Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében

Nagyon menő Skyline-ok – Első rész

2025.03.22. 16:03

Bármilyen Nissan Skyline szédületes menőség Európában, ha pedig valaki egy gyári Skyline GT-R-t birtokol, azt a JDM-rajongók azonnal megkoronázzák. Ahogy általában a japán belpiacos cuccoknál lenni szokott, a Skyline-okból is szinte végtelen különkiadás, párdarabos széria és extra durva változat létezett. Mivel magam is teljes mellszélességgel rajongok a Skyline-okért – az R34 GT-R-t a legkívánatosabb japán autónak találom, ami valaha készült – ezért úgy döntöttem, hogy összeszedem a Skyline-ok legmenőbb, legérdekesebb vagy épp legritkább kiadásait. Szusit és szakét elő, elképesztő Skyline-ok következnek!

Ha még ennél is mélyebbre ereszkednél a Skyline-ológiába, akkor szerencséd van, hiszen korábban már feldolgoztam a típus teljes történetét is. Katt ide:

Kapcsolódó
Godzilla és egyéb mutáns szörnyek

Godzilla és egyéb mutáns szörnyek

Mesélek egy kicsit az egyik legmenőbb japán autóról, vagyis a Nissan Skyline-ról.

Skyline R32 GT-R Group A – Az eredeti Godzilla

Amikor szóba kerül a Skyline, sokan kapásból rávágják, hogy áhá, a Godzilla! Valójában azonban ezt a nevet csak egyetlen autó hordja: az R32 GT-R versenyváltozata. A Nissan a nyolcvanas években óriási energiát fektetett bele, hogy könyörtelenül leuralják a Japanese Touring Car Championshipet. Kifejlesztették az R32 GT-R-t, ami túlzás nélkül a világ egyik legfejlettebb műszaki színvonalú autója volt 1989-ben.

Az utcai GT-R-t és a Group A szabályrendszer szerint épült versenyautót is a legendás RB26DETT hajtotta, illetve mindkettőbe beledobták a Super HICAS összkerékkormányzást, és az elektronikusan vezérelt ATTESA E-TS összkerékhajtást.

Utóbbi volt a legnagyobb fegyvertény: a fejlett összkerékhajtással a pályán gyakorlatilag semmilyen autó nem volt ellenfél az aszfalthoz ragasztott R32 GT-R-nek. A többiek olyannyira nem értek az összkerekes szörny közelébe, hogy 1990 és 1993 között minden évben Skyline-ok nyerték a Japanese Touring Car Championship összes futamát.

Ezzel az R32 GT-R lett minden idők legdominánsabb versenyautója. Pont emiatt kapta egy ausztrál újságtól a Godzilla becenevet: annyira félelmetesnek és legyőzhetetlennek tűnt, mint a hatalmas kaidzsú.

Skyline R32 GT-R V-Spec – Főhajtás

Sokszor előkerülnek olyan Skyline GT-R-ek, amiknél a típusjelzést egy V-Spec felirat követi. Erről a különleges kiadásról sokan hallottak már, az eredetét viszont tapasztalataim szerint kevesen ismerik. Nem véletlenül tettem egyből a versenyautó után: a temérdek elsöprő győzelem indokolt egy utcai Skyline-t, amivel a Nissan a sikereknek állít emléket.

Maga a név is innen jön: a V-Spec a Victory Specification, vagyis győzelmi specifikáció rövidítése. Az 1993-ban bemutatott, különleges változatra nagyobb Brembo fékeket szereltek, 17 colos BBS felniket és alumínium géptetőt kapott, áthangolták az ATTESA E-TS összkerékhajtását, illetve megkapta a Nismo első lökhárítóját. Összesen 1396 V-Spec és további 1306 V-Spec II készült, tehát nem gyakori példányok ezek.

Nismo 400R – Szuperritka, megfizethetetlen

A Skyline R33 GT-R egyik legritkább és legkülönlegesebb változata, a hegyesre reszelt Nismo 400R. Ezzel a modellel a Nissan és a gyári tuningcége megmutatták, hogy bőven van még tartalék az eleve nem épp visszafogott GT-R-ben. Először is fogták a bevált RB26DETT-t, és alaposan átdolgozták: más a furat és a löket, kovácsolt dugattyúk kerültek bele, illetve többek között a vezérműtengelyeket is hegyesebbekre cserélték.

A Nismo 400R RB-X GT2-re átkeresztelt motorja egészséges 405 lóerőt és 470 Nm-t tudott, így a nulla-százhoz elég volt négy másodperc, a végsebessége pedig 300 km/h volt. A látványon és az aerodinamikán egyszerre fejlesztettek: a sima GT-R-hez képest agresszívebbek a lökhárítók, más a hátsó szárny és a motorháztető, illetve egyedi, 18 colos felnik pörögnek a kerékjárati ívek alatt.

Végtelenül kívánatos darab a Nismo 400R, de teljesen esélytelen hozzájutni: mindössze 40 darab készült 1995 és 1996 között (eredetileg 100-at terveztek), ráadásul csupán 19-ről lehet tudni biztosan, hogy létezik még. Emiatt arcpirítóan drága holmi: a közelmúltban egy makulátlan, keveset futott darab értékét körülbelül kétmillió dollárra, azaz 737 millió forintra becsülték.

Kapcsolódó
Bugatti áron mehet el az utolsó R33 Skyline 400R

Bugatti áron mehet el az utolsó R33 Skyline 400R

Ez a kontkrét példány volt kiállítva a 2016-os Goodwoodon, a Nismo standon, de nem csak ezek miatt különleges.

Skyline R33 GT-R LM Road Car – A legritkább

A Nissan nem dobta a kukába a versenyzést a R32 hatalmas sikere után sem: a Group A után a Group C-ben folytatták. Úgy döntöttek, hogy az R33 GT-R-ből faragják ki a versenyautót, amivel elindulnak a Le Mans-i 24 óráson. Nem tudták megismételni az R32 sikerét: két Skyline-nal indultak, amik közül az egyik műszaki hiba miatt viszonylag hamar kiesett, a másikkal pedig a kategória ötödik helyét sikerült behúzni.

Az akkori szabály szerint ezekkel a versenyautókkal csak úgy állhattak rajthoz, ha létezik utcai változatuk is. Az LM nagyon hasonlít a versenyautóra, hiszen ugyanazokat a külső elemeket kapta, mint a pályán verető változat. A mokány, az alapjául szolgáló GT-R-nél öt centivel szélesebb utcai LM teljesítményét letekerték 305 lóerőre, és a kagylóülésektől eltekintve belseje is inkább emlékeztet egy sima Skyline-éra.

Mivel a szabály arra nem tért ki, hogy hány rendszámos változatot kell készíteni, a Nissan egyetlen példányt gyártott le (akárcsak a Toyota a GT One-ból), így az R33 GT-R LM lett a legritkább utcai Skyline valaha.

Skyline R33 GT-R 4 Door Autech Version – A praktikus GT-R

A Skyline-ok történetében léteznek érdekes vadhajtások, amik között az egyik legfurcsább a négyajtós GT-R. A Skyline-ból Japánban nemcsak hegyes GT-R-ek, hanem visszafogott, gyengébb változatok is léteztek, az egyik ilyen volt a négyajtós szedán. Utóbbiból azonban nem készült GT-R. De csak egy darabig.

A Nissan megbízta egyedi autókért felelős részlegét, az Autechet, hogy hozza össze a szedán GT-R-t a Skyline márkanév negyvenedik évfordulójára. Nemcsak a látványról szólt az átépítés: a szedán a látványos hátsó szárny kivételével mindent megkapott, amit a kupé. A japánok sem járnak térdig az Autech GT-R-ekben: mindössze 416 készült, így mára ez is drága gyűjtői különlegesség lett.

Egyelőre ennyi, de nyugi, én is tudom, hogy ezeken kívül is rengeteg király Skyline létezik még. Légy türelemmel, lesz folytatás!

Az oldalról ajánljuk

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

17 perce
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Ford Focus RS8 - 2003
  • Hírek

Ford Focus RS8 - 2003

március 20., 15:52
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45