Két osztrák srác találta ki a Cult tuningstílust, ami alig látszik, mégis menő. Magyar követőik egy éve alapítottak klubot, és egyre meggyőzőbb átépítésekkel jelentkeznek. De hogy kerül a papundekli bőrönd a tetőre?
A jeges szél vízszintesen lőtte a havat az arcomba, befagyott a tollamban a tinta. Külvárosi parkolóban álltam piros orral és szederjes fülekkel, és azon morfondíroztam lesz-e olyan bolond, aki a váratlan fél-ítéletidőben kihozza a dédelgetett kedvencét a hirtelen meghirdetett minitalálkozóra. Feleslegesen aggódtam.
Déli tizenkettőt beszéltük meg a Cult-Hungarian Klub vezetőivel, de a csúszós utak miatt az évbúcsúztató vattacukormentes minitali is csúszott egy kicsit. Egy órára már vagy ötven autó mellett toporogtak a büszke tulajdonosok, kötött sapkák, prémes kapucnik fedezékébe húzódva, zsebre tett kézzel, és természetesen az autóikról beszélgettek. Mondtam is nekik, hogy úgy festünk, mint valami neppertalálkozón, de nem nagyon nevettek.
Az időjárás-jelentés után térjünk a lényegre: hogy mi a VW Cult tuningirányzat, honnan érkezett Magyarországra, miféle autókban manifesztálódott, és miként működik a cultosokat tömörítő klub. Az új trendek általában a szubkultúrában születnek, többnyire ismeretlen népművészek kreativitása nyomán szökkennek azután szárba, a Cult szüleit azonban ismerjük. Egy osztrák testvérpár, Reinhold és Mario Altendorfer úgy tíz évvel ezelőtt határozták el, hogy az autóbizniszben alkalmazottként szerzett tapasztalatok birtokában saját lábukra állnak.
A tervük az volt, hogy a germán tuning túlzásaival (irdatlan spoilerek, szemzsibbasztó színek, neonok, ledek és más biszbaszok) szembe menve új, visszafogott stílust teremtenek, amely úgy növeli a Volkswagenek kultuszát, hogy tiszteletben tartja az eredeti alkotók, konstruktőrök és formatervezők munkásságát. Az elkötelezett tunerek klubot, majd céget is alapítottak: a Cult Societynél első kézből szerezhetők be az információk, az alkatrészek és a stílusfokozó elemek.
A Cult stílus tényleg vattacukormentes: a Cult-kocsik megjelenése visszafogott, harmonikus, kerülik a csicsát, a bazári tarkaságot. Íme a Cult-kódex legfontosabb pontjai.
Csak a VW konszern márkái és típusai épülhetnek. Mindenekelőtt és elsöprő fölényben a Volkswagenek, de Audik, Skodák és Seatok is. A VW-k közül a Golf különféle szériái és a Passatok a legkedveltebbek, de sokan művészkednek a Bogarakon is, időt és pénzt nem kímélve.
A Cult az eredeti formákat kultiválja, a kasztnikon csak kisebb tisztítást enged végrehajtani. Szóba jöhet kisebb rendszám használata (ha sikerül elintézni), valamint a sárvédőívek peremezése. Erre gyakran szükség is van, mert a cultosok kerék- és futóműbolondok. A lehető legperesebb gumikat igyekeznek használni, kedvenc méret a 195/45 R15. A felnik terén némiképp elszállhat az agy: a BBS RS a menő, meg a Porsche, az Audi és a Mercedes, szigorúan a gyári kupakokkal.
És ha már nagy és formás, hadd csillogjon: a felnipolír szinte kötelező, a Cult Society saját pasztát is árul erre a célra. A nagy kerekek porig ültetett futóművekre kerülnek – legalábbis Németországban és Ausztriában, ahol simábbak az utak. A mieink is ültetnek rendesen, elsősorban a KW futómű-elemek a menők, de dolgoznak FK-val, Eibach-hal, Weitec-kel is. Érdekes, hogy az air-ride nem megengedett, vagy legalábbis nem menő, pedig leegyszerűsítené a cultosok életét, igaz, egyúttal jól megdrágítaná a tuningolást.
Pár gépet közelebbről is szemügyre vettünk. Albert Zoltán szépen karbantartott II-es Golfjában lassan kész a teljes bőrkárpitozás: a műszerfal már gyönyörű, az oldalkárpitok épp a műtőasztalon fekszenek.
Polgár Zoltán csontig ültetett barna II-esében a beltér kész, a műszerfal maradt fekete, az ülések és az ajtókárpitok szép bézsszínű bőrözést kaptak.
Ez a gyönyörűen felújított I-es Golf kabrió Pap Szabolcsé, aki tip-top állapotra hozta, és csak száraz időben hajlandó kiállni vele a garázsból. Kivéve a minitalit, amelyre mégiscsak elővette.
Pető Attila Passatja az előző Golfoknál újabb évjáratú, az ezüstmetál szépség jó úton halad a Clean stílus tökéletes megvalósítása felé.