Már a hőskorban is akadtak merész gondolkodók, akik a lóvontatású járművektől örökölt hármas tagolás - meghajtómű, személy- és teherszállító rész- megbontására törekedtek. Az első kísérletektől hosszú és kanyargós út vezetett a ma egyre divatosabb egyterű kategória megszületéséig.

Amerikában 1895-ben jelent meg a Horseless Age, azaz a Lónélküli Korszak első száma. A Föld egyik első autós magazinja találóan fogalmazta meg a korai gépjárművek lényegét: olyan hintók, amelyeket ló helyett valami más, leginkább gőz- vagy benzinmotor hajt. Az újfajta közlekedési eszköz elterjedése és fejlődése természetesen magával hozta a jellegzetes autóforma kialakulását is. Azonban hosszú időn keresztül megmaradt a bevezetőben említett tagolás, amely kétségtelen előnyei mellett számos hátrányt is magában rejt.
Éppen ezért már az 1900-as évek elején akadtak olyanok, akik egy térbe szerették volna elhelyezni a különböző funkciókat, s arra is rájöttek, hogy e céljuknak egy kis légellenállású forma felel meg a leginkább. E korai kísérletezők közül az osztrák születésű, de Németországban dolgozó Edmund Rumpler emelkedik ki. Rumpler az első világháborúban repülőgépeket szerkesztett, majd a béke beköszöntével minden energiáját egy különleges autó elkészítésére fordította.
A Rumpler-féle Cseppautó szemből egy élére állított repülőgépszárnyra emlékeztetett, és óriási meghökkentést keltett jövőbemutató alakjával. Dacára a rengeteg újságcikknek a vásárlóközönség még nem volt érett az újfajta koncepcióra, így 1921-1926 között alig nyolcvan Cseppautó készült. A harmincas években Angliában is akadt hasonlóan bátor elme: Sir Charles Dennistoun Burney, aki szintén a repülőgépipari múlttal vágott bele áramvonalas járművének megtervezésébe. A Burney-féle automobilból alig 25 darab készült.
A második világháború után, az ötvenes évek elején jelentek meg az első haszonjárművekből átalakított kisbuszok. A hátsókerék-hajtású Volkswagen Transporter, a Subaru Sambar és a Fiat 600 Multipla mellett azért akadt néhány elsőkerékhajtású is, mint a Renault Estafette és a Lloyd TS500/TS600. A mára szinte teljesen a feledés homályába merült német Lloyd Trabant-méretű, kétütemű motorral szerelt kisautói népszerűnek bizonyultak az ötvenes évek elején, azonban a javuló gazdasági helyzet és a Volkswagen Bogár elterjedése a cég összeomlásához vezettek. Az Lloyd TS500/600 alvázára épített LT500/600 sorozat csupán néhány évig szerepelt a kínálatban, azonban a modern egyterűek szinte összes jellemvonását felsorakoztatta: öt-hét személy számára alkalmas utastér, elöl keresztben elhelyezett motor, teljesen sima padló.
Közel 20 évvel később pontosan ez a követelmény-rendszer foglalkoztatta a Chrysler vezetőségét is, akik a nagyméretű van-ek kicsinyített változatának elkészítésén gondolkodtak. A Chrysler választékából ugyanis hiányzott egy ütőképes kombi, viszont a cég birtokolta a helyi van piac 45 százalékát. 1977-ben kezdték szondázni a vásárlók érdeklődését és 1980-ra Lee Iaccoca össze is szedte a fejlesztéshez szükséges pénz tekintélyes részét. 1983. novemberében mutatkozott be a Chrysler Voyager, az egyik legelső modernkori egyterű. Az elsőkerék-hajtású, oldalsó tolóajtóval felszerelt, hat személy szállítására alkalmas MPV főleg akkor lett népszerű, amikor 1987-től külsejéhez méltó V6-os motorral is kínálták. Ma már a Voyager és Grand Voyagernek számos helyben gyártott és import vetélytársa is akad.
Európában 1978-ban debütált Giorgio Giugiaro Lancia Gamma alapokra épített Megagamma tanulmányautója. Valószínűsíthető, hogy ez szolgált kiindulópontul a japán gyárak számára, hiszen az 1983-1984 folyamán bemutatott Nissan Prairie, Honda Civic Shuttle, Mitsubishi Chariot (exportpiacokon Space Wagon) hasonló filozófiát követtek. A hétszemélyes Space Wagon hamarosan a Renault Espace konkurenseként jelentkezett Európában.
Giugiaro-val egyidőben a francia Matra cég is hasonló koncepciót dédelgetett, s végül a Renault ismerte fel az ötletben rejlő lehetőségeket. 1984-re el is készült "az autó, amelyben élni lehet" első példánya. A három szabadon variálható üléssorú, hétszemélyes Espace, amely rövidebb, mint a jelenleg kapható Opel Zafira (!) kezdetben a Matra romomartini üzemében készült, de alig néhány év leforgása alatt szükségesnek bizonyult plusz kapacitás létesítése, így Dieppe-ben is megindult a szerelőszalag. 1991-ben jelent meg a második, majd 1996-ban a harmadik generációs Espace.
Utóbbi mellé csatlakozott a Grand Espace is, amely már jelezte a típus méretnövekedését. Ennek köszönhető az első kompakt-egyterű, a Mégane Scénic debütálása. Jelenleg a Scénic is második generációjánál tart, s nemrég megjelent a Renault még eggyel kisebb egyterűje, a Modus is. Ez a trió pontosan megmutatja, Európában mely halmazokban csoportosulnak az egyes szereplők. Manapság persze egyetlen kategória sem maradhat "tiszta", hamarosan megjelennek az egyterű-terepjáró és más hasonló hibrid-járművek első képviselői.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
