A legjobb csigabusz – Szabadság, Boldogság, Lovagiasság, T2
A Volkswagen T2 minden korosztály számára üdítő látvány. Sokan álmodoznak arról, hogy ilyennel nekivágjanak egy kempingezős, hosszú kirándulásnak. Ezen álmokban viszont egy közös pont van: az ember egy szűkebb körrel akarja ezt az élményt megosztani. Szilárd viszont nem tartozik ebbe a körbe, ő mindenkivel megosztja az élményt.
Délután kettőkor már pont annyira erősen tűz a nap, hogy mindenki a fák és fedett teraszok árnyékában keresse menedékét, a sziesztát. A taliándörögdi Lőke-kúria falusi házai által közrefogott füves udvar ilyen szempontból maga a paradicsom, hiszen van büfé, hideg fröccs és árnyék. Ebben az idillben pihent a családok között Szilárd narancssárga-fehér Volkswagen T2-ese, tetején egy szörfdeszkával. Hátsó tolóajtaja nyitva volt, benne lévő ágyon egy lány pihent.

A T2 közelébe érve Szilárd üdvözölt és kérte, hogy üljünk be az étkező részbe beszélgetni, ugyanis a lány aki a T2-ben pihen a Művészetek Völgye egyik önkéntese és kellett neki egy hely, ahol tud egy picit ejtőzni – Szilárd pedig szívesen felajánlotta a kisbuszát.
Amíg a szieszta végére vártunk, beszélgettünk a T2-ről. A kisbusz eredetileg az osztrák autópályamérnökség munkaeszköze volt. Amikor az autót nyugdíjazták, '92-ben Magyarországra került Szilárd egyik barátjához, aki éveken keresztül utazott vele, karbantartotta, rendbe rakta. Viszont egy negatív élmény után eladta a járművet Szilárdnak, aki már korábban beleszeretett ebbe a T2-be, így nagyon boldog volt, hogy ő lett az új tulajdonosa. Az, hogy ez a kapcsolat mennyire bensőséges a T2-vel, jól demonstrálja, hogy Szilárd szerint az autóval új családtagja lett. Ennek lassan tíz éve, a kisbusz pedig – előző tulajához hasonlóan – gondoskodó kezekbe került.
A tíz év alatt újra lett fényezve, megkapta egy Twingo harmónikatetejét, egy kis szekrényt is belefabrikáltak, valamint rengeteg személyes mementó, matrica és egy régi lyukasztó is helyet kapott a kabinban. A T2 jó állapotban van, de nem egy muzeális darab.
Az autót főként fesztiválozáshoz, kempingezéshez használják nyáron. A Kolorádón is kint voltak, akkor találkoztam először Szilárddal és négykerekű társával, most pedig a Művészetek Völgyén, de itt már nem csak egy mozgó ház szerepét tölti be a T2, hanem "ő" az önkéntes csigabusz is.
Művészetek Völgye és a csigabusz
A Művészetek Völgye egy tíznapos fesztivál, amit három faluban tartanak egyszerre: Kapolcson, Taliándörögdön és Vigánpetenden. Mivel mindhárom faluban vannak programok, de csak Kapolcs és Vigánpetend közti táv mondható sétatávolságnak (kb. 2 km), ezért a fesztivál idején úgynevezett csigabusz-járatokat üzemeltetnek, amelyek a falvak közt közlekednek.
Ez papírforma szerint egy remek megoldás, viszont egy műszaki probléma is hamar megboríthatja a menetrendet, ráadásul a nagyszínpados fellépések előtt feljutni egy buszra elég nagy kihívás. Ilyenkor egy Taliándörögdön ragadt fesztiválozónak pedig dönteni kell: lesétál öt kilométert a tűző napon, megvárja és rajta lesz a következő buszon vagy stoppol és közben reménykedik, hogy még időben odaér a koncertre.
Nem menetrend szerinti járat
Beszélgetésünket két fiatal lány szakította félbe, akik illedelmesen jelezték, hogy elmennének Kapolcsra ebédelni. Szilárdot nem kellett meggyőzni, kérte várjuk meg a busznál és mindjárt indulunk is. Amíg vártunk rá, megjelent Szilárd egyik ismerőse és a T2-nek támaszkodva gitározni és énekelni kezdett – ennél hippibb dolgot egyhamar nem látok, az biztos.
Pár perc múlva Szilárd is megkerült, gyorsan helyére tette az üléseket, jelezte, hogy mindnyájan szálljuk be, irány Kapolcs. A T2 pöccre indult, de pont mielőtt kigurultunk volna az útra egy srác megállított minket, hogy vigyünk el egy táskát Vigánpetendre. Csomagátvétel megtörtént, most már tényleg úton voltunk Kapolcsra. A Twingo-tető miatt tűz rám a nap, de az onnan jövő huzat miatt nincs melegem, leégni már a délelőtti lófrálásba leégtem, szóval nem zavart. A kocsiban hangosan szól a Tui Dub, a fíling már teljes, hátul mind mosolygunk.
Ahogy beértünk Kapolcs központjába a lányok megköszönték az utat és kiszállatak, Szilárd pedig egy percet sem pihent, egyből beállt a buszmegállóba, ahol megkérdezte az egyik ott várakozó társaságot, hogy merre mennének, elvisszük őket. Taliánra mennek a kocsmakvízre, pont négyen voltak – ahogy mi is –, vagyis befértek a nyolcszemélyesbe.
Visszaértünk Taliándörögre, ahol Szilárd a helyi kisbolt mellett megállt, hogy vegyen ezt-azt. Viszont nem csak elemórzsiával tért vissza, hanem két potyautassal is, akik Kapolcsra mennének. Odafele útbaesett a buszmegálló, T2-ben még volt két hely, vagyis felvettünk még két embert. Majd Vigánpetendre vittünk egy fiatal és a kisbusz hangulatától nagyon vidám párt. Ott leadtuk a még az induláskor felvett csomagot és megpihentünk egy kicsit.
Szilárdnak ez már a negyedik Művészetek Völgye, amin végig ott van, de csak a harmadik, ahol buszoztat is. Beszélgetésünk során realizálódott bennem, hogy ő nem hivatalos csigabuszos, a szervezők nem kérték rá, nem kap érte semmit, csak azért csinálja, mert szeret segíteni. Azt a típusú embert láttam benne, aki megköszöni, ha segíthet. Elmondása szerint a T2 egy olyan élmény, amit nem érdemes megtartani önmagának, mindenkinek szívesen ad belőle.
Előző nap mintegy száz fesztiválozót fuvarozott a T2-ben és ez nem túlzás, hiszen a vele töltött három óra alatt 27 különböző fesztiválozóval utaztam, beszélgettem, akik között voltak fiatalok, öregek, baráti körök, szerelmes párok, boldog családok. A sokszínű társaságban egy közös pont volt: imádták a T2-t és annak hangulatát, valamint hálásak voltak Szilárdnak, hogy saját idejét arra áldozza, hogy a többieknek egy picit jobb és kényelmesebb legyen.

Miután elköszöntünk egymástól Taliándörögdön öt óra magasságában, Szilárd továbbment furikázni. Még aznap távolról láttam, a kapolcsi nagyszínpadhoz vezető útnál este 10-kor, ahogy éppen négyen szállnak ki a T2 hátuljából hangos köszöngetések közepette. A látvány pedig boldoggá tett, már csak azért is, mert Szilárd arra használja az autót, amire annó kitalálták, valamint, hogy vannak még ennyire jószívű emberek körülöttünk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
