Elegáns, de politikailag korrekt

2005.04.19. 10:00

Mára a színesfémgyűjtőkre és a lakótelepi tinédzserekre redukálódott a rajongótábor. Régen bárki többhavi fizetését odaadta volna, hogy egy fél évvel korábban jusson hozzá. Pontosan harmincöt évvel ezelőtt, 1970. április 19-én készült el Togliattiban az első Zsiguli.


Magyarországnak persze még több mint egy évig kellett a körmét rágnia, míg végül Dr. Zsadányi Ottóné 1971. június 14-én, Debrecenben átvehette az első Zsiguli slusszkulcsát a Merkur nagy hatalmú igazgatójától, Csüri Istvántól. Az IH-12-26 rendszámú , fehér ezerkettes először tankolt az Áfor által külön erre a célra létrehozott benzinkútnál, aztán - még kicsit nyers motorhanggal - begurult a magyar autózás történetébe.


Merthogy attól kezdve semmi sem volt a régi. Mindenki a Zsigulit akarta, ezt a majdnem nyugati - Fiat-licenc -, mégis elérhető és modern autót, amit nem lengett körül olyan áthatóan a szocializmus penetráns és nyomorúságos bukéja, mint a Trabantokat, Skodákat vagy Moszkvicsokat. Zsigulit birtokolni elegáns, de politikailag korrekt dolog volt. Aki - a kezdetben kizárólag fehér, szürke, kék és bordó színben kapható - ezerkettes Zsigával járt, arról tudták, hogy jól mennek a dolgai, mégsem néztek rá olyan gyanakodva, mint a Konsumex boltban vásárolt, disszidens rokon által befizetett nyugati autók tulajdonosára.

A Zsiguli sztorija 1966-ban kezdődött, amikor Vittorio Valetta, a Fiat azóta legendássá vált vezére kacéran kelet felé kezdett kacsingatni. Az Illustrato Fiat című gyári lap címlapjának tanúsága szerint már májusban óriási létszámú szovjet delegáció látogatott Milánóba, vezetője A. M. Taraszov, a szovjet autóipari miniszter volt.

A látogatás végén Valetta és Taraszov egymás kezébe csaptak, és szokatlanul gyorsan, augusztus 14-én már aláírták azt a szerződést, amelynek eredményeképpen - legalábbis papíron - 1967 májusában megkezdődhetett a gyárépítés, és 1970. április 19-én legurulhatott a futószalagról az első Zsiguli.


A Volgai Autógyár helyszínéül Sztavropol na Volgét szemelték ki, amelynek persze - a kor szokása szerint - új nevet kellett kapnia. Talán csak a rendszerváltás után felnőtt generáció tagjai csodálkoznak, hogy az álmos kisváros a nyelvtörő Togliatti nevet kapta. Togliatti ugyanis az Olasz Kommunista Párt 1964-ben elhalálozott főtitkára volt, nevének használata békítő sugallat lehetett a szovjet pártvezetésnek, hogy nem egyszerűen kapitalista termék licencgyártásáról van itt szó, hanem a legfőbb olasz elvtárs nevének bevéséséről az örökkévalóságba.

Hogy Taraszovék nem nyúltak mellé, az is bizonyította, hogy a világ legnevesebb szakújságíróiból álló zsűri 1967-ben pont azt a Fiat 124-est választotta az év autójának, amelynek a gyártási jogát a szovjetek megvették. Persze a sima nyugati sztrádákra készült szerkezet tervezésekor nem a bakhátas orosz földutakon való átevickélés volt a fő szempont, ezért az eredeti konstrukciót alaposan hozzáidomították a keleti blokk igényeihez.


A kocsit három centivel megemelték, manapság szabadidőautókat tervezik olyan 17 centiméteres hasmagassággal, amilyen a Zsigulié volt. A hátsó tárcsaféket igénytelenebb dobfékre cserélték, megerősítették a padlólemezt és a tengelykapcsolót, dinamó helyett generátort építettek be. A Weber-rendszerű porlasztóval jobban indult nagy hidegben a kocsi, a kétkörös fékrendszerrel fékhiba esetén is maradt esély a túlélésre.

A legnagyobb változtatás azonban máig talányos: vajon miért kellett a nyomórudas Fiat-motort felül fekvő vezérműtengelyessé alakítani? Tény, hogy ez lényegesen modernebb, de dr. Zsadányi Ottónénak és társainak valószínűleg teljesen lényegtelen volt. Mint annyi minden az előző rendszerben, a kocsi névadása sem zajlott egyszerűen. Eredetileg a Vilszto névre gondoltak, de aztán valamiért a Volga folyó melletti Zsiguli-hegy lett a névadó. A hivatalos okiratokban viszont a VAZ 2101 típusjelzés állt, amelyből VAZ a Volgai Autógyár (Volzsszkij Avtomobilnij Zavod) rövidítése.


Nyugat-Európába - majd a hetvenes évek végétől kezdve hozzánk is - viszont LADA néven exportálták az orosz autókat, a Lada pedig nem más, mint az a kis volgai vitorlás hajó, amit a helyi kalózok is előszeretettel használtak azon a vidéken. A lada hajó stilizált változata díszítette az első hűtőrácsra szerelt hatszögű emblémát, műanyag betétje természetesen abban a mélyvörös színben pompázott, amitől az összes kelet-európai ország lakosa azonnal hányingert kapott, hisz minden hivatalos épület belvilágát ez a szín uralta.

Az oldalról ajánljuk

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

17 perce
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18