Mára a színesfémgyűjtőkre és a lakótelepi tinédzserekre redukálódott a rajongótábor. Régen bárki többhavi fizetését odaadta volna, hogy egy fél évvel korábban jusson hozzá. Pontosan harmincöt évvel ezelőtt, 1970. április 19-én készült el Togliattiban az első Zsiguli.
Magyarországnak persze még több mint egy évig kellett a körmét rágnia, míg végül Dr. Zsadányi Ottóné 1971. június 14-én, Debrecenben átvehette az első Zsiguli slusszkulcsát a Merkur nagy hatalmú igazgatójától, Csüri Istvántól. Az IH-12-26 rendszámú , fehér ezerkettes először tankolt az Áfor által külön erre a célra létrehozott benzinkútnál, aztán - még kicsit nyers motorhanggal - begurult a magyar autózás történetébe.
Merthogy attól kezdve semmi sem volt a régi. Mindenki a Zsigulit akarta, ezt a majdnem nyugati - Fiat-licenc -, mégis elérhető és modern autót, amit nem lengett körül olyan áthatóan a szocializmus penetráns és nyomorúságos bukéja, mint a Trabantokat, Skodákat vagy Moszkvicsokat. Zsigulit birtokolni elegáns, de politikailag korrekt dolog volt. Aki - a kezdetben kizárólag fehér, szürke, kék és bordó színben kapható - ezerkettes Zsigával járt, arról tudták, hogy jól mennek a dolgai, mégsem néztek rá olyan gyanakodva, mint a Konsumex boltban vásárolt, disszidens rokon által befizetett nyugati autók tulajdonosára.
A Zsiguli sztorija 1966-ban kezdődött, amikor Vittorio Valetta, a Fiat azóta legendássá vált vezére kacéran kelet felé kezdett kacsingatni. Az Illustrato Fiat című gyári lap címlapjának tanúsága szerint már májusban óriási létszámú szovjet delegáció látogatott Milánóba, vezetője A. M. Taraszov, a szovjet autóipari miniszter volt.
A látogatás végén Valetta és Taraszov egymás kezébe csaptak, és szokatlanul gyorsan, augusztus 14-én már aláírták azt a szerződést, amelynek eredményeképpen - legalábbis papíron - 1967 májusában megkezdődhetett a gyárépítés, és 1970. április 19-én legurulhatott a futószalagról az első Zsiguli.
A Volgai Autógyár helyszínéül Sztavropol na Volgét szemelték ki, amelynek persze - a kor szokása szerint - új nevet kellett kapnia. Talán csak a rendszerváltás után felnőtt generáció tagjai csodálkoznak, hogy az álmos kisváros a nyelvtörő Togliatti nevet kapta. Togliatti ugyanis az Olasz Kommunista Párt 1964-ben elhalálozott főtitkára volt, nevének használata békítő sugallat lehetett a szovjet pártvezetésnek, hogy nem egyszerűen kapitalista termék licencgyártásáról van itt szó, hanem a legfőbb olasz elvtárs nevének bevéséséről az örökkévalóságba.
Hogy Taraszovék nem nyúltak mellé, az is bizonyította, hogy a világ legnevesebb szakújságíróiból álló zsűri 1967-ben pont azt a Fiat 124-est választotta az év autójának, amelynek a gyártási jogát a szovjetek megvették. Persze a sima nyugati sztrádákra készült szerkezet tervezésekor nem a bakhátas orosz földutakon való átevickélés volt a fő szempont, ezért az eredeti konstrukciót alaposan hozzáidomították a keleti blokk igényeihez.
A kocsit három centivel megemelték, manapság szabadidőautókat tervezik olyan 17 centiméteres hasmagassággal, amilyen a Zsigulié volt. A hátsó tárcsaféket igénytelenebb dobfékre cserélték, megerősítették a padlólemezt és a tengelykapcsolót, dinamó helyett generátort építettek be. A Weber-rendszerű porlasztóval jobban indult nagy hidegben a kocsi, a kétkörös fékrendszerrel fékhiba esetén is maradt esély a túlélésre.
A legnagyobb változtatás azonban máig talányos: vajon miért kellett a nyomórudas Fiat-motort felül fekvő vezérműtengelyessé alakítani? Tény, hogy ez lényegesen modernebb, de dr. Zsadányi Ottónénak és társainak valószínűleg teljesen lényegtelen volt. Mint annyi minden az előző rendszerben, a kocsi névadása sem zajlott egyszerűen. Eredetileg a Vilszto névre gondoltak, de aztán valamiért a Volga folyó melletti Zsiguli-hegy lett a névadó. A hivatalos okiratokban viszont a VAZ 2101 típusjelzés állt, amelyből VAZ a Volgai Autógyár (Volzsszkij Avtomobilnij Zavod) rövidítése.
Nyugat-Európába - majd a hetvenes évek végétől kezdve hozzánk is - viszont LADA néven exportálták az orosz autókat, a Lada pedig nem más, mint az a kis volgai vitorlás hajó, amit a helyi kalózok is előszeretettel használtak azon a vidéken. A lada hajó stilizált változata díszítette az első hűtőrácsra szerelt hatszögű emblémát, műanyag betétje természetesen abban a mélyvörös színben pompázott, amitől az összes kelet-európai ország lakosa azonnal hányingert kapott, hisz minden hivatalos épület belvilágát ez a szín uralta.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
