Pályára vittem a Peugeot versenyautóját

Lego Peugeot 9X8 24H Le Mans Hybrid Hypercar

2023.12.22. 17:59

Kövér, barna kartondobozzal a kezében állított be a futár a szerkesztőségbe, átvétel után izgatottan nyitottuk fel a jelöletlen téglatest fedelét. A nagy doboz egy nem sokkal kisebbet rejtett, arról már jól látszott, hogy miről is van szó. Egy Lego érkezett, méghozzá nem is akármilyen: a könnyfakasztóan gyönyörű versenyautó, vagyis a Peugeot 9X8 nem kevésbé látványos Technic változata. Összeraktam, lefotóztam.

A Peugeot 9X8-at az utóbbi idők egyik legszexibb versenyautójának tartom: szinte már felháborító, hogy mennyire dögös, gyakorlatilag nincs egyetlen béna pontja se. Mindez onnan nézve különösen bravúros, hogy a Hypercar kategória nem hagy túl sok teret a dizájnereknek, a Peugeot-nál mégis megoldották, hogy a versenyautójuk esztétikai élményként is tökéletes legyen.

Kapcsolódó
Ez már a bevetésre kész Peugeot 9X8

Ez már a bevetésre kész Peugeot 9X8

Az idei Le Mans-i 24 órásról még épp lemarad a csapat, de júliusban rajthoz állnak az új autóval Monzában.

A harmonikus, egyszerre lágy és maszkulin kasznit már akkor is megérte megrajzolni, ha soha egy métert nem megy pályán, hiszen szoborként is hibátlan. Arra a Legónál is rájöttek, hogy faragatlanság lenne, ha a 9X8 nem kapna egy apró elemekből álló, dán interpretációt.

Kapcsolódó
Világító lámpákkal támad Peugeot 9X8 LEGO szett

Világító lámpákkal támad Peugeot 9X8 LEGO szett

A kész modell fél méter hosszú, és tele van részletekkel.

Ugyanakkor különös módot választottak: a Peugeot-t nagyrészt nem pattanós kockákból, hanem stiftekből, tengelyekből, és egyéb, alakkal záró alkatrészekből lehet összerakni, a készlet ugyanis Technic. A hatalmas dobozon lévő kép és sajtófotók alapján a tervezők baromi jó munkát végeztek: a finoman ívelő kaszni kockákból összerakva is parádésan néz ki, nagyon szépen kiadja a versenyautó vonásait.

Ettől még kíváncsi voltam, hogy mindez mit mutat a valóságban, nekiláttam hát összerakni. A dobozból tizenhét kisebb zacskó és egy félelmetes méretű összeszerelési útmutató borult az asztalra. A vaskos könyv - itt virtuálisan át tudod lapozni - nagyjából egy centi vastag, 376 oldalon, 611 lépésen keresztül magyarázza, hogy miként lesz az elemekből Peugeot.

Összesen 1775 elem van az átlátszó zacskókban, amiket öt külön csoportra osztottak fel a Legónál. Ez azt jelenti, hogy egyszerre csak az azonos számúakat kell kibontani, így nem borítja el az asztalt hirtelen túl sok alkatrész.

Rég raktam össze nagy Technic-et – legutóbb a 8460-as darus alternatív változatát, de az is vagy tíz éve volt –, ezért meglepett, hogy milyen elképesztő mennyiségű stift, tengely és egyéb, különleges fazonú apró kötőelem van egy ilyen készletben. Arra azonban gondoltak, hogy ezek színesek legyenek, hogy a sok darab között a leírásban és az asztalon is könnyebb legyen őket azonosítani.

Így se nehéz elveszni a térbeli formák összevisszaságában, komoly odafigyelést igényel a dolog. Mivel viszonylag rutinosan legózok, és szeretek is, ezért úgy saccoltam, hogy nagyjából 4 óra alatt lehetek kész, ami a vaskos útmutató és a rengeteg lépés ismeretében optimista becslés volt. Végül majdnem pontosan 5 óra alatt lett kész a 9X8.

Bár azt tudtam, hogy a kész autó 50 centi hosszú lesz, már menet közben is meglepett, hogy ez a valóságban mennyivel nagyobb, mint ahogy azt gondoltam: a produktum monumentális lett. Utóbbival összecseng, hogy legalább annyival királyabb élmény volt elveszni az alkatrészek tengerében, mint amennyivel testesebb lett az autó a vártnál. Mélyen megnyugtató, egyben baromi szórakoztató volt megépíteni a gigantikus Peugeot-t.

Az összeszerelésről time lapse is készült:

A végeredmény a valóságban is gyönyörű: sokkal jobban mutat, sokkal hatásosabb élőben. Összesen két, nagyobb levélnyi matrica került rá, de a matt szürke kasznit nem csak előbbiek, hanem a neonzöld részletek, illetve a sötétben foszforeszkáló menetfények is hatásosan feldobják. A Technic 9X8 egyértelműen az igazán jól sikerült készletek közé tartozik, és nem lepne meg, ha később gyűjtői klasszikus lenne belőle.

A Technic szetteknél már régen is cél volt, hogy megmutassák a tárgyak működését. Ez itt sincs másképp: rengeteg részlete a valóságban is hasonlóan működik, mint az igazié. Vannak differenciálművek, kardántengelyek, sőt, még a V6-os, duplaturbós motor is forog. Utóbbinál direkt nincsenek hengerfejek és karter, így alulról a főtengely, felülről a dugattyúk mozgását lehet megfigyelni. Nyílnak az ajtók, nyílik az első rész, illetve egyben levehető a hatalmas géptető is.

Elöl és hátul is komplex, független futóművet raktam össze, amikhez tengelyenként egy, központi rugóstag kapcsolódik. A kormánymű is igen érdekes: legós szokásnak megfelelően a Peugeot tetejére került egy elem, amit forgatva irányba fordulnak az első kerekek, ebben eddig nincs semmi extra.

Az viszont szokatlan, hogy a vezetőfülkében lévő kormánnyal is lehet irányítani az autót. Utóbbit úgy oldották meg, hogy a fogasléchez két fogaskerék csatlakozik, amik két áttételrendszeren keresztül kapcsolódnak a kormányhoz és a tetőn lévő, forgatható elemhez. Nem kell váltani a két mód között, egyszerre működnek.

Miután összeállt a hatalmas Peugeot, majd kisgyerekként elámultam rajta, hogy mennyire menő, ahogy ennyi minden működik rajta, már csak egy dolog volt hátra: a fotózás, hogy ti is meg tudjátok nézni, hogy mennyire jól néz ki. Végig az volt a terv, hogy a képek átadják az autóverseny hangulatát, hiszen az eredeti változat se egy utcai autó.

Épp a Hungaroringen volt dolgom, ahol a GoKart Center tulaja volt olyan jó arc, hogy beengedett a lekicsinyített pályára garázdálkodni. Az apró kanyarok és kicsi felfestések méretben egészen stimmeltek, és az autó statikus mivolta ellenére is váratlan dinamikát adtak a képeknek.

Még mindig rohadt jó dolog legózni, és biztosan nem véletlen, hogy ennyi új, óriási szett készül, amiket egyértelműen felnőtteknek szánnak. A világ úgyis rohan, a teendők úgyse fogynak el soha, ezért nagyon jó néha megállni, és szánni pár órát az alkotásra. Biztos nem én vagyok az egyetlen, akinek felettébb lélekemelő, megnyugtató, és egyszerre szórakoztató élmény ez. Kár, hogy ehhez általában annyi pénz kell, mint amennyi egy kisebb ország GDP-je, mert legszívesebben megvenném az összeset.

Az oldalról ajánljuk

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

1 órája
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02