Az Audi győri főnökei ugyanúgy TT-re vadásznak, mint te
Az Audi Hungaria karácsonyi vacsoráján egy asztalhoz ültettek Les Zoltán járműgyártásért felelős igazgatóval, valamint Robert Buttenhauserrel, aki szintén igazgatósági tagként a győri motorgyártásért felel. Hamar az első Audi TT-re terelődött a beszélgetésünk.
1998 októbere és 2023 novembere között összesen 662 000 darab Audi TT Coupé és Roadster készült Győrben. A gyár fejlődését mutatja, hogy míg az első generáció festett karosszériái még Ingolstadtból vonatoztak az Audi Hungaria csarnokaiba, 2013-tól már a teljes folyamat, vagyis a préseléstől a festésen át az összeszerelésig minden Győrben zajlott.
Az ikonikus 8N-széria közel áll a szívemhez. Részben azért, mert az autóipar átlagát ismerve példamutatóan bátor terméknek tartom. Másrészt pedig azért is, mert néhány éve nagyon jót beszélgettem Freeman Thomas amerikai formatervezővel, az Audi TT szellemi atyjával. Amit Ferdinand Piëch direkt utasítására létrehoztak úgy, hogy közben nem is Thomas volt az Audi dizájn feje, tényleg maradandó lett, mind a meglévő platformra épülő technikai komplexitás, mind a kortárs ipari formatervezés szempontjából.
Első generációs TT-ből végül 269 498 készült Győrben, a folyamatra és a tanulási görbére pedig jól emlékszik Les Zoltán, jelenleg a járműgyártásért felelős, valamint Robert Buttenhauser, a három éve a motorgyártást irányító igazgató is. Mi több, eltérő taktikákkal ugyan, de mindketten épp egy eredeti TT beszerzésén tanakodnak, ami kellően mulatságos a karrierjük fázisainak ismeretében.
Úgy alakult, hogy az Audi Hungaria karácsonyi vacsoráján a sajtós helyett az igazgatósági asztalhoz ültettek egy másik gazdasági újságíróval együtt. Ez annyit jelentett, hogy az asztalnál ülő hét emberből csupán mi ketten nem mondtunk beszédet azon az estén, hiszen a többiek a vezérkar tagjaiként kötelezően készültek pár gondolattal.
Még fontosabb, hogy míg jobbomon az autógyártásért felelős gépészmérnök, balomon a motorgyártásért felelős gyártástechnológus főnök foglalt helyet, így a feszengés és értelmetlen udvariassági körök helyett hamar a lényegről, vagyis az autókról kezdünk el beszélgetni. Eközben Robert Buttenhauser megmutatta nekem a képet, mely a belsős poén szerint a világ legjobb fotója. Erről a kompozícióról van szó, mely róla és Les Zoltánról készült Győr főterén, a tökéletes fényben az RS különkiadással, a TT huszonötödik évfordulóját ünnepelve:
Az Audi Hungaria közben elmúlt harminc is, az élet pedig 2024-ben sem lassít. Ha a lényegről akarunk beszélni, két dolog zajlik: az egyik, hogy míg a belsőégésű motorok gyártása fokozatosan háttérbe szorul, az Audi és a Porsche számára párhuzamosan készülő PPE villanymotorok gyártósora már pörög, és egyre jobban közelít a kitűzött volumen eléréséhez is.
Elektromos hajtásláncokat gyártani más műfaj. Sok az automatizált folyamat, a sorokon pedig több manuális gépre van szükség a csapágyak és mágneses elemek összeszereléséhez. A másik nagy falat, hogy jön a Cupra Terramar, az első VW crossover, mely nem Audiként hagyja el a győri gyárat.
Elvileg az utolsó belsőégésű Cupra modell, de győri szempontból sokkal fontosabb részlet, hogy nem alumíniumból van, valamint kabrió sem lesz belőle. Magyarul egyszerűbb gyártani, a TT után pedig gyártástechnológiai szempontból maradt egy űr. Valami véget ért, valami fáj. Közben pedig a munkahelyeket is meg kell tartani, ami óriási felelősség nagyjából 12 000 közvetlen munkatárssal.
Les Zoltán a hivatalos életrajza szerint 1997-ben szériatervezőként kezdte Audi Hungaria járműszereldéjében, hogy aztán három év múlva már a részleg vezetőjeként folytassa. Nem kérdés, hogy az első TT volt karrierje egyik legszebb kihívása.
A német Robert Buttenhauser gyártási és minőségbiztosítási frontról érkezett, az Audinál pedig 1995-ben kezdett. Ma a motorgyártásért felel Győrben, az Autobianchim hallatán felbuzdulva pedig örömmel mutatta meg telefonján gyönyörű Karman Ghiáját, eredeti Fiat 500-asát és Porsche 997 4S-ét is. Remek trió széles sebességtartományban gyűjtött élményekhez. A fejtörést csupán az okozza, hogy Robert most egy kései 8N-es TT is keres, lehetőleg a 237 lóerős TT quattro Sport kiadásból, vagy legalább valamelyik hasonlóan felpaprikázott 1,8-as verzióból.
A mostanában csapatával a Cupra Terramar gyártására készülő Les Zoltán a honlap szerint szabadidejében motorozik, evez vagy triatlonozik. Még fontosabb, hogy talán nem képez direkt konkurenciát Robert Buttenhauser TT-vadászatának, hiszen félig titkon a 3,2-es VR6-os TT Quattro az igazi kiszemeltje. Már ha összejön, mivel épp a finn használtpiacot figyeli, mivel ott szerinte a nagyon rövid nyári szezonnak hála megkíméltek a sportautók. Az itthon eladó TT-k kapcsán már kevésbé lelkes, a keresés tehát nemzetközi marad.
Tényleges tanulság nincs. Feltehetően járt volna céges kedvezmény mindkettőjüknek az első TT gyártási ciklusa alatt is, ám eltérő ütemben érünk abba az élethelyzetbe, hogy egy korábbi munkánkból esetleg hobbit is csináljunk. Illetve mindig az kell, ami már nincs.
Viszont ha épp a skandináv TT-kínálatot vizsgálod, esetleg a legjobbnak tűnő 8N Quattro tűnik el érzésre túl hamar a nyugat-európai piacok hirdetései közül, már tudod, ki írják ugyanazt a böngészőbe a kávészünetek alatt. Két győri fickó, akiknek az egyike valójában pécsi, a másikuk pedig a bajor kisváros, Fürth gyermeke. Onnan még Ingolstadt is csak egy százas.