Imitálja a vénséget

Hurtan Author – 2018.

2024.08.18. 06:06

Unod a Chrysler PT Cruiser Cabrioleted? Szereted a régi stílust? Ha elviszed Spanyolországba, a Hurtannál mindkét kérdésre kínálnak megoldást.

Hagyomány és technológia. A Hurtannál a legklasszikusabb és legidőtállóbb kézműves hagyományok ötvöződnek a legmodernebb motorokkal és megoldásokkal. Ez az összeolvadás lehetővé teszi számunkra, hogy a prémium járműveket egyedi stílussal és korszerű technológiával keltsük életre a legigényesebb vásárlók számára.

Kézműves mestereink minden egyes darabot kézzel építenek össze, úgy, mintha az ékszer lenne. Teljesen személyre szabott kivitelben készül minden egyes járművünk, amelyekben az innováció, a hagyomány és a divat egyesülése után egyedi és exkluzív megjelenést érünk el. Olvasható az akár filozófiaként is felfogható spanyol Hurtan gyártó oldalán, mit, s hogyan gyártanak.

Talán a miértekre nem ad elsőre választ az oldal, azok megértéséhez jobban el kell merülni a márka történetében. Annak a márkának a történetében, amelyre az amatőrök távolról rácsodálkoznak, a veterán járművek szerelmesei pedig legyintenek – elsőre azt gondolja mindegyik, ezt senkinek sem lehet eladni, mivel egyik kör sem vásárolna ilyet. Az első az újban és a modernben hisz s nem is engedheti meg magának, a másodikat pedig kinéznék a veterános haverjai, ha ilyennel jelenne meg.

Ennek ellenére mégis van egy kör, amelynek egy Hurtannal igenis ki tudják elégíteni a vágyait, ugyanis a márka több mint harminc éve létezik és működik, készít saját jármű átépítéseket. „Ügyfeleink az autó szerelmesei. Nem kifutott modelleket akarnak, hanem olyan autókat, amelyekkel nem mindenki rendelkezik” – mondja Juan Ignacio Hurtado Salas, a márka egyik mai vezetője, az alapító fia.

A szintén Juan névre keresztelt alapító, a most 81 éves Juan története Juanito-ként kezdődött, aki egy soványka andalúz fiú volt, aki kartondobozból és drótokból készített autót magának. „Kisgyerekként apám szerszámosládájából kivett eszközökkel játszottam. Mindig is szerettem volna saját autót építeni" – mesélte Juan. A hatéves autó-kézműves motorzajokat imitálva órákon át autókázott kreálmányával, miközben arról álmodott, hogy majd egyszer, fémlemezből igazi autót készít. Ebből született a Hurtan, a vaslemez helyett műanyagból, de bőrből és fából, egy bevált és modern műszaki alapra épített régieskedő jármű.

Juan sohasem adta fel gyerekkori álmát, sőt, egyre közelebb ért hozzá, hogy saját autója legyen. Akkor is az járt az eszében, amikor tizenkét évesen kazángyáros édesapjának segített a műhelyében, vagy amikor 15 évesen teherautó fülkéket épített egy Barcelona melletti gyárban, avagy amikor huszonévesen feldarabolta a kétajtós Seat 600 karosszériáját, hogy négyajtós Seat 800-ast készítsen belőle. Majd 1970-ben – 27 évesen – Juan megépítette első Hurtan prototípusát. Nem volt vele elégedett, így félregurította. Közben egy fémlemez műhelyt vezettet, majd eltelt 22 év s elérkezett a pillanat, amikoris az autodidakta férfi belevágott!

Bízott saját megérzéseiben, kitalálta mire van kereslet, felmérte a kockázatokat, s megvalósította járműveit – ezek a tulajdonságok és képességek a Hurtadók sikerének titkai. Juan ugyanis 1992-ben alapította a céget, felismerte, hogy akkoriban volt az autópiacnak egy olyan szegmense, amely rést kínál számára: a napfényes Spanyolországban addig nem volt hazai kabriolet!

Juan gyermek- és ifjúkorának évtizedeiben találta meg az ihletet esküvői autója karosszériájának kialakításához. Egészen pontosan az 50-es, 60-as évek filmjeiben, amelyekben a főszereplők az MG, a Morgan vagy a Triumph különböző modelljeiben autóztak. „Szenvedélyes híve vagyok a klasszikus karosszériáknak, imádom a megjelenésüket” – meséli Juan Hurtado Gonzalez. Nem csoda, hogy a Hurtan első modelljei a spanyol Morgan néven váltak ismertté, rá hasonlítanak. Nagyon rá hasonlítanak. Mellesleg ezek már OT rendszámtábla viselésére jogosultak - Spanyolországban... 

Érdekes mellékszál, hogy a Real Madrid is felvette a kapcsolatot a kis andalúz céggel. A világhírű spanyol főváros labdarúgó klubjának képviselője azzal a szándékkal kereste fel Hurtadóékat, hogy a T2-esből készítsenek számukra limitált kiadást, némi dizájnmódosítással de a Real klub emblémájával, úgy, hogy azt a futballklub árusítsa. A családi tanács végül hosszas mérlegelés után elutasította a kérést. Féltek attól, hogy más klubok, különösen az FC Barcelona szurkolói elfordulnának a márkától. A fő típusokból – a Roadster T2-esből –, amit Juan senior talált ki, 2002-ig összesen 463 darabot gyártottak a Renault 4-es alapra épülő két- és négyüléses autókból. Aztán a szennyezőanyagokkal és a biztonsággal kapcsolatos megnövekedett EU-követelmények miatt lehetetlenné vált a kocsik forgalomba helyezése.

Ma már egyértelmű, hogy a cégalapító kitartása meghozta gyümölcsét. A T2 sikert aratott, akárcsak az utódmodell, az Albaycí. A 2004-ben piacra dobott roadsterből még Albert, monacói herceg is vásárolt egyet. Közben több típust is gyártottak az elmúlt évtizedekben, sőt, a testvérek egy Fiat Ducato alapú teherautót is felvettek programjukba. A lekerekített karosszériájú Route 44 az Airstream lakókocsik dizájnját hozza.

A Hurtan céget egyébként manapság már a márkaalapító gyermekei Rosa, Francisco és a fent már idézett Juan Ignacio vezetik, s ők a tulajdonosok is. Sőt, már ők is gyermekeiket a cég jövőbeni átvételére készítik fel, gépészmérnök növendékek s MBA-t tanulnak. Mivel a jövő nem csak a múltból állhat, a cégalapító gyermekei évek óta folyamatosan bővíti a modellkínálatot, megalapítottak egy elektromos autókkal foglalkozó almárkát, a Velanturt. El is készült az első modelljük prototípusa.

Németországban Thomas Kummert alapította meg a Hurtan márkaklubot. Egyféle coach ő, tanácsot ad, segít a megrendelésekben, a papírmunka intézésében – klubtársaival együtt. Ezt, a fényképezett Hurtan Authort is ő használja – aki szeretne egyet rendelni, ezt is kipróbálhatja nála.

Amikor gumicserére vártam, kinyitottam egy autós magazint, s láttam benne egy cikket Spanyolország legfurcsább autós családjáról, a Hurtanról. Mindig is szerettem volna egy klasszikus autót vezetni és birtokolni, így elsőre megfogott a kocsi megjelenése.

Mivel egy jó barátom egyszer egy oldtimerben balesetet szenvedett s onnan tolószékbe kényszerült, olyat kerestem, ami biztonságosabb egy régi konstrukciónál. Szóval valami új klasszikusra vágytam. Mire végeztek a kerekeim lecserélésével, a cikk végére értem, s azonnal tudtam, megtaláltam, amit kerestem!

Ha jól tudom, a Hurtan az egyetlen olyan gyártó Európában, amely saját maga tervezi a veterán karosszériáit, amiket új alvázakra épít. Ráadásul közben egy különleges járművet is kerestem az esküvőnkre – a veterán autó újraépítés az évekig húzódó restaurálás és a várakozás, valamint az egyre inkább megfizethetetlenné váló alkatrészárak miatt is reménytelennek tűnt.

Szóval egy telefonhívás Spanyolországba, s egyre inkább reményt, illetve megoldást kínált nekem a Hurtan: azt ígérték, öt hónapon belül készen tud lennie az autóm, amit közvetlenül a küszöbömre szállítanak Németországba. Az ára egy új középkategóriás autóéval volt összehasonlítható.

Granadába repültünk és meglátogattuk a gyárat. Vezettem egy kocsit, amit a szállodához hoztak nekünk: magasztos és biztonságos érzés volt, menyasszonyommal egymásra néztünk és tudtuk, hogy egy ilyen kell nekünk!

A gyártás a Santa Fe külvárosban, a repülőtér közelében található csarnokban folyik. A Hurtado család tényleg valódi gyártást valósított itt meg, egy igazi manufaktúrába cseppentünk.

Egy csarnokban álltunk, ahol egyszerre hét autó volt és egy alkalmazott dolgozott is rajtuk. Nagyon csendes és tiszta volt a környezet, a munkás minden mozdulata tökéletes, valahogy azt éreztem, azt sugározza a hely, hogy igazi kézművesek dolgoznak itt.

Megnéztük az elkészült járműveket, mindegyik egyedi volt. Eltérő színek és nagyon különböző belső kialakítás jellemezte őket. Elkezdtük megtervezni a sajátunkat – a kívánságok nem kerülnek pluszba, egy ár volt az egész csomagra. A kabriónk a Daimler-Chrysler PT Cruiserre épül, amit erősen átépítettek.

Ez azt jelenti, hogy nincsenek szerviz- vagy pótalkatrész-problémáink. Alapvetően két út van, az egyik az, hogy egy, a vevő által hozott használt PT Cruisert építenek át, avagy a Hurtan keres egy megfelelő használtat. Mi ez utóbbit választottuk, egy automata váltós PT Cruiser-t kértünk tőlük beszerezni.

Így a miénk 45 ezer euróba került, plusz ezer eurót kértek a hazaszállításért. Aki viszi az alapot, attól 35 ezret kérnek a szimpla átalakításért.

Úgy gondolom, érdemes Granadába utazni megbeszélni a részleteket, mert a belsőépítészeti lehetőségek, a különböző bőrülések, a varrás minták, a színválaszték, a faburkolat választék elképesztően hatalmas.

Az én PT Cruiserem 2006-os volt, mire 2018-ban az átépítésére sor került, olyan 120 ezer kilométert futott. Erre az alapra épült a négy milliméter vastag GRP műanyag karosszériatest. Megalapítottuk a német Hurtan klubot is, egy szintén Potsdam-i klubtárs negyed éve kapta meg az övét, az is 2008-as alapara épült.” Thomas bármerre jár a Hurtannal, a kocsija körül garantáltan bámészkodókat talál. Rendszeresek voltak a kérdések, a mi, a mennyi, s a különben is, hol készült? Ezért a szélvédő jobb felső sarkába QR kódot ragasztott, s az érdeklődőktől annyit kér, szkenneljék be, s mindent megtudnak a kocsiról, s a klubról.

Tény, hogy kicsit bumfordi, illetve testes a karosszéria, a PT Cruiser sem óriási ugye. A szakavatott szemnek azonnal elárulja, mire épült, a szélvédő szöge, a bukókeret formája, a beltér kialakítása, a műszerpark például mind-mind nagyon árulkodó jel(ek). A motor előtt hatalmas az üres tér, hátul is óriásiak a túlnyúlások, a picike csomagtér eléréséhez nyújtózkodni kell. A beltér színvilága nagyon szép összhangban van a külső ezüsttel.

A kocsi csúcsa szerintem a beltér, mintha egy ékszerbe igyekeznél helyet foglalni. Sőt, beülés előtt megkérdezed Thomastól, hogy a cipőt le kell-e venni? A térkínálat és a menetdinamika hozza azt, amit a PT Cruiser nyújtott, ott nagy változások nincsenek, az automata váltó teljesen illik a stílushoz – jó döntés volt.

Már kínálnak Mazda MX-5 alapú Albaycin Nuevo modelleket is, ezekről itt írtunk. Ezek ára 60-90 ezer euró között mozog, mivel e kocsik alapja teljesen új.

Lehet a Hurtant fikázni, hogy csúnya és különben is, műanyag, meg nem igazi – de tegyük hozzá, egy idő után borzasztóan unalmas ezeket a semmitmondó lózungokat hallgatni. Remélem, aki idáig eljutott az olvasásban, az inkább azzal ért egyet, hogy az idő őket igazolta. A cég ma is működik, készítettek közel ezer járművet már, s továbbra is saját tervezésű autókat gyártanak és értékesítenek. S tegyük a szívünkre a kezünket, ki ne álmodott volna (kis)fiúként arról, hogy egyszer majd saját autógyára lesz – én biztos, s baráti körömben is többen. S hányunknak sikerült ezt meg is valósítani, s azt életben is tartania? Háááát, nem sok embernek. Oké, Horacio Paganinak, Walter Tresernek, s Erich Bitternek esetleg Heinz Melkusnak sikerült – csak, hogy párat, ismertebbet említsek. Ha innen, s nem a kocsik felől nézem, hihetetlen és irigyelt történet a Hurtan-é.

Oké, nem igazi, vasból vagy alumíniumból épített veteránokat gyártanak, hanem műanyagból imitálják a kort, de mégis megidézik azt. Amikor egy ilyen jármű tulajdonosa felveszi kötött kesztyűjét, majd miután a műszerfal gombjain babrál nyílik a tető, s közben spanyol régiségek csendülnek fel a CD-ről, az olyan érzést kelt a kívülállóban, mintha az idő visszafelé futna. Ezt adja egy ilyen kocsi. Bárki, aki Hurtant vezet, az kitűnik vele – az utca népe pedig megfordul utána. Az illúzió tökéletes. S ez kell manapság, nem? Hiszen az öt másodperc figyelem korszakát éljük…

Szavazzon!