Vissza a jövőbe

2000.08.31. 09:55

A DeLorean sportkocsit úgy ismerjük, mint a Vissza a jövőbe filmek időjárművét: most a múltba repülhetünk vele, hogy lássuk, hogyan bukott el John DeLorean tökéletes járműről szőtt álma a rideg valóság anyagias elvárásai közt.

 
   

Az ír származású John Z. DeLorean a Pontiac GTO tervezőjeként tette le először névjegyét, és e sikeres munka a Pontiac, majd a Chevrolet alelnöki székébe segítette őt. Így a '70-es évek elején közelről láthatta, mi folyik az autógyártásban: olyan autókat ontottak a gépsorok, amelyek öt-hat év után használhatatlanná váltak. A megcsömörlött DeLorean végül kilépett a General Motors-tól, és saját céget alapított, hogy végre ne csak közlekedési eszközt, de a szó nemes értelmében igazi autót készíthessen. Hosszú életű, izgalmas sportkocsit szeretett volna megalkotni, amely hosszú ideig szolgálja elégedett tulajdonosát. A megvalósítás helyszínéül szülőhazáját, Észak-Írországot választotta.

 
   

A munkálatok a '70-es évek végén kezdődtek. Minden adott volt a sikerhez: a formatervet Giorgio Giugiaro készítette, a futómű és a motor hangolását a Lotusnál végezték, az anyagiakat pedig az angol kormány biztosította munkahely-teremtési támogatás formájában. Az eredmény meglehetősen felemás lett: a sirályszárnyas ajtók, és a tiszta, akkoriban űrbélien modern vonalvezetés (mely leginkább a Lotus korabeli modelljeire emlékeztetett) kifejezetten vonzóvá tették az autó megjelenését, a rozsdamentes acél karosszériára pedig bátran vállalhatott a DeLorean cég 25 év (!) átrozsdásodás elleni garanciát.

 
   

Figyelemre méltó megoldás az elöl 14"-es, hátul 15"-ös keréktárcsák alkalmazása is, hasonló, aszimmetrikus kerék-megoldást legközelebb az 1990-es Honda NSX-en alkalmaztak. Az autó gyenge pontját a viszonylag nagy, 1244 kg-os tömeg, és a gyönge motor jelentette. A 2849 köbcentis, 136 lovas, farmotorként beépített PRV V6-os eléggé modernnek számított akkortájt. A Peugeot, a Renault, és a Volvo közös fejlesztéseként nem sokkal korábban látott napvilágot, nagy limuzinok hajtására kiválóan megfelelt (utolsó változatát a Renault Laguna első V6-os változatából ismerhetjük), sőt a pillekönnyű Renault Alpine-ban egy kissé feljavítva sportmotorként is jól bevált, ám a túlsúlyos DeLorean-hoz kevésnek bizonyultak a tartalékai.

 
   

A külsőre sokat ígérő sportautónak csaknem 10 másodperc kellett a 100-as tempó eléréséhez, végsebessége pedig - ha egy hangyányival is - 200 km/h alatt maradt. Talán ha sikerül egy erősebb motorra szert tenni, máshogy alakul a cég sorsa, de az olajválság hatásai alatt nyögő autóipar ekkortájt inkább a fogyasztással törődött, így a francia erőforrás volt az egyetlen elérhető alternatíva. Amikor az autóról megjelentek az első beszámolók, az angol újságírók dicsőítő szózatokba kezdtek, remélték, hogy hamarosan a DeLorean is felsorakozik a Lotus, MG, Morgan és más neves brit sportkocsi-márkák közé. Annyi kritikával éltek, hogy nem ártana finomítani az autón, és még egy picit fejleszteni.

 
   

A hatalmas érdeklődés azonban eloszlatta DeLorean kételyeit, így 1981-ben megindult a DMC-12-nek nevezett egzotikum gyártása. De hiába volt fantasztikus a futómű, és a kiváló karosszéria, a túl drága és lomha autó nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ennek ellenére a Belfast melletti üzemben csaknem egy évig folyt a gyártás, ám a veszteségek kimerítették a cég tartalékait. DeLorean megpróbált új anyagi források után nézni, de miután mindenhol elutasították, az elkeseredett üzletember illegális úton próbált pénzhez jutni.

 
   

A legjobb befektetésnek a kábítószer látszott, ám a botcsinálta gengszter hamar lebukott: alig egy évvel a DMC-12 bemutatója után letartóztatták. A gyártást rögtön leállították. Jellemző DeLorean nagyra törő terveire, hogy e rövid idő alatt 8500 darab készült a futurisztikus sportkocsiból. A közhiedelemmel ellentétben az alkotó soha nem vonult börtönbe, mivel kiderült, hogy az FBI illegális megfigyelési módszereket is igénybe vett az eljárás során. A per hosszan elhúzódott, csak idén nyáron zárult le végleg. DeLorean autógyártási álmai füstbe mentek, ma, 74 évesen visszavonultan én egy farmon New Jersey-ben.

 
   

A DMC-12-t egy filmsorozat tette igazán ismertté: a Vissza a jövőbe sorozat alkotói belebotlottak egy példányba, és annyira megtetszett nekik, hogy az autó főszerepet kapott a háromrészes vígjáték-limonádéban. Ezek után nem csoda, hogy a legyártott mennyiség háromnegyede átkelt az óceánon az Újvilágba. Ma is számos rajongója van odaát ezeknek az elpusztíthatatlan, látványos, és könnyen tuningolható járműveknek, olyannyira, hogy néhány kis cég jóvoltából az alkatrész-utánpótlás is megoldott. Európában is számos igen jó állapotú DMC-12 található, sőt munkatársaink még Magyarországon is rábukkantak egy túlélőre!

Az oldalról ajánljuk

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

41 perce
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Neked ajánlott