épp lemarad a csapat, de júliusban rajthoz állnak az új autóval Monzában.
A harmonikus, egyszerre lágy és maszkulin kasznit már akkor is megérte megrajzolni, ha soha egy métert nem megy pályán, hiszen szoborként is hibátlan. Arra a Legónál is rájöttek, hogy faragatlanság lenne, ha a 9X8 nem kapna egy apró elemekből álló, dán interpretációt.
Világító lámpákkal támad Peugeot 9X8 LEGO szett
A kész modell fél méter hosszú, és tele van részletekkel.
Ugyanakkor különös módot választottak: a Peugeot-t nagyrészt nem pattanós kockákból, hanem stiftekből, tengelyekből, és egyéb, alakkal záró alkatrészekből lehet összerakni, a készlet ugyanis Technic. A hatalmas dobozon lévő kép és sajtófotók alapján a tervezők baromi jó munkát végeztek: a finoman ívelő kaszni kockákból összerakva is parádésan néz ki, nagyon szépen kiadja a versenyautó vonásait.
Ettől még kíváncsi voltam, hogy mindez mit mutat a valóságban, nekiláttam hát összerakni. A dobozból tizenhét kisebb zacskó és egy félelmetes méretű összeszerelési útmutató borult az asztalra. A vaskos könyv - itt virtuálisan át tudod lapozni - nagyjából egy centi vastag, 376 oldalon, 611 lépésen keresztül magyarázza, hogy miként lesz az elemekből Peugeot.
Összesen 1775 elem van az átlátszó zacskókban, amiket öt külön csoportra osztottak fel a Legónál. Ez azt jelenti, hogy egyszerre csak az azonos számúakat kell kibontani, így nem borítja el az asztalt hirtelen túl sok alkatrész.
Rég raktam össze nagy Technic-et – legutóbb a 8460-as darus alternatív változatát, de az is vagy tíz éve volt –, ezért meglepett, hogy milyen elképesztő mennyiségű stift, tengely és egyéb, különleges fazonú apró kötőelem van egy ilyen készletben. Arra azonban gondoltak, hogy ezek színesek legyenek, hogy a sok darab között a leírásban és az asztalon is könnyebb legyen őket azonosítani.
Így se nehéz elveszni a térbeli formák összevisszaságában, komoly odafigyelést igényel a dolog. Mivel viszonylag rutinosan legózok, és szeretek is, ezért úgy saccoltam, hogy nagyjából 4 óra alatt lehetek kész, ami a vaskos útmutató és a rengeteg lépés ismeretében optimista becslés volt. Végül majdnem pontosan 5 óra alatt lett kész a 9X8.
Bár azt tudtam, hogy a kész autó 50 centi hosszú lesz, már menet közben is meglepett, hogy ez a valóságban mennyivel nagyobb, mint ahogy azt gondoltam: a produktum monumentális lett. Utóbbival összecseng, hogy legalább annyival királyabb élmény volt elveszni az alkatrészek tengerében, mint amennyivel testesebb lett az autó a vártnál. Mélyen megnyugtató, egyben baromi szórakoztató volt megépíteni a gigantikus Peugeot-t.
Az összeszerelésről time lapse is készült:
A végeredmény a valóságban is gyönyörű: sokkal jobban mutat, sokkal hatásosabb élőben. Összesen két, nagyobb levélnyi matrica került rá, de a matt szürke kasznit nem csak előbbiek, hanem a neonzöld részletek, illetve a sötétben foszforeszkáló menetfények is hatásosan feldobják. A Technic 9X8 egyértelműen az igazán jól sikerült készletek közé tartozik, és nem lepne meg, ha később gyűjtői klasszikus lenne belőle.
A Technic szetteknél már régen is cél volt, hogy megmutassák a tárgyak működését. Ez itt sincs másképp: rengeteg részlete a valóságban is hasonlóan működik, mint az igazié. Vannak differenciálművek, kardántengelyek, sőt, még a V6-os, duplaturbós motor is forog. Utóbbinál direkt nincsenek hengerfejek és karter, így alulról a főtengely, felülről a dugattyúk mozgását lehet megfigyelni. Nyílnak az ajtók, nyílik az első rész, illetve egyben levehető a hatalmas géptető is.
Elöl és hátul is komplex, független futóművet raktam össze, amikhez tengelyenként egy, központi rugóstag kapcsolódik. A kormánymű is igen érdekes: legós szokásnak megfelelően a Peugeot tetejére került egy elem, amit forgatva irányba fordulnak az első kerekek, ebben eddig nincs semmi extra.
Az viszont szokatlan, hogy a vezetőfülkében lévő kormánnyal is lehet irányítani az autót. Utóbbit úgy oldották meg, hogy a fogasléchez két fogaskerék csatlakozik, amik két áttételrendszeren keresztül kapcsolódnak a kormányhoz és a tetőn lévő, forgatható elemhez. Nem kell váltani a két mód között, egyszerre működnek.
Miután összeállt a hatalmas Peugeot, majd kisgyerekként elámultam rajta, hogy mennyire menő, ahogy ennyi minden működik rajta, már csak egy dolog volt hátra: a fotózás, hogy ti is meg tudjátok nézni, hogy mennyire jól néz ki. Végig az volt a terv, hogy a képek átadják az autóverseny hangulatát, hiszen az eredeti változat se egy utcai autó.
Épp a Hungaroringen volt dolgom, ahol a GoKart Center tulaja volt olyan jó arc, hogy beengedett a lekicsinyített pályára garázdálkodni. Az apró kanyarok és kicsi felfestések méretben egészen stimmeltek, és az autó statikus mivolta ellenére is váratlan dinamikát adtak a képeknek.
Még mindig rohadt jó dolog legózni, és biztosan nem véletlen, hogy ennyi új, óriási szett készül, amiket egyértelműen felnőtteknek szánnak. A világ úgyis rohan, a teendők úgyse fogynak el soha, ezért nagyon jó néha megállni, és szánni pár órát az alkotásra. Biztos nem én vagyok az egyetlen, akinek felettébb lélekemelő, megnyugtató, és egyszerre szórakoztató élmény ez. Kár, hogy ehhez általában annyi pénz kell, mint amennyi egy kisebb ország GDP-je, mert legszívesebben megvenném az összeset.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
